Miltä "humautus" tuntuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaponmamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aaponmamma

Vieras
Että onko humautus sama kuin nukutus? Mietin, että onko mut taannoin istukan kösinirroituksen vuoksi humautettu vai annettu vaan vähän enempi puudutetta ja sit jotain todella rauhottavaa. Nukutus ei nut ainakaan. Mulla oli sellainen olo, että olin koko ajan hereillä, pöllyssä kuitenkin, mutta kaksi tuntia tuntui menevä aika nopeasti...

Humautus on täydellinen nukutus jossa potilas nukkuu jokusen minuutin, yleensä kuitenkin säilyttäen spontaanin hengityksen. Yleensä noi humautukset kestää n. 5 minuuttia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kovajänis:
Mun käsittääkseni humautusnukutus on ihan maskin kautta, nukutus kanyylin kautta.

Ei kai nykyisin enää maskin kautta nukutella/ humautella.
Eikö kaikki humautuksetkin pistetä suoraan suoneen?

mulla humautus tutkimuksen yhteydessä - anestesialääkäri teki, kanyylin kautta lääkettä, jolloin jo taju lähti - nukutettuna n. 10-15 min. ja tosiaan ei maskia

Jaa. Mitenköhän mulle sitten tehtiin?! Tosiaan pöllyssä olin joka tapuaksessa, mutta olinkohan koko ajan hereillä? Sellainen olo mulla oli, mutta aika meni aikas sukkelaan.

Miten muilla joille tehty istukan käsinirrotus?

myös kaavinnan yhteydessä humautus suoraan suoneen ja ping! ihan kuin olis painettu jotain nappia - taju kankaalla sillä kertaa. Herääminen oli veikeetä, kun näin jotain teletappi-unta...nauratti ihan ääneen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jaa. Mitenköhän mulle sitten tehtiin?! Tosiaan pöllyssä olin joka tapuaksessa, mutta olinkohan koko ajan hereillä? Sellainen olo mulla oli, mutta aika meni aikas sukkelaan.

Oisko ollut vahva kipulääkitys ?

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Oisko ollut vahva kipulääkitys ?

No näin mä olin itse ajatellut. Nyt vaan, paljon myöhemmin, jostain syystä aloin miettii että miten oli. Ja mietin että millainen tuo humautus sitte on. Kai vahvassa kipulääkityksessäkin voi aika mennä nopeasti?! Muistan vaan kun ihmiset pörräs ympärillä ja ihan kuin olisin ollut jonkun kelmun sisällä katsomassa, siis sillai jännästi ulkopuolisena, vaikka kuitenki siinä.

Heräämössä olin kolmisen tuntia. Voiko siitä päätellä mitään?

Mulle tehtiin se suonensisäisesti. Maskista tuli kuulemma vain happea.
Vitsailin vielä just ennen nukahtamista, että pitääkö tässä laskea kymmeneen. Olin kuulevinani koko ajan ympäriltäni kovaa melua ja ihmisten vilinää.

Aika moni maallikko luulee että maskilla nukutetaan, kun siinä vaiheessa maskilla annetaan happea ja käsketään vetää syvään henkeä kun anestesialääkäri ruuttaa propot ränniin... Ei noita kaasunukutuksia enää oikein käytetä koska hoitohenkilökunta altistuu anestesiakaasuille.

sillon kun minut nukutettiin maskilla niin kanyylia ei edes ole ollut kädessä nukahtamis vaiheessa..herättyäni kyllä. ja maskista tullut kaasu on ollut sellaista kirpeän hajuista eili ei happea. samoin meidän lapsi joka on 2 kertaa humautettu putkitukseen on kaasulla humautettu. maski naamalle ja se on ollut siinä. kysyin vielä viimeksi että eikai tästä ole minulle haittaa kun alko omassa päässä tuntumaan. maskin viereen laitettiin sellanen jännä katosta tuleva imuri joka imi niitä ylimääräsiä kaasuja.

ai niin ja toinenkin lapsi nukutettiin kaasulla sillon kun nielurisat leikattiin hyksin korvaklinikalla. anestesia lääkäri survoi maskia naamalle ja lapsi huusi polla punaisena ja minä kyyneleet valuen katsoin sitä touhua. ei ollut mitään hellää toimintaa vaan todella rajun näköistä mistä tehtiin myös valitus silloin. ja pelkällä kaasulla meni taju kankaalle tämä oli vuonna 2007 ja nuo toisne lapsne putkitukset on olleet vuonna 2008 ja 2009

No lapsia juurikin nukutetaan kaasulla jos tipanlaitto on hankalaa, tosin sitten kun lapsi on nukahtanut yleensä laitetaan se kanyyli ja jatketaan anestesiaa suonensisäisesti, jos nyt mistään pikkuleikkauksesta kuten korvien putkituksesta ei ole kyse. Aika paljon riippuu anestesialääkärin omista mieltymyksistä, mutta kyllä noi maskinukutukset on ehdottomasti marginaalia.

Yhteistyössä