Minkäikäisen lapsen voi jättää yksin kylpyyn?

  • Viestiketjun aloittaja thinking
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hphpo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hphpo:
Miksei 4 tai 5 v voisi hukkua siihen ammeeseen yhtä lailla?
Koskaa en ole lapseeni joutunut koskemaan vaikka on 7-kuisesta kylpenyt ammeessaan aina saunan keskilauteella kun me ollaan saunassa ja on nyt 3,5. Liukuestetarrat on keksitty.
Näin ajattelivat myöskin tuttavaperheeni vanhemmat, joilla tosin ei enää ole sitä lasta tuon ajattelumallin vuoksi. Eipä siinä mitään.
Ai miten meidän 3,5v voisi hukkua siihen ammeeseen kun minä istun vieressä? En ymmärrä. selitä mulle mikä on se ajattelumalli?
Kyse olikin YKSIN kylpemisestä. Ilman vanhempien valvontaa.
 
hphpo
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Alkuperäinen kirjoittaja hphpo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hphpo:
Miksei 4 tai 5 v voisi hukkua siihen ammeeseen yhtä lailla?
Koskaa en ole lapseeni joutunut koskemaan vaikka on 7-kuisesta kylpenyt ammeessaan aina saunan keskilauteella kun me ollaan saunassa ja on nyt 3,5. Liukuestetarrat on keksitty.
Näin ajattelivat myöskin tuttavaperheeni vanhemmat, joilla tosin ei enää ole sitä lasta tuon ajattelumallin vuoksi. Eipä siinä mitään.
Ai miten meidän 3,5v voisi hukkua siihen ammeeseen kun minä istun vieressä? En ymmärrä. selitä mulle mikä on se ajattelumalli?
Kyse olikin YKSIN kylpemisestä. Ilman vanhempien valvontaa.
Niin oli yksin kylpemisestä, ymmärsin sen kyllä ja ihmettelin miksi ihmiset pitää sitä niin huonona 3v:lle mutta yhtäkkiä taikaiskusta 4 tai 5v ei pystykään enää hukkumaan. Ja lisäksi tämä vieras väitti että hänen tuttunsa lapsi hukkui koska noudatti meidän ajattelumallia: joka oli siis että lapsemme lkylpee meidän jaloissa kun ollaan saunassa?!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Noin 1 v alkaen.
Yksin kylvyssä, muttei suinkaan valvomatta.
Mä en siis tajuu tätä vastausta, sun piti nyt ihan välttämättä tulla pätemään tähänkin ketjuun:(
Kysehän oli että yksin ilman aikuisen valvontaa??????
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Noin 1 v alkaen.
Yksin kylvyssä, muttei suinkaan valvomatta.
Mä en siis tajuu tätä vastausta, sun piti nyt ihan välttämättä tulla pätemään tähänkin ketjuun:(
Kysehän oli että yksin ilman aikuisen valvontaa??????
Ja mä en siis tajua sua, koska avauksessa ei mun mielestä lukenut että yksin ilman aikuisen valvontaa.
Kyllä mun aistit on valppaana, ts. valvon, vaikka olisin itse olkkarissa tai keittiössä ja lapsi/lapset kylpemässä. Mutta tokihan sun piti taas päästä pätemään.
 
viherpippuri
En jätä kylpyyn yksin lasta, joka ei vielä osaa pidättää hengitystä eli ei osaa sukeltaa uimahallissa. Yleensä lajittelen pyykkiä vieressä, kun lapsi on kylvyssä.
No tohon nyt ei paljon ikää tarvita. Ainakin meillä molemmat on oppineet jo vauvauinnissa nelikuisena niin että kun refleksi on 1v tienoilla alkanut hävitä niin opittu taito on korvannut sen.

Tällaista ketjua nyt ei muutenkaan voi oikeen käydä ilman taustatietoja, kun meidän esikoinen oppi uimaan 3-vuotiaana ja toinenkin ahkerasti harjoittelee nyt 3,5v, kun sattuu toinen meistä olemaan töissä uimahallissa ja molemmat ahkerasti harrastaa sukellusta ja veneilyä.
 
Juh
Meillä on lapset (3 ja 4 v.) kylpeneet varmaan kohta vuoden ilman, että olen samassa huoneessa. Kylpevät kahdestaan isossa ammeessa ja meteli on koko ajan sen mukainen. Heti jos tulee hetkeksikään hiljaista jomman kumman taholta, käyn katsomassa. Jos yksin kylpisivät niin varmaan tulisi istuttua vieressä. Meillä kuitenkin noi viihtyy tunninkin ammeessa, elleivät kauemminkin, joten en jaksa istua kylppärissä koko aikaa.
 
Mni
"en jaksa istua kylppärissä koko aikaa" :(
Voi, kun tämä äitiys olisikin sitä, että aina voisi vain tehdä asioita, joita tuntee täysillä jaksavansa...

Minä jätän siinä vaiheessa yksin pesulle/pesuhuoneeseen, kun osaavat 110% varmasti itsensä pestä päästä varpaisiin itse...siihen saakka olen kyttäämässä kylppärissä :)
Mutta yksinään saavat melskata kylvyssä/suihkussa sitten, kun tiedän varmasti, että siellä pärjäävät, eivätkä satuta itseään eivätkä tee mitään ilkeyksiä :/
Meidän kohta 4-vuotiasta en ole vielä ajatellut kylpyyn yksin jättävän.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja kuoppari:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
4v yksin kylpyhuoneessa. Pienempää en uskaltaisi jättää, kun ei tiedä mitä keksii siellä tai lähtee kävelemään ja vielä liukastuu :/
So what? Liukasteleehan ne isommatkin? Eikö teillä lapset saa kävellä pesuhuoneessa?

Jos on keskivertokaksvuotias niin osaa kyllä jo motorisesti pärjätä ammeensa kanssa. Miten kaks vuotias voisi kaatua naamalleen 10 senttiin vettä omassa ammeessaan niin ettei siitä parissa sekunnissa nostaisi päätään ylös? Jos jotenkni päänsä lyö niin kyllähän siinä jo ammekin kaatuu / kolinaa aiheutuu, että se kuuluu jos ovi on auki viereiseen huoneeseen.

Meillä on helppoa kun on laattalattiat kaikkialla ja vesieristykset keittiön ja eteisen lattioissa lisäksi niin meillä poika kylpee aina joskus jo nyt 1veenä itsekseen mun jaloissa kun laitan keittiössä ruokaa. Mutta kyllä isomman 2v:nä oon antanut olla ihan rauhassa itsekseen tossa avoinaisen oven takana kylppärissä.
Noin pienellä lapsella on vielä se reaktio, että kun kasvot menee veteen jäykistyvät eikä osaa nostaa päätä ylös.
 
Yksvaan
Kaveri jätti 1,5 v isoon ammeeseen kun itse painel parvekkeelle tupakille, kyllä hän kuulemma kuulee, jos muksu kaatuu.

Meillä kylpi 3 v veljensä 5veen kanssa yläkerrassa ovi auki, kun itse olin alakerrassa.
 
vieras
Meillä vajaa 4v ja vajaa 6v kylpeevät "yksin". Minä siinä lähellä ja ovi auki. Pitäävät kyllä semmosta meteliä, että kuulee heidän olevan elossa:D Ja jos vähääkään menee hiljaseksi,niin menen kärppänä katsomaan ja vähän väliä pidetään nimenhuuto.
 
Meillä vajaa neljä saa mennä suihkuun yksin, mutta ei kylpyyn. Kyllä mää sitä uimataitoa edes vähän vaatisin. Nyt ei ainakaan osaisi toimia oikein jos liukastuisi.

Ja siis kun itse en ole samassa huoneessa. Meillä ei kyllä näköyhteys pelaa, jos on toisessa huoneessa...
 
kyllä mä johkin 5-6v:n aika lailla varmaan luottaisin ettei ala pelleileen vedessä. Kummipoika ihan pikkasen reilu 4v, en jättäis yksin tosiaankaan. Saa ihme päähänpistoja ja sen verran lennokas mielikuvitus on että saattaa leikkiä vaikka sukellusvenettä.
 
Olen jättänyt 1v9kk pojan itsekseen loiskuttelemaan, mitähän nyt sanoisin...puolitoistavuotiaasta? Lähinnä siksi aikaa että käyn äkkiä pistämässä puuron alulle, kuulen kyllä koko ajan mitä siellä puuhaa. Muutoin istun kyllä vielä seurana.
 
..
Meillä 3v. käy suihkussa niin että ovi auki ja minä viereisessä huoneessa (tosin ei tee shampoopesuja, mutta läträilee muuten vaan). Ammeessa ei käy kun harvoin ja silloin valvonnassa. Kerrankin liukastui, kun nousi seisomaan, mutta onneksi olin vieressä ottamassa kopin.
 

Yhteistyössä