minkä ikäisenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uteliaz
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uteliaz

Vieras
Elikkäs minkäs ikäisenä olette alkaneet antaa lapsukaisellenne ilta/aaumupalana jotain muuta kuin puuroa joka kerta?

Minkä ikäisenä olette alkaneet antaa syödä esim. jätskiä ym. "herkkuja"?

Kiinnostaa tää muakin, meillä 1v3kk ja edelleen syödään puuro aamuin illoin(hoidossa syöpi myös siis aamusin puuron) hampaita on vielä sen verran vähän että esim. leipää niinkun aikuinen leivän syö, ei voi vielä ajatellakkaan. jogurtti kelpaa kyllä mutta yksistään on turhan köykänen esim. illalla. Herkkuja ei méillä kotona vielä saa ollenkaan, ei myöskään mehuja kun vesi ja maito kelpaavat. olen jopa kieltäny hoidossa antamasta makeita mehuja. Jätskiä on hoidossa saanut kun on vietetty lasten synttäreitä. Mun kanta noihin herkkuihin on siis no, no vielä nyt kun einiitä osaa kysellä. Hampaiden kunto on pikkulapsilla romahtanut ja yritän omaani varjella mahd. pitkään.

Meillä tyttö rupesi n vuoden ikäisenä syömään samaa ruokaa kuin mekin, ts. ei enää iltapuuroa vaan koko perheen yhteinen illallinen klo 19. Ruokailuja on päivässä neljä, aamupuuro, lounas, välipala ja illallinen.

Herkkuja en anna nyt 1.5-vuotiaalle muuta kuin jos ollaan kylässä ja tyttö tajuaa, että nuohan vetää pullaa:) Sitten saa maistaa pari palasta. Karkkia ja suklaata tms ei koskaan, leivonnaiset ainoat hyvät.

No kyllä meillä poika 1v 9kk syö useimmiten vieläkin puuroa aamu- ja iltapalaksi. Yritän toki saada puuroon vaihtelua tarjoamalla erilaisia puuroja ja erilaisilla höysteillä (marjoja, marjakiisseliä, valmissoseita). Aamupalaksi on joskus syöty "vain" jogurttia ja leipää+maitoa.
Olen pari kertaa kokeillut tarjota mysliä jogurtin kera, mutta se ei saavuttanut suurta suosiota... Päivähoidossa on syönyt joskus weetabixia, mutta sitä en ole kotona kokeillut.
Ei kai noita terveellisiä aamu- ja iltapalavaihtoehtoja niin kauheasti ole.

Herkkuja ei tietenkään saisi antaa... 1,5 vuoden jälkeen on alettu lipsua, poika saa syödä keksiä tai pullaa esim. silloin, kun ollaan kahvipöydässä kotona tai kylässä. Jäätelöä ei ole kuin maistanut. Karkkeja saa ihan yksittäisiä, siis tyyliin yksi kappale pari kertaa viikossa. Silloinkin mieluiten xylitol-karkkeja. Mehuista olen yrittänyt valita sokerittomia. Yleensä poika juo kyllä maitoa tai vettä.

Äskeiseen tekstiini lisään vielä, että meillä ei muuten sitten joka päivä istuta kahvipöydässä, joten ei poika joka päivä saa pullaa tai keksiä. Tarkoitin sellaisia tilanteita, kun on vieraita tai ollaa itse kylässä...

Meillä on tenava 1 v 4 kk ja meilläkin syödään pääsääntöisesti puuroa aamuin illoin. Hoidan lastamme vielä kotona. Pari kertaa olen kokeillut esim. illalla viili/leipä/maito-yhdistelmää, leivän hän syö murusina ilman mitään päällisiä. Kerran hän sai illalla pannukakkua (itsetehtyä) sokeroimattoman marjasoseen kanssa, mutta jotenkin hän nukkui levottomammin kuin yleensä. Siksi olen pitänyt varsinkin iltaisin puurolinjasta kiinni, ettei tule mitään masuvaivoja tms. yöllä.

Herkkuja, esim. suklaata, keksiä, vanukasta yms. en anna ollenkaan. Eilen äitienpäivän kunniaksi hän sai maistaa mansikkakakkua jälkiruoaksi. Joskus harvoin tarjoan rusinoita, ne ovat kuin makeisia. Muuta juomaa emme anna kuin vettä ja maitoa. Ja vaikka meilläkin on hampaita vasta 8, olemme alkaneet jo pestä hampaita iltaisin lasten hammastahnalla. Eipähän heti hammaspeikko pääse iskemään.

Olen sitä mieltä, että kyllä lapset saavat ihan tarpeeksi herkkuja myöhemmin syödä, mutta niin kauan kuin voin vanhempana vaikuttaa asiaan, pidän melko tiukkaa linjaa, lapseni parhaaksi.

Kun neiti vuoden iästä alkoi syödä perheen kanssa samaa ruokaa, niin samalla annamme kaikkea mitä itsekin syömme. Jos siis syömme keksiä, niin tyttökin saa. Ja jätskiä kanssa. Vähän tietty ja jälkiruoaksi. Mutta jos en lapselle halua antaa, niin itsekään en sitten syö.
Mun mielestä on hyvä oppia pienestä pitäen siihen, että välillä voi syödä pari karkkia ja lopettaa sitten. Eipä makea tule mitenkään kielletyksi. Mun mielestä totaalikiellolla saa aikaan sen, että sitä kiellettyä vedetään kaksin käsin sitten kun saa.

Alkoholia ja kahvia lapset EI saa missään nimessä! Eikä tietty karkkeja ruokailujen välissä. Eikä mitään syötävää kaupassa tmv. Ruoka syödään kotona ja päälle voidaan herkutella joskus, esim kerran viikossa tai kahdesti. Mehuakin juodaan ehkä kerta viikossa, vesi on herkkua ja sitä menee reilusti joka päivä.

Aamiainen ei enää (neiti kohta 2v) maistu oikein... Vähän leipää tai muroja kuivana tai ei sitten mitään.Tarjoan kyllä, mutta ei maistu. Entinen pullero onkin nykyään laiheliini.

Mua on sama asia askarruttanut. Itsellä on 6kk vanha poika. Olen ajatellut, että niin myöhään kuin mahdollista. Kaikki missä on lisäaineita eli karkit, limpsat, nakit... pidän tuon takia itseäni liian tarkalta. Serkkupoika söi itse jo 1v kakkuansa. ja nyt 1,5 syö paljon karkkia, limpsaa yms ja minä kauhulla katsoen.

puuroa syödään edelleen (2v) aina aamulla, kuten koko muukin perhe. illalla vaihdellen muroja, puuroa, joskus karjalanpiirakka.

herkkuja saa, jos muutkin syö. reilu peli. jäätelö on parasta mitä tietää, karkkeja ei syödä, kun muutkaan perheessä ei syö.

Meillä ikää vajaa puoltoista vuotta ja puuro meilläkin aamuin illoin. ei mielestäni edes tarvitse antaa muuta pariin vuoteen,ellei ite kyllästy.itellä on tapana vaihdella eri puuroja,välillä esim.ohra- tai ruispuuroa kaurapuuron sijaan.
Herkuista on huono omatunto.rusinoita syö melkeinpä joka ilta kun mieheltä vonkaa niitä,multa ei päivisin kerjää kun oon pysyny tiukkana.kylässä kun käydään pari kertaa viikossa,saa pari keksiä tai pullan tms.ei kuitenkaan mahdottomia määriä. mehua on maistanut ja kaakaota,mutta meillä ei niitä juoda janojuomaksi,pari kertaa mies on antanut nokkamukillisen ylläriksi pojalle.
ite en tykkää yhtään että noin pienen pitäs mitään herkkuja olla vielä ees maistanut,mutta kun sukulaiset tyrkyttää niitä ja sitten kun minä kiellän niin mut solvataan tiukkikseks.nyt sitten poika on tottunut siihen että kun mummolassa ollaan kahvipöydässä ni hän tulee siihen kiukuttelemaan niin pitkäksi aikaa että lopulta saa makeeta.että ottaa päähän!!! viime kerralla yritettiin jo tyrkyttää limuakin,vaikkei poika ees pyytänyt. ihan älytöntä...

Limpparista sen verran, että annapa maistaa, tuskin juo nimittäin. Meillä iskä antoi vähän aikaa sitten pojan imaista pillillä limpparilasista... Pojan ilme oli valokuvan arvoinen ja parin sekunnin kuluttua sylkäisi limpparin rinnuksille. Eikä todellakaan suostunut enää maistamaan toista kertaa =D

Meillä jo kouluikäiset lapset syövät aamupuuron ennen kouluun lähtöä. Joskus todella harvoin meillä saattaa olla jugurttia tai muroja (äitiäkin joskus laiskottaa aamulla..).

Meillä ei ikinä jostain syystä ole vakiintunut karkkipäivä, mikä varmaan toimiii joillain hyvin. Hyvin satunnaista on meillä karkkien syönti, muutamia kertoja kuussan max. Limpparista ei kukaan pidä meillä, sitä kuitenkin on synttäreillä ja uutena vuotena tarjolla. Maku vichyt on vienyt meidänt mukanaan..

Täytekakkuja tulee kyllä syötyä, tykkään niitä tehdä ja meillä tykätään syödä niitä. Leivonnaisiin (pulliin yms.) yritän lykätä joukkoon hiivaleipä-tai sämpylä jauhoja että tulee kuidukkaampia.
Tuosta kakkukommentista vissiin arvaattekin, että meillä kaikki ovat ainakin maistaneet jo 1-vuotis kakkuaan! ;)

Vielä piti jatkaa tuohon mistä nimimato jo kirjoitti eli meillä myös toinen mummu, joka harvemmin käy niin on kanssa kysellyt korostetun ihmeissään että eikös tyttö saa koskaan mehua. sanoin silloin tarkoituksella että ei ja ihan sen vuoksi että kun hampaiden pesu ei vielä ole mitenkään kauhena tehokasta niin miksi ihmeessä pitäisi makeilla mehuilla aiheuttaa happohyökkäyksiä. tiedossa on sellaisia pikkutaaperoita jotka kulkevat mehututtipullon kanssa pitkin päivää ja ottavat ryypyt vähän väliä. tottakai pikkuset oppivat pian että hei toi mehuhan on parempaa kun pelkkä vesi, joten meillä janojuomana vesi niin kauan kun se vaan kelpaa.

Ei meidänkään lapset tykkää limsasta =) Kesti pitkään ennen kuin esikko sai edes maistaa eikä toista kertaa enää tullutkaan kun ei tykännyt. Meillä juodaan maitoa aterioilla ja vettä muuten, joskus saunassa pillimehua.

Karkkipäivä on käytössä ja silloin tällöin myös nuorimmainen (1v11kk) saa maistaa. Usein yritän korvata karkkipäivän esim jätskipäivällä, sitä asiantuntijatkin suosittelee koska ei ole läheskään niin paha hampaille maitopohjainen jäde. Jätskiä on lapset saaneet n. 1v lähtien.

Jokainen lapsi on saanut aina synttärikakkuaan ym syödä ihan 1-vuotiaasta lähtien. Käytetään paljon purkkaa ja hampaat pestään aamuin illoin.

Esikoinen söi puuroa aamuin illoin tosi pitkään. Jossain vaiheessa se iltapuuro jäi pois kun kuopuksenkaan ei enää tarvinnut niin tuhtia iltapalaa tankata. Nykyään meilläkin syödään sitten illallinen 18-19 aikaan joten ei ole erikseen iltapalaa. Aamulla yleensä aina puuroa.

Meillä tyttö 1v5kk ja puuroa syödään aamuin illoin, vaihdellen eri hiutaleista maitoon tehtynä, koska ei suostu maitoa juomaan ainakaan tällä hetkellä. Yleensä saa myös pari reunapalaa omasta aamiaisleivästäni ilman päällisiä. Puuro valmistuu mikrossa näppärästi ja on terveellisin vaihtoehto.
Mehua en todellakaan aio antaa muutamaan vuoteen ja ilman limsaa voi olla vaikka koko elämänsä, meillä koululaisetkaan eivät hiilihappojuomista perusta. Karkkia en myöskään ksylitolia lukuunottamatta aio antaa vielä aikoihin. 1-vuotissynttäreillä sai ekan kerran vaniljajäätelöä ja silloin tällöin sen jälkeen. Muutaman kerran on maistanut piirakkaa tai pullaa. Tyttö nukkuu kätevästi lounaan jälkeen, joten muu perhe voi pitää päiväkahvihetken sillä aikaa.

Ei meillä ole puuroa syöty joka ilta ja aamu pitkiin aikoihin. Syynä se että puuro ei mene alas. Näitä kausia tulee sillointällöin ja sillon annan jugurttia/viiliä, banaania tms. tai muroja, leipää, kiisseliä... mitä nyt mieleen tuleekin. Jos puuroa söis aina niin toki sitä antaisin, terveellistähän se on.

Herkuista... niitä tulee syötyä kyllä muutaman kerran viikossa. Ei mitään hirveitä määriä kylläkään vaan esim. puolikas pätkis tai keksi, pari kerrallaan. Mehua ei oikein juo eikä limpsastakaan tykkää. Juo mieluiten vettä ja maitoa. Jäätelöä ei harrasteta itsekään (tosin kesällä varmaan menee enemmän) joten ei sitäkään usein ole syöty, kylässä lähinnä ja on kyllä maistunut :D Kylässä muutenkin saa kyllä pullaa tai mitä nyt tarjolla sattuu olemaankin. Samaten kotona jos meillä on vieraita niin sillon saa syödä herkkuja kahvipöydästä.

Aikalailla samoilla linjoilla olen nimimerkin "näin meillä" kanssa siis:) En näe mitään järkeä totaalikielloista kun voi opettaa herkuttelua kohtuudellakin.

Tyttö on nyt 1 v 9 kk. Puuroa syödään aamulla ja illalla. Mehua hän saa vain saunan jälkeen kerran viikossa tai erityistilanteissa. Sama linja on herkkujen suhteen, niitä syödään ehkä kerran, korkeintaan pari kertaa viikon aikana. Herkkujen ei ole tarkoitus olla jokapäiväistä arkiruokaa edes aikuisilla. Miksi turhaan altistaa näin pientä väärille ruokatavoille, lihomiselle ja hampaiden reikiintymiselle. Samalla linjalla aiotaan jatkaa mahdollisimman kauan.

Yhteistyössä