Minkä takia lapsille VALEHDELLAAN, että joulupukki on olemassa - vaikka se on satuhahmo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
No onko joku saanu joskus elinikäisiä traumoja joulupukista???
Mun mielestä joulupukki on lapsuuden ihanaa satua. Miksi lapsilta pitäisi riistää se joulun taika? Miksi lapset ei saisi olla lapsia?

Mä olen samaa mieltä. :) Meidän 2 v 8 kk vanhan pojan silmät oikein loistaa kun kuuleekin sanan joulupukki. On ihan vakuuttunut, että pukki tuo hänelle hinausauton... ;)

ja pukkihan sen tietenkin tuo =)

Tottakai! :) Toki sitten ajan mittaan kyllä opetan, että ihmisetkin ostavat toisilleen lahjoja, en kaikkea uskottele pukin tuomaksi.

Me käytiin viikonloppuna kattomassa joulupukkia ja olihan nuo muksut tohkeissaan! =) Joulupukki kutsui lapset joulunavaukseen ja lupasi tulla jouluna meillä käymään. Kyllä se vaan jouluun kuuluu, uskoo siihen tai ei.

Ei mua haittaa, miten kukanenki toimii tänki asian suhteen. Se on joka perheen oma asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Siis mitä vit...????? Eikö joulupukkia ole olemassa???? :o :o :o :o :o :o :o

katos nyt ap mitä sait aikaan.... :ashamed:

:'( :'( :'( Vei meiltä joulun pois, ei tule joulua meillä tänä vuonna, mikään ei ole ennallaan :'( :'( :'(

rauhoituhan nyt, kyllä se pukki on olemassa. kukas ne lahjata muuten tuo. :hug:

katos nyt ap mitä sait aikaan.... :ashamed:

:'( :'( :'( Vei meiltä joulun pois, ei tule joulua meillä tänä vuonna, mikään ei ole ennallaan :'( :'( :'(

rauhoituhan nyt, kyllä se pukki on olemassa. kukas ne lahjata muuten tuo. :hug:

Niin, onhan se noinkin. Nyt mulla on pää ihan sekaisin, en tiedä mihin uskoa. :ashamed:

Vedä henkeä ja rauhoitu. NÄIN joulupukin sunnuntaina. Sen punanuttuisen. Oli villasukat ja huopatöppöset jalassa, silmälasit, pitkä valkonen parta ja hiippalakki. Jutteli mukavia ja LUPASI tulla jouluna käymään. Kammarissaan istuskeli, kuulosti ja näytti elävältä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Vedä henkeä ja rauhoitu. NÄIN joulupukin sunnuntaina. Sen punanuttuisen. Oli villasukat ja huopatöppöset jalassa, silmälasit, pitkä valkonen parta ja hiippalakki. Jutteli mukavia ja LUPASI tulla jouluna käymään. Kammarissaan istuskeli, kuulosti ja näytti elävältä. =)

:laugh: Jaa, että kuulosti ja näytti elävältä, mutta ihan varma et ole :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

:laugh: Jaa, että kuulosti ja näytti elävältä, mutta ihan varma et ole :whistle:

Hmmm. :/ Se hengitti ja käveli. On se kuule olemassa. Kyllä mää kans epäilin koko ukkoa, mutta taas ku sen näki, niin tuli pelko persiisiin, että onko ne tontut vahtinu muakin... :xmas:

Mitä hemmettiä ap oikein horisee. Joulupukki satua? Ei ole. Pukki vain ei ihan joka paikkaan ehdi vaikka kuinka yrittäisi, niin osaan perheistä on pakko pyytää varapukkeja.

Mutta: jokainen lapsi saa ainakin yhden lahjan joka on pukilta.

Meillä kuus vuotias on keksinyt et pukkia ei ole,ja sitä toitottaa nyt neljä vee veikalle.Joka sitten multa kyselee et onhan se äiti,onhan olemassa.. ja siinä vierekkäin odottavat mitä äiti suuressa viisaudessaan vastaa..
Olen isommalle oikeastaan myöntänyt asian kun oikeesti en halua et kaverit sille nauraa..mutta joutaisi tuo pienempi nyt uskoa vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja pettynyt:
kerran vedit jumalan tähän, niin kohta lapset eivät usko siihenkään kun suurinpiirtein seitsemän vuotiaalle kerrotaan, että EI OLE MITÄÄN JOULUPUKKIA. Siinähän menee usko jumalaankin.

Onko tullut mieleen että kaikki eivät usko siihen jumalaankaan yhtään joulupukkia enempää

Ap:n aloituksessa oli nyt kaksi asiaa, kumpaakohan oikein tarkoitit? Sitä että joulupukin olemassaolosta valehdellaan vai että joulupukilla pelotellaan?

Lapsi elää sadun maailmassa ja sadun kautta. Voit aivan hyvin kertoa koulun aloittavalle lapselle totuuden jos siltä tuntuu. Mitä pahaa siinä on että pieni lapsi pitää pukkia totena? Pieni lapsi pitää totena monia muitakin asioita, ja antaa pitää. Me lapsena kyllä tiesimme että pukki on sukulaismies, mutta silti jännäsimme joka kerta joulupukin tuloa. Se oli ihanaa ja saman siirrän omalle lapselleni.

No kyllä tuossa lahjojen annossakin on uskonnollista perää... Vai eikö kukaan muista niitä kolmea itämaan tietäjää jotka toivat Jeesukselle lahjoja?? Satua vai ei...?? Sen saa kukin itse tykönään miettiä! Me ollaan jopa niin uunoja että meillä käy pukki ja vielä juhlitaan sitä Jeesuksen syntymääkin!

Alkuperäinen kirjoittaja M:
No kyllä tuossa lahjojen annossakin on uskonnollista perää... Vai eikö kukaan muista niitä kolmea itämaan tietäjää jotka toivat Jeesukselle lahjoja?? Satua vai ei...?? Sen saa kukin itse tykönään miettiä! Me ollaan jopa niin uunoja että meillä käy pukki ja vielä juhlitaan sitä Jeesuksen syntymääkin!

Jouluna on lahjottu perhettä ja ystäviä myös pakana-aikoina, kauan ennen kristinuskoa....

02734_1pieni.jpg

Minä uskon vanhanajan harmaaseen joulupukkiin, joka ei hohotellut..joka oli hieman pelottavakin. Semmoinen meillä on käynyt näihin päiviin asti. Pukin tullessa aikuisetkin on hiljaa ja kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Siis onhan se Joulupukki olemassa vaikkakaan ei sellaisena hahmona minkälaisen kuvan saduista saa.
Mutta eikös se Lapin Santa Park ole ihan oikea huvipuisto tms. missä on joulupukki?

ei se Sonta Parkissa se Joulupukki istu vaan siellä Joulupukin Kammarissa, Pajakylässään =)

ja tuo Sonta (anteeksi siis SAnta) Parkkihan on menossa nurin joten....

ja kyllä se joulupukki on olemassa! mie en suostu lapsellein valehtelemaan ettei oo olemassa. nih! :xmas:

Mä ymmärrän kyllä ap:n pointin. Eihän kukaan tässä ole pukkia panemassa päiviltä, vaan korostettaisiin sitä, että se on perinteikäs satuhahmo. Niin kuin tyttö leikkii noitaa palmusunnuntaina. Tai pukeutuu naamiaisissa prinsessaksi ja omaksuu roolinsa. Miksei suoraan vaan voida vetää roolileikkiä, pikkulapset kyllä heittäytyy siihen mukaan ihan täysillä. Ja ehkä herkemminkin, kun eivät pelkää omituista pukkia, vaan tietävät että on vaan satua. Ja silloin se lahjojen antaminen ja muistaminen olisi jopa inhimillistä - ihan oikeasti me kuolevaisetkin osaamme antaa ja olla anteliaita. Ja näin voi lapsikin osallistua lahjojen valmisteluun. Joulupukista sitten puhutaan pilke silmäkulmassa - lapsilla on tosi paljon huumorintajua, kokeilkaa vaikka, ei kaiken tarvitse olla "totta".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja M:

Jouluna on lahjottu perhettä ja ystäviä myös pakana-aikoina, kauan ennen kristinuskoa....

Niin... Mutta voiko siitäkään olla varma?? Jos onkin tarua???

Tuollainen uskottelu on tärkeää lapselle, koska siten lapsi oppii oman järjen käyttöä ja sitä ettei usko sinisilmäisesti kaikkea. Eli vaikka kaikki aikuiset hokee nyt esim. sitä että joulupukki on olemassa niin lapsen on itse oivallettava, ettei asia olekaan niin. Monet lapset ovatkin ylpeitä siitä, että ovat tajunneet ettei joulupukki ole olemassa. Lapset oppivat näin kyseenalaistamaan asioita. Muutenkin pieni huijaaminen silloin tällöin kehittää lapsen kriittisyyttä ja että lapsi oppii kyseenalaistamaan asioita ja ei usko kaikkea niin sinisilmäisesti.

Yhteistyössä