Minkälainen perhe on teidän mielestä köyhä

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
lisään
Alkuperäinen kirjoittaja Kouluruokaan :
pitäisi panostaa. Miksi se saa maksaa 50 senttiä. Miksi ei ole varaa tehdä alusta alkaen kunnollista ruokaa puhtaista raaka-aineista? Mikä on tärkeämpää kuin lapset?
Ja kouluterveydenhuolto pitäisi palauttaa kouluihin. Samoin neuvolakäynnit takaisin.
 
Jonna
Perusosa yksineläjälle on 399 ? ja senttejä, puolisolle 339 ? ja senttejä
alle 10-v. lapsi 1. ja 2. 279 ? / hlö, seuraavat 239 ? / hlö
yli 10-v- 1. 279 ?, 2. 259 ?, 3. 239 ?
(pyöristelin senttejä, ovat vuodelle 2008)
 
Eeei.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitäs ne nyt tällä hetkellä on NE ISOT TOIMEENTULOT???itse olen viimeksi markka-aikana ollut sossun asiakas.Mitä nämä toimeentulotuet ovat suurimmillaan???
No yksinäisellä pitää jäädä vähintään 400 asumisekulujen jälkeen, jos ei saa harkinnanvaraisia.
Ja tuossa kolmen äiti sanoi, että yh-perheellä jossa äiti ja kolme lasta, pitää jäädä 1000 euroa asumiskulujen jälkeen.

Mielestäni nuo tulot ovat suuret.

Jos ajatellaan normipalkkaa,jos olisin sinkku ja kävisin töissä ja asuisin kaksiossa, niin hyvin vaikea olisi tienata niin paljon, että jäisi verojen ja asumiskulujen jälkeen yhtään enempää käteen, (oli kysessä asuntolaina tai vuokra).

yksinhuoltajaperheen on luonnollisesti vielä vaikeampi saada palkalla edes tuota rahaa kasaan, ainakaan ennen kuin hoitomaksut loppuvat. Siinä vaiheessa, kun lapset koulussa, ehkä mahdollista, mutta harvinaista. Kuvittele naisten keskipalkka, siitä pois verot ja hoitamaksut ja muut työssäkäyntikulut, vähemmän aikaa kaikkeen tehdä itse.

 
Eeei.
Alkuperäinen kirjoittaja Eeei.:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitäs ne nyt tällä hetkellä on NE ISOT TOIMEENTULOT???itse olen viimeksi markka-aikana ollut sossun asiakas.Mitä nämä toimeentulotuet ovat suurimmillaan???
No yksinäisellä pitää jäädä vähintään 400 asumisekulujen jälkeen, jos ei saa harkinnanvaraisia.
Ja tuossa kolmen äiti sanoi, että yh-perheellä jossa äiti ja kolme lasta, pitää jäädä 1000 euroa asumiskulujen jälkeen.

Mielestäni nuo tulot ovat suuret.

Jos ajatellaan normipalkkaa,jos olisin sinkku ja kävisin töissä ja asuisin kaksiossa, niin hyvin vaikea olisi tienata niin paljon, että jäisi verojen ja asumiskulujen jälkeen yhtään enempää käteen, (oli kysessä asuntolaina tai vuokra).

yksinhuoltajaperheen on luonnollisesti vielä vaikeampi saada palkalla edes tuota rahaa kasaan, ainakaan ennen kuin hoitomaksut loppuvat. Siinä vaiheessa, kun lapset koulussa, ehkä mahdollista, mutta harvinaista. Kuvittele naisten keskipalkka, siitä pois verot ja hoitamaksut ja muut työssäkäyntikulut, vähemmän aikaa kaikkeen tehdä itse.
Sanotaanko, että erot ovat minimaaliset pieni- ja keskituloisella. Lähes saman saa käteen, kävi töissä tai eli toimeentulotuella, ja tietääkseni työssäkäynti maksaa. tarvitaan autoa ym. yleensä.
 
vieras
ja teistä kuin moni ollut sossun asiakas?????
markan aikana muka olis jääny 6000mk asumiskulujen jälkeen käteen!!!!???haistakaa nyt v....
mä sain markan aikana neljän lapsen äitinä 500 mk/kk sossusta.
Mistä te revitte noita summia????
papereista vai?
noh,käytäntö on pikkasen eri!;)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja teistä kuin moni ollut sossun asiakas?????
markan aikana muka olis jääny 6000mk asumiskulujen jälkeen käteen!!!!???haistakaa nyt v....
mä sain markan aikana neljän lapsen äitinä 500 mk/kk sossusta.
Mistä te revitte noita summia????
papereista vai?
noh,käytäntö on pikkasen eri!;)
Varmaan täältä:
http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/sospa/shtoi/index.htx

Yh-äiti + 3 alle 10 v lasta = 1093,53 euroa.

 
Jonna
Tässäpä oikein linkki niin ei tarvitse epäillä ja arvuutella:

http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/sospa/shtoi/index.htx

Siellä kerrotaan myös, että digisovittimeenkin voi saada toimeentulotukea! Perusosat ovat kansalaisten oikeuksia, ei niitä voi millään käytännöllä ohittaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja teistä kuin moni ollut sossun asiakas?????
markan aikana muka olis jääny 6000mk asumiskulujen jälkeen käteen!!!!???haistakaa nyt v....
mä sain markan aikana neljän lapsen äitinä 500 mk/kk sossusta.
Mistä te revitte noita summia????
papereista vai?
noh,käytäntö on pikkasen eri!;)
Varmaan täältä:
http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/sospa/shtoi/index.htx

Yh-äiti + 3 alle 10 v lasta = 1093,53 euroa.


OK!noi toihan tietysti "kertoo kaiken"voi hemmetti että pistää vihaksi...politiikot kusettaa minkä kerkiää ja tää jengi uskoo ihan tosissaan!!!:(:(
 
siis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja teistä kuin moni ollut sossun asiakas?????
markan aikana muka olis jääny 6000mk asumiskulujen jälkeen käteen!!!!???haistakaa nyt v....
mä sain markan aikana neljän lapsen äitinä 500 mk/kk sossusta.
Mistä te revitte noita summia????
papereista vai?
noh,käytäntö on pikkasen eri!;)
??? Ei kukaan puhunut että kaikki tulee sossusta. Mutta asumiskulujen jälkeen kaikki tulot pitää esim 3 lapsen yh-äidillä olla tuo 1000 euroa.

Ja kun normipalkka on 1500 nettona, ja vuokrat/lainat perheellisillä noin 800-900 ihan tavallisia, niin käteen aika monillakin asuntolainaa maksavilla jää saman verran tai vähemmän kuin toimeentulotukiasiakkailla. Ei kaikilla perheillä ole molemmilla vakituinen työ.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
OK!noi toihan tietysti "kertoo kaiken"voi hemmetti että pistää vihaksi...politiikot kusettaa minkä kerkiää ja tää jengi uskoo ihan tosissaan!!!:(:(
Tietenkin tuosta summasta vähennetään perheen tulot ensin. Eli ei sieltä sossusta koko tuota summaa saa.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna:
Tässäpä oikein linkki niin ei tarvitse epäillä ja arvuutella:

http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/sospa/shtoi/index.htx

Siellä kerrotaan myös, että digisovittimeenkin voi saada toimeentulotukea! Perusosat ovat kansalaisten oikeuksia, ei niitä voi millään käytännöllä ohittaa.
ei helvetti!!!oikeesti? mäkin sain 80-luvulla aamulehteen sossun tukea puolet,mut silloin meillä meni hyvin....ja mitä tuttaviani oon kuunnellu,ni ei oikeen natsaa!!!!lukeeko ihan oikeesti ihmiset kaikkea netissä julkastua,niinku se olis laki???????????????

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei helvetti!!!oikeesti? mäkin sain 80-luvulla aamulehteen sossun tukea puolet,mut silloin meillä meni hyvin....ja mitä tuttaviani oon kuunnellu,ni ei oikeen natsaa!!!!lukeeko ihan oikeesti ihmiset kaikkea netissä julkastua,niinku se olis laki???????????????
Kyllä digisovittimeenkin on mahdollista saada harkinnanvaraista toimeentulotukea, mutta ei sitä sovitinta kaikille myönnetä. Mutta esim joillekin vammaisille, joiden mahdollisuudet liikkua kodin ulkopuolella ovat rajalliset, sovitin voidaan myöntää.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei helvetti!!!oikeesti? mäkin sain 80-luvulla aamulehteen sossun tukea puolet,mut silloin meillä meni hyvin....ja mitä tuttaviani oon kuunnellu,ni ei oikeen natsaa!!!!lukeeko ihan oikeesti ihmiset kaikkea netissä julkastua,niinku se olis laki???????????????
Kyllä digisovittimeenkin on mahdollista saada harkinnanvaraista toimeentulotukea, mutta ei sitä sovitinta kaikille myönnetä. Mutta esim joillekin vammaisille, joiden mahdollisuudet liikkua kodin ulkopuolella ovat rajalliset, sovitin voidaan myöntää.
tässä ei nyt kuitenkaan puhuttu vammasista...kai?
voi että oon vihanen,en sulle:tunnut käsittävän vaan tosta helvetillisestä yleistyksestä.........aaarrgghhh!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tässä ei nyt kuitenkaan puhuttu vammasista...kai?
voi että oon vihanen,en sulle:tunnut käsittävän vaan tosta helvetillisestä yleistyksestä.........aaarrgghhh!
No mun tarkoitukseni olikin juuri kertoa, että vaikka siellä STM:n ensi vuoden ohjeessa sanotaankin, että harkinnanvaraisena voi saada digisovittimen, sen saamista ei tosiaankaan voi yleistää koskemaan kaikkia toimeentulotuen saajia. Mun olisi oikeasti pitänyt lainata toista kirjoitusta eikä sun kirjoitusta =)

 
Jonna
No ihan oikeesti. Toimeentulotukea maksetaan yleensä harkinnanvaraisena esim. lapsen syntyessä 200 ? vaunuihin ja 100 ? vauvansänkyyn.

Perusosalla kuuluu maksaa itse sanomalehti ja esim. raskauden ehkäisyyn olevat E-pillerit (jos E-pillerit ovat esim. aknen hoitoon niin silloin maksetaan reseptilääkkeinä eli kokonaan).
 
Jonna
Kaveri kertoi myös myöntäneensä näin joulun alla 200 ? lahjakortin suurperheelle paikalliseen halpiskauppaan. Tämä juttu kerrottiin minulle siksi, että lahjakortin vastaanottanut äiti totesi kiitokseksi, että olisi mieluummin ottanut lahjakortin Stockmannille...
 
Eeei
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna:
No ihan oikeesti. Toimeentulotukea maksetaan yleensä harkinnanvaraisena esim. lapsen syntyessä 200 ? vaunuihin ja 100 ? vauvansänkyyn.

Perusosalla kuuluu maksaa itse sanomalehti ja esim. raskauden ehkäisyyn olevat E-pillerit (jos E-pillerit ovat esim. aknen hoitoon niin silloin maksetaan reseptilääkkeinä eli kokonaan).
Kun esikoista odotin, ostin 50 markalla vanhat pinnasängyt kaupan ilmoitustaululta löytyivät, tai neuvolan, ja vaunut samanhintaiset vanhat. Kävin pätkätöissä, tulot toimeentulotuen luokkaa.

Minusta toimeentulotuki on melko isoraha, kun suunnilleen sama on tullut aina työssäkäymällä meidän perheelle.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Eeei:
Kun esikoista odotin, ostin 50 markalla vanhat pinnasängyt kaupan ilmoitustaululta löytyivät, tai neuvolan, ja vaunut samanhintaiset vanhat. Kävin pätkätöissä, tulot toimeentulotuen luokkaa.

Minusta toimeentulotuki on melko isoraha, kun suunnilleen sama on tullut aina työssäkäymällä meidän perheelle.
Eipä taida tänä päivänä kukaan myydä käytettyäkään pinnasänkyä alle 10 eurolla. Siihen vielä patjat päälle. Markka-aikaa ei voi mielestäni rinnastaa enää nykyaikaan, mäkin maksoin esikoisen syntyessä kaksiosta vuokraa 350 markkaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna:
Perusosa yksineläjälle on 399 ? ja senttejä, puolisolle 339 ? ja senttejä
alle 10-v. lapsi 1. ja 2. 279 ? / hlö, seuraavat 239 ? / hlö
yli 10-v- 1. 279 ?, 2. 259 ?, 3. 239 ?
(pyöristelin senttejä, ovat vuodelle 2008)
Opiskelijat saavat paljon vähemmän :( . Paitsi jos elävät lainalla... :whistle:

Ottakaa hyvät ihmiset huomioon se, että sossun elätiksi ei pääse niin kauan kuin on jotakin omaisuutta, jonka voi realisoida. Eli kaikesta pitää luopua. Pakolaiselle tämä ei ole ongelma, mutta olisitko itse valmis siihen?

Lasten nälkiintymisestä... Miksiköhän vieläkin maanantaina menee kaikkista eniten ruokaa päiväkodeissa ja kouluissa ellei siksi, että lapset eivät saa kotona kunnon ruokaa?

Suomessa on "ihan oikeita" köyhiä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna:
No ihan oikeesti. Toimeentulotukea maksetaan yleensä harkinnanvaraisena esim. lapsen syntyessä 200 ? vaunuihin ja 100 ? vauvansänkyyn.

Perusosalla kuuluu maksaa itse sanomalehti ja esim. raskauden ehkäisyyn olevat E-pillerit (jos E-pillerit ovat esim. aknen hoitoon niin silloin maksetaan reseptilääkkeinä eli kokonaan).
no kun se ei mene noin oikeesti..luet sitte mistä opuksesta tahansa..sillä mää kysyinkin kuinka moni on ollut sossun asiakas teistä jotka väitätte,että sillä muka jopa tienaa???Mitä sulla on kertoa tähän asiaan OMASTA KOKEMUKSESTA???voin kertoa että todellisuus on tarua ihmeellisempää!!sää voit lukea niitä lakipykäliä missä kauniisti kerrotaan mitä millekkin perheelle toimeentulotukena suomen valtio hyvää hyvyyttään antaa verotuloista....................MUKA!...mutta oletko itse kokenut moisen rahasumman suuruutta jne. henk.koht????
 
Jonna
Aivan, opiskelijat elävät toimeentulotukea pienemmällä rahalla jos eivät halua nostaa lainaa. Koko opiskeluajan tein kahtena iltana viikossa töitä, yhdessä opintoraha + palkka vastasivat suunnilleen toimeentulotuen minimiä. Motivoivaa.. :-/
 

Yhteistyössä