Minäkippä ajan kulukseni: olen vanhoillislestadiolainen, haluatteko kysyä jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
niin tuosta ehkäisystä tuli vielä mieleen, että ainakin kun itse kävin kerran tutustumiskäynnillä vl seuraintalolla niin, siellä "johtaja" sanoi, että jos kerran luotetaan ja uskotaan Jumalaan, niin silloin luotetaan täysillä myös siihen, ettei Jumala anna kenellekkään enempää lapsia kun näkee hyväksi. Eli sinunkin tapauksessasi olisi sitten kyse siitä, vaikka sinulla olisi esim pitkäaikaissairaus kuten diabetes (joille raskaus on aina oma taakka ja riski omalle terveydelle), että olet ottanut vallan omiin käsiisi, etkä sillloin oikeasti luotakkaan Jumalaasi?

Mä en nyt oikeesti ymmärtäny sun kysymystä :/ Miksen luottaisi Jumalaan. Kyllä minä uskon ja luotan Jumalaan. En usko, että se tuomitsee minut, sillä esim minun tapauksessa on kyse vastuunottamisesta olemassa olevista lapsista sekä omasta terveydestä ( = hengestä ). Ymmärsinkö mitä ajoit takaa?

no, olen kanssasi toki samaa mieltä siitä, että sinun vastuullasi on jo olemassa olevien lapsien ja ja terveytesi hoito, enkä itse näe siinä ristiriitaa, ettäkö oman harkintakyvyn käyttö olisi este Jumalaan luottamiselle. Jumalahan sen järjenkin on meille antanut käytettäväksi.Tuon sanomani näkökulman esitti siis vl "johtaja" eli hänen mielestään pitäisi siis luottaa Jumalan harkintakykyyn eikä omiin arvioihinsa. Hänen mukaansa sinun pitäisi siis antaa lapsen tulolle mahdollisuus omasta terveydestäsi huolimatta ja luottaa siihen, että elätpä tai kuoletpa, se on Jumalan tahto sinun elämässäsi.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja Vl - äiti:
Tuohon ehkäisyasiaan. Me voimme ehkäistä silloin, jos on todennäköistä, että äiti kuolee raskauteen/synnytykseen. Nykyään meidänkin piirissämme on kuitenkin näitä (kuten ap) jotka ehkäisevät milloin minkäkin syyn perusteella, ja he eivät ole vanhoillislestadiolaisia. Esimerkiksi äidin uupumus, rankkakaan sellainen, EI ole syy ehkäistä. Paljon on näitä, jotka puhuvat ehkäisevänsä ja olevansa silti lestadiolaisia, mutta asia on yksinkertainen: he eivät ole.
Tämä on totuus.

eli tarkennus vielä..siis vain jos äiti kuolisi raskauteen?? eli jos raskaus diabeetikkona sokeuttaisi minut ja saisi munuaiset sellaiseen kuntoon että tarvitsisin dialyysiä, niin ehkäistä en saisi??

aika outo ajatus, että oikea lestadiolainen ei ehkäise... eli kyse ei olekkaan uskosta Jeesukseen kristukseen omana henkilökohtaisena vapahtaja ja siitä kuten Raamattu sanoo, että yksin armosta me pelastumme. Teillä pelastus tulee siis ehkäisymättämyyden kautta.??

Kapeakatseinen vastaus edelliseltä, lue mun vastauksia, niissä on enemmän avaruutta, ja ihan uskon Jumalaan että sillä on mulle taivaspaikka varattuna :D

Alkuperäinen kirjoittaja vl-äiti:
ap, sä tiedät itsekin tämän. Meidän liike on menossa huonoon suuntaan, jos ehkäisy aletaan sallia vähän syyn kuin syyn perusteella. Mutta jos äidillä on sairaus, joka uhkaa henkeä raskauden/synnytyksen aikana, ehkäisy on ok.

tarkoittanet huonoon suuntaan menemisellä sitä, että silloin kun vl tulee vähemmän lapsia niin liike pienenee, sillä käsittääkseni te ette toteuta lähetyskäskyä (menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni...jne) liikkeen ulkopuolella.

Miksi muuten lähetyskäskyä ei toteuteta? Eikö Jeesuksen opetus ole tarkoitettu noudatettavaksi?

Kyllä srk ja esim llc (lestadian lutheran church in america siis) tekee lähetystyötä. Täällähän me kaiken kansan keskuudessa pidämme seuroja ja sitä korostetaan, että sinne on tervetulleita kaikki. Muuta en osaa vastata.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
niin tuosta ehkäisystä tuli vielä mieleen, että ainakin kun itse kävin kerran tutustumiskäynnillä vl seuraintalolla niin, siellä "johtaja" sanoi, että jos kerran luotetaan ja uskotaan Jumalaan, niin silloin luotetaan täysillä myös siihen, ettei Jumala anna kenellekkään enempää lapsia kun näkee hyväksi. Eli sinunkin tapauksessasi olisi sitten kyse siitä, vaikka sinulla olisi esim pitkäaikaissairaus kuten diabetes (joille raskaus on aina oma taakka ja riski omalle terveydelle), että olet ottanut vallan omiin käsiisi, etkä sillloin oikeasti luotakkaan Jumalaasi?

Mä en nyt oikeesti ymmärtäny sun kysymystä :/ Miksen luottaisi Jumalaan. Kyllä minä uskon ja luotan Jumalaan. En usko, että se tuomitsee minut, sillä esim minun tapauksessa on kyse vastuunottamisesta olemassa olevista lapsista sekä omasta terveydestä ( = hengestä ). Ymmärsinkö mitä ajoit takaa?

no, olen kanssasi toki samaa mieltä siitä, että sinun vastuullasi on jo olemassa olevien lapsien ja ja terveytesi hoito, enkä itse näe siinä ristiriitaa, ettäkö oman harkintakyvyn käyttö olisi este Jumalaan luottamiselle. Jumalahan sen järjenkin on meille antanut käytettäväksi.Tuon sanomani näkökulman esitti siis vl "johtaja" eli hänen mielestään pitäisi siis luottaa Jumalan harkintakykyyn eikä omiin arvioihinsa. Hänen mukaansa sinun pitäisi siis antaa lapsen tulolle mahdollisuus omasta terveydestäsi huolimatta ja luottaa siihen, että elätpä tai kuoletpa, se on Jumalan tahto sinun elämässäsi.

Joo, totta kyllä puhut. Uskon että Jumala on antanut nimenomaan mulle järjen käyttää sitä ehkäisyä nyt. Ja luotan, että hän antaa mahdollisesti myös joskus ajan, jollon voin turvallisesti, häneen luottaen jättää sen pois.

ap, sä tiedät itsekin tämän. Meidän liike on menossa huonoon suuntaan, jos ehkäisy aletaan sallia vähän syyn kuin syyn perusteella. Mutta jos äidillä on sairaus, joka uhkaa henkeä raskauden/synnytyksen aikana, ehkäisy on ok.

tarkoittanet huonoon suuntaan menemisellä sitä, että silloin kun vl tulee vähemmän lapsia niin liike pienenee, sillä käsittääkseni te ette toteuta lähetyskäskyä (menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni...jne) liikkeen ulkopuolella.

Miksi muuten lähetyskäskyä ei toteuteta? Eikö Jeesuksen opetus ole tarkoitettu noudatettavaksi?

Kyllä srk ja esim llc (lestadian lutheran church in america siis) tekee lähetystyötä. Täällähän me kaiken kansan keskuudessa pidämme seuroja ja sitä korostetaan, että sinne on tervetulleita kaikki. Muuta en osaa vastata.

se on toki hyvä, että tilaisuudet ovat avoimia kaikille..itse uskon kuitenkin siihen, että henkilökohtaisten ihmissuhteiden kautta evankeliumin tulisi myös levitä ympärillemme. Lähetystyö ei tapahdu vain ulkomailla, vaan sinä olet se Jumalan lähetti juuri siinä ympäristössä missä oletkin. Siksi on mielestäni tärkeää, että ihmiset joiden kanssa olen kontaktissa ja esim ystävä, eivät ole ainoastaan jo uskovia... ja ei niin että odotamme vain ihmisten tulevan meidän seuroihimme, vaan että itse menemme myös sinne missä ihmiset ovat, omina itsenämme, uskoamme todeksi eläen.

uskotko Jumalan parantavan ihmisiä myös fyysisistä sairauksista tänäänkin kuten Jeesuksen aikoina? oletko rukoillut paranemisen puolesta? oletko tehnyt kuten Raamattu kehoittaa: Jos joku teistä on sairaana, kutsukoon seurakunnan vanhimmat rukoilemaan puolestaan ja voitelemaan hänet öljyllä. Ja uskon rukous parantaa sairaan?

En ole tehnyt ko tavalla. Mutta hiljaa olen rukoillut sairaiden tuttavien puolesta. Luotan, että Jumala kuulee rukoukset. En usko että ruokous suoranaisesti parantais, mutta esim mulle se luo turvallisuuden tunnetta, sitä että Jumala kuuntelee mua. Rukoilen monesti myös sitä, että tapahtukoon hänen tahtonsa. Joskus se tahto tuntuu omituiselta, esim jos joku nuorikin läheinen vaikka kuolee. Jumala on salattu. Jos joku asia ei selviä täällä maan päällä, uskon että vastaukset saadaan viimestään taivaassa.

oma synnyinpaikkakuntani on vahvasti lestadiolainen ja siellä ainakin sain huomata, että lestadiolaiset olivat aina ystäviä vain oman porukkansa kesken, surullista, mutta totta, sillä minulla ainakaan ei olisi ollut mitään lestadiolaisia ystäviä vastaan.

olenko sitten tyhmä, vai luotanko vain Jumalaan, mutta mä ajattelen, että tuossakin tapauksessa se on epäluottamusta Jumalaa kohtaan. Ketään mä en tuomitse jos noin tekee, mutta omalle kohdalle kokisin sen vääräksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Adoptoitteko jos ette saa lapsia? Lapsettomuushoidot?

Saako olla "ulkopuolisia" ystäviä? Kyläillessä pahastutko jos telkkari on auki tai käyttää sanoja perse tms?

Oikeastikko vieläkään ei saisi ehkäistä? Mitä jos joku äiti ajattelee että ei haluaisi olla uudelleen raskaana, onko huono ihminen/tuomittavaa?

Tottakai ollaan kaikkien kanssa, mulla on yks tosi hyvä ystävä, joka ei ole lestadiolainen. Kemiat vaan passaa hyvin yhteen. En pahastu aukinaisesta telkkarista. Lue ehkäisystä muita vastauksiani. Niistä tulee ilmi tuo asia.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:

olenko sitten tyhmä, vai luotanko vain Jumalaan, mutta mä ajattelen, että tuossakin tapauksessa se on epäluottamusta Jumalaa kohtaan. Ketään mä en tuomitse jos noin tekee, mutta omalle kohdalle kokisin sen vääräksi.

Raamatussa puhutaan myös siitä, miten jokaisen pitäisi noudattaa omaa omatuntoaan, mutta sanotaan myös, että se mikä sinulle on kielletty omantuntosi mukaan, ei velvoita muita..eli jokaisen tulisi kuunnella omaa omatuntoaan, muttei vaatia muita elämään sen mukaan. Paavalihan puhui tästä kun puhetta oli siitä mitä saisi syödä ja mitä ei.

Saako olla "ulkopuolisia" ystäviä? Kyläillessä pahastutko jos telkkari on auki tai käyttää sanoja perse tms?

Oikeastikko vieläkään ei saisi ehkäistä? Mitä jos joku äiti ajattelee että ei haluaisi olla uudelleen raskaana, onko huono ihminen/tuomittavaa?

Tottakai ollaan kaikkien kanssa, mulla on yks tosi hyvä ystävä, joka ei ole lestadiolainen. Kemiat vaan passaa hyvin yhteen. En pahastu aukinaisesta telkkarista. Lue ehkäisystä muita vastauksiani. Niistä tulee ilmi tuo asia.

Adoptio on hieno mahdollisuus esim sille, ettei omia lapsia saa ollenkaan. Lapsettomuushoidot -normaalia "sairauden" hoitoa.

Adoptio on hieno mahdollisuus esim sille, ettei omia lapsia saa ollenkaan. Lapsettomuushoidot -normaalia "sairauden" hoitoa.

tässä lapsettomuushoitoasiassakin olisin sitä mieltä, että jokainen kuunnelkoon omaatuntoaan. Minusta se on sallittua niille jotka sen hyväksi kokevat, mutta omalla kohdallani kun kärsin 10 vuotta lapsettomuutta ajattelin, että Jumalan käsiin jääköön asia. Jos hänen tahtonsa ei ole että saan lapsia, niin niitä en millään hoidoillakaan saisi aikaiseksi...No, Jumala päätti toisin ja antoikin minulle sitten yllättäen lapsia.

mitä ehkäisyä käytät?

olen ex-lessu. uskon silti pääseväni taivaaseen. elän suh samalla tavalla kuin sinä, paitsi en käy seuroissa ja meillä on tv tosin katsotaan vain asi ohjelmat, mitkä suuri osa lessuita kattoo netistä), käytän siis ehkäisyä. ei alkoa. eli minäkin siis pääsen taivaaseen? uskon siis jumalaan. oeln vain "julkisesti" kieltänyt. sinä ilmeisesti vielä kaapissa, koska ehkäisy jo käytössä.

onko sun mielestä hyvä asia, että lessut menee Afrikkaan pahimmille HIV-alueille saarnaamaan ehkäisyn saatanallisuudesta?

nyt tulee asiaton teksti: MITÄ VITTUA teidän päässä liikkuu? eikö siellä vielä ole tarpeeksi kurjaa, että sitä pitää vielä yrittää lisätä lessujen ja katolilaisten ehkäisysaarnoilla? |O

samaa mieltä olen minäkin, että jokainen seuratkoon omantuntonsa ääntä. Eikä tuomitseminen ole oikein, uskovaiselle, tai kenellekään muulle.
Jos kokee toisen uskovaisen toiminnan vääräksi tai arveluttavaksi, siitä voi ystävällisesti ja tuoda oman näkökantansa esille. Sillä joskus käy käy itselle ainakin niin, että joissain asioissa se raja hämärtyy, ja silloin on vain hyvä, jos sen joku ottaa puheeksi.

oma synnyinpaikkakuntani on vahvasti lestadiolainen ja siellä ainakin sain huomata, että lestadiolaiset olivat aina ystäviä vain oman porukkansa kesken, surullista, mutta totta, sillä minulla ainakaan ei olisi ollut mitään lestadiolaisia ystäviä vastaan.

Oliko jotain paikkoja/tilaisuuksia/hetkiä, jollon oisit voinu tutustua? Tietonen syrjiminen on rumaa käytöstä. Jos ei kulje samoissa tapahtumissa, musta on luonnollista, että niin helposti ei myöskään tutustu toisiin. Ite ajattelen, että olisi mukava saada lisääkin kontakteja muihinkin, mutta ei vain ole mitään paikkoja, joissa voisi solmia suhteita. Ala-ja yläasteella meillä oli hieno yhteishenki kaikkien kanssa, vaikka samanmoiselta paikkakunnalta itsekin olen kotoisin. Harmi ettei sun kohdalla ollut niin. Toki kaikkien kansei vaan niin hyvin synkkaa, mut noin yleensä ottaen meidän paikkakunnalla kavereita oltiin kaikkien kanssa, oli sitte lestadiolainen, ateisti, jehovantodistaja, "tavallinen" jne jne.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
samaa mieltä olen minäkin, että jokainen seuratkoon omantuntonsa ääntä. Eikä tuomitseminen ole oikein, uskovaiselle, tai kenellekään muulle.
Jos kokee toisen uskovaisen toiminnan vääräksi tai arveluttavaksi, siitä voi ystävällisesti ja tuoda oman näkökantansa esille. Sillä joskus käy käy itselle ainakin niin, että joissain asioissa se raja hämärtyy, ja silloin on vain hyvä, jos sen joku ottaa puheeksi.

näin minäkin ajattelen, ja Raamatussahan meitä siihen kehoitetaankin, ettemme tuomitse toisia , mutta jos näemme toisen tekevän selkeästi Raamatun mukaisesti väärin, niin on rakkauden teko ottaa asia puheeksi. Paavalihan se antaa tähänkin hyvät ohjeet. Ja tämäkin varoittaminen koskee vaan niitä jotka ovat myös uskossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mitä ehkäisyä käytät?

olen ex-lessu. uskon silti pääseväni taivaaseen. elän suh samalla tavalla kuin sinä, paitsi en käy seuroissa ja meillä on tv tosin katsotaan vain asi ohjelmat, mitkä suuri osa lessuita kattoo netistä), käytän siis ehkäisyä. ei alkoa. eli minäkin siis pääsen taivaaseen? uskon siis jumalaan. oeln vain "julkisesti" kieltänyt. sinä ilmeisesti vielä kaapissa, koska ehkäisy jo käytössä.

En minä halua alkaa arpomaan, pääsetkö taivaaseen, mistä minä sen tiedän, sillä en näe sydämeesi. Enkä oo missään kaapissa, sorry :) Lue kaikki mun vastaukset. En halua selittää mikä ehkäsy on käytössä, on niin monimutkanen juttu :D Hah, joku nyt ihmettelee tätä vastausta, mutta en vaan sitä ala sepostelee tässä.

Oliko jotain paikkoja/tilaisuuksia/hetkiä, jollon oisit voinu tutustua? Tietonen syrjiminen on rumaa käytöstä. Jos ei kulje samoissa tapahtumissa, musta on luonnollista, että niin helposti ei myöskään tutustu toisiin. Ite ajattelen, että olisi mukava saada lisääkin kontakteja muihinkin, mutta ei vain ole mitään paikkoja, joissa voisi solmia suhteita. Ala-ja yläasteella meillä oli hieno yhteishenki kaikkien kanssa, vaikka samanmoiselta paikkakunnalta itsekin olen kotoisin. Harmi ettei sun kohdalla ollut niin. Toki kaikkien kansei vaan niin hyvin synkkaa, mut noin yleensä ottaen meidän paikkakunnalla kavereita oltiin kaikkien kanssa, oli sitte lestadiolainen, ateisti, jehovantodistaja, "tavallinen" jne jne.

jokaisella luokalla oli useita lestadiolaisia, mutta he olivat aina keskenään. Toki tiedän, että osa perusluterilaisista varmaan ajoikin heitä omiin porukoihinsa kiusaamalla eli jokainen kyllä tiesi kuka oli lestadiolainen ja kuka joku muu. Muilla ei sitten ollut väliä kuuluiko mihin kirkkoon, vaan muut oli enemmän yhtä.

kyllä naurattaa helevetisti näitten "lestadiolaisten" tekopyhyys. eikö sitä voi joko olla lesta tai ei olla lesta? itse olen ollut sisällä liikkeessä ja heti ku ymmärsin asioita nii lähin sieltä vittuun. nykyään säälin näitä vielä sisällä olevia. suomen versio islamille.

Alkuperäinen kirjoittaja trolli:
onko sun mielestä hyvä asia, että lessut menee Afrikkaan pahimmille HIV-alueille saarnaamaan ehkäisyn saatanallisuudesta?

nyt tulee asiaton teksti: MITÄ VITTUA teidän päässä liikkuu? eikö siellä vielä ole tarpeeksi kurjaa, että sitä pitää vielä yrittää lisätä lessujen ja katolilaisten ehkäisysaarnoilla? |O

Etsikää ensin Jumalan valtakunta, niin sen ohessa teille kaikki muu annetaan. Miksei saatais luottaa, että usko voi tuoda mukanaan paljon siunausta.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
kyllä naurattaa helevetisti näitten "lestadiolaisten" tekopyhyys. eikö sitä voi joko olla lesta tai ei olla lesta? itse olen ollut sisällä liikkeessä ja heti ku ymmärsin asioita nii lähin sieltä vittuun. nykyään säälin näitä vielä sisällä olevia. suomen versio islamille.

Joko olen tai en ole. Minä olen joten sommoro sulle, kuud nait, ped insaid!

Uusimmat

Yhteistyössä