Minkälainen perhe on teidän mielestä köyhä

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Kyllä.
Uskon että moni on oikeasti köyhä, mutta tiedän, että on paljon myös niitä, jotka eivät halua luopua mistään. Kun elämäntilanne muuttuu, on usein myös kulutustottumusten muututtava. Muuten ei voi köyhyydestä ketään muuta syyttää kuin itseään. :/
Tuo on aivan totta, mutta se muutos ei onnistu ihan hetkessä. Esim pienemmän ja halvemman vuokra-asunnon löytyminen voi kestää pitkäänkin.

Mä luulisin, että tänä päivänä on paljon vaikeampaa olla vähävarainen kuin silloin 1980-luvulla, jolloin itse olin. Varmaan silloinkin oli lapsille jotain merkkivaatteita, mutta en ikinä sellaisia ostanut eivätkä kyllä ostaneet mun kaverinikaan omille lapsilleen. Tuntuu, että tänä päivänä vähävaraisuus ei saisi mitenkään näkyä - ainakaan ulospäin - ja siksi koitetaan keinolla millä hyvänsä elää kuten "muutkin". Vaikka ei olisi varaakaan. En siis menisi osoittelemaan syyttävällä sormellani niitä, jotka eivät ole kyenneet kulutustottumuksiaan muuttamaan.
Yllättävän totta...

Ja tuohon kysymykseen, että missä noin kovat vuokrat niin esimerkiksi täällä meilläpäin! Eikä asuta kehä kolmosen sisäpuolella edes...
 
Kerttu-Kyllikki
No emmää tarkottanu kyllä kovasti sillä sormella sohia, ylipäätään kyllä kyseenalaistan kaikenmoisen kulutushysterian, varsinkin, jos omat valinnat tekee ajatuksella "kun kaikilla muillakin on".

Ja tuohon vuokratasoon vielä palatakseni, olen asunut Helsingissä isossa perheasunnossa, 4h + keittiö, ja vuokra oli tasan 800. Ja upouuteen asuntoon muutettiin. Myöskin pienemmässä kaksiossa olen asunut, ja vuokra jäi kyllä reilusti alle seitsemän sadan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Kyllä.
Uskon että moni on oikeasti köyhä, mutta tiedän, että on paljon myös niitä, jotka eivät halua luopua mistään. Kun elämäntilanne muuttuu, on usein myös kulutustottumusten muututtava. Muuten ei voi köyhyydestä ketään muuta syyttää kuin itseään. :/
Tuo on aivan totta, mutta se muutos ei onnistu ihan hetkessä. Esim pienemmän ja halvemman vuokra-asunnon löytyminen voi kestää pitkäänkin.
Mutta hyvin moni vaihtaa asunnon isompaan vaikka siihen ei oikeasti olisi varaa. Tuntuu että alle sadan neliön asunto kelpaa nykyisin lähinnä lapsettomalle pariskunnalle asuttavaksi

Moni ostaa hirveät määrät tavaraa jota ei edes tarvitse mihinkään ja sen jälkeen alkaa iänikuinen ruikutus siitä kun ollaan niin köyhiä ettei ole varaa yhtään mihinkään.

Mutta en mä tiedä miksi vähävaraisuus ei saisi näkyä päällepäin, meilläpäin ainakin näkyy eikä mun käsittääkseni ketään se edes hävetä. Riippuu sitten varmaan enemmän persoonasta sekin, kehtaako elää varjoensa mukaan vai ei, kyllä mäkin tunnen vähävaraisia ihmisiä jotka ovat omasta mielestään liian hienoja asumaan tietyissä kaupunginosissa tai käyttämään muita kuin merkkikäsilaukkuja ja sitten samat tyypit urputtavat kun rahaa ei ole mihinkään
 
Kolmen yh
No me taas ollaan totuttu tulemaan vähälläkin toimeen, ei ne isot tulot vaan pienet menot. En tiedä ollaanko köyhiä, mutta ihan hyvin rahat riittää. Tässä minun laskelma:

Lapsia siis 3:

Kotihoidontuki nettona: 493?
As. tuki: 560?
Lapsilisät: 451?
Elarit: 387?
Eli yht. 1891?

Siitä kun maksaa vuokran, niin jää vielä reilut 1000? muihin laskuihin ja elämiseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen yh:
No me taas ollaan totuttu tulemaan vähälläkin toimeen, ei ne isot tulot vaan pienet menot. En tiedä ollaanko köyhiä, mutta ihan hyvin rahat riittää. Tässä minun laskelma:

Lapsia siis 3:

Kotihoidontuki nettona: 493?
As. tuki: 560?
Lapsilisät: 451?
Elarit: 387?
Eli yht. 1891?

Siitä kun maksaa vuokran, niin jää vielä reilut 1000? muihin laskuihin ja elämiseen.
Onkos toi sitten vähällä toimeen tulemista? Minusta ei. :whistle:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
No emmää tarkottanu kyllä kovasti sillä sormella sohia, ylipäätään kyllä kyseenalaistan kaikenmoisen kulutushysterian, varsinkin, jos omat valinnat tekee ajatuksella "kun kaikilla muillakin on".
Toi kulutushysteria varmaan johtuu kehityksestä. Sillon 80-luvulla ei tarvinnut miettiä, missä iässä lapselle kännykkä ja millainen kännykkä. Ei tarvinnut muksuille ostaa tietokonepelejä eikä voida surffata netissä. Kaikenlaista kulutettavaa oli yleensäkin paljon vähemmän kuin nyt. Isomyyrin kauppakeskuksen valmistuminen Myyrmäkeen oli ihan huippujuttu, mistään Jumboista tai Selloista ei osannut uneksiakaan. Eikä postiluukusta kolahtanut paria kertaa viikossa yhtä tajutonta pinoa mainoksia kuin nykyisin.

 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen yh:
No me taas ollaan totuttu tulemaan vähälläkin toimeen, ei ne isot tulot vaan pienet menot. En tiedä ollaanko köyhiä, mutta ihan hyvin rahat riittää. Tässä minun laskelma:

Lapsia siis 3:

Kotihoidontuki nettona: 493?
As. tuki: 560?
Lapsilisät: 451?
Elarit: 387?
Eli yht. 1891?

Siitä kun maksaa vuokran, niin jää vielä reilut 1000? muihin laskuihin ja elämiseen.
No tuo on kyllä todella hyvin! Meillä jää aika lailla tasan 1000 asumiskustannusten jälkeen ja molemmat töissä...Eipä saada asumistukea.
 
Kolmen yh
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen yh:
No me taas ollaan totuttu tulemaan vähälläkin toimeen, ei ne isot tulot vaan pienet menot. En tiedä ollaanko köyhiä, mutta ihan hyvin rahat riittää. Tässä minun laskelma:

Lapsia siis 3:

Kotihoidontuki nettona: 493?
As. tuki: 560?
Lapsilisät: 451?
Elarit: 387?
Eli yht. 1891?

Siitä kun maksaa vuokran, niin jää vielä reilut 1000? muihin laskuihin ja elämiseen.
Onkos toi sitten vähällä toimeen tulemista? Minusta ei. :whistle:

Niin, no meille jää juuri ja juuri sen verran rahaa että ei olla oikeutettu saamaan toimeentulotukea. Eli tämän verran on kolmen lapsen yh: n "minimirahat", eli perustoimeentulo, ei yhtään ylimääräistä. Kaikki kolmen lapsen yh:t saa vähintään tämän verran rahaa, sitä tarkoitin.

 
Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
No emmää tarkottanu kyllä kovasti sillä sormella sohia, ylipäätään kyllä kyseenalaistan kaikenmoisen kulutushysterian, varsinkin, jos omat valinnat tekee ajatuksella "kun kaikilla muillakin on".
Toi kulutushysteria varmaan johtuu kehityksestä. Sillon 80-luvulla ei tarvinnut miettiä, missä iässä lapselle kännykkä ja millainen kännykkä. Ei tarvinnut muksuille ostaa tietokonepelejä eikä voida surffata netissä. Kaikenlaista kulutettavaa oli yleensäkin paljon vähemmän kuin nyt. Isomyyrin kauppakeskuksen valmistuminen Myyrmäkeen oli ihan huippujuttu, mistään Jumboista tai Selloista ei osannut uneksiakaan. Eikä postiluukusta kolahtanut paria kertaa viikossa yhtä tajutonta pinoa mainoksia kuin nykyisin.

Jaa. Kyllä mä kuitenki silti oon sitä mieltä, että vastuu omasta kulutuksesta on itsellä, ei niillä mainostajilla. Nih. :xmas:

Noh, omaan mielipiteeseeni kautta rantain vaikuttaa tietysti myös se, että tulevana yyhoona tiedän tulevani paaaljon paremmin toimeen kuin nyt, vaikka se kuluttaminen pysyykin jo aisoissa. :)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Jaa. Kyllä mä kuitenki silti oon sitä mieltä, että vastuu omasta kulutuksesta on itsellä, ei niillä mainostajilla. Nih. :xmas:

Noh, omaan mielipiteeseeni kautta rantain vaikuttaa tietysti myös se, että tulevana yyhoona tiedän tulevani paaaljon paremmin toimeen kuin nyt, vaikka se kuluttaminen pysyykin jo aisoissa. :)
No kyllä mäkin olen sitä mieltä, että itse on vastuussa omasta kulutuksestaan =) Mutta on helpompaa olla kuluttamatta, jos kulutettavan tarjonta on vähäinen.

 
Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Jaa. Kyllä mä kuitenki silti oon sitä mieltä, että vastuu omasta kulutuksesta on itsellä, ei niillä mainostajilla. Nih. :xmas:

Noh, omaan mielipiteeseeni kautta rantain vaikuttaa tietysti myös se, että tulevana yyhoona tiedän tulevani paaaljon paremmin toimeen kuin nyt, vaikka se kuluttaminen pysyykin jo aisoissa. :)
No kyllä mäkin olen sitä mieltä, että itse on vastuussa omasta kulutuksestaan =) Mutta on helpompaa olla kuluttamatta, jos kulutettavan tarjonta on vähäinen.
Totta.
 
Jonna
Mä olen kyllä aina ihmetellyt, miten pienituloisilla tai perheellisillä keskituloisilla on varaa elää pääkaupunkiseudulla... Ilmeisesti vastaus on usein tuo "yhteiskunnan tuella".

Ainakin sellainen perhe on minusta köyhä, jolla ei ole varaa joka päivä hyvään perusruokaan ts. viimeiset päivät ennen tilipäivää syödään pelkkää kaurapuuroa, perunaa ja lenkkimakkarapakettia venytetään neljään perheateriaan. (Kaurapuuro on siis kunnon ruokaa, mutta tarkoitan tässä tilannetta jossa ruuan ravitsemusarvosta joudutaan tinkimään rahanpuutteen vuoksi.)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna:
Mä olen kyllä aina ihmetellyt, miten pienituloisilla tai perheellisillä keskituloisilla on varaa elää pääkaupunkiseudulla... Ilmeisesti vastaus on usein tuo "yhteiskunnan tuella".

Ainakin sellainen perhe on minusta köyhä, jolla ei ole varaa joka päivä hyvään perusruokaan ts. viimeiset päivät ennen tilipäivää syödään pelkkää kaurapuuroa, perunaa ja lenkkimakkarapakettia venytetään neljään perheateriaan. (Kaurapuuro on siis kunnon ruokaa, mutta tarkoitan tässä tilannetta jossa ruuan ravitsemusarvosta joudutaan tinkimään rahanpuutteen vuoksi.)
Sitten me ollaan köyhiä =)
 
näin
Köyhä perhe on se joka sossusta rahaa. Silloinhan eletään alle normien. Normitkin on todella säälittävät, ei niillä vaatteita osteta. Juurikin ehkä ruuassa voi pysyä.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Köyhä perhe on se joka sossusta rahaa. Silloinhan eletään alle normien. Normitkin on todella säälittävät, ei niillä vaatteita osteta. Juurikin ehkä ruuassa voi pysyä.
Ne normit on kyllä ihan hyvät. Meille jää saman verran työssä käymällä ja on 2 autoa ( tosin vanhoja) mistään ei ole puutetta ja säästöönkin jää. Asutaan omassa neliössä.
 
Eeei
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Köyhä perhe on se joka sossusta rahaa. Silloinhan eletään alle normien. Normitkin on todella säälittävät, ei niillä vaatteita osteta. Juurikin ehkä ruuassa voi pysyä.
Normaali perhe, jossa toinen kotihoidontuella/opiskelee, ja ttoinen töissä, saa suunnilleen saman verran käteen tai vähemmän kuin täysin toimeentulotuella elävä perhe, jossa molemmat kotona.

Silti moni perhe esim. maksaa asuntolainaa myös okt-talosta, kun nettotulot on alle 2000 tai noin 2000, kun on yksi palkka ja y ksi kotihoidontuki, ja tuloista puolet menee asumiseen.

Saman saisi pelkkää toimeentulotukea. siis normiperheelle pitää jääädä asumiskulujen jälkeen noin 1000, tai yli.

Kyllä tuossa tilanteessa, että molemmat kotona, elää leveästi toimeentulotuella, kahdestaan on varaa hoitaa lapset hyvin ja tehdä kaikki työt itse, leipomiset ym. marjastaa jne.

Puolet jäisi säästöön tällaisella perheellä,j otka elää toimeentulotuella, jos olisi tottunut käyttämään saman verran rahaa kuin esim. minä. Aina elänyt vähällä.
Toimeentulotuet on isoja rahoja. Harvoilla työssäkäyvillä jää sen enempää. Usein on toinen perheestä opiskelemassa/kotihoidontuella/pätkätöissä jne.
 
Jonna
Ei minustakaan sossun normit ole mitenkään säälittävät. Paikkakunnasta, elämäntilanteesta ja elintavoista riippuen niillä voi elää ihan mukavaa elämää. Ja monelle itsensä elättävällä jää rahaa elämiseen saman verran kuin sossusta saisi. Eivät he silti usein ole köyhiä eikä heiltä puutu mitään.

Ehkä köyhä on minusta sellainen, jolla ei ole rahaa johonkin välttämättömään kuten hyvään ja terveelliseen ruokaan, välttämättömiin lääkkeisiin tai välttämättömiin vaatteisiin. Jos joutuu talvipakkasilla kulkemaan lenkkareissa koska ei ole varaa talvikenkiin, on minusta köyhä. Jos joutuu pitämään katkoa vaikkapa verenpaine- tai diabeteslääkkeisiinsä koska rahaa ei ole ennen tilipäivää, on minusta köyhä. Tämä köyhyyden rajani ei ole kovin vahvasti sidottu tuloihin, joillain on rahat loppu ennen tilipäivää vaikka olisi melko isotkin tulot.
 

Niin, no meille jää juuri ja juuri sen verran rahaa että ei olla oikeutettu saamaan toimeentulotukea. Eli tämän verran on kolmen lapsen yh: n "minimirahat", eli perustoimeentulo, ei yhtään ylimääräistä. Kaikki kolmen lapsen yh:t saa vähintään tämän verran rahaa, sitä tarkoitin.

No en mä vaan saa ;) se riippuu niin paljon siitä mitä tekee :whistle:
 
Eeei
Siis usein normaaliperhe, jossa toinen on kotihoidontuella/opiskelee, ja toinen vain töissä, maksaa lainaa asunnosta, ja käteen jää jopa vähemmän kuin saisi toimeentulotukea, ja silti heitä pidetään jopa varakkaana, ainakin jos maksavat omakotitalolainaa.

Ja jos saman verran jää käteen toimeentulotukea saavalla perheellä tai enemmän, heitä pidetään köyhänä. Onko sitten niin, että tällaisilla perheillä raha menee baariin/vaatteisiin ym? Ja pikaruokaan, ym?

En ymmärrä, miksi uutisoidaan, että toimeentulotuki on pieni raha, ja jotka sitä saa, ovat köyhiä, kun henkeä kohti pitää jäädä tosi paljon rahaa. Näinä aikoina kun asuntolainat ja vuokrat ovat korkeat, on tosi vaikea omalla työllä veron jälkeen tienata enemmän.
 
Kolmen yh
Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Niin, no meille jää juuri ja juuri sen verran rahaa että ei olla oikeutettu saamaan toimeentulotukea. Eli tämän verran on kolmen lapsen yh: n "minimirahat", eli perustoimeentulo, ei yhtään ylimääräistä. Kaikki kolmen lapsen yh:t saa vähintään tämän verran rahaa, sitä tarkoitin.

No en mä vaan saa ;) se riippuu niin paljon siitä mitä tekee :whistle:
No saa ainakin olemalla kotona.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Eeei:
Siis usein normaaliperhe, jossa toinen on kotihoidontuella/opiskelee, ja toinen vain töissä, maksaa lainaa asunnosta, ja käteen jää jopa vähemmän kuin saisi toimeentulotukea, ja silti heitä pidetään jopa varakkaana, ainakin jos maksavat omakotitalolainaa.

Ja jos saman verran jää käteen toimeentulotukea saavalla perheellä tai enemmän, heitä pidetään köyhänä. Onko sitten niin, että tällaisilla perheillä raha menee baariin/vaatteisiin ym? Ja pikaruokaan, ym?

En ymmärrä, miksi uutisoidaan, että toimeentulotuki on pieni raha, ja jotka sitä saa, ovat köyhiä, kun henkeä kohti pitää jäädä tosi paljon rahaa. Näinä aikoina kun asuntolainat ja vuokrat ovat korkeat, on tosi vaikea omalla työllä veron jälkeen tienata enemmän.

Olet täysin oikeassa!
 
justina
Alkuperäinen kirjoittaja kerrotko:
Alkuperäinen kirjoittaja veekku:
Sellainen, missä ei ole varaa edes peruselämiseen..Ruokaan tms..Mun mielestä asuminen pitää maksaa myös itse, ei kelan ja HUOM MUN mielestä.
No, jos pienituloinen pariskunta tai yh käy töissä ja tienaa kuukaudessa nettona esim. 1200 e, ja bruttona sit sata-kaksisataa enemmän, ja vuokra on vähän yli 800 e, kolmiosta pääkaupunkiseudulla, ja lapsia on kaksi, kerrotko sen yhtälön, miten tuosta netosta maksetaan tuo vuokra, ja vielä eletään?
Ruoka, vaatteet, matkakulut työpaikalle (seutulippu esim. pk-seudulla matkat on aika pitkiä), sähkö, vesi, kännylasku, lasten lääkärikäyntikulut, esim. lääkkeet tai silmälasit?

Onko ko. perhe luuseriperhe, koska joutuvat turvautumaan kelan asumistukeen?
ei luuseri vältämättä, mutta köyhä kyllä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen yh:
Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Niin, no meille jää juuri ja juuri sen verran rahaa että ei olla oikeutettu saamaan toimeentulotukea. Eli tämän verran on kolmen lapsen yh: n "minimirahat", eli perustoimeentulo, ei yhtään ylimääräistä. Kaikki kolmen lapsen yh:t saa vähintään tämän verran rahaa, sitä tarkoitin.

No en mä vaan saa ;) se riippuu niin paljon siitä mitä tekee :whistle:
No saa ainakin olemalla kotona.
joo, mutta kaikki ei oo kotona. eli ei keikki kolmen lapsen yh:t saa tuota 1800 euroo kuukaudessa...

nussin, nussin, pilikkua juu... mutta...mutta...
 

Yhteistyössä