Minkälaisen kokoonpanon miellät perheeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä perhe on sellainen, jossa on lapsi tai lapsia- ei väliä onko ne aikuisia vai pieniä. Eikä väliä onko perheen perusta yksi tai kaksi aikuista (siis lapsien vanhempi/vanhemmat). Ei mekään mikään perhe oltu ennen lapsia, vaan pariskunta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja kojootti:
Kyllä mäkin olen sitä mieltä, että lapsi tekee pariskunnasta (tai sinkusta) perheen. Eikä siitä tulisi kenenkään ottaa hernettä nenään, musta tämä on vaan äidinkieltä ja tarkoitus on saada puhuttua helposti erilaisista kokoonpanoista ilman mitään kikkailua ja tunteilua.

Ja mitä tulee esim. tuohon vanhaan äitiin ja omaishoitajalapseen. Mä koen että mulla on 2 perhettä. Lapsuudenperhe, jossa vartuin, ja oma perhe, johon olen omat lapseni synnyttänyt.
Ennen lapsia me oltiin avopari/pariskunta, joilla oli lemmikkejä.
Mä mietin, että jos mun vanhempani eivät nyt enää ole perhe, koska me lapset ollaan muutettu aikoja sitten omillemme, niin tuleeko meistä taas perhe, jos mä jonain päivänä muutan vanhempieni luokse, jos he tarvitsevat mua omaishoitajana? Jos me silloin ei olla perhe, niin mikä me ollaan? Enkä mä ainakaan vedä hernettä nenään vaan just mietin, että mitä termiä em tilanteessa käytetään? Vai onko suomenkielessä termiä koko asialle? Italialaiset taitaisivat pitää perheenä, mutta entä suomalaiset?

Kyllä mä koen, että mun vanhemmat on yhä edelleen perheellisiä, vaikkei lapset enää asukaan kotona. Ehkä sille täytyis keksiä joku termi, aikuinen perhe? Sinälläänhän kaikki me ollaan perheellisiä, koska jostain me ollaan lähtöisin. Kaikilla on lapsuudenperhe, olkoon se vaikka sijaiskoti tai lastenkoti. Mutta tosiaan, mun mielestä avopari/aviopari ei ole yhtäkuin perhe.

Alkuperäinen kirjoittaja minusta:
mies ja nainen (tai samaa sukupuolta) kahdestaan on pariskunta, jos on lapsi/lapsia niin sitten perhe. Eläimet ei vaikuta.

Samaa mieltä. Pariskunta on pariskunta ja kun perustetaan perhe, se tarkoittaa lasten saamista.

Virallinen määritelmä on laajempi, mutta se on tehty lähinnä Kela- ym muodollisuuksien takia - vähän kuin "yhteinen talous". Vaikka asuisi millaisessa yhteisössä vaikka ystäviensä kanssa, ei se minusta olisi perhe. Se voisi korkeintaan olla "melkein kuin oma perhe".

Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Alkuperäinen kirjoittaja Perheellinen:
Yksin asuva ei ole perhe mutta kaksin asuvat on perhe.

Asuin seitsemän vuotta kimppakämpässä kahden ystäväni kanssa. Meillä oli yhteistalouskin. Ei kai me nyt kuitenkaan perhe oltu...

Mutta eihän sitä lasketakaan perheeksi. Se ei ole sama asia. Ette eläneet siis rekisteröidyssä parisuhteessa, avoliitossa tai avioliitossa. Teistä kukaan ei myöskään ollut kenenkään toisen äiti tai isä.

Mun lapsuuden perhe on minä, äiti, mummu, serkku ja eno. Oikeastaan siinä on jonkun laskutavan mukaan kaksi tai jopa kolmekin perhettä mutta meillä se oli yksi.

Mutta perhe on mun mielestä kaksi tai useampi yhteistä taloutta ja elämää viettävä henkilö. Lapsia tai ei.

Yhteistyössä