minkä on mielestäsi ehdoton yläikäraja? (uimahalli)

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Kiti
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
kai se on siitäkin kiinni mihin on opittu, minä olen käynyt aina saunassa sekä tyttöjen että poikien kanssa. ja meille oli ainakin ihan tavallista et me lapset päästiin keskenään saunaan illanistujaisten aikaan jne.

Totta puhut.

riitta
mä kävin iskän kans uimahallissa pienenä ja menin miesten puolella mukaan kouluikään asti. mut joillekin siitä alastomuudesta tehdäänkin ihan älyttömän suuri numero.

Tätä minäkin mietin. ihan luonnolistahan se on. lapsillakin.

Alkuperäinen kirjoittaja riitta:
mä kävin iskän kans uimahallissa pienenä ja menin miesten puolella mukaan kouluikään asti. mut joillekin siitä alastomuudesta tehdäänkin ihan älyttömän suuri numero.

näin meille on opetettu. minua ei haittaa vaikka saunassa on miehiä ja lapsetkin totutan kyl huoletta sekasaunaan. uimahallissa käydään harvoin kun kumpikaan lapsista ei osaa uida ja harvoin saan kaveria mukaan :D

Niinhän se on. Niin se on meilläki. Mutta kaikilla se ei oo niin. Yllättävän monella se ei oo niin. Siksi tommosia ohjeita on.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Niinhän se on. Niin se on meilläki. Mutta kaikilla se ei oo niin. Yllättävän monella se ei oo niin. Siksi tommosia ohjeita on.
en oo älynny oman uimahallin seinällä mitään lappua, mut kysäsen kyl mielenkiinnosta tätä asiaa sit kun sinne eksytään.

Pedi
Me käydään viikonloppusin uimakoulussa jossa on yks vanhempi lapsen mukana, niin kyllä siellä sulassa sovussa ovat tytöt ja pojat niin naisten kun miesten puolellakin, ei ole ainakaan kukaan puhunut että olis omalle lapselle vaikeaa, oma 4v tyttö ei noteeraa sen kummemmin vaikka pääsääntöisesti naisten puolella muilla äideillä on pojat mukana..

uimataito ja kouluikä. Kun ei välttämättä aina pysty isä lähtemään mukaan eikä kaikissa perheissä ole edes sitä isää mukaan.
en minä 5 vuotiasta yksin miesten puolelle olisi laittanut. Ja tosiaan se että osaa uida myös, jos sattumoisin sattuukin ominpäin lähtemään altaille saunasta

Lucia
Meillä ekaluokkalainen tyttö ei ujostele pulahtaa uimaan nakuna, jos vieressä on poikia. On varmaan lapsesta kiinni -ja kehityksestä. Ehkä ensi kesänä ei pulahtele nakuna, jos rannalla vain vilahtaa samanikäisiä koltiaisia.

Meillä yritetään käydä perheineen uimahallissa, niin, että kummallekin puolelle on menijöitä. Se käyminen onkin sitten paljon kiinni molempien aikatauluista. En voisi laittaa esim. pientä poikaa yksin miesten puolelle.

On harmillista, että kaikilla perheillä ei ole Suomessa ystäviä, ystävä perheitä, sukulaisiin luottamuksellisia välejä tms. Hirveän paljon on perheiden yksinäisyyttä ja johan siitä kärsii lapsetkin, esim. juuri sillä, ettei ole mahdollisuutta käydä tarpeeksi usein uimahalleissa, luistelemassa, peleissä ym. Ei tietenkään kaikissa, mutta monien kirjoituksista tälläkin palstalla paistaa se, että yksin ollaan vastuussa kaikesta. Uskokaa tai älkää, minua koskettaa.

Ja mikäs ihme se on, ettei uskalleta luottaa, kun tapahtuu niin paljon pahaa. Mutta eikö se tee elämästä raskaan?

eppu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no voi hemputti jos lapset ei voi yhessä saunassa käydä, tsiisus!

Kaipa se tässä on tiivistettynä =) Eppuluokkalaiseni kanssa vielä täyttä häkää on uimassa käyty ja ihan ollaan naisten pukukopissa oltu molemmat...Varmaan hää suihkussa pärjäisikin mutta uimataidottomana ei saa yksin altaaseen mennä. Hieman olisi hankalaa eri pukukopeissa/saunoissa yrittää peseytyä ja saunoo tasan yhtä nopeesti ettei pojan tarttisi värjötellä altaan reunalla mammaa oottelemassa.

Kunhan tuo uimataito tuosta karttuu niin eiköhän poika siitä miesten puolelle siirtyne. Oon periaatteessa sitä mieltä että jos asia ei lasta itteensä häiritse niin turha aikuisen siitä on tehdä ongelmaa. Meidän eppu on ainakin niin "viaton" ettei sille tuu vielä mieleenkään ettei äitin kanssa vois uimahalliin7/saunaan mennä..

Minä olisin vielä ottanut meidän 6-vuotiaan naisten puolelle mutta mies oli toista mieltä, joten ehkäpä sitten tuo 6-vuotta on siinä kiikun kaakun. Itse olen sitä mieltä että 7-vuotias eli kouluikäinen on sitten liian iso jo.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kiti:
Minua ei häiritse niinkään neljä tai kuusivuotias poika, mutta kysykää samaa neljä tai kuusivuotiaalta tytöltä.
samoin!

alle kouluikäistä en yksin laittaisi toiselle puolelle.

pöö
kouluikäistä pidän rajana... meilläpäin on sellainen pukeutumis koppi erikseen jos ei halua siinä kaikkien nähden vaatettaa/riisua... suihku ja sauna onkin sitten toinen juttu...

jos raja olisi 4v niin enpä voisi kun tuon junioorin kanssa mennä.... (7kk ikäinen kun esikko on jo 4v...)

Alle kouluikäiset voi ihan hyvin olla "väärällä" puolella.
Uimakoulussa ainakin 6vuotiaat pojat suihkutetaan naistenpuolella kun ohjaaja on nainen ja hoitaa suihkuun viennin.
Oma esikoinen on 5v enkä oo edes ajatellut yksin laittaa miesten puolelle, tuskin osais esim. lukita kaappia?

vieras ap
No nyt on uimassa käyty!

Pitkän keskustelun jälkeen päädyttiin sitten siihen, että poika 7v kokeilee mennä yksin miesten pukukoppiin ja tulee naisten puolelle jos ei onnistu. Joka ikinen yksityiskohta käytiin tarkasti läpi: miten löytää oman lukkokaapin, mihin riisuu vaatteet, mistä ovesta pääsee suihkuun, mistä saunaan, ja missä järjestyksessä mikäkin tehdään. Ja ehdoton sääntö oli, että altaaseen ei mene ennenkun minäkin oon siellä. Näytin myös missä on naisten pukukoppi siltä varalta, että tuleekin hätä. Mutta hienosti oli selvinny, yhesti oli joutunu toiselta mieheltä kysymään apua (ei löytäny omaa pukukoppia) mutta muuten kaikki meni ok :heart:

4v poika tuli mun kans naisten puolelle ja kaikki meni onneks mukavasti :)

mama
Hyvin selvisitte reissusta sit, hienoa! :) Mun mielestä kanssa toi kouluikä on hyvä raja. Mutta täällä päin ainakin on niin, että naisope tai uimavalvoja saattaa poikien suihkun puolella piipahtaa.

Yhteistyössä