Minkä ikäisenä potalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tipu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ei vieläkään pottaa käytössä, johtuen saamattomuudesta ostaa sellainen.. :whistle: , mutta meidän terkkari sanoi opettaneensa kaikki lapsensa potalle 6kk --->

Silloin meidänkin piti aloittaa kokeilu, mutta jäänyt kuitenkin (poika 8,5kk)
Meillä kyllä muutenkin vähän hankalaa opettaa potalle, sillä poika kakkaa heti aamulla herättyään, eli siis vielä kun on sängyssä...

Voihan sitä alkaa käyttää potalla vaikka heti kun oppii istumaan. Kukin tyylillään.
Me alotellaan vasta sitten kun tajuaa jotain hommasta, ja tarkoitus olisikin että oppisi samantien pöntölle tai pottavaihe jäisi lyhyeksi.
Ei asialla kannata stressailla, ei itse eikä stressata vauvaa.

Minä oon alotellut lasten kanssa pottailut sitten kun ovat siinä iässä, että tajuavat sen päälle hyvin (=eivät tarvitse välissä vaippaa ja ilmaisevat hätänsä). En jaksa rueta vauvojen kanssa pottailemaan, jos ajattelee, että puoli vuotiaana alottaisi, siinä saattaa mennä helposti 1,5 vuottakin, et ei kiitos. Mieluummin niin, että taaperoikäisenä potalle ja kahdessa viikossa kuiva.

Pakko viel lisätä, siis kiitos näistä. :hug:
Olen kokoajan pienessä mielessäni ajatellut, että pottailu pitäisi aloittaa ennen vuoden ikää, siis just 6kk jälkeen... :ashamed: Ja sen takia "stressaillut" kun ei vaan olla saatu aikaiseksi hankkia sitä pottaa, mut kiva kuulla että ei siis vielä mikään kiire. Luulenpa että odottelen siis vielä...

Meillä on potta, poika 9 kk. Poitsu on istunut siinä kaksi kertaa. Mulla ei ole tarkoitus opettaa vielä potalle, vaan vasta sitten, kun jotain poika siitä touhusta tajuaa. Mä oon istuttanut siksi, että potta olisi tuttu juttu, sitten kun on sen aika. Eli joskus ;)

Me aloitettiin pottailu pari kuukautta sitten, pojan ollessa vähän alle 9kk ikäinen. Ja hyvällä menestyksellä! Ystäväni suositteli aloittamaan pottakokeilun ennen kuin lapsi oppii nousemaan pystyyn, että malttaa istua potalla rauhassa. En sitten ajatellutkaan, että muuta vaihtoehtoa on, sorruin "painostuksen" alla. Mutta ei harmita, että alotettiin aikasin.

Pojalla on nykyään säännöllinen vatsantoiminta ja tekee tuotokset pottaan vähintään kerran päivässä. Ennen oli taipumusta ummetukseen, mutta onneksi ne ajat on ohi. Ehkä pottailukin on auttanut, en tiedä.

En ole ehdoton potalla käymisen suhteen, eli saa tehdä vaippaankin. Homma siis toimii meillä, ilman stressiä.

Olisi kiva lukea mielipiteitä siitä, että onko varhainen pottailu oikeasti ollut hyödyksi joillekin. Vaippoja saattaa mennä vähemmän ja ehkä kuivaksi opettelu myöhemmin helpompaa?

Yhteistyössä