Minkäikäisen lapsen voi jättää yksin kylpyyn?

  • Viestiketjun aloittaja thinking
  • Ensimmäinen viesti
Meillä mennään suihkuun/kylpyyn aina yhdessä ja joskus poika haluaa jäädä sinne yksin pidemmäksi aikaa. Nyt on saanut jäädä. Kyllä sieltä sen verran ääntä kuuluu koko ajan, että tiedän hänen hengittävän. Käyn katsomassa tai huutelen vähän väliä, että onko kaikki ok ja poika vastaa.
 
hox
Alkuperäinen kirjoittaja rautalankaa tässä:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä on käynyt 3-vuotiaalle, veteen tottuneelle niin että meni upoksiin tavallisessa vannassa eikä päässytkään ylös. "Lämmitteli" vedessä niin että pää oli vain pinnalla. Kantapäät luiskahtivat tukea pitämästä ja hups, oli lapsi veden alla. Sen pari sekuntia mitä kesti päästä apuun (näin tilanteen), lapsi sätki, liukas muovi luisti jalkojen alla ja pää pysyi pinnan alla. Lapsi oli juuri sen pituinen että jäi pohjalle tavallaan nalkkiin.

Tämän jälkeen ei ole kylvetty meillä ilman valvontaa, paitsi uimataitoiset ja hekin sitten mieluummin niin että ollaan kaikki saunomassa yhdessä.



Tässä se nähtiin. Vaikka näkisikin, on kiire kun jotain ammeessa sattuu. Miten käy sitten kun ei olakkaan näköetäisyydellä....
Siis... En ymmärrä? Lapselle ei käyny kuinkaan, valvonta pelasi. Missä ongelma?




Siis vaikka olisi vieressä niin tulee kiire pelastaa lapsi, miten asiaa hoituu jos on eri huoneessa? Kun täällä on niin tärkeää olla eri huoneessa kuin kylpevä lapsi....
Riippuu vissiin hieman lokaalin koosta? Mä en tässä asunnossa pääse käytännössä kymmentä metriä kauemmas lapsest joka kylpee. Ei siinä muutamaa sekuntia kauempaa mene ku esimerkiksi keittiöstä juoksisin nostaa last ammeesta. Eri asia ehkä jos on joku parinsadan neliön okt jossa vaikka kaks kerrosta tai jotaki.
 
hox
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta:
Alkuperäinen kirjoittaja Amme-ikäiset liian pieniä olemaan siellä yksin:
Vauvaa ei saa koskaan jättää yksin ammeeseen. Jos kylvettäjän on kuitenkin poistuttava kylvetyspaikalta,
vauvan voi kääriä pyyhkeeseen ja ottaa mukaan. (Canadian Paediatric Society
2007.) Peden ym. (2008) ovat tutkineet, että maailmanlaajuisesti hukkuminen on lasten ja
nuorten kolmanneksi yleisin kuolinsyy. Imeväisikäinen lapsi voi hukkua ammeeseen vaikka
siellä olisi vain muutama sentti vettä. Kylpytuet eivät estä hukkumista.
en mie ainakaan oo vauvasta ees puhunu ;)
No en mäkään mitää puolvuotiasta sinne oo jättäny :LOL: Mut sellasen, joka osaa jo kävellä oon jättäny.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hox:
Riippuu vissiin hieman lokaalin koosta? Mä en tässä asunnossa pääse käytännössä kymmentä metriä kauemmas lapsest joka kylpee. Ei siinä muutamaa sekuntia kauempaa mene ku esimerkiksi keittiöstä juoksisin nostaa last ammeesta. Eri asia ehkä jos on joku parinsadan neliön okt jossa vaikka kaks kerrosta tai jotaki.
lapsi hukkuu sekunneissa, mitä jos olet paikalla liian myöhään? Huh, en ymmärrä kuinka ihmiset uskaltavat laittaa lapsensa hengen peliin :(
 
hox
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hox:
Riippuu vissiin hieman lokaalin koosta? Mä en tässä asunnossa pääse käytännössä kymmentä metriä kauemmas lapsest joka kylpee. Ei siinä muutamaa sekuntia kauempaa mene ku esimerkiksi keittiöstä juoksisin nostaa last ammeesta. Eri asia ehkä jos on joku parinsadan neliön okt jossa vaikka kaks kerrosta tai jotaki.
lapsi hukkuu sekunneissa, mitä jos olet paikalla liian myöhään? Huh, en ymmärrä kuinka ihmiset uskaltavat laittaa lapsensa hengen peliin :(
No kuule ei huku ;) ainakaan tuo mun vauvauimari! lapsi hukkuu sekunneissa jos ollaan esim rannalla eikä lasta löydä enää ku pää menee pinnan alle, mutta ammeeseen hukkumiseen menee kyllä rutkasti enempi aikaa ku se kolme sekuntia mitä mulla kestää keittiöstä ammeen vierelle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hox:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hox:
Riippuu vissiin hieman lokaalin koosta? Mä en tässä asunnossa pääse käytännössä kymmentä metriä kauemmas lapsest joka kylpee. Ei siinä muutamaa sekuntia kauempaa mene ku esimerkiksi keittiöstä juoksisin nostaa last ammeesta. Eri asia ehkä jos on joku parinsadan neliön okt jossa vaikka kaks kerrosta tai jotaki.
lapsi hukkuu sekunneissa, mitä jos olet paikalla liian myöhään? Huh, en ymmärrä kuinka ihmiset uskaltavat laittaa lapsensa hengen peliin :(
No kuule ei huku ;) ainakaan tuo mun vauvauimari! lapsi hukkuu sekunneissa jos ollaan esim rannalla eikä lasta löydä enää ku pää menee pinnan alle, mutta ammeeseen hukkumiseen menee kyllä rutkasti enempi aikaa ku se kolme sekuntia mitä mulla kestää keittiöstä ammeen vierelle.
Joo, näin ovat uskoneet monet, joiden lapsi on hukkunut ihan kotona. No, toivottavasti sitä ei osu teidän kohdallenne.
 
vieras
Hukkumiset ja läheltä piti -tilanteet tapahtuvat usein tutuissa paikoissa, kuten kylpyammeessa, kotirannassa, mökin rannassa, puutarhan lammikossa tai uima-altaassa. Hukkuminen tapahtuu äänettömästi, muutamassa sekunnissa. Lapsi voi hukkua jopa 2 cm syvään veteen ja se tapahtuu lyhyessä hetkessä, jolloin vanhemman huomio on hetkeksi kiinnittynyt johonkin muuhun.

Ohjeita hukkumistapaturmien välttämiseksi
Valvo kaikkia pieniä lapsia aktiivisesti aina, kun he ovat vedessä tai veden äärellä
Älä jätä lapsia yksin veteen pieneksikään hetkeksi. Jos joudut poistumaan lyhyeksi aikaa, ota lapsi mukaan tai pyydä toista aikuista valvomaan lastasi
Älä jätä kylvyssä olevaa pientä lasta vanhempien sisarusten vastuulle
Tyhjennä kylpyamme heti kylvyn jälkeen
Tyhjennä kaikki vesiastiat ja käännä ne nurinpäin käytön jälkeen
Veden äärellä lapsia valvovan aikuisen ei tule nauttia alkoholia tai olla päihtynyt

http://www.ktl.fi/portal/suomi/yhteistyoprojektit/tapaturmat/tapaturmien_ehkaisy/pienten_lasten_tapaturmat/vinkkeja_lasten_tapaturmien_ehkaisyyn/hukkumistapaturmat/
 
Vierasmä
No, eihän tähän yksoikoista vastausta ole. Itse valvon edelleen 8-vuotiaankin kylpemistä. Siis silleen, että käyn välillä kurkkaamassa. 10-vuotiaan kylpemistä en ole enää kauheasti seurannut.
 
Ihan ot, mutta mikä Åbon vihaaja täällä ketjussa oikein riehuu? :eek:

Ei lapsi muuten huku sekunneissa missään kylpyhuoneessa. Vaikka löisi päänsä ja tippuisi tajuttomana kylpyammeeseen, tuo ääni jo saa äidin juoksemaan paikalle niin nopeasti ettei siinä ajassa kuolla ehdi.
 
hox
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, näin ovat uskoneet monet, joiden lapsi on hukkunut ihan kotona. No, toivottavasti sitä ei osu teidän kohdallenne.
Hei elämä :D Sun teorias mukaan lapsi vois siis vaikka vesilasiinsa hukkua.

Voin kertoo, että on tuo taapero kerran luiskahtanu sinne ammeeseen ja olin siinä kahden sekunnin sisällä ja nostin lapsen ylös. No drama. Paljon suuremmat riskit taitaa olla syöttötuoleis.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hox:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, näin ovat uskoneet monet, joiden lapsi on hukkunut ihan kotona. No, toivottavasti sitä ei osu teidän kohdallenne.
Hei elämä :D Sun teorias mukaan lapsi vois siis vaikka vesilasiinsa hukkua.

Voin kertoo, että on tuo taapero kerran luiskahtanu sinne ammeeseen ja olin siinä kahden sekunnin sisällä ja nostin lapsen ylös. No drama. Paljon suuremmat riskit taitaa olla syöttötuoleis.
ukkuminen on toiseksi yleisin lasten tapaturmaisten kuolemien syy Euroopan unionin alueella. Yli 70 % hukkuineista on poikia. Riski on suurin 1-4 -vuotiailla lapsilla. Suomessa hukkui viisi alle 15-vuotiasta lasta vuonna 2006.
Hukkumiset ja läheltä piti -tilanteet tapahtuvat usein tutuissa paikoissa, kuten kylpyammeessa, kotirannassa, mökin rannassa, puutarhan lammikossa tai uima-altaassa. Hukkuminen tapahtuu äänettömästi, muutamassa sekunnissa. Lapsi voi hukkua jopa 2 cm syvään veteen ja se tapahtuu lyhyessä hetkessä, jolloin vanhemman huomio on hetkeksi kiinnittynyt johonkin muuhun.

Hukkumistapaturma on äänetön. Useimmiten lapsen kerrotaan olleen kadoksissa vain alle viisi minuuttia. Tapauksissa, joissa lapsi on hukkunut uima-altaaseen, yleensä hoitaja ei ole kuullut loiskahdusta edes silloin kun hän on ollut lähellä tapaturman sattuessa.

Ohjeita hukkumistapaturmien välttämiseksi
Valvo kaikkia pieniä lapsia aktiivisesti aina, kun he ovat vedessä tai veden äärellä
Älä jätä lapsia yksin veteen pieneksikään hetkeksi. Jos joudut poistumaan lyhyeksi aikaa, ota lapsi mukaan tai pyydä toista aikuista valvomaan lastasi
Älä jätä kylvyssä olevaa pientä lasta vanhempien sisarusten vastuulle
Tyhjennä kylpyamme heti kylvyn jälkeen
Tyhjennä kaikki vesiastiat ja käännä ne nurinpäin käytön jälkeen
Veden äärellä lapsia valvovan aikuisen ei tule nauttia alkoholia tai olla päihtynyt
 
Vierasmä
Meillä oli parivuotias ja 10-kuinen lapsi kylvyssä. Mä kävin vain sen hetken pois, että lakaisin jonkun roskan eteisen lattialta, ajallisesti kesti noin minuutin, tuskin sitäkään.
Siinä ajassa tuo pienempi oli jo veden alla. Isompi huusi mut paikalle, että vauva meni veden alle.
Oli tosi karmeata nähdä se vauva siellä veden alla. Mitään hätää ei ollut, mutta aina se on mielessä. Aivan kamala tunne se oli, ja se tunne ei poistu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kannattaa muistaa että vettä ei tarvitse olla ammeen pohjalla monta senttiä kun siihen jo pystyy hukkumaan.
Niin ja hukkumiseen ei myöskään ajallisesti tarvita paljon. Pari minuuttia ilman valvontaa riittää, jos vahinko sattuu juuri silloin.
valitettavan totta, ihan lähipiirissä on ollut kaksi tapausta jossa pieni lapsi on jäänyt hetkeksi ilman valvontaa suurehkon vesiastian äärelle, erittäin surullisin seurauksin :(
 
hox
No tietenkin se itse kaatuminen tms tapahtuu muutamassa sekunnissa, mutta siinä kolmessa sekunnissa mitä mulla kestää asunnon kaukaisimmasta nurkasta kylpyammeen vierelle ei oikeasti lasta tapa, varsinkaan lasta joka osaa sukeltaa.

Enkä mä minnekään makkarin perukoille tai telkkarin taakse mene piilottelemaan vaan olen esim keittiössä, 3 metrin päässä tai olkkarissa, neljän metrin päässä. Äänestä voin sanoa sen verran, että ihan helvetin hyvin kuulen mitä tuolla tapahtuu ja ei tapahdu, sen verran kaikuu. Sen lisäks ovi on kokoajan auki ja näkyvyys erittäin hyvä.

Meneekö hei vähän överiksi, että pitäisi kokoajan istua ihan vieressä? Vai siis pitäisikö lapselta nyt kieltää rakas harrastus koska äiteellä ei tod oo aikaa tai energiaa istua siinä tuntikaupalla.

Edelleen, syöttötuolit on mun mielestä paljon isompi riski (poikkeuksena ehkä tuo tripptrapp, tosin toki siitäkin voi pudota, mutta on se parempi ku suurin osa muista) ja esim hoitopöydät joille mä en ole keksiny mitään järkevää funktiota.
 

Yhteistyössä