Minkäikäisen lapsen voi jättää yksin kylpyyn?

  • Viestiketjun aloittaja thinking
  • Ensimmäinen viesti
Juh
Alkuperäinen kirjoittaja Mni:
"en jaksa istua kylppärissä koko aikaa" :(
Voi, kun tämä äitiys olisikin sitä, että aina voisi vain tehdä asioita, joita tuntee täysillä jaksavansa...
Se, ettei mua huvita istua tuntia kylppärissä, ei kyllä tee minusta huonoa äitiä. Tai edes vastuutonta. Pikkasen turhaa jeesustelua mun mielestä...
 
kolmen äiti
Meillä ei ole lapset koskaan kylpeneet yksin. Koska lastenammeessa ei mahdu yli 3v enää kylpemään kunnolla, on siirrytty suihkuun siinä vaiheessa ja sitten pikku hiljaa opeteltu suihkussa käymään yksin. Isoa ammetta meillä ei ole.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mni:
"en jaksa istua kylppärissä koko aikaa" :(
Voi, kun tämä äitiys olisikin sitä, että aina voisi vain tehdä asioita, joita tuntee täysillä jaksavansa...
Se, ettei mua huvita istua tuntia kylppärissä, ei kyllä tee minusta huonoa äitiä. Tai edes vastuutonta. Pikkasen turhaa jeesustelua mun mielestä...
Jos lapsesi hukkuu sinne ammeeseen, koska sinua ei huvita istua kylppärissä, niin kyllä, se tekee sinusta huonon äidin. Voit sitten käydä lapsesi haudalla itkemässä huonouttasi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mni:
"en jaksa istua kylppärissä koko aikaa" :(
Voi, kun tämä äitiys olisikin sitä, että aina voisi vain tehdä asioita, joita tuntee täysillä jaksavansa...
Se, ettei mua huvita istua tuntia kylppärissä, ei kyllä tee minusta huonoa äitiä. Tai edes vastuutonta. Pikkasen turhaa jeesustelua mun mielestä...
kuinka kauan se lapsonen sitten kylpee? Meillä menee max20min ja haluaa itse pois, eihän tuo ole aika eikä mikään. Siinä sitä saa rauhassa katsoa toista kun onnellisena polskii, opettaa samalla miten varpaat pestään tai vaan jutella päivän kuulumisia tms.

Useimmiten meillä käydään suihkussa/saunassa yhtä aikaa koko porukka, ne on yhtä lailla perheen yhteisiä tilanteita kuin ruokailut yms.
 
Juh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mni:
"en jaksa istua kylppärissä koko aikaa" :(
Voi, kun tämä äitiys olisikin sitä, että aina voisi vain tehdä asioita, joita tuntee täysillä jaksavansa...
Se, ettei mua huvita istua tuntia kylppärissä, ei kyllä tee minusta huonoa äitiä. Tai edes vastuutonta. Pikkasen turhaa jeesustelua mun mielestä...
Jos lapsesi hukkuu sinne ammeeseen, koska sinua ei huvita istua kylppärissä, niin kyllä, se tekee sinusta huonon äidin. Voit sitten käydä lapsesi haudalla itkemässä huonouttasi.
No hohhoijaa! Niinkuin tuossa aiemmassa viestissäni sanoin, mä kuuntelen koko ajan lasten mekastusta. Jos jompi kumpi hiljenee hetkeksikään, olen heti kylpyhuoneessa.
 
Juh
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mni:
"en jaksa istua kylppärissä koko aikaa" :(
Voi, kun tämä äitiys olisikin sitä, että aina voisi vain tehdä asioita, joita tuntee täysillä jaksavansa...
Se, ettei mua huvita istua tuntia kylppärissä, ei kyllä tee minusta huonoa äitiä. Tai edes vastuutonta. Pikkasen turhaa jeesustelua mun mielestä...
kuinka kauan se lapsonen sitten kylpee? Meillä menee max20min ja haluaa itse pois, eihän tuo ole aika eikä mikään. Siinä sitä saa rauhassa katsoa toista kun onnellisena polskii, opettaa samalla miten varpaat pestään tai vaan jutella päivän kuulumisia tms.

Useimmiten meillä käydään suihkussa/saunassa yhtä aikaa koko porukka, ne on yhtä lailla perheen yhteisiä tilanteita kuin ruokailut yms.
Meillä siis kaksi lasta 3 ja 4 vuotiaat kylpee yhdessä, niillä on läjä leluja ja hulvattoman hauskaa. Istuvat siis isossa ammeessa, jossa on vettä n. napaan asti kun ovat istualteen. Ja ne kylpee kauan, väh. tunnin yleensä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
MITÄ NIIN TÄRKEÄÄ VOI OLLA, ETTEI LAPSEN KYLPYHETKEÄ VOI OLLA SEN VIERESSÄ? :eek::eek::eek:
mä en kans tajua :D jos on kylpypäivä niin meillä rytmitetään ilta sen mukaan että sinne kylpyyn kans keretään, eikä mikään oo niin tärkeetä etten ehtis ite sinne mukaan.

 
lisko harmaana
Muistan lukeneeni jonkun asiantuntijan lausuman, kyse oli tavallisimmista kotona tapahtuvista tapaturmista "Pieni lapsi hukkuu pieneenkin vesimäärään, hyvin lyhyessä ajassa, ja yleensä äänettömästi". En jätä lapsia, jotka esim vielä huolimattomasti saattavat nousta seisomaan ja liukastua tms. Hetkeksi, ovi auki ja mielellään näköyhteys.
 
Juh
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
MITÄ NIIN TÄRKEÄÄ VOI OLLA, ETTEI LAPSEN KYLPYHETKEÄ VOI OLLA SEN VIERESSÄ? :eek::eek::eek:
mä en kans tajua :D jos on kylpypäivä niin meillä rytmitetään ilta sen mukaan että sinne kylpyyn kans keretään, eikä mikään oo niin tärkeetä etten ehtis ite sinne mukaan.
Mä istuinkin aluksi pyykkikorin päällä, meillä on siis tosi ahdas kylppäri, ja luin kirjaa. Lapset ei todellakaan halua jutella mun kans kun kylpevät ja se heille suotakoon. Muutaman kuukauden jälkeen, päätin, että voin istua saman ajan sohvalla seinän toisella puolella, tai siivoilla ja laittaa iltapalaa valmiiksi. Mutta, kukin tyylillään! Mä en jaksa vääntää tästä asiasta. Mukavia kylpyhetkiä kaikkien lapsille!
 
Mari
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
MITÄ NIIN TÄRKEÄÄ VOI OLLA, ETTEI LAPSEN KYLPYHETKEÄ VOI OLLA SEN VIERESSÄ? :eek::eek::eek:
mä en kans tajua :D jos on kylpypäivä niin meillä rytmitetään ilta sen mukaan että sinne kylpyyn kans keretään, eikä mikään oo niin tärkeetä etten ehtis ite sinne mukaan.
Meilläkin lapset nauttivat nimenomaan siitä, että se on samalla tavalla yhteistä aikaa, kuin ruokailukin.
Minusta on kurjaa (vaikken mielellään halua kenenkään tekemisiä mollata), että nykyvanhemmat eivät tajua, että kyllä se lapsi vanhemman seuraa monesti kaipaisikin, vaikkei sitä erikseen pyydäkkään :(
 
xxx
Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
No hohhoijaa! Niinkuin tuossa aiemmassa viestissäni sanoin, mä kuuntelen koko ajan lasten mekastusta. Jos jompi kumpi hiljenee hetkeksikään, olen heti kylpyhuoneessa.
Huutavatko lapsesi siis suoraa huutoa koko ajan? :eek:
 
Juh
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
No hohhoijaa! Niinkuin tuossa aiemmassa viestissäni sanoin, mä kuuntelen koko ajan lasten mekastusta. Jos jompi kumpi hiljenee hetkeksikään, olen heti kylpyhuoneessa.
Huutavatko lapsesi siis suoraa huutoa koko ajan? :eek:
No ei ne nyt ihan huuda, mutta en mäkään oo kaukana, ihan kylppärin oven vieressä. Kikattelevat, laulavat ja juttelevat. Niinkuin muutenkin aina leikkiessään. Ehkä ne sit on vähän äänekkäitä lapsia.
 
kysehän ei ole siitä että lapsi voi liukastua ja kaatua ja siten hukkua, vaan lapsi voi tehä ihan mitä tahansa kun pienessä mielessään ei ymmärrä ja tiedosta mitä kaikkea voi sattua. Lapsi voi vaikka laitttaa sen pikkuämpärin täyteen vettä ja vetää kitusiin sen, ja hukkua siihenNe on ne pienet, huomaamattomat asiat kotona ja lähiympäristössä kaikkein vaarallisimmat.

tenavia on ennenki hukkunu kukkienkasteluvesisaaveihin ja mataliin ojiin. Mikseipä siis kylpyammeisiin.

JA voihan sitä olla riskejä muutenkin, ei ne aina johda kuolemaan. Mitä jos se tenava äkkää että ompa makee jutska tossa kylppärin seinässä ja työntää märillä käsillä iskän partahöylän pistorasiaan? Ne voi tehdä sen! vain taivas on kattona lapsille, kuten sanotaan.
 
naapuristapäivää
Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
No hohhoijaa! Niinkuin tuossa aiemmassa viestissäni sanoin, mä kuuntelen koko ajan lasten mekastusta. Jos jompi kumpi hiljenee hetkeksikään, olen heti kylpyhuoneessa.
Huutavatko lapsesi siis suoraa huutoa koko ajan? :eek:
No ei ne nyt ihan huuda, mutta en mäkään oo kaukana, ihan kylppärin oven vieressä. Kikattelevat, laulavat ja juttelevat. Niinkuin muutenkin aina leikkiessään. Ehkä ne sit on vähän äänekkäitä lapsia.
Taidatte olla meidän seinänaapurimme...kuuluu nimittäin hyvin tuo vedellä lotraaminen ja metelöinti!
 
Meillä 3-vuotias käy yksin ja sit käyn tarkistamassa mitä tekee jos lopettaa laulamisen. Varmaan ainut hetki millon toivon et hän lallattelee koko ajan jotain :)
Voin myös istua hänen seuranaan, mut yleensä neiti toivoo et saa olla yksin ja leikkiä rauhassa.
 
xxx
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
kysehän ei ole siitä että lapsi voi liukastua ja kaatua ja siten hukkua, vaan lapsi voi tehä ihan mitä tahansa kun pienessä mielessään ei ymmärrä ja tiedosta mitä kaikkea voi sattua. Lapsi voi vaikka laitttaa sen pikkuämpärin täyteen vettä ja vetää kitusiin sen, ja hukkua siihenNe on ne pienet, huomaamattomat asiat kotona ja lähiympäristössä kaikkein vaarallisimmat.

tenavia on ennenki hukkunu kukkienkasteluvesisaaveihin ja mataliin ojiin. Mikseipä siis kylpyammeisiin.

JA voihan sitä olla riskejä muutenkin, ei ne aina johda kuolemaan. Mitä jos se tenava äkkää että ompa makee jutska tossa kylppärin seinässä ja työntää märillä käsillä iskän partahöylän pistorasiaan? Ne voi tehdä sen! vain taivas on kattona lapsille, kuten sanotaan.
Olen NIIN samaa mieltä! Sanotaan, että kohtalon eteen ei pääse, mutta pitääkö herrajestas koittamalla koittaa, josko jotain tapahtuisi?
 
Juh
Alkuperäinen kirjoittaja naapuristapäivää:
Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
No hohhoijaa! Niinkuin tuossa aiemmassa viestissäni sanoin, mä kuuntelen koko ajan lasten mekastusta. Jos jompi kumpi hiljenee hetkeksikään, olen heti kylpyhuoneessa.
Huutavatko lapsesi siis suoraa huutoa koko ajan? :eek:
No ei ne nyt ihan huuda, mutta en mäkään oo kaukana, ihan kylppärin oven vieressä. Kikattelevat, laulavat ja juttelevat. Niinkuin muutenkin aina leikkiessään. Ehkä ne sit on vähän äänekkäitä lapsia.
Taidatte olla meidän seinänaapurimme...kuuluu nimittäin hyvin tuo vedellä lotraaminen ja metelöinti!
:D Ei me tässä enää kauaa asuta!
 
En uskalla edes noita meidän 5v ja 6v poikia jättää valvomatta kylpyyn, kun olen nähnyt kuinka vahinko voi käydä ihan hetkessä.. Esim. jonkin aikaa sitten meidän 5v kylpi ihan rauhassa ammeessaan. Sitten se keksi nostaa pyllyään vähän ylös maasta, niin että piti käsillä reunoista kiinni. No, kädet lipsahti ja poika kaatui selälleen ammeeseen ja veti vettä ihan kunnon annoksen henkeen... Sai kyllä olla ite tosi nopea ja napata poika sieltä ylös...
 
aikoinaan tavattukin
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Noin 1 v alkaen.
Yksin kylvyssä, muttei suinkaan valvomatta.




Miksi haluat ehdottomasti saivarrella? vai onko suomenkielen ymmärtämisessä ongelmia? Tiedät varsin hyvin että tuosta valvonnasta oli kyse aloituksessa.
 
Tinii harmaana
Mitenköhän pitkään lapsilla muuten on se kangistumis refleksi jos vetävät vettä henkeen? Meidän tyttö on tässä asiassa tosi herkkä ja just pari iltaa sitten kylvyssä kaatoi vahingossa sangon naamalleen ja vetös siitä selän kaarelle ja hirveä kangistuminen.
Siinä olis käynyt pahasti ellen olis ollut aivan vieressä.

Tyttö nyt siis 1v7kk...
 
huh huh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos äiti tai isä ei jaksa valvoa lapsensa kylpemistä niin silloin lapsi pestään suihkun alla. Ei se tuntitolkulla ammeessa istuttaminen mikään pakko ole.




Näinhän se pitäisi olla. Vaan nämä uusavuttomat kun eivät osaa ymmärtää miten pienestä se on kiinni kun jotain sitten tapahtuu. Kuinka moni esim osaa antaa lapselleen ensiapua kun noin luottaa hyvään tuuriin? Vastuutonta jättää alle 6v lapsi ammeeseen ilman valvontaa. Toivoisin että sairaanhoitaja tai lääkäri palstalla kertoisi millainen on hukkuneen lapsen loppu elämä. Aina nimittäin ei mene henki vaan voi jäädä "vihannekseksi" joka ei pysty kommunikoimaan ja joka joutuu makaamaan sairaalassa lopun ikänsä.
Vesi keuhoissa estää hapen saannin ja keuhkoista verenkiertoon imeytyvä vesi aiheuttaa vesimyrkytyksen.
 

Yhteistyössä