Minimi kotihoidontuli 315€ - verot = x euroa (paljonko?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eihän 250 € riitä mitenkään elämiseen! Meillä on kotona vielä koululaisia, jotka myös tarvitsevat vaatteita, urheiluvälineitä jne. Tuohan on vähemmän kuin opintotuki! Äidit hoi-keväällä vaaliuurnille!
Mielummin ostelen ne joululahjat nyt alennusmyynneistä kun joulun alla ylihintaan ruuhkamarketeista.

[QUOTE="vieras";23095526]Eihän 250 € riitä mitenkään elämiseen! Meillä on kotona vielä koululaisia, jotka myös tarvitsevat vaatteita, urheiluvälineitä jne. Tuohan on vähemmän kuin opintotuki! Äidit hoi-keväällä vaaliuurnille!
Mielummin ostelen ne joululahjat nyt alennusmyynneistä kun joulun alla ylihintaan ruuhkamarketeista.[/QUOTE]

Saathan sä niistä alpsista lapsilisän ja kai niiden isäkin jotain tienaa?

Eilen just kävin kelassa. Siellä suositeltiin tota 20%.
koska mätkyjä tulee tosi helposti. Ja siis jos on asuntolainaa, niin tota muutos verokorttia ei edes suositella, koska ei saa jotain vähennyksiä yms...

Äläpäs kirjoita siellä asioista, joista et tiedä!!
Veroprosentti määräytyy koko vuoden tulojen mukaan. Eli tuo 20% ei todellakaan ole mikään pakollinen. Muutosverokortti on ihan tavallinen verokortti eli saa vähennykset silläkin. Nimi muutosverokortti vaan sen vuoksi, että se ei ole enää se sama alkuperäinen kortti, joka tuli vuoden alussa postissa.
Olen ollut verovirkailijana joskus ;)

[QUOTE="vieras";23095526]Eihän 250 € riitä mitenkään elämiseen! Meillä on kotona vielä koululaisia, jotka myös tarvitsevat vaatteita, urheiluvälineitä jne. Tuohan on vähemmän kuin opintotuki! Äidit hoi-keväällä vaaliuurnille!
Mielummin ostelen ne joululahjat nyt alennusmyynneistä kun joulun alla ylihintaan ruuhkamarketeista.[/QUOTE]

Ei sillä kotihoidontuella olekaan tarkoitus elää. Se on tuki, ei mikään palkka. Ihmisten kun kuuluisi elättää itsensä ja lapsensa työnteolla. Misi siitä, että hoitaa omia lapsiaan pitäisi saada rahaa? Suomessa on kyllä aika pitkät äitiys- ja vanhempainvapaat, ei kun töihn vaan niiden jälkeen, jos ei ole varaa hoitaa lapsia kotona.

[QUOTE="vieras";23094380]Miten tolla summalla edes voi tulla toimeen? :O
Äidit barrikadeille!!!! Seuraavissa vaaleissa on kyllä pakko äänestää!!![/QUOTE]
Eihän sillä tulekaan toimeen! Sama homma on opintotuen kans, saman verran jää käteen... Se onkin kiva kun tuollaisesta summasta pitäis vielä maksaa päivähoitomaksu, kun opiskelee...

[QUOTE="vieras";23095595]Äläpäs kirjoita siellä asioista, joista et tiedä!!
Veroprosentti määräytyy koko vuoden tulojen mukaan. Eli tuo 20% ei todellakaan ole mikään pakollinen. Muutosverokortti on ihan tavallinen verokortti eli saa vähennykset silläkin. Nimi muutosverokortti vaan sen vuoksi, että se ei ole enää se sama alkuperäinen kortti, joka tuli vuoden alussa postissa.
Olen ollut verovirkailijana joskus ;)[/QUOTE]

No kuule, näin sanotiin pankista ja kelasta. Niin, ja tarkoitin sitä etuuksia varten olevaa korttia.

Mutta, kyllä mä saan kotihoidontukea 389,- käteen, siinä on hoitolisä 168,-
Eli tosta 389,- summasta on verot pois. 20% menee.
Niin, ja tästä kuusta lähtien saan vielä kuntalisän.

[QUOTE="opiskeleva äiti";23095706]Eihän sillä tulekaan toimeen! Sama homma on opintotuen kans, saman verran jää käteen... Se onkin kiva kun tuollaisesta summasta pitäis vielä maksaa päivähoitomaksu, kun opiskelee...[/QUOTE]

pyh! tuskinmaksat senttiäkään. Itse en maksanu mitään kun oli äippärahalla ja summa pikkasen suurempi. Tuloraja ei ylittyny.
PAitsi, jos mies tienaa jotain?

Mä en tiedä muuta kuin että mies oli koko 2009 vuoden kotihoidontuella, veroprosentti oli 9 ja viime vuoden lopulla sai satoja euroja palautusta. Keskimääräistä pienempää asuntolainaa maksetaan puoliksi.

Eilen just kävin kelassa. Siellä suositeltiin tota 20%.
koska mätkyjä tulee tosi helposti. Ja siis jos on asuntolainaa, niin tota muutos verokorttia ei edes suositella, koska ei saa jotain vähennyksiä yms...

Olet varmaan ymmärtänyt jotain väärin. Kyllä asuntolaina nimenomaan pienentää veroprosenttia. Mätkyjä ei tule, jos ilmoittaa verolaskuriin oikeat arviot. Ei ole järkevää maksaa liikaa veroja mätkyjen pelossa.

[QUOTE="alma";23095668]Ei sillä kotihoidontuella olekaan tarkoitus elää. Se on tuki, ei mikään palkka. Ihmisten kun kuuluisi elättää itsensä ja lapsensa työnteolla. Misi siitä, että hoitaa omia lapsiaan pitäisi saada rahaa? Suomessa on kyllä aika pitkät äitiys- ja vanhempainvapaat, ei kun töihn vaan niiden jälkeen, jos ei ole varaa hoitaa lapsia kotona.[/QUOTE]

Niin- lomat onkin tarkoitettu vain rikkaille? Ei se niinkään voi mennä-eihän?
Mä kyllä puolustan pienten oikeutta olla kotihoidossa, jos vanhemmilla on siihen halua ja taloudellisesti sitä ei olisi tehty mahdottomaksi. Aika monessa kunnassa maksetaan kuntalisää- omassani ei :/ Luulisi, että yhteiskunta säästäisi jo yhdessä hoitopaikassa rahaa (saati sitten, kun kotiin jääviä vanhempia olisi useampi) ja voihan siihen päälle tulla muitakin säästöjä (mm. lasten ja nuorten ongelmat ovat lisääntyneet runsaasti viime vuosien aikana- ja tällä EN tarkoittanut sitä, että ongelmana olisi yksin päiväkotihoito- vaan vanhempien tappotahtinen=kuluttava työ, joka vie aikaa ja voimia koko perheeltä), joku työtön voisi työlllistyä siksi ajaksi, kun vanhempi on kotona lapsen kanssa. Oma työnikin on vaativaa, siksi en haluaisi viedä pientä vielä hoitoon. Työpäivät ovat pitkiä ja työmatkojakin on usein. Kotiinjääminen tuntuu moraalisesti minulle oikealta vaihtoehdolta.
Tilanteeseen on turha vetää miehen palkkaa: silloinhan rikkaiden ei tarvitsisi saada mitään, mikä myöskään ei ole oikein. Kyllä kodinhoidontuki on palkkaa siitä, että hoitaa itse omaa lastaan kotona. Miksi siitä pitäisi saada rahaa: no edellämainitut asiat voi laskea eduksi yhteiskunnalle-ihan selvää säästöä :)
Vanhempainvapaat on pitkät verrattuna moniin valtioihin, mutta uusimpien tutkimustulosten perusteella kotihoitoa suositellaan alle 3-vuotiaille. Imetystäkin suositellaan alle 2-vuotiaille (itse en kyllä pysty :D ). Siinä onkin jo jonkin verran perusteita. Naiset hoi! Pidetään puoliamme. oltiinpa sitten töissä tai kotona!

lisään vielä...että miksi äitejä kehotetaan hoitamaan lapset kotona 3vuotiaaksi asti jos siitä ei makseta... ei kellään oo varaa elättää noin pienellä rahalla lasta..
Meillä siis yksi lapsi ja neljä kissaa, tuohon se lapsilisä 100 euroa lisää

Minulla on aina ollut tuo 20%. Kelalta on sanottu, että automaattisesti menee tuo 20% eli olisi se minimi.
Nyt toimitin muutosverokortin kuntalisää varten ja sama kortti menee kelalle ja siinä prosentti siis 17.5.
Täytyykin soittaa ja kysyä, miten tuo prosentti on. Kun tuolla 20% verollakin oon saanut palautuksia vain 50-100euroon, niin tuolla 17.5% makselen pian veroja..

Niin ja ap:n kysymykseen tulee, niin eihän näillä tuloilla oikein pärjää. Jostakin on aina tingittävä. Omat vaatteet on ihan minimissä, ruokaa pitää harkita mitä ostaa jne. Nyt pitää laittaa auto seisontaan, kun ei ole varaa maksaa korotettuja veroja autosta, joten kiva kiva..

Jaa, miten se loppuu. Ainakin kaikille lapsille maksetaan lapsilisä...

Lapsilisää nyt saa kuka vaan lapsista, mutta esim. kotihoidontuen hoitolisää laskettaessa perheen jäsenten määrä loppuu neljään : /
Ei lapsilisä yksin riitä kattamaan lapsen pakollisia-tärkeitä- kuluja. Kotihoidontuki tulee hyväksi avuksi, mutta siitä pitäisi jäädä kotivanhemmallekin jotain(elämiseen tarvitaan muutakin kuin ruokaa).
Jos perheessä on hyvin tienaava toinen osapuoli, niin ei tämä asia silloin paljoa tunnu kiinnostavan : /
Monet kotivanhemmat ovat lisäksi eriarvoisessa asemassa, kun oma kunta ei maksa kuntalisää. Oiskohan tässä EU:n ihmisoikeusvaltuutetuille mietittävää?

Mutta, jos on työtön sossupummi joka istuu päivät pubissa saa enemmän rahaa.
Maksetaan asunnot, saadaan huonekalut, saadaan ruokalappuja ja vaatteisiin maksusitoumukset.
JA sitä paitsi, kunnallinen päivähoito tulee kalliimaksi, kun se että äideille maksettais vaikka 300 enemmän kuussa. Se kunnallinen hoito maksaa kunnalle 2000euroa lapsi.
Että silleen...

[QUOTE="äitiliini";23097946]mä saan kotihoidontukea 252€ .... :( ei kuntalisää, eikä hoitolisää... tähän asti hengissä selvinny...[/QUOTE]

no jos sinä et saa hoitolisää niin silloin miehesi on onneksi ainakin keskituloinen

[QUOTE="äitiliini";23097946]mä saan kotihoidontukea 252€ .... :( ei kuntalisää, eikä hoitolisää... tähän asti hengissä selvinny...[/QUOTE]

Se katto on 3000 euroa ennen veroja, eli aika hyvin sun miehes tienaa.
ja minimi jolla saa sen on 1400 (3hengen perhe)
Kyllä nyt luulis, että sellasilla tuloilla pärjää.

Yhteistyössä