Minäkippä ajan kulukseni: olen vanhoillislestadiolainen, haluatteko kysyä jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja miona:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja miona:
Tuosta ehkäisyasiasta.. Kun kerrot, että itelläs on ollu hankala elämäntilanne tms jolloin pidät tuota ehkäisyä hyväksyttynä siitä syystä.. Niin mitä mieltä oot sellaisesta vl naisesta, joka käyttää ehkäisyä, koska ei halua kuin esim kaksi lasta? Onko se yhtä hyväksytty syy käyttää ehkäisyä, kuin sinun syysi?

Ei ole sama asia, salli mun väittää.

Eli ehkäisyä saa käyttää vasta sitten kun ei meinaa jaksaa hoitaa niitä olemassa olevia lapsiaan?

Ajattelin tuossa kysymyksessä sitä, et kyseessä olisi enemmän itsekkyys, kun esim väsymys. Jos joku on niin väsynyt, että ei jaksa hoitaa olemasa olevialapsiaan, toivon että hän ihan ekaks saa apua arkeensa. Jos on niin väsynyt, että joutuu jopa osastolle makaamaan, on järjen vastaista väittää että ehkäisy olisi tuossa tapauksessa synti. Nämä asiat on kertakaikkisesti niin tapauskohtaisia... Sitä toivoo, että jokainen äiti tuntee terveet terveydensä rajat! Jos aavistaa, että en ehkä jaksa enempää lapsia, niin kyllä sellaiset äidit kuitenkin oikeesti jaksavat ottaa lisää lapsia vastaan, luottavat että Jumala antaa voimat. Mutta jos joutuu esim ottamaan lääkityksen millonka ei sais tulla raskaaksi, nin asiahan on sillon selvä.
Jälkimmäinen on nyt ääritapaus, johon itse kuulun. En kyllä osaa tämän tarkemmin vastat. Toivottavasti edes vähän sait lisäselvyyttä :)

Tuohon ehkäisyasiaan. Me voimme ehkäistä silloin, jos on todennäköistä, että äiti kuolee raskauteen/synnytykseen. Nykyään meidänkin piirissämme on kuitenkin näitä (kuten ap) jotka ehkäisevät milloin minkäkin syyn perusteella, ja he eivät ole vanhoillislestadiolaisia. Esimerkiksi äidin uupumus, rankkakaan sellainen, EI ole syy ehkäistä. Paljon on näitä, jotka puhuvat ehkäisevänsä ja olevansa silti lestadiolaisia, mutta asia on yksinkertainen: he eivät ole.
Tämä on totuus.

Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei vl:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
ottakaa huomioon että kysytte nyt YHDELTÄ lestadiolaiselta asioista. Eli sama kuin kysyisi joltakin helluntailaiselta uskonasioista. Tarkoitan että myös omia mielipiteitä on joukossa mitä välttämättä joku toinen lesta ei allekirjoita. Luulen myös että tämä on jollain lailla provoa..

Millä tavoin näet tässä keskustelussa jotain provoa? Minusta tämän ketjun ap on vastannut fiksusti ja avoimesti kysymyksiin.

ei nyt vielä mitään ookkaan epäilyttävää tullut mutta monesti jotkut kirjottaa provoja just näin että ensin tulee ihan fiksuja juttuja mutta sitten pikkuhiljaa muuttuu, mut siis tosiaan ei munkaan mielstä vielä mitään..

Okei, en huomannut tätä vastausta, joten nyt ymmärrän pointtisi! Kerron kyllä jos joku alkaa provoileen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Vl - äiti:
Tuohon ehkäisyasiaan. Me voimme ehkäistä silloin, jos on todennäköistä, että äiti kuolee raskauteen/synnytykseen. Nykyään meidänkin piirissämme on kuitenkin näitä (kuten ap) jotka ehkäisevät milloin minkäkin syyn perusteella, ja he eivät ole vanhoillislestadiolaisia. Esimerkiksi äidin uupumus, rankkakaan sellainen, EI ole syy ehkäistä. Paljon on näitä, jotka puhuvat ehkäisevänsä ja olevansa silti lestadiolaisia, mutta asia on yksinkertainen: he eivät ole.
Tämä on totuus.

Älä oikeesti viitti, salli säki nyt mun olla sulle VIHANEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Voi että musta kertakaikkisesti tuntuu PAHALTA.

Onko hihojen oltava pitkät?
Ei todellakaan! :)
Saavatko olkapäät näkyä?
Kyllä
Saako tissivako näkyä?
No, sitä ei tarvitse "esitellä", mutta jos nyt vahingossa vilahtaa niin ei se niin kamalaa ole.
Saako hame olla polven yläpuolelle?
Joo, mut jos tarkotuksella paljastelee ihan lyhkäsessä minarissa niin se on vähä huono juttu..
Onko vesirajapituinen hame ok?
no ei oikeen
Ovatko sandaalit ilman sukkia ok?
hahhaa! kyllä sandaalit sallitaan ilman sukkia!

ap, sä tiedät itsekin tämän. Meidän liike on menossa huonoon suuntaan, jos ehkäisy aletaan sallia vähän syyn kuin syyn perusteella. Mutta jos äidillä on sairaus, joka uhkaa henkeä raskauden/synnytyksen aikana, ehkäisy on ok.

Tämä on totuus.

Älä oikeesti viitti, salli säki nyt mun olla sulle VIHANEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Voi että musta kertakaikkisesti tuntuu PAHALTA.

Ja pieneksi vinkiksi sulle vielä että vanhoillislestadiolaisetkin on IHMISIÄ! Oletko kuullut, että ihmisellä voi olla vaikkapa niin paha olo sattuneista syistä, että kokis paremmaksi tehdä itsemurhan, kuin elää ja olla vaikkapa äiti lapsilleensa. Kyllä tuntuu tuollaisten kapeakatseisten ja "sivistymättömien" ihmisten puheet tällä hetkellä pahoilta PISTE

Tämä on totuus.

eli tarkennus vielä..siis vain jos äiti kuolisi raskauteen?? eli jos raskaus diabeetikkona sokeuttaisi minut ja saisi munuaiset sellaiseen kuntoon että tarvitsisin dialyysiä, niin ehkäistä en saisi??

aika outo ajatus, että oikea lestadiolainen ei ehkäise... eli kyse ei olekkaan uskosta Jeesukseen kristukseen omana henkilökohtaisena vapahtaja ja siitä kuten Raamattu sanoo, että yksin armosta me pelastumme. Teillä pelastus tulee siis ehkäisymättämyyden kautta.??

Alkuperäinen kirjoittaja vl-äiti:
ap, sä tiedät itsekin tämän. Meidän liike on menossa huonoon suuntaan, jos ehkäisy aletaan sallia vähän syyn kuin syyn perusteella. Mutta jos äidillä on sairaus, joka uhkaa henkeä raskauden/synnytyksen aikana, ehkäisy on ok.

tarkoittanet huonoon suuntaan menemisellä sitä, että silloin kun vl tulee vähemmän lapsia niin liike pienenee, sillä käsittääkseni te ette toteuta lähetyskäskyä (menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni...jne) liikkeen ulkopuolella.

Miksi muuten lähetyskäskyä ei toteuteta? Eikö Jeesuksen opetus ole tarkoitettu noudatettavaksi?

Kyllä uupumus uhkaa henkeä raskauden aikana ja sen jälkeen.

Tulee tunne että alatte tuomitsemaan mua tietämättä YHTÄÄN MITÄÄN MUN elämästä. Ja edelleenkin, ei asiat ole niin mustavalkoisia! Luulin, että saisin avoimesti ja rauhassa kertoa tästä asiasta, kun joku sitä kysyi. Luulen, että kyseessä on joku pelko liikkeen maineesta. Ja siitä, että jotkut saisivat pontta alkaa ehkäistä "minun luvallani", kun netissä "julkisesti" asiasta kailotan. Jos minä saisin päättää, olisin ilman traumojani, mielen epätasapainoa, voimissani, terveenä, ilman lääkkeitä, pahan suvussa kulkevan sairauden aiheuttamia oireita jne jne jne, tuossa pääpiirteittän syitä siihen että minä ehkäisen, kerta kuitenkin joku utelias haluaisi niistä tietää. Haluaisin niin lapsen, mutta en voi saada. SNIIF!

uskotko Jumalan parantavan ihmisiä myös fyysisistä sairauksista tänäänkin kuten Jeesuksen aikoina? oletko rukoillut paranemisen puolesta? oletko tehnyt kuten Raamattu kehoittaa: Jos joku teistä on sairaana, kutsukoon seurakunnan vanhimmat rukoilemaan puolestaan ja voitelemaan hänet öljyllä. Ja uskon rukous parantaa sairaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Aika jännää lestadiolaisuutta, kun voi tehdä mitä tykkää.

Jokainen ihminen maan päällä saa tehdä mitä itse tykkää. Jumala on hyväntahdon Jumala. Hän on antanut ihmiselle vapauden valita elämässään. Oletko itse joutunut valintojen eteen, itse joudun lähes päivittäin. Ehkäpä noin 82,3 % niistä ei kuitenkaan liity uskooni.

Huomasin, että väliin on jäänyt muutamia kysymyksiä, joita en ole huomannut. Nyt velvollisuudet kutsuvat, joten mun on jätettävä teidät joksiki aikaa. Olisi mukava, jos ehtisin vastata kaikille vielä tämän päivän aikana. Jos en ehdi tänään, pyrin tekemään sen huomenna.

Jokainen ihminen maan päällä saa tehdä mitä itse tykkää. Jumala on hyväntahdon Jumala. Hän on antanut ihmiselle vapauden valita elämässään. Oletko itse joutunut valintojen eteen, itse joudun lähes päivittäin. Ehkäpä noin 82,3 % niistä ei kuitenkaan liity uskooni.

Miten kehtaat sanoa itseesi lestaksi jos elät kuin kuka tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Aika jännää lestadiolaisuutta, kun voi tehdä mitä tykkää.

Lunaticcia piti peesata. Miksi pitää hakeutua jonkin kategorian alle jos ei kuitenkaan täytä sen "vaatimuksia"?

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
niin tuosta ehkäisystä tuli vielä mieleen, että ainakin kun itse kävin kerran tutustumiskäynnillä vl seuraintalolla niin, siellä "johtaja" sanoi, että jos kerran luotetaan ja uskotaan Jumalaan, niin silloin luotetaan täysillä myös siihen, ettei Jumala anna kenellekkään enempää lapsia kun näkee hyväksi. Eli sinunkin tapauksessasi olisi sitten kyse siitä, vaikka sinulla olisi esim pitkäaikaissairaus kuten diabetes (joille raskaus on aina oma taakka ja riski omalle terveydelle), että olet ottanut vallan omiin käsiisi, etkä sillloin oikeasti luotakkaan Jumalaasi?

Mä en nyt oikeesti ymmärtäny sun kysymystä :/ Miksen luottaisi Jumalaan. Kyllä minä uskon ja luotan Jumalaan. En usko, että se tuomitsee minut, sillä esim minun tapauksessa on kyse vastuunottamisesta olemassa olevista lapsista sekä omasta terveydestä ( = hengestä ). Ymmärsinkö mitä ajoit takaa?

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira:
Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira:
Millaista vaatetusta pidät kirkkoon sopimattomana?

Ajattelen, että mahdollisimman vähän paljasta pintaa ;) Tarkenna kysymystä, jos haluat tarkemman vastauksen.

Tarkennan sitten..

Onko hihojen oltava pitkät?
Saavatko olkapäät näkyä?
Saako tissivako näkyä?
Saako hame olla polven yläpuolelle?
Onko vesirajapituinen hame ok?
Ovatko sandaalit ilman sukkia ok?

Jokainen valitkoon itelle sopivimmilta tuntuvat hihat, ite en ehkä osais olla esim halterneck-topilla ilman huivia tms.
Tissit, hmmm.ei ole soveliasta vilautella vakoa, mut joskus kyllä itellä ollu sellanen esim. et kun kyykistyy, vako väkisellä vilahtaa.
Hame polvien yläpuolelle ok, mut kyllä kai jokainen tuntee häveliäisyyden rajat tuossa hameasiassa. Jos ei tunne, oma häpeä ;)
Sandaalit ilman sukkia...kesällä taisin olla kirkossa juurikin tuolla yhdistelmällä. tai oliskohan mulla ollu sukkikset. musta sukat ei passaa sandaaleihin :D

Adoptoitteko jos ette saa lapsia? Lapsettomuushoidot?

Saako olla "ulkopuolisia" ystäviä? Kyläillessä pahastutko jos telkkari on auki tai käyttää sanoja perse tms?

Oikeastikko vieläkään ei saisi ehkäistä? Mitä jos joku äiti ajattelee että ei haluaisi olla uudelleen raskaana, onko huono ihminen/tuomittavaa?

Alkuperäinen kirjoittaja kimppu:
Ovatko lapsesi syntyneet vuoden välein? Jos, niin miltä tuntuuko se uusi plussa testissä aina yhtä hienolta, kun edellinenkin on vielä vauva?

Ei ole syntyneet, välit on 2 ja 3 vuotta. Eli meillä ei aivan pientä vauvaa ole ollut, paitsi eka oli päällevuoden ku toista aloin odottaa. Hienoa se on ollut.

Yhteistyössä