minkä on mielestäsi ehdoton yläikäraja? (uimahalli)

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mun mielestä ikäraja on koululaisessa eli 7v, siis yksin pärjäämisessä "oikealla puolella"
Meillä on kyllä aina ollut niin et jos molemmat äiti/isä on mukana niin pojat menee isän kanssa ja tytöt äidin

Tosin meillä koulunvanhempain illassa varoiteltiin päästämästä eka-tokaluokkalaisia yksin eritoten miesten puolella - siellä on ollut valokuvaajia liikkeellä

tyttöjen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, minkä ikäsen pojan voi vielä viedä naisten pukukoppiin/pesutiloihin? Tai minkä ikänen on mielestäsi ehdottomasti liian vanha tulemaan naisten puolelle?
En ole asiaa ajatellut tarkemmin. Meillä mies ei enää ota esikoista samaan pukuhuoneeseen, vaan vaatii yksin selviytymistä häneltä, ja ottaa vain kuopuksen miesten pukuhuoneeseen käydessään yksin lasten kanssa uimassa.
Otti vielä kun lapsi oli ensimmäisellä luokalla. Nyt ei enää ota. Ensin tyttö oli vastaan, mutta ihan hyvää on tehnyt huomata, että selviää.

tyttöjen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Niin, minkä ikäsen pojan voi vielä viedä naisten pukukoppiin/pesutiloihin? Tai minkä ikänen on mielestäsi ehdottomasti liian vanha tulemaan naisten puolelle?
En ole asiaa ajatellut tarkemmin. Meillä mies ei enää ota esikoista samaan pukuhuoneeseen, vaan vaatii yksin selviytymistä häneltä, ja ottaa vain kuopuksen miesten pukuhuoneeseen käydessään yksin lasten kanssa uimassa.
Otti vielä kun lapsi oli ensimmäisellä luokalla. Nyt ei enää ota. Ensin tyttö oli vastaan, mutta ihan hyvää on tehnyt huomata, että selviää.
Niin, siis 8v on meillä saanut selvitä yksin ja ihan hyvää on tehnyt hänelle siis. Pojat varmaan osaavat avainta käyttää ja riisuutua siinä kuin tytötkin.

vieras
Sen ikäisen voi laittaa yksin toiselle puolen, joka selviytyy yksin. Jos poikia/tyttöjä ajattelen, niin kyllä 7-8-vuotias on siinä rajalla.
Lisään vielä, että meillä ei 9-vuotias suostuisi enää "tyttöjen puolelle" ja toisaalta olisi todella epäreilua tytöille viedä häntä pällistelemään sinne.

Gluteus maximus
koululainen varmasti selviytyy. Pitäsin rajana jotain 7v. Tietysti kehitysviivästymät tai kehitysvammat on sitten asia erikseen. Minä itse olen pärjännyt jo 5-6v oikein hyvin itsekseni naisten puolella.

Minä en kyllä enää 9v. veisi, koska on kuitenkin jo 3 luokkalainen. Pitäähän sen ikäisen jo pärjätä kotona koulupäivän jälkeen jne.

äiti
Tutussa tai pienessä vieraassa uimahallissa varmaan kouluikä ok - mutta entäs kun menemme Serenaan, jossa ainakin viimeksi 7vee poika eksyi totaalisesti, eikä ilmestynyt kylpylän puolelle, meinasi tulla paniikki äidille, siivooja ei suostunut auttamaan (!) ja vieraat isät etsivät kissojen ja koirien kanssa miesten puolelta. Karmea tilanne! Eli Serenaan tai vastaavaan otan mukaan naisten puolelle, ainakin 1-2 luokkalaisen. Ps. poika oli mennyt sisäänkäynnin luokse (?), uikkarit päällä!

Alkuperäinen kirjoittaja erityisen äiti:
Tuli vaan mieleen, että mitäs jos on erityinen lapsi. Siis eräällä tavalla "jälkeenjäänyt" (anteeksi rumasti sanottu), mutta siis sellainen joka ei selviä itse. No joo, ehkä hälle sitten miespuolinen avustaja mukaan. Mutta jos olis yh, eikä ketään sopivaa, hankala paikka, vai mitä?
totta...tätä mäkin mietin, miehellä on autistinen poika..

Tää on kinkkinen juttu. meillä poika 8v ja ei tod.halua enää naisten puolelle. Mutta en uskalla yksin päästää miesten puolellekkaan koska meillä päin uimahalleissa pyörii kainelaisia hiippareita... Tää on hankala juttu kun mä en voi lähteä lasten kans itekseni uimaan ja sit jos lähetään niin et, isi on mukana ni sit pitää järjetää vauvalle hoito jne...

Äitini kun meni lasteni kanssa uimahalliin, niin ei kyllä uskaltanut laittaa yksin miesten puolelle 9v poikaani. On tosin luonteeltaan sellainen, ettei oikein klaaraa tilanteita, jos vieras paikka, mutta tuttuun uimahalliin voisin laittaa jo yksin menemään miesten puolelle.
Itsellemme ei siis vielä ole tullut tilannetta ettei mies olisi ollut mukana ja näin on siis aina mennyt miesten puolelle isänsä kanssa...

Tunna
Kyllä kouluikäiset sietäisivät jo käyttää oman sukupuolen pukeutumistiloja. Ei siksi että alastomuudessa olisi mitään hävettävää, mutta kun kerran pukukopit ovat erikseen tulisi niitä myös niin käyttää ja kyllä kouluikäisen pitäisi jo selviytyä itse peseytymisestä ja vaatteiden vaihdosta (tai ainakin olisi korkea aika opetella). Viime uintireissulla seurasin kuinka eskari-ikäiset kulkivat yhtenä ryhmänä suihkutiloissa ja tytöt eivät suostuneet uikkareita ottamaan pois ujoutensa takia (ei kyllä hoitajat suuremmin patistelleetkaan). Samaan aikaan hallissa oli myös alakouluikäisten ryhmä jossa tytöt olivat opettajan johdolla naistenpuolella ja pojat seurasivat miespuolisen uinninopettajan perässä miestenpuolelle.

mua pelottaa tää asia jo näin etukäteen (esikoinen kun täyttä vasta neljä ), mut mietin et kai se on sit tehtävä niin et hommaan sit aikanaan (jos ei miestä silloin itsellä ole) avuksi vaikka oman isäni parina kolmena kertana et se miesten puoli tulee tutuks. meillä kun ei poika ole käynyt siellä puolella kuin kerran isänsä kanssa joten tuttu se paikka ei tule olemaan.

hmph
Ollessani uimahallissa samaan aikaan saunatiloissa oli kaksi noin 7-8 -vuotiasta poikaa. Molemmat peittelivät käsillään pippeleitään, jotteivat ne näkyisi. Mielestäni pojat olivat liian vanhoja naistenpuolelle kun kerran vielä niin hävelisäästi käyttäytyivät.

naksu
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Kannattaa sitten tosiaan kertoa niille lapsille niistä "ei kilteistä" aikuisista ennen kuin laittaa menemään yksin. :(
Taitaa poika sittenkin tulla naisten puolelle kunnes 16v :)
En ole edes tota ajatellutkaan, kiitos. Pitääpä ottaa puheeksi ennenkuin menee yksin miesten pukuhuoneeseen

Alkuperäinen kirjoittaja äippä-86:
Alkuperäinen kirjoittaja erityisen äiti:
Tuli vaan mieleen, että mitäs jos on erityinen lapsi. Siis eräällä tavalla "jälkeenjäänyt" (anteeksi rumasti sanottu), mutta siis sellainen joka ei selviä itse. No joo, ehkä hälle sitten miespuolinen avustaja mukaan. Mutta jos olis yh, eikä ketään sopivaa, hankala paikka, vai mitä?
totta...tätä mäkin mietin, miehellä on autistinen poika..
Erään perheen tiedän, joka lehti-ilmoituksella haki opiskelijaa katsomaan aikuisen autistipojan/miehen perään, kun yh-äiti ei tietenkään voinut pukuhuoneissa olla mukana. Pientä maksua vastaan opiskelija huolehtii, että vaatteet vaihtuu ja suihkussa käydään asiallisesti. Äiti sitten huolehtii altaassa.

Yhteistyössä