Minkä ikäisen lapsen annat käyttää tietokonetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Miten hyvin lapsi osaa konetta käyttää ja minkä verran hänen tekemisiään koneella vahdit?

Toisen ketjun innoittamana tätä kyselen.

Meillä lapsi 7v eikä hänellä ole niin mitään asiaa tietokoneelle, eli ei osaa edes laittaa konetta päälle.

Meillä 7 v ja 10v käyvät valvotusti koneella, molemmilla on omat suosikit joihin on lupa mennä, onhan noilla koulussakin jo aiheesta tunteja, et miksi sun ei osaa konetta päälle laittaa?
Salasana on koneessa joten eivät voi mennä ilman lupaa ja meidän läsnäoloa.
10v pelaa koneella joko nettipelejä tai romppuja + kirjoittelee kertomuksia

Noin Eskari-iästä oon päästänyt, olivat eskarissakin jo jotain alkupolku pelejä pelanneet

6v ja 8v tyttäret. Kesällä saivat oman koneen. Osaavat jotain tiettyjä juttuja tehdä koneella, vahdin tarkkaan heidän käyttöään sekä aikamääriä, joita koneella käyttävät. Aloittivat joskus 4-5-vuotiaina pelaamalla helppoja pelejä aikuisten koneilla. Helpottaa, kun lapsi osaa katsoa aikataluja itse, hakea tietoa, jne.

Ihan hyvin mielestäni kännykkä ja läppäri toimineet. Puhelinlaskut minimaalisia ja läppärillä osataan pelata kehittäviä pelejä.

4v pelaa kakkoskoneella jossa ei ole nettiyhteyttä, 8v ja 10v saavat melkoisen valvotusti olla 30-45min. pari kertaa viikossa. Tosin tiedän että ainakin 10v surffailee kaveriensa kodeissa kaverin kanssa ilman valvontaakin :(

Esikoinen pelaili jo jotain pelejä 5-vuotiaana (Pikku Kakkosen sivuilla tai Muumeja tai Frankliniä ). Keskimmäinen on 4-vuotiaana vähän halunnut kokeilla pelaamista. Silloin kun esikoisen pelivillitys oli pahimmillaan, meillä oli viikossa kolme pelipäivää, tunti kerrallaan. Nyt ei ole taas kiinnostanut vähään aikaan.

Lapset eivät itse osaa laittaa pelejä päälle tai surffailla netissä, joten ei ole mitään vahtimista, vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meillä 7 v ja 10v käyvät valvotusti koneella, molemmilla on omat suosikit joihin on lupa mennä, onhan noilla koulussakin jo aiheesta tunteja, et miksi sun ei osaa konetta päälle laittaa?

Noin Eskari-iästä oon päästänyt, olivat eskarissakin jo jotain alkupolku pelejä pelanneet

Kysyin tytöltä että osaako käynnistää ja hän sanoi että ei...koulussa ovat olleet koneella tasan kerran joten eipä siinä paljon ehdi oppimaan.

4 ja 6 v peläilevat lasten pelejä minkä ehtivät. Nettipelejä (=puuha-pete, tuomas veturi yms lasten sivuja mitä niitä nyt on) yleensä aikuisen kanssa, koska eivät vielä osaa englantia...

lapsilla on myös yksi vanha kone, josta ei ole nettiyhteyttä.
Läppärillä pelaavat myös mah-jongia.

mitä kauheeta siinä on? Mä taas kärsin, kun olen vasta aikuisena opetellut tietokoneen käyttöä (koska niitä ei ollut, kun olin lapsi) ja koko ajan on semmoinen epävarmuus, että enkö mä vaan osaa... Parempi että osaavat, niin voivat isompana keskittyä muuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Kysyin tytöltä että osaako käynnistää ja hän sanoi että ei...koulussa ovat olleet koneella tasan kerran joten eipä siinä paljon ehdi oppimaan.

OK, noilla on kerran parissa viikossa tunti koneella, isommilla sitten enemmän.
Naureskelin just syksyllä kun 10v harjoittelin enkun kokeisiin netissä - koulukanavalla

10v ja 7v lapset saa käyttää konetta, mutta meillä on koneella salasana eli eivät pääse itsekseen vaan pyytävät luvan. Yleensä sovitaan joku aikaraja esim tunti minkä saavat kerrallaan pelata ja kone on tässä oleskelutilassa, äänet päällä niin hyvin pystyy kontroilloimaan mille sivuille menevät, ohimennessä käyn katsomassa mitä puuhailevat.

Ekaluokkalainen tykkää myös kirjoitella koneella eli aina eivät vain pelaa. Lapsilla on myös käytössä miehen vanha kannettavakone ilman nettimahdollisuutta ja sillä saavat pelata tiettyjä lasten pelejä, ekaluokkaa ja englannin sanapelejä.

Hyödyllinen lisäkysymys olisi varmaan, että milloin itse aloitte käyttää tietokonetta? Itse sain oman tietokoneen jo kohtalaisen pienenä. Oli antiikkinen VIC 20, mutta sain kuitenkin esituntumaa. Veljeni Commodore 64:lla pelasimme. Minusta tietoyhteiskunnassa tietokoneen käyttäminen on osa yhteiskuntaan integroitumista. 8v on ihan vapaa koulun jälkeen katsomaan, moneenko asti museo on auki ja sitten voi painattaa sinne.

3-vuotiaasta ovat käyttäneet konetta, ja ihan leikkikoulussa/päivähoidossa (Espanjassa). Suomessa myös käyttävät konetta päiväkodissa välillä (pk-ryhmässä lapset vajaa 3v-5v ikäisiä ). Samoin käyttivät tietokoneita Espanjassa koulussa ja Suomessa eskarissa ja nyt ekaluokalla.

Kotona taas pelaavat välillä Alkupolku-pelejä tai Koulukanavan pelejä. Ekaluokkalainen kirjoittaa wordilla omia tarinoitaan.

Me oltiin ala-asteella kun meille tuli commodore 64, tietokone tais isälle tulla joskus vähä myöhemmin mutta ei sillä päässy pelaamaan tms. et jotain kirjeitä, esitelmiä tms. sai kirjotella. Netin lumoamaan maailmaan oon päässy varmaan 3sella jos en väärin muista? Vai oliko se kutosella.

4 v lähtien ovat käyttäneet konetta ja nyt alle 10v käyttävät konetta yhtä hyvin kuin minäkin.
Meillä peliaika on rajoitettu, pelataan kolmisen kertaa viikossa, max tunti kerrallaan.

Oisko poika ollu 3 v kun aloitteli pelaamaan noita nettipelejä ja sitten ihan muitakin pelejä =)

Tytöt, ala-asteella molemmat, pelailevat omia pelejään ja juttelevat mesen välityksellä kavereittensa kanssa =)

meillä 8v pelaa opetuspelejä jooia lainataan sairaalasta, lisäks pikku kakkosen sivuilla ja ekapeli, 4v ei itse pelaa mutta katselee vierestä, ei halua itse käyttää konetta mutta sais pikkukakkosen sivuilla olla ittekseen, kone on olkkarissa joten aina valvonnassa tapahtuu ja vain viikonloppuisin tunti kerrallaan

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Meidän ekaluokkalainen käynnyt koulussa muutamia kertoja tietokoneluokassa oman luokan ja opettajan kanssa. Käytännössä se meni niin, että ne ketkä osaisi konetta käyttää, pääsivät sillä heti touhuamaan ja ne kenelle se oli täysin uppo-outoa katsoivat vierestä.

Opettaja sanoi, että hän kädestä pitäen opettaa ummikkoja, mutta menehän siinä aikaa kun lapsia on monta. Kyllä mä siinä kohtaa mietin, että hyvä kun omat lapset on oppinneet tietokonetta käyttämään pienestä pitäen, minusta noi perusjutut kuuluu ihan kansalaistaitoihin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Hyödyllinen lisäkysymys olisi varmaan, että milloin itse aloitte käyttää tietokonetta? Itse sain oman tietokoneen jo kohtalaisen pienenä. Oli antiikkinen VIC 20, mutta sain kuitenkin esituntumaa. Veljeni Commodore 64:lla pelasimme. Minusta tietoyhteiskunnassa tietokoneen käyttäminen on osa yhteiskuntaan integroitumista. 8v on ihan vapaa koulun jälkeen katsomaan, moneenko asti museo on auki ja sitten voi painattaa sinne.

Ala-asteella (3-6 luokalla, tarkemmin en muista) tuotiin luokkaan tietokone, joka oi töydän kokoinen...siis varmaan 50v vanha :D
Sillä me koulussa pelattiin matikkapeliä. Oman commodore 64:sen sain vähän sen jälkeen.

Kunnon koneen ja nettiyhteyden sain vasta aikuisena kun itse hankin.

Yhteistyössä