Minkä ikäisenä teidän lapsillanne valkovuoto ja kuukautiset??

• Viestiketjun aloittaja "huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"huolestunut äiti"
Eli siinäpä se kysymys olikin jo =)
Mun tyttö just 10.v täyttänyt kysyi vähän aikaa sit miks pikkuhousut kastuu ja sit näyttikin niitä niin oli kyl ihan selvää valkovuotoo.
vai olisko vaan joku tulehdus? mutta kysyessäni kirveleekö tai sattuuko pissatessa,niin vastaus oli ei.
Voiko tosiaan alkaa jo näin aikasin,kun itsellä kuukautisetkin alkoi vasta 15v.
Ja onkohan nyt sit kuukautiset odotetavissa,kuinkakin pian?
No huomenna menemme yhdessä kauppaan ostamaan pikkuhousun suojia

Voi alkaa. Kuukautisten alkamisikäkin on aikaistunut. Juuri oli koulun vanhempainillassa puhetta siitä, että joillain 4lk. tytöillä on jo kuukautiset, osalla 3 luokkalaisistakin.
Itse muistan valkovuotojen alkaneen ehkä 11-vuotiaana, kuukautiset kuitenkin vasta 13- vuotiaana.

Hoitsuäiti
Aivan on normaalia. Tytöillä alkavat kuukautiset paljon meidän sukupolveamme aikaisemmin. Omalla tytölläni alkoivat kuukautiset 10v, valkovuodon alkamisesta ei osaa kyllä mielestäni päätellä kuinka pian kk tulevat. Kunhan mainitsemiasi vaivoja (kirvelyä ym) tai pahalta haisevaa valkovuotoa ei esiinny kaikki ok.

"vieras"
Voi alkaa ja on ihan normaalia. Kuukautisten alkamisikä ei ole perinnöllinen,eli äidillä ja tyttärellä ei välttämättä ala samanikäsenä. Itse en muista millon mulla alkoi valkovuoto,kuukautiset alko n pari viikkoa ennen kun täytin 12. Valkovuodon alkaminen voi tarkottaa että kuukautiset alkaa pian,mutta siihen voi mennä vuosikin vielä. Onko tyttärelläsi rinnat alkaneet kasvaa? Muistelen lukeneeni että rintojen kasvun alkaminen on melkeinpä varmempi merkki lähestyvistä kuukautisista kun valkovuoto. Sen muistan että itsellänikin oli kasvu alkanut (en liivejä tarvinnu vielä,eli ihan vähän oli "koholla") ehkä pari kk ennen kun kuukautiset alkoi. Hyvä että menette ostamaan pikkuhousunsuojia,näin tulee tytölle niiden ostaminen ja käyttäminen tutuksi ennen menkkoja,niin jos alkavat joskus vaikka kesken koulupäivän/silleen että et ole heti tavotettavissa niin osaa tyttö vaikka ite ostaa suojia jos ovat kotoa loppu.

"huolestunut äiti"
kiitos vastauksista!
ja ei nuo tytön pikkarit tosiaan haissut ihmeelliselle ja oireitakaan ei ole joten siis valkovuotoo on.
Ja oon kyl ittekkin lukenut jostain joskus,et nykyään lapset kehittyy paljon nopeemmin,kuin ennenvanhaan =)
No hyvä kumminkin tietää et on normaalia jo tuon ikäisenä.
Ja ihan hyvin tyttökin asian otti,kun hänelle sen selitin ja itse halusi lähteä huomenna ostamaan kanssani siteitä

"huolestunut äiti"
Onko tyttärelläsi rinnat alkaneet kasvaa? Muistelen lukeneeni että rintojen kasvun alkaminen on melkeinpä varmempi merkki lähestyvistä kuukautisista kun valkovuoto. Sen muistan että itsellänikin oli kasvu alkanut (en liivejä tarvinnu vielä,eli ihan vähän oli "koholla") ehkä pari kk ennen kun kuukautiset alkoi.

Oikeestaan kun nyt mietin niin onhan nuo neidin rinnat ihan pikkusen kohollaan,joten taidan alkaa kohta laittamaan koululaukkuun mukaan varuiks muutaman siteen johonkin sivutaskuun

"vieras"
ja menkat alkanut 12 vuotiaana ja valkovuoto 10v.

Ja joku sanoi, ettei perimä merkitse, kyllä se merkitsee, mutta myös parantunut ravinto jne. Omalla äidillä(s. 48) alkoi menkat 11 vuotiaana.

"vieras"
Normaali kuukautiskierto
Lääkärikirja Duodecim
20.9.2010
Aila Tiitinen

Kuukautiset alkavat suomalaisella tytöllä normaalisti 10–16-vuotiaana ja keskimäärin 12–13 vuoden iässä. Alkamisikää selittävät perimä, mutta siihen vaikuttavat myös ravinto ja liikunta.

"viekku"
Nuorena tuntuvat alkavan "naisten jutut". Vaikka muistelisin itsellänikin kuukautisten alkaneen 11-12 -vuotiaana. Hieman surkukin, että lapsuus tuntuu koko ajan lyhenevän. Mutta kai niitä ekoja kuukautisia voi vaikka juhliakin :)

grvfced
Joo, kyllä ne periytyy. Eihän niiden tarvitse periytyy äidin puolelta, vaan voi ne sieltä isänkin puolelta tulla. Kyllähän sielläkin on naisia ollut. :) En muista valkkarin alun ajankohtaa, mutta menkat alkoi 14 v. Minäkin muistelisin tota juttua, että rinnat alkoi kasvamaan ehkä 0,5 v ennen kuin menkat alkoi, mutta toi on siis vain aivan täysin jokin suurinpiirteinen heitto. En menis mitenkään takuuseen tuosta ajasta.

Yhteistyössä