Minkälainen perhe on teidän mielestä köyhä

• Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no kun se ei mene noin oikeesti..luet sitte mistä opuksesta tahansa..sillä mää kysyinkin kuinka moni on ollut sossun asiakas teistä jotka väitätte,että sillä muka jopa tienaa???Mitä sulla on kertoa tähän asiaan OMASTA KOKEMUKSESTA???voin kertoa että todellisuus on tarua ihmeellisempää!!sää voit lukea niitä lakipykäliä missä kauniisti kerrotaan mitä millekkin perheelle toimeentulotukena suomen valtio hyvää hyvyyttään antaa verotuloista....................MUKA!...mutta oletko itse kokenut moisen rahasumman suuruutta jne. henk.koht????
Kuinkahan monella toimeentulotuen hakijalla muuten on esim tuo STM:n ohjeistus mukanaan, kun menee toimeentulotukea hakemaan? Ehkä kannattaisi ottaa. Itse en ole toimeentulotukea hakenut, mutta vammaispalvelulain puitteissa asioinut sosiaaliviraston kanssa. Ja joka ainoa kerta sieltä vastaus oli ensin "EI". Vasta sitten, kun aloin kaivella lakipykäliä, muuttui ääni kellossa. Jotkut virkailijat vänkäsivät vieläkin vastaan, mutta kun käskin yhdistää puhelun virkailijan esimiehelle, asiat alkoivat hoitua.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna:
No ihan oikeesti. Toimeentulotukea maksetaan yleensä harkinnanvaraisena esim. lapsen syntyessä 200 ? vaunuihin ja 100 ? vauvansänkyyn.

Perusosalla kuuluu maksaa itse sanomalehti ja esim. raskauden ehkäisyyn olevat E-pillerit (jos E-pillerit ovat esim. aknen hoitoon niin silloin maksetaan reseptilääkkeinä eli kokonaan).
missä kaupungissa??
mUN YKSKÄÄN KAVERI EI OLE TÄÄLLÄ TAMPEREELLA SAANUT (capslocks pois päältä!;))vaunuihin sitten 90-luvun alun noin niinku KÄYTÄNNÖSSÄ!!!ihan sama mitä ne kirjottelee kirjoihin!

Keittiönoita
missä kaupungissa??
mUN YKSKÄÄN KAVERI EI OLE TÄÄLLÄ TAMPEREELLA SAANUT (capslocks pois päältä!;))vaunuihin sitten 90-luvun alun noin niinku KÄYTÄNNÖSSÄ!!!ihan sama mitä ne kirjottelee kirjoihin!
Harkinnanvarainen onkin eri asia kuin perusosa ja käytännöt siinä vaihtelee varmasti sekä kunnittain että ihan työntekijöittäinkin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
missä kaupungissa??
Harkinnanvarainen onkin eri asia kuin perusosa ja käytännöt siinä vaihtelee varmasti sekä kunnittain että ihan työntekijöittäinkin.
no mut ei se nyt voi olla tuhansissa,kuten täällä väitetään!!yhtä perhettä kohden muka!!markan aikoihin toi harkinnan varanen oli noin 500mk!!!tokkopa se nyt siittä on kuitenkaan noin paljon noussu!!!??
Tai sit mää oon missannu jotain ja täytyy perehtyä asiaan kun muutenkin tuet on pienentyneet koskien ketä tahansa,mutta jos ne on noin huimasti nousseet niin ent.yh:na täytyy alkaa miettiin josko erois tosta ukosta ja nostais noi helvetin huimat edut!;)

Keittiönoita
missä kaupungissa??
no mut ei se nyt voi olla tuhansissa,kuten täällä väitetään!!yhtä perhettä kohden muka!!markan aikoihin toi harkinnan varanen oli noin 500mk!!!tokkopa se nyt siittä on kuitenkaan noin paljon noussu!!!??
Tai sit mää oon missannu jotain ja täytyy perehtyä asiaan kun muutenkin tuet on pienentyneet koskien ketä tahansa,mutta jos ne on noin huimasti nousseet niin ent.yh:na täytyy alkaa miettiin josko erois tosta ukosta ja nostais noi helvetin huimat edut!;)
No mä just laskin, että meidän perhe - jos lopettaisin työnteon - saisin sossusta noin 500 euroa kuussa. Ei riittäisi edes lainan lyhennykseen :D

Jonna
Nuo mainitsemani summat vaunuihin ja sänkyyn olivat käytössä työpaikallani jokunen vuosi sitten. Ikeasta saa edelleen vauvansängyn alle satasella ihan uutena...

Ja useamman kerran olen kuullut vee-sanalla höystettyjä kommentteja kun ehdotin, että vaatteita ja sängyn voisi ostaa kirpparilta edullisesti. Osa asiakkaista siis sanoi suoraan, ettei alennu kirppareihin tai ostamaan käytettyä.

vieras
missä kaupungissa??
No mä just laskin, että meidän perhe - jos lopettaisin työnteon - saisin sossusta noin 500 euroa kuussa. Ei riittäisi edes lainan lyhennykseen :D
no eipä meilläkään riittäis...sit muutetais kerrostalo-asuntoon vuokralle ja "oltais niin vitun hyvin toimeentulevia sossupummeja"
aaargh...onks se nyt oikeesti niin kamalaa jos joku yh saa peräti sen netin tai vaihtoehtosesti aamulehden sossusta(yksikään tuttuni ei ole sitä saanut vuosiin,mutta anyway)onhan sillä niin vitun herrkua se elämä yksinään,kyllähän siittä kannattaa olla kateellinen!!;).....ja nyt alkaa loppuu sanat....liibalaaba....

Keittiönoita
no eipä meilläkään riittäis...sit muutetais kerrostalo-asuntoon vuokralle ja "oltais niin vitun hyvin toimeentulevia sossupummeja"
aaargh...onks se nyt oikeesti niin kamalaa jos joku yh saa peräti sen netin tai vaihtoehtosesti aamulehden sossusta(yksikään tuttuni ei ole sitä saanut vuosiin,mutta anyway)onhan sillä niin vitun herrkua se elämä yksinään,kyllähän siittä kannattaa olla kateellinen!!;).....ja nyt alkaa loppuu sanat....liibalaaba....
Mä olen yleensä toimeentulotuen saajia "kadehtiville" sanonut, että siitä vaan lopettaa työnteon ja rupeaa elämään yhteiskunnan tuilla. Ei toi tonnikaan ole nelihenkiselle perheelle kuin 250 euroa per nekku ja siitä pitää maksaa muutakin kuin ruoka ja vaatteet.

opiskelija
Suomessa ei tukien takia pitäisi ainakaan kovin pitkään nälkää nähdä.
Meidän perheen tulot (1 aikuinen ja 1 lapsi) ovat n. 900 e kuukaudessa ja muodostuvat opintotuesta, opintolainasta, asumistuesta, lapsilisästä ja elatusmaksusta. Asuminen (vuokra, sähkö ja vesi) nielee reilu 400 e. "Pakolliset" kuukausittaiset maksut: netti, bussikortti ja puhelin nielevät hiukan alle 100 e kuukaudessa.
Ruokaan ja muuhun jää 400 euroa kuukaudessa. Ruokaan menee yleensä yli puolet tuosta summasta. Eli kyllä sillä rahalla toimeen tulee. Mutta mitään ylimääräistä ei sillä osteta: jos pesukone menisi rikki olisi se ostettava osamaksulla ja tulisi kalliiksi, samoin silmälasit yms. Huonekaluja ei osteta oikeastaan ikinä, tulisi liian kalliiksi.
Kuvittelisin että toimeentulotuella elävä eläisi aika samoissa tuloissa.

tossuliini
Mä en luokittelisi itseäni köyhäksi, olen yh mutta seurustelen tytön isän kanssa, emme asu yhdessä.
Mä saan:
- eläkkeet (työeläe & kansaneläke + lapsikorotus) n. 587 e/kk
- asumistuki 347 e/kk
- elarit 129,19 e/kk
- lapsilisä 146 e/kk (1.1.08 alk), noi tekee yhteensä 1209 e/kk, sitten tietysti teen noita kotigastronomin ja pian avonin jälleenmyyntihommia joista tulo ei tule joka kuukausi (riippuu myynnistä) ja mies auttaa omalla tavallaan myös rahallisesti niin eipähän tartte käydä sossussa eikä enää muuallakaan hakemassa noita avustuksia.
Meillä on n. 95 neliötä tässä asunnossa, oma sauna ja pikku piha, vuokraa maksetaan 500 e/kk + vesimaksu 15 e/hlö/kk eli yht. 30 e/kk, asutaan lähes keskustassa. Kysyin vuokran noususta vuokraisännältä niin sanoi että aikaisintaan kesällä jos silloinkaan, riippuu niin monesta asiasta. Sähkölaskut on olleet sellasta 165 euron luokkaa 3 kuukaudessa eli tekee kuukautta kohti 55 euroa, sitten maksan vakuutukset (kotivakuutus ja tytön vapaa-ajan tapaturmavakuutus) yht. n. 120 e/v. Enkä mä nyt hirveesti ole valitellut täällä olevani köyhä mutta välillä on tietty kuukausia kun tulee ylimääräisiä kuluja niin rahat menee aika nopsaan mutta minkäs teet, elämä on kallista.

joo
Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Mä en luokittelisi itseäni köyhäksi, olen yh mutta seurustelen tytön isän kanssa, emme asu yhdessä.
Mä saan:
- asumistuki 347 e/kk
- elarit 129,19 e/kk
- lapsilisä 146 e/kk (1.1.08 alk), noi tekee yhteensä 1209 e/kk, sitten tietysti teen noita kotigastronomin ja pian avonin jälleenmyyntihommia joista tulo ei tule joka kuukausi (riippuu myynnistä) ja mies auttaa omalla tavallaan myös rahallisesti niin eipähän tartte käydä sossussa eikä enää muuallakaan hakemassa noita avustuksia.
Meillä on n. 95 neliötä tässä asunnossa, oma sauna ja pikku piha, vuokraa maksetaan 500 e/kk + vesimaksu 15 e/hlö/kk eli yht. 30 e/kk, asutaan lähes keskustassa. Kysyin vuokran noususta vuokraisännältä niin sanoi että aikaisintaan kesällä jos silloinkaan, riippuu niin monesta asiasta. Sähkölaskut on olleet sellasta 165 euron luokkaa 3 kuukaudessa eli tekee kuukautta kohti 55 euroa, sitten maksan vakuutukset (kotivakuutus ja tytön vapaa-ajan tapaturmavakuutus) yht. n. 120 e/v. Enkä mä nyt hirveesti ole valitellut täällä olevani köyhä mutta välillä on tietty kuukausia kun tulee ylimääräisiä kuluja niin rahat menee aika nopsaan mutta minkäs teet, elämä on kallista.
Ei millän pahalla, mutta hieman koomiselta kuulostaa, jos joku elää täysin yhteiskunnan rahoilla, ja väittää, että ei tarvitse hakea avustuksia.

Ja onko seurustelu lapsen isän kanssa ja asuminen eri osoitteissa sen vuoksi, että lapsen isä käy töissä, ja haluatte maksimoida tuet? Jos asuisitte samassa osoitteessa, et saisi yhteiskunnan tukia, vaan miehen palkalla eläisitte, eli tulot puolittuisivat.

Noilla sinun tuilla eläisi kyllä vähään tottunut aivan luksuselämää.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Eeei:
Puhutko lapsista, joiden vanhemmat saavat isoja toimeentulotukia, mutta valitsevat käyttää rahat baareihin/alkoholiin?
Mä en kyllä pidä toimeentulotukea kovinkaan isona, mutta jos on varaa alkoholiin ja tupakkaan, silloin lapsen aliravitsemus johtuu kyllä ihan muista syistä kuin perheen taloudellisesta tilanteesta. Ongelma se on silti ja näitä lapsia pitää auttaa. Mutta en usko, että esim toimeentulotuen korottaminen tilannetta juuri miksikään muuttaisi.
Minä tunnen useita köyhien perheiden lapsia. Ne lapset käyvät ja kävivät kyllä koulussa syömässä, leipäjonossa hakemassa ruokaa jne, ei kukaan nälkään ollut kuolemassa anoreksiaa sairastavia lukuunottamatta.

Suomessa kyllä saa ruokaa jos sitä tarvitsee, eikä kukaan joudu syömään pelkkää puuroa päiväkausia.

vieras
Nuo mainitsemani summat vaunuihin ja sänkyyn olivat käytössä työpaikallani jokunen vuosi sitten. Ikeasta saa edelleen vauvansängyn alle satasella ihan uutena...

Ja useamman kerran olen kuullut vee-sanalla höystettyjä kommentteja kun ehdotin, että vaatteita ja sängyn voisi ostaa kirpparilta edullisesti. Osa asiakkaista siis sanoi suoraan, ettei alennu kirppareihin tai ostamaan käytettyä.
Helsingissä ei saa enää vaunuja tai pinnasänkyä toimeentulotukena lainkaan. Tarkoitan että niihin ei anneta rahaa. Sängyn ja vaunut saa parin vuoden ajaksi lainaksi Pakilan työkeskuksesta, ja hyvin moni keiltäytyy niitä ottamasta jonka jälkeen tutuille kerrotaan kuinka edes vaunuja ei sossusta saatu.

Helsingissä ei saa enää vaunuja tai pinnasänkyä toimeentulotukena lainkaan. Tarkoitan että niihin ei anneta rahaa. Sängyn ja vaunut saa parin vuoden ajaksi lainaksi Pakilan työkeskuksesta, ja hyvin moni keiltäytyy niitä ottamasta jonka jälkeen tutuille kerrotaan kuinka edes vaunuja ei sossusta saatu.

Täällä saa 310? yhteensä vaunuihin ja pinnasänkyyn.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:

Niin sai ennen Helsingissäkin. Kumma kyllä, monet näitä vaunurahoja sossusta hakevista eivät niitä vaunuja tarvitsekaan siinä vaiheessa kun annetaan maksusitoumus pakilan työksekukseen eikä rahaa vaunuihin, eli maksusitoumus jää käyttämättä.
Tästä voisi päätellä että vanhat, kunnostetut vaunut eivät kelpaa näille äideille koska eivät ole tarpeeksi hienot. Minusta on kumma että siinä vaiheessa kun pitäisi vastaanottaa "sossukärryt", sitä rahaa löytyy monelta köyhemmältäkin ihan itseltä uusiin rattaisiin

tossuliini
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Mä saan:
- asumistuki 347 e/kk
- elarit 129,19 e/kk
Ei millän pahalla, mutta hieman koomiselta kuulostaa, jos joku elää täysin yhteiskunnan rahoilla, ja väittää, että ei tarvitse hakea avustuksia.

Ja onko seurustelu lapsen isän kanssa ja asuminen eri osoitteissa sen vuoksi, että lapsen isä käy töissä, ja haluatte maksimoida tuet? Jos asuisitte samassa osoitteessa, et saisi yhteiskunnan tukia, vaan miehen palkalla eläisitte, eli tulot puolittuisivat.

Noilla sinun tuilla eläisi kyllä vähään tottunut aivan luksuselämää.
mä tarkotin kyllä enimmäkseen sossua ja kirkon diakoniatoimistoa, kyllä mullakin on oikeus asumistukeen, meillä nyt vaan sattuu olemaan sellanen tilanne ettei yhdessä asuminen onnistu vaan meidän pitää asua omissa asunnoissamme, turha sitä on selittää, et kuitenkaan ymmärtäisi. Mies auttaa kyllä mutta joudun maksamaan takasin jos jotakin joudun lainaamaan ja ostaa kyllä tytölle vaatteita, yms jos tarve tulee muuten tullaan mun rahoillani toimeen. Miten sut saisi tajuamaan ettei me tukien takia asuta erillään vaan aivan muista syistä? Mielelläni mä ottasin miehen asumaan tähän meidän kanssa koska me pärjättäis kyllä taloudellisesti mutta syyt on aivan muualla ettei mies asu tässä.

veekku
Alkuperäinen kirjoittaja kerrotko:
Alkuperäinen kirjoittaja veekku:
Sellainen, missä ei ole varaa edes peruselämiseen..Ruokaan tms..Mun mielestä asuminen pitää maksaa myös itse, ei kelan ja HUOM MUN mielestä.
No, jos pienituloinen pariskunta tai yh käy töissä ja tienaa kuukaudessa nettona esim. 1200 e, ja bruttona sit sata-kaksisataa enemmän, ja vuokra on vähän yli 800 e, kolmiosta pääkaupunkiseudulla, ja lapsia on kaksi, kerrotko sen yhtälön, miten tuosta netosta maksetaan tuo vuokra, ja vielä eletään?
Ruoka, vaatteet, matkakulut työpaikalle (seutulippu esim. pk-seudulla matkat on aika pitkiä), sähkö, vesi, kännylasku, lasten lääkärikäyntikulut, esim. lääkkeet tai silmälasit?

Onko ko. perhe luuseriperhe, koska joutuvat turvautumaan kelan asumistukeen?

Mitä sä mulle vauhkoat? jokaisella ihmisellä saa varmasti olla _omat_ mielipiteet? Jos ei OMAA asumistaan pysty ITSE maksamaan niin MINUN mielestäni silloin on köyhä.

Mikä minä olen kertomaan miten joku elää 1200e/kk, munko asia se on? Minäkö olen päättänyt muuttaa johonkin 800e vuokra asuntoon, aivan liian pienillä tuloilla? Niin kuin esimerkissäsi kerroit.En todellakaan, jos en omaa asumistani pysty maksamaan, en todellakaan muuttais omaan asuntoon.

Ja sinä sanoit tuon _luuseri_ sanan en minä, tietääkseni köyhä ei ole sama asia kuin luuseri.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:

Sä oot varmaan saanukki, en ees kehtais suna sanoo.

vieras
Jos ei ole varaa ostaa kaupasta tiettyjä juttuja (vaikkapa hedelmiä,jogurttia),ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen ja jokainen sentti pitää laskea.Vaatteet ostetaan kirpparilta- tai Vapaa Valinnasta.Eli koko ajan pitää miettiä miten selviää tavallisessa arjessa.Joku isompi lasku pistää talouden sekaisin.

The titityy
Olenkohan minä köyhä kun laskujen jälkeen jää käteen n. 200?/kk ja sossuun en mene mikäli ei ole vaikka sähkölaskua maksettavana. Siihen ei budjetti riitä.

Ruuassa, vaipoissa ja perusasioissa pysytään. Vaatteet saadaan lahjoituksena.

Meillä on se hyvänä helpotuksena että neljänä päivänä viikossa saadaan kerhossa ilmainen ruoka ja välipala.

Piia
Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Olenkohan minä köyhä kun laskujen jälkeen jää käteen n. 200?/kk ja sossuun en mene mikäli ei ole vaikka sähkölaskua maksettavana. Siihen ei budjetti riitä.

Ruuassa, vaipoissa ja perusasioissa pysytään. Vaatteet saadaan lahjoituksena.

Meillä on se hyvänä helpotuksena että neljänä päivänä viikossa saadaan kerhossa ilmainen ruoka ja välipala.
No vois sanoo kyllä että olet joo.

Yhteistyössä