Millonkohan ihmiset herää tajuamaan missä mennään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaneli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kaneli:
En ole sanonut, ettei kenenkään tarvitsisi käydä töissä, vaan ettei molempien vanhempien...yhdellä palkalla taatusti pärjää, isonkin perheen kanssa. Jos niin tahtoo. Mutta kun se harvalle riittää.
Tässä on yksi pieni mutta. Nimittäin jos äidit lakkaisivat käymästä töissä, pelkästään miesten tuottamilla verorahoilla ei kyettäisi maksamaan kotihoidontukia eikä lapsilisiä. Muuten kyllä kannatan luomuelämää, kaiken kulutuksen minimointia ja siinä sivussakin lapset tulee hoidettua kotona, kun on työsarkaa siellä omalla viljelyksellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En ole sanonut, ettei kenenkään tarvitsisi käydä töissä, vaan ettei molempien vanhempien...yhdellä palkalla taatusti pärjää, isonkin perheen kanssa. Jos niin tahtoo. Mutta kun se harvalle riittää.
Tässä on yksi pieni mutta. Nimittäin jos äidit lakkaisivat käymästä töissä, pelkästään miesten tuottamilla verorahoilla ei kyettäisi maksamaan kotihoidontukia eikä lapsilisiä. Muuten kyllä kannatan luomuelämää, kaiken kulutuksen minimointia ja siinä sivussakin lapset tulee hoidettua kotona, kun on työsarkaa siellä omalla viljelyksellä.

Ehkä ne lisät olisivat pienemmät, mutta vähemmänkin riittäis, kun kasvattaisi paljon itse ja keräisi luonnonantimia. Mutta kun ei Jaska jaksa, ku pitää katsoa BB:tä ja Salkkaritki alkaa kohta...

Hienoa kaneli, että haluat elää miehesi elättämänä.. Juu yhteiset rahat ja yhteinen hyvä. Sinun oikea tapasi ei ole meidän kaikkien oikea tapa. Ja tuohon miehen työssä käymiseen liittyen vielä Olkinallelle, että minä haluan viettää aikaa mieheni kanssa ja kyllä molempien käydessä töissä näen häntä useammin, kuin jos hän yksin elättäisi perheemme tekemällä reissutöitä kuukausi töissä - viikko kotona mallilla. Tämä on niin tätä minä-minä systeemiä ettei haluta tajuta, että kaikki elää oman parhaansa mukaan elämäänsä. Minua ei häiritse vaikka te olette kotona hoitamassa lapsianne, miksi teitä häiritsee se, että minä käyn töissä?

Ehkä ne lisät olisivat pienemmät, mutta vähemmänkin riittäis, kun kasvattaisi paljon itse ja keräisi luonnonantimia. Mutta kun ei Jaska jaksa, ku pitää katsoa BB:tä ja Salkkaritki alkaa kohta...

Vo pälli, mitä yleistämistä ja yksinkertaistamista. Onks tää Jaska nyt se uraohjus vai pehmeämmän elämäntavan valinnut...?

Jaiksi on kyllä niin tyhmä, että putosi jo ekan sivun puolivälissä kärryiltä... Mistä te nyt loppujen lopuksi väännätte kättä?
Jospa nyt oltaisiin kuitenkin onnellisia siitä, että elämme maassa, jossa meillä on mahdollisuus tehdä edes jotain valintoja ja käydä tällaisia keskusteluja turvallisista kotipesistämme käsin.
Olenko muuten ihan väärässä, kun muistan lukeneeni jostain, että maalla asuminen ei ole Suomessa erityisen ekologista, kun se esim tarkoittaa yleensä aina esimerkiksi useampaa autoa perheessä ja muutenkin runsasta yksityisautoilua? Jos jollain on tästä jotain oikeaa tietoa niin kiitos, mitkään mutufiilistelyt ja kyllä-meidän-perheessä-on-aina-näin-tehty-"faktat" ei kelpaa.

Alkuperäistä kyllä symppaa jaiksi, ainakin idealistipuoleni.

Alkuperäinen kirjoittaja vierastaja:
Hienoa kaneli, että haluat elää miehesi elättämänä.. Juu yhteiset rahat ja yhteinen hyvä. Sinun oikea tapasi ei ole meidän kaikkien oikea tapa. Ja tuohon miehen työssä käymiseen liittyen vielä Olkinallelle, että minä haluan viettää aikaa mieheni kanssa ja kyllä molempien käydessä töissä näen häntä useammin, kuin jos hän yksin elättäisi perheemme tekemällä reissutöitä kuukausi töissä - viikko kotona mallilla. Tämä on niin tätä minä-minä systeemiä ettei haluta tajuta, että kaikki elää oman parhaansa mukaan elämäänsä. Minua ei häiritse vaikka te olette kotona hoitamassa lapsianne, miksi teitä häiritsee se, että minä käyn töissä?

Miksi naisen tarvii tuntea alemmuutta siitä, jos mies yksin tienaa?
Täytyy olla itsetunnossa silloin vikaa. Mikä häpeä on omistaa yhteisesti?

Eikä tarvi olla reissutöissä, että yksin voisi perheensä elättää, normipäivä riittää oikein hyvin.

Olet kyllä ihan oikeassa. Kaupunkilaisilta pois lapsenteko-oikeus - kaupungissa asuminenhan on vapaaehtoista - ja vain niille lapsentekolupa, joilla on maata, missä viljellä ruokansa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraananyt:
olen ihan samaa mieltä kuin ap.
itse olen valinnut ammatin, jossa on lyhyet työpäivät. perjantaisinkin on kivaa päästä jo klo 12 kotiin :)

Ootko ope, joilla on niiiiiiin raskasta ja kukaan ei ymmärrä ja kesälomatkin liian lyhyitä?

En ole ope, mutta muuten kyllä koulussa töissä.
Ja kesälomani on ihan normipituinen.

Tein tämän ratkaisun koska nuorin aloitti koulun ja haluan olla mahdollisimman paljon kotona tukemassa. Ihanaa kun lapsen ei tarvitse olla ip-hoidossa kuin tunti -pari :) Eikä ollenkaan yksin kotona :)

Perhe aina omistaa yhteisesti, mutta minä haluan osallistua kustannuksiin. Ja sinä et tiedä minun mieheni työajoista mitään. Nämä keskustelut on hedelmättömiä, kuten meidän työtä tekevien naistenkin pitäisi ilmeisesti olla. Nauti Kaneli suuresta valaistumisesta, mutta minä en sitä valo tarvitse.

Alkuperäinen kirjoittaja vierastaja:

Näinpä!!

Ja tosiaan kun minusta edelleen on HYVIN pieni vähemmistö se, joka luo uraa lastensa kustannuksella. Jos se nyt oli tässä ketjussa se alkuperäinen ajatus... Näin käsitin...

Kun suurin osa äideistä nykyään hoitaa lapsiaan kotona pidempään kuin esim. oma äitini ja hänen sukupolven äidit ovat lapsiaan hoitaneet. Minä menin mummolle hoitoon 6 kk ikäisenä, ja siitäkin käsittääkseni jo puolet äiti otti "omaa lomaa" töistä. Virallinen äitiysloma taisi kestää sen 3 kk. Nykyään n. 9 kk ja kotihoidontuki siihen päälle, niin lapset voi hoitaa kotona 3-vuotiaaksi ilman että työnantajan puolelta siihen on mitään sanomista. Yhteiskunta tukee. Minusta kun tässä asiassa on menty siinä määrin aika huikea harppaus parempaan suuntaan.

Toisaalta silloin kun minä olin vauva, myös koulutusajat oli keskimäärin lyhyempiä. Harva kävi peruskoulua 9 vuotta, lukiota/amista 3 vuotta ja päälle ammattikorkeaa/yliopistoa vielä 3-6 vuotta. Silloin mentiin koulusta suoraan töihin - ja monesti vakituiseen työhön. Nykyään opiskellaan ikuisuus ja sitten hypitään osa-aikaisissa tai pätkätöissä ja yritetään siinä samalla perustaa perhettä, ottaa asuntolainaa ja maksella sitä pois. Esim. oma äitini on saanut vakituisen työpaikan 19-vuotiaana ja esikoisensa, minut, 25-vuotiaana. Omaan, jo pitkälle maksettuun omakotitaloon. Itse sain ensimmäisen vakkariduunini 28-vuotiaana 2 lapsen asuntovelkaisena äitinä. Toki palkat on nyt paremmat, mutta myös asuminen maksaa aivan tolkuttomasti enemmän. Kuten kaikki muukin! Äitini sanoi, että silloin kun he alkoivat taloa rakentaa, miljoonan velka oli aivan järkyttävän suuri summa johon ei ollut rahkeita liki kenelläkään! Ehkä rikkaimmilla yrityspomoilla. Mitä nykyään saa miljoonalla markalla, n. 170 000 eurolla? Kerrostaloasunnon, vanhan omakotitalon, mutta ei minkäänmoista uutta taloa. Ja noita "miljoonavelkoja" alkaa oikeasti olla jo melko monella lapsiperheellä. Pakko ottaa jos meinaa omassa asua. Ja moni haluaa, sillä se kuitenkin pitkässä juoksussa on edullisempaa kuin vuokralla asuminen.

No joo, olisihan se varmasti jonkun mielestä ihanaa, jos jokainen saisi oman elantonsa omasta pellosta, lapset saisi olla kotona (yksin, kun vanhemmat olisi siellä peltohommissa) kouluikään saakka ja sitten auttaisivat vanhempia peltotöissä, tuvan lämmityksessä, eläinten hoidossa jne. Kenenkään ei tarviisi käydä töissä eikä maksaa veroja ja jos minä kasvattaisin perunaa ja naapuri porkkanaa niin voitaisiin vaihdella hyödykkeitä... :heart:

Ehkä mä kuitenkin olen ihan tyytyväinen tähän nykyiseen elämänmalliin, missä meillä suurimmalla osalla kuitenkin on mahdollisuus VALITA!

Vierastaja: "Minua ei häiritse vaikka te olette kotona hoitamassa lapsianne, miksi teitä häiritsee se, että minä käyn töissä?"

Juuri tässä se koko yhteiskunnan ydin. Minä, minä, minä ja toisista ei sitten välitetäkään. Sitten kysytään, miksi voidaan huonosti? Hyvin menee.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Eikä tarvi olla reissutöissä, että yksin voisi perheensä elättää, normipäivä riittää oikein hyvin.

Eli esim. rekkakuskeiksi vain sinkkumiehiä? Ja alan vaihto sitten kun aikoo perustaa perheen?

On myös perheitä, joissa toimii se, että toinen on reissussa. Mutta se ei ole välttämättömyys riittävän tienestin kannalta kuitenkaan.

No joo, olisihan se varmasti jonkun mielestä ihanaa, jos jokainen saisi oman elantonsa omasta pellosta, lapset saisi olla kotona (yksin, kun vanhemmat olisi siellä peltohommissa) kouluikään saakka ja sitten auttaisivat vanhempia peltotöissä, tuvan lämmityksessä, eläinten hoidossa jne. Kenenkään ei tarviisi käydä töissä eikä maksaa veroja ja jos minä kasvattaisin perunaa ja naapuri porkkanaa niin voitaisiin vaihdella hyödykkeitä... :heart:
Jos saisin käännettyä kelloa 25 vuotta taaksepäin, niin mä tekisin juuri noin :)

Jos saisin käännettyä kelloa 25 vuotta taaksepäin, niin mä tekisin juuri noin :)

Ikä tuo viisautta. :flower:

Mulla oli juurikin tuollainen lapsuus, prikulleen. Mutta ei niin herkkua aina ole sekään... kävelin yksin pimeätä metsätietä koulubussille tai taksille, tulipa muutaman kerran törmättyä hirviin jne.
Kyllä pelotti.... mutta olihan se kivaa kun vanhemmat oli periaatteessa aina kotona, isälle vein traktorihommiin termarissa kahvia, siinä iskän polvella sitten istuin ja sain yhden eväsleivän sekä kahvitilkan....
lauantai aamuisin heräsin tuoreen pullan tuoksuun jonka seurana vasta lypsetty maito....

Ikä tuo viisautta. :flower:
Viisaudesta en tiedä, mutta iän myötä musta ainakin on tullut härskimpi. 25 vuotta sitten mulle ei olisi tullut mieleenikään hakea toimeentulotukea sen takia, etten halua käydä töissä. Tosin 25 vuotta sitten ei työkykyiselle ihmiselle olisi toimeentulutukea maksettukaan. Mutta nyt en tuntisi pienintäkään omantunnontuskaa, jos maksattaisin elämiseni muilla. Saisinhan mä siitä maapläntistä osan ruuistani, muun voisi maksaa sossu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraananyt:

Mulla oli juurikin tuollainen lapsuus, prikulleen. Mutta ei niin herkkua aina ole sekään... kävelin yksin pimeätä metsätietä koulubussille tai taksille, tulipa muutaman kerran törmättyä hirviin jne.
Kyllä pelotti.... mutta olihan se kivaa kun vanhemmat oli periaatteessa aina kotona, isälle vein traktorihommiin termarissa kahvia, siinä iskän polvella sitten istuin ja sain yhden eväsleivän sekä kahvitilkan....
lauantai aamuisin heräsin tuoreen pullan tuoksuun jonka seurana vasta lypsetty maito....

Ei se tarkoita, että jos eläisi luonnonmukaisesti, pitäisi elää pumpulissa, ilman negatiivisia kokemuksia...kyllä ne negatiivisemmatkin kokemukset ovat tarpeellisia, se pelkokin joskus. On turvallista pelätä, kun on äiti ja isä lähellä.

Terve ihminen tekee töitä, en tajua, miksi tällä palstalla työnteko nähdään epänormaalina! Kannatan kotihoitoa, mutten fanaattisuutta. Omat lapseni ovat aloittaneet päivähoidon 1v6kk ja 3v6kk ikäisinä, mutta vain 12 pv kuussa. Ja kaksi vuotta ollaan menty näin. Koen, että tällainen kultainen keskitie toimii hyvin!

Voisiko ap nyt tiivistää tuon "luonnollisen elämän" mulle pähkinänkuoreen, kun en sitä oikein tajua. Siis meidän kaikkien pitäisi muuttaa takaisin maalle, viljelemään luomupeltoa ja navettahommiin? Kuka ne lapset sitten hoitaa, kun äiti ja isi raataa maatilalla että saadaan edes jotain ruokaa pöytään?

Ja mistä te olette keksineet, että tämä toinen palstalla ihannoitu elämäntapa, 50-lukulainen isi-käy-töissä-ja-äiti-hoitaa-kodin on jotenkin "luonnollinen" elämäntapa? Ihminen on ollut laumaeläin paljon pidempään kuin ydinperhe-eläin, eli ei muuta kuin laumoissa maata kiertämään vaan! Syödään sitä mitä löydetään, ja jos ei löydetä mitään niin kuollaan nälkään :D

Yhteistyössä