Miltä "humautus" tuntuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaponmamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jaa. Mitenköhän mulle sitten tehtiin?! Tosiaan pöllyssä olin joka tapuaksessa, mutta olinkohan koko ajan hereillä? Sellainen olo mulla oli, mutta aika meni aikas sukkelaan.

Miten muilla joille tehty istukan käsinirrotus?

Oisko ollut vahva kipulääkitys ?

No näin mä olin itse ajatellut. Nyt vaan, paljon myöhemmin, jostain syystä aloin miettii että miten oli. Ja mietin että millainen tuo humautus sitte on. Kai vahvassa kipulääkityksessäkin voi aika mennä nopeasti?! Muistan vaan kun ihmiset pörräs ympärillä ja ihan kuin olisin ollut jonkun kelmun sisällä katsomassa, siis sillai jännästi ulkopuolisena, vaikka kuitenki siinä.

Heräämössä olin kolmisen tuntia. Voiko siitä päätellä mitään?

Tähäm vielä kommenttia?

En nyt osaa muuta sanoa, mutta itselläni on kokemus tuosta vahvasta kipulääkityksestä (tehtiin eräs operaatio), ja kyllä siinä jotenkin poissaoleva tunne oli, vaikka toisaalta tajusi kaiken ympärillä tapahtuvan. Vaikea selittää. Ajankulusta ei oikeastaan mitään käsitystä.
En itse ollut varsinaisesti heräämössä, mutta jonkin aikaa piti lepäillä, ennenkuin sai lähteä kävelemään minnekään, jalat tuskin olisivat ihan heti kantaneetkaan.
Mutta kohdallani oli kuitenkin kyseessä pienempi operaatio kuin sinulla.
Minut on kerran myös nukutettu, ja siitä herääminen oli aivan erilaista.

Humautuksessa nukutusainetta annetaan toimenpiteen ajan yleensä kanyylin kautta, anestesialääkäri tai -hoitaja avustaa hengitystä maskilla. Ei käytetä siis mitään putkia tms. Joskus saatetaan antaa maskin kautta myös nukuttavaa kaasua, mutta ei kai kovin usein.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Humautus on täydellinen nukutus jossa potilas nukkuu jokusen minuutin, yleensä kuitenkin säilyttäen spontaanin hengityksen. Yleensä noi humautukset kestää n. 5 minuuttia.

Sä oot kyllä ihan pihalla.
Humautus ei todellakaan ole "täydellinen nukutus", eikä potilaalla todellakaan säily spontaani hengitys. Mitä sä luulet ventiloinnin tarkoittavan?

Humautus voi kestää viidestä minuutista pariinkymmeneenkin minuuttiin.

Ja humautus ja nukutus on kaksi eri asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja anestesiash:
Humautus on täydellinen nukutus jossa potilas nukkuu jokusen minuutin, yleensä kuitenkin säilyttäen spontaanin hengityksen. Yleensä noi humautukset kestää n. 5 minuuttia.

Humautus ei todellakaan ole "täydellinen nukutus", eikä potilaalla todellakaan säily spontaani hengitys. Mitä sä luulet ventiloinnin tarkoittavan?

Minkälainen anestesiahoitaja oikein olet?

Alkuperäinen kirjoittaja anestesiash:

Humautuksessa ei kyllä intuboida joten kyllä säilyy oma hengitys.
Omaa hengitystä voidaan auttaa ventiloimalla, mutta vain jos saturaatio laskee.

heh, "anestesiash" vissiin vasta lukenut kirjasta nukutuksista tai ei ole humautuksissa ollut mukana :D

Spontaani hengitys ei aina säily mutta siihen humautuksessa pyritään. Totta kai ventiloidaan palkeella jos oma hengitys ei ole riittävää (ja jokaisessa humautuksessa jossa mä oon ollu läsnä on lisähappea annettu maskin läpi) ja saturaatiot laskee, kuten edellinen kirjoittaja mainitsikin. Ihmiset reagoivat yksilöllisesti anestesialääkkeisiin joten aina varaudutaan siihen että potilasta joudutaan ventiloimaan, onhan näitäkin nähty mutta valtaosa humautuksista joissa oon ollu mukana on kyllä hoitunut ihan lisähapella ventiloimatta.

Ap:lle, riippuen sairaalsta tuota jälkivalvontaa voidaan tehdä heräämössä, esimerkiks jos potskulla on vuotoriskiä tai heräilee huonosti tai on kovien kipupääkkeiden tarpeessa. Ihan sairaalakohtaista missä jälkivalvonta tehdään.

Yhteistyössä