Minkä maalaisia (ja uskontoisia) miehiä teillä on?

Ket
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Dizzu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Ne muslimimiehet, joitä mä tiedän, ei koskaan suostuis siihen, ettei heidän lapsiaan kasvatettaisi muslimeiksi.

Tämä ei siis ollut millään pahalla kirjoitettu. :)
Njaa. Mun tuntemissa muslimimiehissä on jopa niitä, joiden lapset on luterilaisiksi kastettu ja kotona syödään possua :)
Mä en kans tiedä ketään turkkilaista joka ei halua lastaan muslimiksi :eek: Vaikka 5 vuotta olen Turkissakin asunut, mutta periaatteessa ihan kunnon uskonnolliset muslimit menee vain muslimien kanssa naimisiin koska uskonto ei salli ei uskovaisia vaimoiksi (ellei käänny muslimiksi) tai miehiksi
No, kaikki muslimit eivät ole tiukkapipoja...eikun siis "kunnon" uskovaisia ja uskontoaan harjoittavia.
(onneksi)
Sitä paitsi tuo ei edes pidä paikkaansa; muslimit "saavat" uskonnon mukaan mennä naimisiin muiden kirjauskontojen edustajien kanssa, siis kristittyjen tai juutalaisten. Tämän pitäisi joka tapauksessa päteä ainakin miehiin; siitä voiko musliminainen mennä naimisiin kristityn tai juutalaisen miehen kanssa, on uskonoppineilla eri mielipiteitä. (Periaatteessa kai islamin perinteen mukaan lapset kasvatetaan isän uskon mukaan, siitä käsittääkseni tuo ero joidenkin mielestä. Käytännössähän kuitenkin jokainen pariskunta päättää itse miten lapsensa kasvattaa.)

Meillä on sovittu, että lapsi saa tietoa molempien uskonnoista (olen itse luterilainen mutta en usko että on vain "yksi oikea" tie Jumalan luo) ja päättäköön sitten itse isompana mihin haluaa uskoa. Meillä ongelmana on, ei mies tai islamilaisuus, vaan minun äitini, joka ei vieläkään oikein sulata että mieheni ei ole suomalainen kristitty. Väkisin vänkää että kyllä lapsi pitää kastaa vauvana, voihan hän sitten erota aikuisena kirkosta jos haluaa. Minuuttia myöhemmin äiti kysyi minulta, että enhän ole eronnut kirkosta... se siitä aikuisen vapaudesta sitten. ;) Noh, vanhemmillani on muutenkin kaikenlaisia luuloja, mm. isäni joskus kehui että on hyvä että olemme avoliitossa; minunhan pitäisi kääntyä muslimiksi jos menemme naimisiin. "Niillähän on semmoinen tapa". Ai jaa... Sori vaan, mutta niin minun kuin mieheni kuin myös mieheni mielestä uskonto on jokaisen ihmisen oma asia. Miehen perheessäkin äiti on uskonnollinen, isä omien sanojensa mukaan "jumalaton" eli ei todellakaan uskonnollinen. Toinen veljistä pitää uskontoa lähinnä hömppänä, nuorin veli kai jossain määrin uskoo mutta ei myöskään kuulu niihin jotka esim. rukoilevat 5 kertaa päivässä. Omat stereotypiani ovat toden teolla karisseet mitä enemmän olen tutustunut sikäläisiin ihmisiin ja oleskellut Turkissa. Islamilaisuuden ei todellakaan tarvitse tarkoittaa tiukkapipoisuutta tai sulkeutuneisuutta, tai edes takapajuisuutta. Omat konservatiiviset vanhempani ovat valitettavasti paljon enemmän kaikkea tuota. Onneksi ei sentään kaikki sisarukseni.
 
kyproksen turkkilainen ja todella maallistunut muslimi. hänen perheensä ei koskaan opettanut islamin oppeja hänelle (paitsi että possua he eivät syö ), mutta on onneksi alannut lukemaan aiheesta kun häntä siihen innostin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Alkuperäinen kirjoittaja amma:
Varmaan on aateltu, että muslimit on niin tarkkoja ettei voi mennä naimisiin muun kuin muslimin kanssa. Meillä kyllä kaikki on muslimeja, mutta oikeastaan ainoa, mistä sen tietää on se ettei syödä sianlihaa, lapset on käyny kirkossakin päiväkodin kanssa.
Itse asiassa muslimit saa naida myös kristityn... Mutta ei ateistia, juutalaista tai muuta "väärää" uskontoa edustavaa.
Muslimimies saa avioitua muslimin, kristityn tai juutalaisen kanssa, siis islamilaisen lain mukaan.
 
ummi
marokosta-muslimi..uskontoaan oikein harjoittava

kyllä, olen musse ihan omasta tahdostani, vaikka media asoita (musse miehet alistaa) vääristääkin.
Alistaahan ne suomi ynnä muutkin miehet naisensa tossun alle.

Meillä koko perhe musseja eikä haittaa, kun ei olla ainoa perhe kuitenkaan jolla näin asiat on! :D
 
Ishtar harmaana näköjään
Alkuperäinen kirjoittaja ummi:
marokosta-muslimi..uskontoaan oikein harjoittava

kyllä, olen musse ihan omasta tahdostani, vaikka media asoita (musse miehet alistaa) vääristääkin.
Alistaahan ne suomi ynnä muutkin miehet naisensa tossun alle.

Meillä koko perhe musseja eikä haittaa, kun ei olla ainoa perhe kuitenkaan jolla näin asiat on! :D
Miten islamin usko näkyy sinussa?
 

Yhteistyössä