Minä en tiedä äitiydestä mitään...

mua riepoo kaikista eniten tuo "helppo raskaus" -käsite. raskauden "helppouteen" vaikuttavat mielestäni hyvin pitkälle ASENNE ja yleiskunto, elämäntavat jne. Toiset vain ovat sellaisia, että inisevät joka tuntemuksesta, toiset keskittyvät olennaiseen..

minä tiedän äitiydestä paljonkin, koska minulla ja kolmella sisaruksellani on MAAILMAN PARAS ÄITI. itsestäni tulee äiti vasta muutaman viikon sisällä, toivottavasti onnistun edes puoliksi yhtä hyvin kuin oma äiti on vaativassa tehtävässään onnistunut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mua riepoo kaikista eniten tuo "helppo raskaus" -käsite. raskauden "helppouteen" vaikuttavat mielestäni hyvin pitkälle ASENNE ja yleiskunto, elämäntavat jne. Toiset vain ovat sellaisia, että inisevät joka tuntemuksesta, toiset keskittyvät olennaiseen..

minä tiedän äitiydestä paljonkin, koska minulla ja kolmella sisaruksellani on MAAILMAN PARAS ÄITI. itsestäni tulee äiti vasta muutaman viikon sisällä, toivottavasti onnistun edes puoliksi yhtä hyvin kuin oma äiti on vaativassa tehtävässään onnistunut.

Ei sitä voi jakaa noin karkeasti kahteen ryhmään. On äitejä, joilla on yleiskunto hyvä, joilla elämäntavat ovat mallikelpoiset ja asenne pitkälti sellainen, että mistä vain selvitään ja sitten iskee ympärivuorokautinen pahoinvointi. Tai ennenaikaiset supistukset, jotka pistävät äidin vuodelepoon, tai selittämättömät kivut vaikkapa selässä.

Minä ainakin myönnän ihan suoraan, että minulla on takana kaksi ihanaa ja helppoa raskautta ja yksi äärimmäisen raskas, jonka aikana en pystynyt oikeastaan kuin nukkumaan. Luultavasti olisin tinttaisut sinua jos olisit tullut minulle avautumaan vaikeimpina aikoina.

mulla myös vauva syntyi sektiolla suht helpon raskauden jälkeen(siis ettei ollut mitään varsinaisia vaivoja)Yhtä helviäätihän se loppuvaihe mun mielestä oli kun meni railakkaasti 17 päívää yli=)Ja vauva on tosi kiltti,ei itke ja nukkuu kaikki yöt yhdellä syötöllä...Nyt on lähipiiri alkanut kommentoimaan et onpa sulla helppoa jne.Ja jos vauva sattuu joskus vähän parkaisemaan niin en sais antaa tuttia tai syöttää kun pitäöis kuulemma "antaa huutaa kun kerran aloitti".Ihan kuin mun jotenkin pitäisi tehdä mun ja vauvan jotenkin hankalammaksi kuin se oikeesti on?Ja jos vauva on kiltti niin siitä ei saisi muiden mielestä nauttia?
Kyllä kaikki on ihan yhtä hyviä äitejä riippumatta siitä onko vauva itkuinen vai iloinen, vai oliko raskaus hankala vai helppo.
Kyl se on niin et itse on oman lapsensa paras äiti!

Alkuperäinen kirjoittaja Jesh... :D:
Ei sitä voi jakaa noin karkeasti kahteen ryhmään. On äitejä, joilla on yleiskunto hyvä, joilla elämäntavat ovat mallikelpoiset ja asenne pitkälti sellainen, että mistä vain selvitään ja sitten iskee ympärivuorokautinen pahoinvointi. Tai ennenaikaiset supistukset, jotka pistävät äidin vuodelepoon, tai selittämättömät kivut vaikkapa selässä.

Minä ainakin myönnän ihan suoraan, että minulla on takana kaksi ihanaa ja helppoa raskautta ja yksi äärimmäisen raskas, jonka aikana en pystynyt oikeastaan kuin nukkumaan. Luultavasti olisin tinttaisut sinua jos olisit tullut minulle avautumaan vaikeimpina aikoina.

no joo, ei ollut tarkoitus jakaa kahteen ryhmään, tietenkin välimuotoja on enemmän.. omalta kohdaltani voin sanoa sen, että ilman aktiivista liikuntaa olisin MERKITTÄVÄSTI HUONOMMASSA kunnossa raskauden tässä vaiheessa (rv37). minä koen ainakin itse olleeni merkittävänä vaikuttajana siihen, että raskauteni on sujunut ilman suurempia ongelmia (joihin olisi esim erittäin suurin perinnöllinen taipumus), mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, että raskauteni olisi ollut "helppo". nimittäin helpot asiat saa tekemättä töitä..

Alkuperäinen kirjoittaja Hei ap!:
[

No jos ystäväsi on ollut YKSIN kolmen noin pienen lapsen kanssa ja mies työmatkalla, niin olisit tarjonnut edes LASTENHOITO apua ittestäs, kun on vaan se yks laps siulla!
Pari tuntiakin olis koko päiväsesti lapsiensa kanssa olevalle helpotus, eikä siulle yhden lapsen äidille mitenkään rankkaa. Olistipa taas voinu mielessäs huokailla, että onneks miulla on vaan YKS laps, kun olisit sen hetken (eli pari tuntia esim) hoitanu neljää lasta.... :o

Ymmärsitkö pointin?! Väsynyt äiti-ihminen päästelee suustaan helposti ilkeyksiä. Että olisit ny auttanut YSTÄVÄÄS ottamalla lapset hoitoos ja sanonu, ett "Rentoudu sie ystäväin hetki, kun kohta rakas miehes tulee työmatkalta, niin et ole hälle kiukkunen.". Näin.

Mä en ole ap, mutta olen tarjoutunut hoitamaan masentuneen ja väsyneen äidin lapsia, että hän saisi levätä. Mulla on neljä lasta itselläni, varmasti osaisin hoitaa kahta vierastakin lasta. Mutta kaveri luottaa vain itseensä. Monta kertaa olen tarjoutunut, kun aina valittaa väsymystään ja sitä ettei pääse ikinä mihinkään. Ja meeppä sanomaan tuo viimeinen lausees väsyneelle äidille, niin se hyppää silmille; mitä se sulle kuuluu, miten mä miehelleni kiukuttelen!!!!

Ja vielä: mulla on 4 lasta, jotka ovat sairastelleet ihan riittämiin, olen useasti todella väsynyt ja harvemmin saan lapsia hoitoon, niin, että saisin levätä. Silti en valita, eikä mieleenikään tulisi hyökätä ns. helpommalla päässeiden äitien kimppuun.
Ymmärrän apta ihan täysin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Se miehen poissaolo ei heillä ole mikään sääntö, vaan poikkeustilanne, joten en usko kaverini sen takia olevan uupumispisteessä.

Harvoin tapahtuvat reissut stressaa ja väsyttää enemmän kuin pitkät/usein toistuvat reissut. Ainakin mua.

Eli älä ota tosissaan tollasia kommentteja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no joo, ei ollut tarkoitus jakaa kahteen ryhmään, tietenkin välimuotoja on enemmän.. omalta kohdaltani voin sanoa sen, että ilman aktiivista liikuntaa olisin MERKITTÄVÄSTI HUONOMMASSA kunnossa raskauden tässä vaiheessa (rv37). minä koen ainakin itse olleeni merkittävänä vaikuttajana siihen, että raskauteni on sujunut ilman suurempia ongelmia (joihin olisi esim erittäin suurin perinnöllinen taipumus), mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, että raskauteni olisi ollut "helppo". nimittäin helpot asiat saa tekemättä töitä..

Tuo kuulosti jo paremmalle. Ymmärrän mitä tarkoitat :)

Minusta tuohon odotusajan helppouteen liittyy niin paljon asioita, että se on ihan hyvä perusmittari sille miten raskaus on sujunut. Ei se tarkoita sitä, etteikö äiti olisi työskennellyt terveytensä eteen. Helppo ei tarkoita aina "helppoa" ja sitä, että se saataisiin ilman työtä. Helppo raskaus on sellainen, että voit tehdä niitä normaaleita jokapäiväiseen elämään kuuluvia askareita ja toimia ilman pelkoa, ilman sairauksia ja ilman huolta.

onhan toisen lapsen syntymä lähes yhtä iso hyppäys uuteen kuin ensimmäisen lapsen syntymä, ja paljon isompi stressitilanne: avioerojen kohdalla on tilastopiikki toisen lapsen syntymän jälkeen.
Joillakin on apua mummoista, ja toisen lapsen jälkeen on yhtä helppoa, mutta ei kaikilla.
Sinun äitiyden kokemus on varmasti erilainen kuin ystäväsi.

Yhteistyössä