Minkälaista se spinaali päänsärky on?

• Viestiketjun aloittaja apuaa
  • Ensimmäinen viesti
apuaa
Kun tuossa yhdessä ketjussa,jotkut mainitsi? Onko se ihan kauheaa?? Mulla kohta synnytys edessä ja pelottaa jos saan sen spinaalin ja se päänsärky tulee:(??? Auttaako vahvat särkylääkkeet siihen? Otan varalta omia mukaan:D Sairaalassa ainakin meillä eivät kovin helpolla edes panadolia anna:/

"vieras"
Se on sellainen, että aina kun nouset istumaan tai seisomaan, alkaa aivan järkyttävä päänsärky. Heti kun menet makuulle, se katoaa. Eikä siihen auta särkylääkkeet, vaan se hoidetaan muulla keinolla.

Uskallat pyytää epiduraalin, harvoin noita päänsärkyjuttuja tulee. Ja jos tulee, niin se on helposti korjattavissa. Spinaalipuudutusta ei synnyttäjille laiteta.

Ihan vidun hirveää. Ja sairaalaan ei sitten oikeasti viedä omia lääkkeitä - kyllä ne siellä lääkitsee...

Mulla oli jäätävää kipua päässä selkäydinpunktion jälkeen. Makuuasennossa pystyin olemaan, mutta kun vähänkin päätä nostin ylös niin meinasi taju lähteä. Veripaikka auttoi, särkylääkkeet eivät.

Anteeksi, mutta
[QUOTE="vieras";25674266]Se on sellainen, että aina kun nouset istumaan tai seisomaan, alkaa aivan järkyttävä päänsärky. Heti kun menet makuulle, se katoaa. Eikä siihen auta särkylääkkeet, vaan se hoidetaan muulla keinolla.

Uskallat pyytää epiduraalin, harvoin noita päänsärkyjuttuja tulee. Ja jos tulee, niin se on helposti korjattavissa. Spinaalipuudutusta ei synnyttäjille laiteta.[/QUOTE]

Miten niin spinaalipuudutusta ei synnyttäjelle laiteta??? Nimenomaanhan sitä uudelleensynnyttäjille käsittääkseni oikein suositellaan..

"hepokatti"
Miksei laiteta spinaalipuudutusta synnyttäjille?

Mulle laitettiin ja siitä sain päänsäryn. Ja aivan järkyttävää oli, mutta tosiaan vain pystyasennossa. Veripaikka auttoi, mutta sekin vasta toisella kerralla. Eikä auta särkylääkkeet. Mulle annettiin laitoksella tramaliakin, eikä mitään apua siitä.

Mutta on todella harvinaista että sen saa. Mullakin johtui varmaan siitä että lääkäri joutui laittamaan paksummalla neulalla kuin oli tarkoitus, koska skolioosin takia mulla on just siinä pistokohtaa ahtaat nikamavälit, ja se reikä jäi siis vuotamaan.

höpöjä...
Ihan vidun hirveää. Ja sairaalaan ei sitten oikeasti viedä omia lääkkeitä - kyllä ne siellä lääkitsee...

Mulla oli jäätävää kipua päässä selkäydinpunktion jälkeen. Makuuasennossa pystyin olemaan, mutta kun vähänkin päätä nostin ylös niin meinasi taju lähteä. Veripaikka auttoi, särkylääkkeet eivät.
Ja mitenhän niin ei sairaalaan omia särrkylääkkeitä saa viedä:O??? kyllä saa...

"Riksu"
Tuntuu siltä, kuin joku löysi lekalla takaraivoon aina kun pään nostaa. Ja ihan oikeasti.
Särkylääke ei auta. Ekoina päivinä, kun kipu oli vähän inhimillisempi, mulla auttoi kylmä ja kofeiini. Ulkona pystyi olemaan vähän pystyssäkin.
Kipu ei siis tullut heti, mutta viidentenä päivänä pystyin enää makaamaan sängyssä ja roikottamaan päätä reunan yli. Mies kiikutti ensiapuun ja konttasin aulassa pää maassa kiinni ja itkin.

Alkuperäinen kirjoittaja höpöjä...;25674348:
Ja mitenhän niin ei sairaalaan omia särrkylääkkeitä saa viedä:O??? kyllä saa...
Ainakin kaikkialla missä minä olen ollut töissä, on ehdottoman kiellettyä sellainen. Itsekkään en missään nimessä hoitajana ottaisi vastuuta potilaasta, joka sairaalassa annetun lääkehoidon lisäksi napsii lääkkeitä, joista meillä ei ole mitään tietoa. Hoitajien tulisi ehdottomasti tietää mitä lääkettä potilas saa, kuinka paljon ja mihin aikaan.

Ainakin kaikkialla missä minä olen ollut töissä, on ehdottoman kiellettyä sellainen. Itsekkään en missään nimessä hoitajana ottaisi vastuuta potilaasta, joka sairaalassa annetun lääkehoidon lisäksi napsii lääkkeitä, joista meillä ei ole mitään tietoa. Hoitajien tulisi ehdottomasti tietää mitä lääkettä potilas saa, kuinka paljon ja mihin aikaan.
Jep. Toisaalta mulle henkilökohtaisesti on yks vidun hailee vaikka joku pässi vetäisikin tripla-annoksia ja delaisi siihen. Kunhan minä tai kukaan muu hoitaja ei siitä vastuuseen joudu.

Eikun hei, munhan piti olla empaattinen. Hupsista, unohdin. Haittaakse? Onneksi en juurikaan lääkkeitä potilaille anna.

[QUOTE="Riksu";25674379]Saa viedä. Ja jos jotain vähän erikoisempaa (mulla ms-tautilääkkeet), niin pitää.[/QUOTE]
Joo mutta nyt käsittääkseni keskustellaan särkylääkkeistä, ja niitä on joka osastolla.

"hepokatti"
Ootko ap uudelleensynnyttäjä? Jos et niin saat epiduraalin etkä spinaalia ja siinä riski paljon pienempi koska neulaa ei laiteta spinaalitilaan joka siis on syvemmällä kuin epiduraalitila. Ja sinänsä... se päänsärky on siis KOKONAAN poissa kun on makuuasennossa. Mulla vaan itellä kävi paska tuuri kun oli pyhäpäivä ja talossa vain yksi anestesialääkäri. Ja sitten tosiaan se eka ei auttanut, mikä sekin vielä harvinaisempaa kuin spinaalipäänsärky.

"vieras"
Siis oikeastiko synnyttäjille laitetaan SPINAALIpuudutus?! En puhu nyt epiduraalipuudutuksesta, joka voidaan tehdä sekä katerilla että kertapuudutuksena.

Spinaalipuudutuksessa lähtee tunto aivan täysin esim. navasta alaspäin, puudutusraja voi nousta tietenkin vieläkin ylemmäs, vaikka rintoihin saakka. Ja kun spinaalipuudutus on, niin silloin ei kyllä useimmilla toimi edes pidätyskyky, että mitenkähän siinä sitten ponnistat vauvaa maailmaan?
En kyllä voi uskoa, että synnyttäjille laitetaan SPINAALIpuudutusta :O
Epiduraalipuudutus vie kivut mutta jalat toimii, spinaali vie sekä kivut että jalat.

[QUOTE="hepokatti";25674408]Ootko ap uudelleensynnyttäjä? Jos et niin saat epiduraalin etkä spinaalia ja siinä riski paljon pienempi koska neulaa ei laiteta spinaalitilaan joka siis on syvemmällä kuin epiduraalitila. Ja sinänsä... se päänsärky on siis KOKONAAN poissa kun on makuuasennossa. Mulla vaan itellä kävi paska tuuri kun oli pyhäpäivä ja talossa vain yksi anestesialääkäri. Ja sitten tosiaan se eka ei auttanut, mikä sekin vielä harvinaisempaa kuin spinaalipäänsärky.[/QUOTE]

Mä sain sen päänsäryn juurikin epiduraalista.

[QUOTE="vieras";25674474]Siis oikeastiko synnyttäjille laitetaan SPINAALIpuudutus?! En puhu nyt epiduraalipuudutuksesta, joka voidaan tehdä sekä katerilla että kertapuudutuksena.

Spinaalipuudutuksessa lähtee tunto aivan täysin esim. navasta alaspäin, puudutusraja voi nousta tietenkin vieläkin ylemmäs, vaikka rintoihin saakka. Ja kun spinaalipuudutus on, niin silloin ei kyllä useimmilla toimi edes pidätyskyky, että mitenkähän siinä sitten ponnistat vauvaa maailmaan?
En kyllä voi uskoa, että synnyttäjille laitetaan SPINAALIpuudutusta :O
Epiduraalipuudutus vie kivut mutta jalat toimii, spinaali vie sekä kivut että jalat.[/QUOTE]

Se, mistä spinaalipuudutus puuduttaa, riipuu ihan siitä korkeudesta mihin se laitetaan. Se ei suinkaan automaattisesti puuduta navasta alaspäin.

"hepokatti"
uudelleen synnyttäjä olen... ja sanottiin justiin tänään että spinaalin saan jos kerkeää antaa jne... kun käytiin keskustelua.äitipolilla..
Se on oikeesti tosi harvinaista, mutta itse henk.koht. toisin toimisin jo saisin uudelleen valita. Mulle olisi kyllä epiduraalikin ehditty antamaan ja sitä toivoinkin, mutta kätilö ehdotti spinaalia, joten siihen sitten päädyttiin.

Niin joo... sellanen vähän ikävä juttu siinä vielä oli että sitä veripaikkaa odottelin kaksi päivää, koska ei lääkärit täällä kuulemma suostu ennen laittamaan.

Sinuna kyllä ottasin sen spinaalin ihan hyvin mielin :)

Yhteistyössä