Koska istumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Teija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Teija

Vieras
Hei!

Minkä ikäisenä olette alkaneet laittaa vauvaa istumaan syöttötuoliin? Entäs minkä ikäisenä olette siirtyneet makuuvaunuista rattaisiin (jotka toki myös saa tarvittaessa makuulle? Entäs minkä ikäisenä olette alkaneet käyttää hyppykiikkua? Meillä poika 5.5 kk.

syöttötuoliin ja rattaisiin olen laittanut eka kertaa n. 6 kk iässä. sit kun vauva istuu jämäkästi selkä suorassa. vaikka tukea vielä tarttiskin.. Hyppykiikkua ei meillä ole käytetty koskaan.
Meidän vauva on nyt 5 kk ja juuri kaivettiin syöttötuoli esiin varastosta pesua varten. kyllä me sitä kohta jo vähän kokeillaan... tykkää tuo vauva kovasti istuskella. rattaita on jo käytetty sillon tällön, mutta ei suju vielä matkanteko kuin selkänoja kaadettuna. ei pysy tyttö paikallaan, vaikka nostaisi selkänojaa vain vähänkin.
meillä vauva vääntää itsensä sylissäkin istuma-asentoon ja ""ilmoittaa"" hyvin selkeästi kun väsyy touhuun. niinpä olen ajatellut, että tällaset pienet kokeilut syöttötuolissa ei voi olla kovin pahaksi enää..

Meillä poika oli syöttötuolissa ekan kerran reilun neljän kuukauden ikäisenä, mutta vain ruokailun ajan. Rattaisiin siirryttiin kun poika oli 5 kk vanha. Hyppykiikkua alettiin käyttämään joskus samoihin aikoihin, eli kun poika oli 5kk vanha, mutta vain lyhyitä aikoja(n.15min) kerrallaan. Nyt poika on 8kk.

Virallisesti kai neuvotaan, että istuttaa saa vasta sitten, kun itse nousee istumaan ja osaa istua.. No, meidän vauvaa alettiin istuttamaan pieniä hetkiä, kuten syöttötuolissa siinä 7kk kohdalla. Istumaan oppi sitten siitä parin viikon päästä. Hyppykiikkuun sais kai laittaa vasta sitten kun osaa itse seistä... Meillä on pomputettu pieniä aikoja n.5,5kk iästä alkaen. Mutta tosiaan sellainen max. 10 min. päivässä.

Syöttötuoliin laitettiin esikoinen puolen vuoden iässä, vaikka se aluksi olikin aika velttoa - pian se kuitenkin hoksasi idean ;) Toinen on nyt melkein 7kk eikä vielä ole syöttötuolia käytössä, koska sitä ei ole vielä hankittu.. laittaisin jo, jos olisi! Tämä toinen kun on jykevämpi istuja jo, vaikkei varsinaisesti vielä istu.

Molemmat siirrettiin rattaisiin 3kk'n iässä, ensin makuulla tai selkänoja pykälän ylhäällä.

Hyppykiikkua meillä ei ole ollut ollenkaan käytössä.

Meillä esikoinen istutettiin syöttötuoliin kun alkoi itse nousta istumaan siinä vähän ennen 7kk. Parin viikon päästä istui ilman tukea. Rattaisiin samoihin aikoihin.

Hyppykiikku oli käytössä jo jostain 4-5kk iästä lähtien, ei siinä tarvii osata seistä. Hän pomppi siinä ihan innoissaan ja samalla jalat vahvistui. Ei tietenkään mitään pitkiä aikoja kerrallaan :) Seisomaan nousi ekan kerran 7kk iässä.

Yhteistyössä