Minkäikäisenä yökylään?

Meillä on isovanhempien toimesta alkanut olla painokkaita kyselyjä kesästä lähtien että milloin tyttö tulee yökylään... esikko siis vuoden nyt. Ei tunnu oikein hyvältä ajatukselta minusta. Tyttö on aloittanut syksyllä hoidossa ja on päivät siellä. Siksi illat ja erityisesti viikonloput ovatkin meidän perheen aikaa, lauantaisin käydään saunassa ja laiskotellaan :D Muutenkin minusta yksivuotias on liian pieni mihinkään yökylään... Olen sanonut että jos meillä on menoa miehen kanssa niin voidaan illaksi hoitoon tuoda ja pari kertaa on käytykin kaksistaan jossain mutta yöksi on haettu tyttö kotiin. Viime viikolla sitten jo sanoin isovanhemmile että nyt kun lähempänä asutaan niin voitte tulla viikollakin kylään tai tulla hakemaan tytön pariksi tunniksi johonkin, eikä vain aina tivata että milon me tuodaan se tai tullaan kylään. Yökylässä ehtii olla sitten myöhemminkin. Minkäikäisenä teidän lapset on olleet yökylässä?
 
mami29
Mun esikoinen tais olla reilun vuoden ikäinen..en nyt enää muista kun poika on jo 9v.Kakkonen oli ekan kerran yökylässä kun oli 2v ja sekin pakon sanelema juttu..lähdin kuopusta synnyttään ja mies halus mukaan.Eipä ole sen jälkeen ollut missään yökylässä..kun ei näitä menoja niin hirveästi ole.
Hoitajia kyllä riittää vaikka muille jakaa..mutta ehkä sitten joskus maltan lähteä.Kuopus on nyt 9kk ja imetän vielä eikä hän korviketta juo..joten kotona kiltisti vielä pysytään.
 
Hei
Ohhoh! Onpa teillä ihana tilanne, kun yöhoitoa oikein tarjotaan. En suinkaan valittaisi tuollaisesta. Monella ei ole apuna ketään. Kahdenkeskinen aika miehen kanssa voi olla tosi kortilla. Mitäpä tuota murehtimaan? Annatte hoitoon, jos haluatte. Jos ette halua niin oma asianne. Meillä poika oli yökylässä ekan kerran puoli vuotiaana. Ei siitä kannata peikkoa tehdä. Mummola on nyt melkein 3v:nä tosi rakas paikka ja mummo ja pappa läheisiä. Harvoin kyllä enää yökylään pääsee, kun lapsenlapsia on jo niin paljon, ettei aikaa riitä ja ikääkin on isovanhemmilla enempi. Että käyttäisin hyödyksi vain jos mahdollista, tuo tarjous ei ole ikuisesti voimassa. Meillä ainakaan yökyläilystä ei ollut haittaa. Isovanhemmat etukäteen tutut ja mummola paikkana tuttu. Omat unilelut ja unipussit mukaan ja rutiinit samat kuin kotona. Kirjoitin ihan kellon tarkat ohjeet, että kaikki varmasti tehtiin niin kuin kotona. Lapsi sai mummolasta spesiaali huomiota, koska onhan se erilaista olla lapsen kanssa tyyliin kerran puolessa vuodessa kuin 24h/vrk väsyneenä. Tosi tuttua ja turvallista oli kaiken aikaa. Se ero kyllä on, että meillä poika kokonaan kotihoidettu eli tuo hoito oli ainoa hoito. Jos vasta aloitettu päiväkoti niin en kyllä ihan heti hoitoon antaisi. Odottakaan ainakin pari kolme kuukautta että tottuu kunnolla hoitoon. Kun itsekin on kauemmin ollut töissä niin se iltavapaa/hyvin nukuttu yökin tuntuu houkuttelevammalta. Minusta tiivis ja läheinen suhde isovanhempipolven kanssa on vain plussaa lapsille.Ja onhan siitä joskus hyötyäkin, että on tottunut ainakin jonkin verran nukkumaan muualla. esim. hoitoon joutuu varmasti kun pikkusisaruksia alkaa syntymään ainakin yhdeksi yöksi/päiväksi.
 
Meillä pojat on ollu melkein 2v ennenkuin ovat yökylässä olleet, tyttö 1v2kk ei ole yökylässä ollu vielä. Syynä meillä tosin jatkuvat korvaongelmat, ei oo viittiny kipeää lasta viedä mumman hoidettavaksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2006 klo 10:32 Hei kirjoitti:
Ohhoh! Onpa teillä ihana tilanne, kun yöhoitoa oikein tarjotaan. En suinkaan valittaisi tuollaisesta. Monella ei ole apuna ketään. Kahdenkeskinen aika miehen kanssa voi olla tosi kortilla. Mitäpä tuota murehtimaan? Annatte hoitoon, jos haluatte. Jos ette halua niin oma asianne. Meillä poika oli yökylässä ekan kerran puoli vuotiaana. Ei siitä kannata peikkoa tehdä. Mummola on nyt melkein 3v:nä tosi rakas paikka ja mummo ja pappa läheisiä. Harvoin kyllä enää yökylään pääsee, kun lapsenlapsia on jo niin paljon, ettei aikaa riitä ja ikääkin on isovanhemmilla enempi. Että käyttäisin hyödyksi vain jos mahdollista, tuo tarjous ei ole ikuisesti voimassa. Meillä ainakaan yökyläilystä ei ollut haittaa. Isovanhemmat etukäteen tutut ja mummola paikkana tuttu. Omat unilelut ja unipussit mukaan ja rutiinit samat kuin kotona. Kirjoitin ihan kellon tarkat ohjeet, että kaikki varmasti tehtiin niin kuin kotona. Lapsi sai mummolasta spesiaali huomiota, koska onhan se erilaista olla lapsen kanssa tyyliin kerran puolessa vuodessa kuin 24h/vrk väsyneenä. Tosi tuttua ja turvallista oli kaiken aikaa. Se ero kyllä on, että meillä poika kokonaan kotihoidettu eli tuo hoito oli ainoa hoito. Jos vasta aloitettu päiväkoti niin en kyllä ihan heti hoitoon antaisi. Odottakaan ainakin pari kolme kuukautta että tottuu kunnolla hoitoon. Kun itsekin on kauemmin ollut töissä niin se iltavapaa/hyvin nukuttu yökin tuntuu houkuttelevammalta. Minusta tiivis ja läheinen suhde isovanhempipolven kanssa on vain plussaa lapsille.Ja onhan siitä joskus hyötyäkin, että on tottunut ainakin jonkin verran nukkumaan muualla. esim. hoitoon joutuu varmasti kun pikkusisaruksia alkaa syntymään ainakin yhdeksi yöksi/päiväksi.
Samaa mieltä olen tuosta että tiivis ja läheinen suhde isovanhempiin on tärkeä. Se olikin osasyy miksi muutimme keväällä takaisin kotiseudulle satojen kilometrien päästä, jotta tyttö saisi olla ja elää isovanhempiensa lähellä. Sitä en todellakaan kiellä... Kyse ei millään lailla ole ehdottomasta asiasta tai siitä, että en luottaisi siihen että he pärjäävät tai että tyttö pärjää, mutta silti en ihan äkkiä yöhoitoon taida antaa, osasyynä varmaan tuo hoitoon menokin ynnä muu. Sillä välin ihan ahkerasti muuten saa hoidossa isovanhemmilla ja toivottavaa onkin =) En todellakaan ole mitenkään ehdoton tässä yöpymisasiassakaan, mutta "painostuksen" alla tulee asioista elämää suurempia :D sepä se, ei pitäisi turhasta valittaa kun kerran apua on tarjolla =) Mutta kiinnostuksella lueskelen että milloin muiden lapset ovat yökylässä ollet...
 
Tyttö oli 1v kun oli yötä mummulassa.Kyse oli yhdestä yöstä ja aamusta olin jo hakemassa.Toisella kertaa oli kuukauden päästä ja silloin oli kans yhden yön hain kylläkin puolen päivän aikaan.Näin saadaan mieheni kanssa laatuaikaa vietettyä.
 
Hei!

Minut varmaan tuomitaan heti koska meidän puoltoistavuotias oli ekan kerran 3n kuukauden ikäisenä yökylässä isovanhemmilla ja tähän ikään mennessä ollut varmaan 20 yötä mummulassa.jopa kaksi kertaa kaksikin yötä peräkkäin.en koe olevani silti mitenkään huono vanhempi kun ei voi sanoa että lapsi olisi hoidossa vaan viettää arvokasta aikaa mummunsa ja pappansa kanssa.tyttö tykkää olla siellä paljon ja itse jaksaa huomattavasti paremmin taas kun on hetken saanut hengähtää.mein tyttö ei ole ikinä nukkunut vielä öitä putkeen vaan heräilee3-15 kertaa yössä ja olen hyvin iloinen kun mummu on auttanut kun univelka alkaa käydä sietämättömäksi.että näin meillä. =)
 
Meillä tyttö oli noin parikuinen, kun oli ekan kerran mummin luona yökylässä.....siitä lähtien on ollu aina silloin tällöin, meilläkin varsinkin mummi oikein kyselee tyttöä yökylään ja muutenkin hoitoon, mamma ja vaari myös! Meillä sekä mummila että mammala on kumpikin vain noin parin kilometrin päässä meidän kodista, joten viikoittain nähdään molempia vähintään kahtena päivänä. Ehkä tästäkin syystä en oo kokenu yökyläilyjä tytölle mitenkään haitallisiksi, isovanhemmat on tytölle likipitäen yhtä läheisiä ihmisiä kuin me, isi ja äiti, ja aina on tyttö jääny ja ollu hymyissä suin kylässä. Mun mielestä mekin (neiti mukaanlukien) ollaan etuoikeutettuja siinä mielessä, että isovanhemmilla on niiiin läheinen suhde suvun nuorimpaan :heart:
 
Heips! Meillä kanssa tyttö on ahkera yökyläilijä. Mummin luona ollut yötä 8kk lähtien. Rakastaa mummulaa, on siellä oma sänky ja lelut, vaipat ja hammasharja yms. En oo ees laskenu montako kertaa ollut yötä mummin luona, mutta pari kertaa kuukaudessa kuiteskin, joskus viikottain, jos mun ja miehen työvuorot menee ristiin ja päiväkotipäivä ei passaa. Omaakin aikaa on hyvä joskus ottaa. Nauttikaa, jos isovanhemmat haluavat viettää aikaa lastenlastensa kanssa ;)
 
No jaa, meillä tyttö 1v8kk kerran ollut pakon sanelemana mummonsa luona yötä, olimme miehen kanssa molemmat yövuorossa tuolloin töissä. Minä haluan nukkua tuo oma rakas tyllerö kainalossa, enkä vapaaehtoisesti anna sitä muiden kainaloon :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2006 klo 10:31 Prinsessojen äiti kirjoitti:
mitäköhän nuo oisivat olleet,hhmm muutamia kuukausia vanhoja =)
Peesi. Meillä myös esikko oli ekaa kertaa mummilla yötä,kun oli 3kk vanha ja tämä kakkonen oli mummilla yökylässä myöskin 3kk:n ikäisenä ekan kerran.
 
Meillä esikko oli ekan kerran yökylässä 3 kk ja juniori 4 kk ikäisenä. Molemmat ovat olleet pullolapsia, joten on voinut yökylään viedä. Meillä viedään vaan silloin kun on tarvetta, eli jotain menoa vanhemmilla. Itse tykkäisin että voisivat olla muulloinkin, mutta mieheni mielestä lapsia ei saisi hoidattaa vierailla... :\| Olen eronnut ja siitä liitosta esikko, jälkeenpäin yksi syy mielestäni on ollut se että emme koskaan exän kanssa viettäneet yhteistä aikaa, eli ois vaan viety lapsi hoitoon ja tehty yhdessä jotain. Silloinkin vietiin mummolaan vain silloin harvoin kun oli jotain menoa ja siloin oli kyse esim. pikkujouluista, joten ei sitä kahdenkeskistä laatuaikaa.

Mielestäni jokainen vie lapsen silloin hoitoon kun sille itsestä hyvälle tuntuu, toki se sanottakoon että itse kyllä vähän ihmettelin kun kaverini vei viikon ikäisen vauvan hoitoon että pääsi itse baariin...
 
Meillä poikanen (1v8kk) jää näillänäkymin ensi pe-la välisen yön mummilaan.. meillä on muuttotouhut pahimmillaan juuri perjantaina ja lauantaina, joten hoitopaikka on tervetullut. Jos pikkarainen iltasella rupeaa kovasti itkemään, niin haetaan pieni kotiin.. =)
 
Meillä molemmat oli ekan kerran yökylässä mummilla ja papalla 2kk iässä. Itse haluavat joten en kieltäydy,ellei ole menoa meillä! :) Hyvin on sujunut,ja näkevätpä muutakin kun vain koti ympäristön. Mummi ja pappa käytti tänä kesänä vanhempaa poikaa särkänniemen eläinpuistossa..minusta on ihanaa,että kokevat asioita muidenkin kuin vanhempiensa kanssa! :)

Mamitre ja pojat 2v1kk ja 8kk
 
Poika on reilun vuoden, ei ole vielä yökylässä ollut. Päivisin on usein mummon kanssa, mutta on niin levoton nukkuja, etten ole halunnut mummoa asialla rasittaa. Toivottavasti joskus tulevaisuudessa. Olen yh ja olisi kiva saada joskus vapaailta tai pikemminkin vapaayö :)
 
meillä muksut on olleet vauvasta asti yökylässä mummilla ja papalla ja lukuisia kertoja.
esikoinen oli 2v siellä jopa 2 viikkoa minun l.a ajan jälkeen.
Lapsen ja isovanhemman suhde on lapselle kultaakin kalliimpi ja sen voi antaa kehittyä pienestä asti jos se on mahdollista.
siis jos isovanhemmat ovat sen ikäisiä että vielä jaksavat (itselläni vanhemmat alta 50v) ja osaavat huolehtia lapsesta niin sinne vaan.
isovanhemmille lapsi on rakas kuin lapsellekkin voi olla isovanhemmat rakkaita.
suosittelisin viemään yökylään jo pelkästään sen takia että tulisi tutuksi jos joskus tulee oikeasti pakko tilanne niin lapsi ei hämäänny ja paikka on jo tuttu.
minä jouduin äkillisesti sairaalaan ja leikkaukseen+ olemaan sairaalassa viikon.onneksi mummi tuli auttamaan eikä mitään ongelmia kun saivat lapset olla mummin kanssa.
ja jos lapsesi vaikka käy 4 kertaa vuodessa yhden yön mummolassa niin ette te yhteistä aikaa lapsen kanssa hukkaa ja saatte miehenkin kanssa omaa aikaa.
 
Meidän neiti 1v1kk on ollut nyt 4 kertaa isovanhemmilla yöhoidossa, ekan kerran taisi olla joskus puolen vuoden ikäisenä.. Itseä aina ahdistaa jättää mut sitten myöhemmin ei kuitenkaa huoletakaan että pärjääkö ne.
 
meillä tyttö oli 3 kk kun oli mummulla ekan kerran yötä. mummu itse halusi ottaa. nyt tyttö on 2v9kk ja on usein mummulla yötä. ihan muuten vaan, itse olemme kotona. poika on vajaa 6kk ja on 2 kertaa ollut yötä pois kotoa. ei siinä mitään pahaa ole.
 
ekaluokalla ovat aloittaneet kaikki kolme yökyläilyn kavereiden luona eikä ongelmia ole ollut! me käydään mummolla ja tädeillä kylässä ihan koko perhe ja saatetaan olla yötäkin koko perhe, ei tarvetta ole ollut laittaa lapsia kyläilemään yksin pieninä
 
Eihän ne lapset siitä pilalle mene vaikka olisivat joskus mummolassa yökylässä. Päin vastoin, lapset tarvitsevat myös vapaata vanhemmista ja pientä erilaisempaa hemmottelua mitä usein on mummolassa. Meillä kaikki olleet yökylässä pienestä pitäen (3-5kk) ja aina innolla menossa uudestaan! Eikä se pieni vapaa vanhemmillekaan pahaksi ole...
 
krisse-80
Meidän tyttö oli 5 kk, ku oli ekaa kertaa yökylässä. Oli helppo tapaus, ku ei enää syönyt, eikä paljon heräillytkään ösin. Hyvin on mummulassa aina viihtynyt. Ja mikäs siinä, turvallinen paikka kun on, niin hyvillä mielin voi toisinaan aina hoitoon viedäkin. =)
 
Tiivi-Taavi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 12:51 huhhuh kirjoitti:
Eihän ne lapset siitä pilalle mene vaikka olisivat joskus mummolassa yökylässä. Päin vastoin, lapset tarvitsevat myös vapaata vanhemmista ja pientä erilaisempaa hemmottelua mitä usein on mummolassa.
Ehkä isommat lapset tarvitsevatkin tai ainakin siitä nauttivat. Vauvaikäinen sen sijaan varmaankin tarvitsee lähinnä vain oman äitinsä ja isänsä läheisyyttä : ) .

Mulla on 1,3-vuotias tyttö ja olen juuri pähkäillyt samaa, että raskinko antaa yöhoitoon. Meillä on ollut paljon valvomista vauva-aikana ja sen tähden paljon univelkaa. Eli mukava olisi joskus nukkua piiitkään... Ongelmana on vain se, että lapsi reagoi tosi voimakkaasti paikan vaihdoksiin ja nukkuu kylässä entistä huonommin. Pitäisi varmaan kutsua isovanhemmat meille yökylään lasta hoitamaan ja lähteä itse muualle nukkumaan... Kuulostaa vaivalloiselta... Huoh!
 

Yhteistyössä