Minkäikäisenä yökylään?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.10.2006 klo 11:35 äiskä kirjoitti:
Sekoitetaan tätä vielä vähäsen!
Äidit ovat muutakin kuin äitejä, naisia, vaimoja, ystäviä... Ja äidit voivat tehdä muutakin kuin hoitaa lapsia ja kotia olematta silti huono äiti. Tähän kuuluu myös se, että lapset voi hyvällä omallatunnolla viedä välillä yöksi vaikka isovanhempien, tätien, kummien tai hyvien ystävien luo. Ihan yhtälailla äiditkin voi joskus aamulla nukkua pitkään, ehkä käydä vähän viihteellä, teatterissa, ulkona syömässä tai vaikka vain olla ihan yksin kotona huolehtimatta mistään. Lienee ihan tervettä ja normaalia toimintaa ottaa välillä vähän omaakin aikaa joko ihan itselleen tai parisuhteelle.

mutta kuitenkin kuka äidiksi ryhtyy se äitiyden koko "karmeudessaan" kestäköön :)

annat hoitoon kun oot ite valmis siihen.
meiän tyttö on 7kk eikä oo ollu vielä yökylässä..kuukauden päästä "pitäis" antaa,mut en tiedä raaskinko.
ärsyttää sillee,ku mun vanhemmat ja sisko aina pyytää että sais tytön yökylään,ja kun sitä ehdotan,ottavat takapakkia.eli ei sitten ite kai uskallakaan...mutta mulle se käy!oon niin yltäpäältä rakastunu omaan lapseeni,etten tahdo antaa sitä muille yöks ainakaan! hehheheheh...itsekäs mamma oon... :LOL: :LOL:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 12:31 vieras kirjoitti:
minulla tyttö täytti juuri 1v,ja ex-miehen vanhemmat painostavat koko ajan tuomaan yökylään ja hoitoon.tyttö ei ole ollut yökylässä vielä missään,omat vanhempani asuvat tuhannen kilometrin päässä,eikä muita paikkoja oikein ole tarjolla,eikä kyllä ole ollut tarvettakaan,olen kotona ja haluankin olla tytön kanssa kokoajan.mutta siis ongelma on se että nämä ex-miehen vanhemmat painostavat koko ajan,ja eivätkä kunnioita minun tapaani hoitaa lasta yhtään.en ole antanut tytölle mehuja,limuja,karkkia,suklaata ym ja aina kun käymme isovanhempien luona siellä pakolla yritetään juottaa limuja ja syöttää karkkia ja sitten loukkaannutaan kun kiellän,ja tämä karkintuputus alkoi jo kun vauva oli noin 2kk...ja sitten noin samanikäisestä alettiin antaa tytölle leluja jotka olivat tarkoitettu noin kouluikäisille,mm.metallisia haarukoita,veitsiä,koottavia autoja ym joilla tyttö oikeasti olisi saanut itsensä hengiltä...ja taas suututtiin kun sanoin etteivät taida olla ihan turvallisia tässä iässä.ja joka kerta kun olen jotain kieltänyt antamasta on mummo sanonut että sitten kun tyttö tulee mummolle hoitoon saadaankin leikkiä juuri niillä kielletyillä leluilla ja saadaankin sitten syödä karkkia ja suklaata niin paljon kuin halutaan!niin että ei tämä nyt oikein kannusta yökyläilyyn...vai mitä olette mieltä?
ei voi olla totta!!! :eek: mulla menis hermot tollaseen...vähän niinku mun vanhemmat yrittää kans tuputtaa mehuja sun muita.mä haluun ainakin niin pitkään olla antamatta mitään makeeta kun suinkaan pystyn!mulla on myös se periaate,ettei suukkoja suulle,puhalleta vauvan ruokaan,syödä samasta lusikasta jne. jne...."Ai...sä oot noin tarkka!?" sanoo mun äiti... "mummin kanssa saa tehä ihan mitä vaan..mummi antaa sitten makeeta mehua.." tolla mut saa vihaseks ja äitini tietää sen..

mamaria
no en kyllä jaksanu lukea koko ketjua, en edes koko ekaa sivua...

Esikko oli yökylässä ekaa kerta n.7kk:n ikäisenä. Olin silloin yh.na ja lapsen isä oli muuttanut takaisin vanhempiensa luo ja lapsi oli siis isällänsä yökylässä, mutta mummohan sitä tietenkin hoiti. Olin kyllä itse silloin vauvan kanssa päivät pitkät kaksistaan, niin hengähdystauko teki poikaa ja tyttökin oli vain innoissaan kun pääsi näkemään senkin puolen sukulaisia oikein sydämensä kyllyydestä.

En muista koska kakkonen oli ekaa kertaa yökylässä. taisi olla yli vuoden, kun mummu ei siinä vaiheessa halunnut pieniä yökylään, kun miehen sisko on käyttäny omaa -meidän poikaa 3kk nuorempaa- poikaansa yökylässä vähintään kerran kuussa ihan pari kuisesta lähtien... itse en kyllä alle puoli vuotiasta kehtaisi laittaa kelleen vaivoiksi, kun meillä ne on siinä iässä olleet vielä aika vaikeita yöllä..

yhteenvetona: sitten kun lapsi osaa nukkua suurinpiirtein koko yön eikä tarvii yöllä mitään kauheita erityishuomioita.
saattais "mennä mummulasta maku" lapsen mielestä jos sitte mummu onki vaan väsyny ja kärtyinen edes osan kyläilystä..

Meidän neiti täyttää tammikuulla 2v ja ei ole ollut yökylässä missään ilman vanhempia. Hoidossa on päivät ja sillontällön on anopilla, siskolla... hoidossa hetkenaikaa jos on itsellä jotain menoa. Mielestäni se vielä riittää meidän neitille mainiosti.

Miehelle kyllä sanoin että tyttö taitaa mun pikkujoulun aikana mennä yökylään kun ei oikein tahdo huolia isäänsä nukuttajaksi ja hoitajaksi yöllä. Voisi mennä paremmin kylässä omassa matkasängyssään?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 16:58 Hay-D kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 15:14 äiti 40plusplus kirjoitti:
mutta kuitenkin kuka äidiksi ryhtyy se äitiyden koko "karmeudessaan" kestäköön :)
:headwall:

miksi hakata päätä? siinähän se totuus on. Äidin pitää olla äiti 24 tuntia vuorokaudessa ja 7 vuorokautta viikossa (vaikka lapsi välillä hoidossa onkin, mutta silti se vastuun lapsesta on vanhemmilla!). Ei siitä voi sanoutua irti, ottaa vuosilomaa tai pistää lasta kierrätykseen tms. Mummolla taas on oikeus ottaa lapsenlapsestaan ilo irti eli kuin pullat rusinasta, tutustua lapseen lapsen ollessa hereillä, leikkiä hänen kanssaan, mutta ei tarvitse ottaa kokonaisvaltaista vastuuta enää toisen lapsesta kun omansa on onnistunut, miten sitetn kukin on onnistunut, hoitamaan ja kasvattamaan aikuiseksi.
ei lasta voi palauttaa sen jälkeen kun sen huomaakin että ei äitiys olekaan pelkkää kivaa vaan se vastuu lapsesta on suunnilleen 20 seuraavaa vuotta (mutta ei kannata enää laskea itselleen vastuuta seuraavaksi 20 vuodeksi lapsen lapsista vaan pyrkiä kasvattamaan sellaisia jotka taas vuorostaan omista lapsistaan jaksaa sen 20 vuotta hulehtia).<br><br>

Miksiköhän äiti40plusplus jaksaa vaahdota samasta asiasta sivutolkulla? Tulee ihan vaikutelma, että se olis häneltä pois, jos muut antaa lapsensa yöhoitoon. Muistan jonkun aiemmankin vastaavan ketjun, jossa ainakin joku 40 ja risat äiti vaahtosi samasta asiasta.
Niin ja itse olen 34-vuotias ja mun lapsi on ollut yöhoidossa mummoilla 1v5kk:n iästä lähtien 1-2 kk:n välein ja yhden yön kerrallaan. ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 19:11 Mindre kirjoitti:
Miksiköhän äiti40plusplus jaksaa vaahdota samasta asiasta sivutolkulla? Tulee ihan vaikutelma, että se olis häneltä pois, jos muut antaa lapsensa yöhoitoon. Muistan jonkun aiemmankin vastaavan ketjun, jossa ainakin joku 40 ja risat äiti vaahtosi samasta asiasta.
Niin ja itse olen 34-vuotias ja mun lapsi on ollut yöhoidossa mummoilla 1v5kk:n iästä lähtien 1-2 kk:n välein ja yhden yön kerrallaan. ;)
ei liene mitään ikärajaa kirjoittaa tällä palstalla? ja sinä kuin joku muukin voi pomppia ne minun kirjoitukset ihan huoletta yli, ei niitä ole kenenkään pakko lukea. Ja jos en liian loukkaavia ja jotakuta kohtaan hyökkääviä on niin sopii sitten pyytää moderaattoria poistamaan ne, eikös niin??
saattaa joku muukin ajatella niin kuin minä mutta verhoutuu erilaisten harmaiden nikkien taa eikä niin saa mitään tiettyä leimaa.
Ikävä kyllä minut taitaa enemmänkin leimata tuo nikkini kuin mielipiteeni.
ja loppujenlopuksi jos viitsit sinäkin kurkata minkä verran minä viestejä kirjoittelen, niin esim viime aikoina aika vähän. Palsta ei ole koko elämäni, eikä edes mieheni tai edes lapseni, töissäkin käyn ja siksipä juuri minä nukunkin yöni kotona lasteni kanssa. Haittaakos tuo ketään jos ei ole itselläni tarvetta lasten yöhoitoon.
Sorry vaan mutta saanko heittää lopuksi kysymyksen että minkäs maailman LAATUAIKAA isovanhempien kanssa se YÖKYLÄILY on kun lapset kait nukkuu silloin eikä suuremmin VIREIKKEITÄ isovanhemmilta sillon saa. Mutta toki vanhemmat silloin viettää sitä kahdenkeskistä LAATUAIKAA ja HOITAA PARISUHDETTAAN. Joillakin tyhmillä, kuten minä, jotka ei ole oivaltaneet noiden maagisten sanojen merkitystä, taas menee ihan hyvin kotonakin lasten kanssa viikonloppunakin.
Tuo edellinen ei kenellekään erityisesti mutta joskus, sallikaa minun sanoa, minua naurattaa nuo isoilla kirjaimilla kirjoittamani sanat joiden taakse verhotaan paljon sellaista joka itseasiassa voi tarkoittaa muuta, mutta noilla sanoilla se saadaan kuulostamaan niin hienolta että....
Mutta kukin tehköön tavallaan, mutta YÖKYLÄILY ja YÖHOITO on kaksi eri asiaa kuitenkin ja minä ikäväkyllä tulen niistä eri sanoja käyttämään. Jos mummolla lapsi puolenvuoden iässä menisi menisi silloin YÖHOITOON kun taas kouluikäiseni menee kaverille YÖKYLÄÄN.
mutta nyt pysyn tästä ketjusta pois ja lähden viettämään itseni ja kirjan kanssa laatuaikaa ja kohta omistan lapsilleni aikaa yhteisellä saunahetkellä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 19:20 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 19:11 Mindre kirjoitti:
ei liene mitään ikärajaa kirjoittaa tällä palstalla? ja sinä kuin joku muukin voi pomppia ne minun kirjoitukset ihan huoletta yli, ei niitä ole kenenkään pakko lukea. Ja jos en liian loukkaavia ja jotakuta kohtaan hyökkääviä on niin sopii sitten pyytää moderaattoria poistamaan ne, eikös niin??
saattaa joku muukin ajatella niin kuin minä mutta verhoutuu erilaisten harmaiden nikkien taa eikä niin saa mitään tiettyä leimaa.
Ikävä kyllä minut taitaa enemmänkin leimata tuo nikkini kuin mielipiteeni.
ja loppujenlopuksi jos viitsit sinäkin kurkata minkä verran minä viestejä kirjoittelen, niin esim viime aikoina aika vähän. Palsta ei ole koko elämäni, eikä edes mieheni tai edes lapseni, töissäkin käyn ja siksipä juuri minä nukunkin yöni kotona lasteni kanssa. Haittaakos tuo ketään jos ei ole itselläni tarvetta lasten yöhoitoon.
Sorry vaan mutta saanko heittää lopuksi kysymyksen että minkäs maailman LAATUAIKAA isovanhempien kanssa se YÖKYLÄILY on kun lapset kait nukkuu silloin eikä suuremmin VIREIKKEITÄ isovanhemmilta sillon saa. Mutta toki vanhemmat silloin viettää sitä kahdenkeskistä LAATUAIKAA ja HOITAA PARISUHDETTAAN. Joillakin tyhmillä, kuten minä, jotka ei ole oivaltaneet noiden maagisten sanojen merkitystä, taas menee ihan hyvin kotonakin lasten kanssa viikonloppunakin.
Tuo edellinen ei kenellekään erityisesti mutta joskus, sallikaa minun sanoa, minua naurattaa nuo isoilla kirjaimilla kirjoittamani sanat joiden taakse verhotaan paljon sellaista joka itseasiassa voi tarkoittaa muuta, mutta noilla sanoilla se saadaan kuulostamaan niin hienolta että....
Mutta kukin tehköön tavallaan, mutta YÖKYLÄILY ja YÖHOITO on kaksi eri asiaa kuitenkin ja minä ikäväkyllä tulen niistä eri sanoja käyttämään. Jos mummolla lapsi puolenvuoden iässä menisi menisi silloin YÖHOITOON kun taas kouluikäiseni menee kaverille YÖKYLÄÄN.
mutta nyt pysyn tästä ketjusta pois ja lähden viettämään itseni ja kirjan kanssa laatuaikaa ja kohta omistan lapsilleni aikaa yhteisellä saunahetkellä.
Laiskuuttani jätän joskus kirjautumatta, mutta voin kyllä kirjoittaa näin mustanakin, jos se sitten on sen autuaampaa.
Yleensä kirjoitan aika ystävälliseen sävyyn, mutta välillä, kuten nyt ärsyttää, kun samaa asiaa aivan kuin aivopestään muille niin, että kokemattomammat äidit varsinkin saattaavat saada huonon omantunnon, jos joskus vievät lastaan yöhoitoon.
Itse vien lastani nimenomaan YÖHOITOON silloin kun vien, koska oma 2-vuotiaani ei sinne pyydä. Ongelmitta kuitenkin on mennyt ja hoito tapahtuu lapselle läheisten mummien luona, joten en katso kovin pahaa jälkeä saavani aikaan, kun välillä nautin mieheni seurasta paremmin kuin pari tuntia illalla, jolloin olemme yleensä aika väsyneitä eikä toista hirveästi jaksa huomioida.
Eli siis me viemme lapsen hoitoon, jos haluamme joskus valvoa pidempään, käydä leffassa ja syömässä ja nukkua aamulla pidempään. Tekee aika hyvää välillä ja lapsella on kliseemäisesti onnellisempi perhe, kun vanhemmat saa välillä saa huokaista ja olla kaksin.

lapset 11v ja 2v
Äiti40plusplussalla ei varmaankaan ole miestä, koska täällähän puhuttiin myös naisen ja miehen laatuajasta yhdessä.(ei kirjan parissa!) Itse en ainakaan aina pysty nauttimaan mieheni kanssa olosta lapsien kotona ollessa.(jos ymmärrätte mitä tarkoitan). Ja hyväähän se tekee olla välillä erossa lapsissa edes hetken aikaa. Osaa taas arvostaa arkea eri lailla.

Norrsu
Meillä tyttö ollut parikuisena ekan kerran ja nyt on neiti 1v 6kk eikä ongelmia yökylässä olosta ole koskaan syntynyt. Itse olen sitämieltä että aikaisin vain harjoittelemaan yöpymistä muuallakin että sujuu sitten jatkossakin :) Toisilla saattaa tulla nimittäin yhtäkkinen, pakottava tilanne jolloin lapsi jouduttaisiinkin viemään yökylään...

Tämä siis minun mielipiteeni, sillä niin monta lasta olen nähnyt, jotka eivät pysty päästämään vanhemmistaan irti yökylään parin vuodenkaan ikäisenä ja minusta vanhemmille tekee hyvää olla välillä vähän kaksin ja kavereiden kanssa :) Sitten sitä taas jaksaa pyörittää normaalia arkea! :)

MEillä ainakin sujunut nämä hoitohommat aina oikein mallikkaasti ja onhan se hoitajallekin helpompaa että pikkunen viihtyy ilman valtavaa ikävää ja itkua!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 20:20 lapset 11v ja 2v kirjoitti:
Äiti40plusplussalla ei varmaankaan ole miestä, koska täällähän puhuttiin myös naisen ja miehen laatuajasta yhdessä.(ei kirjan parissa!) Itse en ainakaan aina pysty nauttimaan mieheni kanssa olosta lapsien kotona ollessa.(jos ymmärrätte mitä tarkoitan). Ja hyväähän se tekee olla välillä erossa lapsissa edes hetken aikaa. Osaa taas arvostaa arkea eri lailla.
on minulla mies ja onpa ollut tuo sama jo toistakymmentä vuotta. Siinä ajassa on opittu elämään ihan perheen kanssakin ilman että tarvitaan lapsia pois jaloista. Ja toisaalta me osataan myös olla ihan yksin lastenkin kanssa jos toisella joku työreissu tms.
Nyt on mies erossa lapsista ihan työjutun vuoksi kaksi yötä tällä viikolla, mutta ihan mielellään kotiin loppuviikosta palaa. Minulla itsellä työreissu vajaan kuukauden kuluttua ja olen kaksi yötä pois kotoa ja mies lasten kanssa sen ajan. Minulla noita harvemmin, ehkä pari kolme kertaa vuodessa enkä niitä koe tarpeellisina sen suhteen että pääsisin eroon perheestäni, vaan ihan pakollisia kuvioita ne on jotka kuuluu elämään.
Mutta minun elämäni poikkeaa varmaan iän lisäksi muissakin suhteissa "peruspalstalaisen" elämästä. Minä olen ollut työelämässä tiiviisti mukana paitsi vanhempainlomat ja olenpa jopa kotiin työllistänyt aikanaan lastenhoitajankin eli sitäkin puolta elämää nähnyt.
nuorena tuli juoksut juostua eikä todellakaan työviikon jälkeen tee mieli minnekään kapakoihin istumaan miehen kanssa tai ilman. Mutta ehkä siinä se suurin juttu onkin, että kun on töissä niin haluaakin aikaa perheen kanssa yhdessä.
ei kannata siis tehdä mitään ihmeempiä johtopäätöksiä toisten elämäntilanteista tuntematta asioita tippaakaan!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 20:20 lapset 11v ja 2v kirjoitti:
ja tuohon miehen kanssa olemisesta nauttimisesta,... En tiedä tarkoittiko edellinen vaikka myöhäistä iltaa yhdessä telkkarin ääressä vai makuukamarin puolella, mutta kyllähän ne molemmat onnistuu vaikka lapset on kotona. Makuukamarissa on ovikin ja sen voi sulkea :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 17:40 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
\

miksi hakata päätä? siinähän se totuus on. Äidin pitää olla äiti 24 tuntia vuorokaudessa ja 7 vuorokautta viikossa (vaikka lapsi välillä hoidossa onkin, mutta silti se vastuun lapsesta on vanhemmilla!). Ei siitä voi sanoutua irti, ottaa vuosilomaa tai pistää lasta kierrätykseen tms. Mummolla taas on oikeus ottaa lapsenlapsestaan ilo irti eli kuin pullat rusinasta, tutustua lapseen lapsen ollessa hereillä, leikkiä hänen kanssaan, mutta ei tarvitse ottaa kokonaisvaltaista vastuuta enää toisen lapsesta kun omansa on onnistunut, miten sitetn kukin on onnistunut, hoitamaan ja kasvattamaan aikuiseksi.
ei lasta voi palauttaa sen jälkeen kun sen huomaakin että ei äitiys olekaan pelkkää kivaa vaan se vastuu lapsesta on suunnilleen 20 seuraavaa vuotta (mutta ei kannata enää laskea itselleen vastuuta seuraavaksi 20 vuodeksi lapsen lapsista vaan pyrkiä kasvattamaan sellaisia jotka taas vuorostaan omista lapsistaan jaksaa sen 20 vuotta hulehtia).
ei kukaan oo sanonu että äitiydestä pitäisi välillä sanoutua irti, jotta saisi omaa aikaa. Tuo kommenttisi vaan kuulostaa aivan siltä "se joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäkööt", josta taas tulee mieleen tämä perinteinen "itse on lapsensa tehnyt, hoitakoot itse". Eli päädyn ajatuksissani siihen että mielestäsi lapsia ei saisi viedä hoitoon, jota minä henk. koht. en taas ymmärrä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 21:02 Hay-D kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 17:40 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
\

ei lasta voi palauttaa sen jälkeen kun sen huomaakin että ei äitiys olekaan pelkkää kivaa vaan se vastuu lapsesta on suunnilleen 20 seuraavaa vuotta (mutta ei kannata enää laskea itselleen vastuuta seuraavaksi 20 vuodeksi lapsen lapsista vaan pyrkiä kasvattamaan sellaisia jotka taas vuorostaan omista lapsistaan jaksaa sen 20 vuotta hulehtia).
ei kukaan oo sanonu että äitiydestä pitäisi välillä sanoutua irti, jotta saisi omaa aikaa. Tuo kommenttisi vaan kuulostaa aivan siltä "se joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäkööt", josta taas tulee mieleen tämä perinteinen "itse on lapsensa tehnyt, hoitakoot itse". Eli päädyn ajatuksissani siihen että mielestäsi lapsia ei saisi viedä hoitoon, jota minä henk. koht. en taas ymmärrä.
vein minäkin lapset hoitoon kun olin töissä :) Mutta minähän olen todistetusti tylsä ihminen jonka elämässä ei ole kuin työ ja sitten vapaa-aika ihan koko perheen kanssa. MYÖNNÄN minä olen tylsä tyyppi joka ei osaa pitää elämässä hauskaa tai luulee oman elämänsä olevan riittävän hauskaa :)
Jokainen vieköön lapsensa hoitoon mutta asia on kuitenkin näin että kenelläkään perheen ulkopuolisella ei ole mitään velvollisuutta hoitaa toisen lapsia esim yöllä tai viikonloppuna. tällä viittaan niihin valituksiin niin kurjista ja itsekkäistä isovanhemmista......

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.10.2006 klo 11:35 äiskä kirjoitti:
Sekoitetaan tätä vielä vähäsen!
Äidit ovat muutakin kuin äitejä, naisia, vaimoja, ystäviä... Ja äidit voivat tehdä muutakin kuin hoitaa lapsia ja kotia olematta silti huono äiti. Tähän kuuluu myös se, että lapset voi hyvällä omallatunnolla viedä välillä yöksi vaikka isovanhempien, tätien, kummien tai hyvien ystävien luo. Ihan yhtälailla äiditkin voi joskus aamulla nukkua pitkään, ehkä käydä vähän viihteellä, teatterissa, ulkona syömässä tai vaikka vain olla ihan yksin kotona huolehtimatta mistään. Lienee ihan tervettä ja normaalia toimintaa ottaa välillä vähän omaakin aikaa joko ihan itselleen tai parisuhteelle.
peesi. =)

Yhteistyössä