Minkä ikäisenä teidän lapsillanne valkovuoto ja kuukautiset??

• Viestiketjun aloittaja "huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti
varhaismyöhäisteini
Aika vanha keskustelu mutta kirjottelempa nyt jotain kuitenkin.
Ite oon nyt 16 vuotias ja menkkoja ei vieläkään ole kuulunut. Kehitystäkään muussa vartalossa ei ole juurikaan havaittavissa, valkovuotoa tulee jossain määrin. Kaverit sanonu välillä että täytyis kysyä lääkäriltä että miksei oo tullut, mut mua itseäni ei ole juurikaan haitannut se ettei niitä ole. Olen aika pienikokoinen, että en sitten tiedä johtuuko painosta (40kg 158cm) vai mistä, mutta ajattelin odottaa niiden tulemista ihan rauhassa ilman mitään lääkkeitä yms.

-----
Hmmm:lle: Kerro vain äidille, että epäilet, että valkovuotoa on alkanut tulemaan. Äidin on hyvä tietää. Voitte ostaa sitten siteitä valmiiksi reppuun.. Mulla alkoi tuohon aikoihin, mutta kuukautiset vasta 13-vuotiaana.

-----
Varhaismyöhäisteinille: Olet todella hoikka. Voisit käydä terkalle tai lääkärille juttelemassa. Alipaino estää normaalin kehittymisen ja kuukautisten tulon. Uskon, että normaalipainoisena menkat tulevat. Onko rinnat silti kasvaneet? Tsemppiä !

vierailija
Olen nyt 11v mutta 10pv päästä 12v valkoviotoa on tullut aika paljon alko noin 9v. Rinnat ovat kasvaneet aika paljon. Pelkään että kuukautiset alkavat ihan kohta koska äidilläni alko 11v ja olen hyvin samanlainen äitini kanssa

12wee tyttö
Olen nyt 11v mutta 10pv päästä 12v valkoviotoa on tullut aika paljon alko noin 9v. Rinnat ovat kasvaneet aika paljon. Pelkään että kuukautiset alkavat ihan kohta koska äidilläni alko 11v ja olen hyvin samanlainen äitini kanssa
mä oon 12v ja mulla alko valkovuodot vasta 11v , ja eilen mulla alko menkat xc samaan aikaan kun mun äitillä xd ja mulla tuli menkat sen jälkeen kun olin hoikistunu , tissit kasvanu ja pituuskasvu nopeutunu 8DDD

tyttö 22v.
Ihtellä tissit alako kasvaan 9-10v ja menkat 14v. Joten ei ne tissitkään aina kerro menkkojen alusta, meille ainakin sanottiin lapsena, että valkovuoto ennustaa menkkoja :)

12 v tyttö
Eli siinäpä se kysymys olikin jo =)
Mun tyttö just 10.v täyttänyt kysyi vähän aikaa sit miks pikkuhousut kastuu ja sit näyttikin niitä niin oli kyl ihan selvää valkovuotoo.
vai olisko vaan joku tulehdus? mutta kysyessäni kirveleekö tai sattuuko pissatessa,niin vastaus oli ei.
Voiko tosiaan alkaa jo näin aikasin,kun itsellä kuukautisetkin alkoi vasta 15v.
Ja onkohan nyt sit kuukautiset odotetavissa,kuinkakin pian?
No huomenna menemme yhdessä kauppaan ostamaan pikkuhousun suojia
Itsellä valkovuoto alkoi 10 ja nytten kun olen 12 vuotta niin on viikon sisällä nytten ollu kipuja paljon.. juuri nyt on myös

KepaPepa
No oon 11 ja mulla alko paripäivää sitten valkovuoto ja äidillä alkoi kuukautiset 13vuotiaana ja mun toinen rinta on lähteny kehittymään joten en tiedä mulla on repussa mukana pussukka jos valkovuodosta tulee runsaampi ja itellä alavatsa kipuja eli ilmavaivoja

Lähes 14v
Täytän about kuukauden päästä 14 ja mulla ei ole vielä alkanut menkat. Valkovuotoa on tullut jo ehkä 10 vuotiaasta asti mutta tänään enemmän. Rinnat ovat tässä muutaman kuukauden sisään alkaneet jo kasvaa sekä kuukaudessa pituutta tullut melkein 1cm. Äidilläni alkoi menkat vasta 15-16v mutta onko mahdollista että minulla alkaa pian?

Lähes14v
Täytän pian 14. Valko vuoto alkanut mutta tänään tullut normaalia enemmän. Rinnat ja nopea pituuskasvu alkanut alkuvuodesta. Äidillä alkoi menkat 15-16v mutta voisiko minulla alkaa pian?

vierailija
No meidän 13 vuotuaalla tytöllä, alko valko vuoto 8 vuotiaana ja eräänä päivänä marraskuussa valkovuota ei tullut, ja olin asioilla kun tyttäreni soitti, ja menkat oli just alkanu hönen kotiin ja vessaan mennesssään. Mutta samassa paketissa tulivat aivan jörkyttävät kivut joihin hän syö omia särkylääkkeitään. Ja sitten hänellä on tosi runsaat vuodot, et joutuu pahimmillaan tunnin välein vaihtamaan.

vierailija
No mitäs sitten vaikka alkaa vaikka 8- vuotiaana kun eihän se esim. Leikkimistä estä, vai onko kaikki niin sekoja että sillä sekunnilla kun menkat alkaa on jo kunnollinen aikuinen oli sitten minkä ikäinen. Minun mielestä kuukautisista vauhkotaan liikaa...

vierailija
Mun lapsella oli toisinaan värillistä valkovuotoa jo 7-vuotiaana. Veimme yliopistosairaalan lapsiin erikoistuneen gynen tutkimuksiin.

Munasarjoissa oli välillä turhan innokasta aktiivisuutta . Oli seurannassa, mutta ei lisääntynyt ja ehkä jopa vähän väheni

Kuukautiset alkoivat, kun oli juuri täyttänyt 11 vuotta.

Huh. Luin alusta asti ketjun. Alle 12 vuotiaat ovat ihan lapsia eikä kuukautisten kuuluisi alkaa ainakaan alle 11 vuotiaana. Joku sen tuonne laittoi että normaali ikä on 11-16 vuotta. 9-10 vuotiaan keho ei voi olla valmis.

Itse olin 15 vuotias kun kuukautiset alkoivat, valkovuoto alkoi vasta myöhemmin joskus 16 v. Äidilläni alkoivat myös samanikäisenä. Näin jälkikäteen, olinkin onnekas että vasta myöhemmin, sillä kuukautiset olivat pitkät, runsaat, kivuliaat ja tulivat 3,5 viikon välein.

Ennen kuukautisista sanottiin että ne ovat terveen merkki ja että on kasvanut naiseksi. Oikeastaan kuukautiset ovat naisille melkoinen riesa, pahimmillaan ne rajoittavat sosiaalista elämää. Muistan omasta nuoruudesta etten sopinut mitään menoja kuukautisten ajalle, jäin monista kivoista jutuista pois sen takia.

Yhteistyössä