Milloin vauva viikoksi hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Numbus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikö olis kannattanu pitää ne kahdenkeskiset häämatkat ennen lapsen siittämistä=)? Tätä kommennttia olen vaan odotellut... Eikun ihan tosi, joko otatte vauvan matkaan tai sitten siirrätte tuota häämatkaa jollakin kuukaudella. Onhan tuon ikäinen aika vaativa hoidettavakin muille kuin omille vanhemmilleen?

Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä:
Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Minä olen ollut 6-kuinen kun vanhempani ja sisarukseni lähtivät 2 viikoksi etelään ja minä jäin isovanhempien hoitoon ja mitään traumoja ei tänä päivänä kyllä tuosta asiasta ole.

Miten määrittelet että sulle ei oo jäänyt mitään traumoja? Onko psykiatrin lausunto? Ja miten voit sanoa että jos sulla ei oo traumoj,a se ei jollekin toiselle aiheuttais traumoja?

Itse tässä ruodin terapiassa epävakaata personaallisuuttani, jonka yhtenä lähteenä voi pitää varhaislapsuuden ahdistavia ero-/hylkäämiskokemuksia.

Hyvähän se on leikkiä toisen elämällä. Minusta ei kyllä alle 2 v voisi mihinkään viikoksi jättää!! Miks ihmeessä ei voi ottaa mukaan?!?!

Heh. Meillä Suomessa ei saa psykiatrin lausuntoa sillä perusteella, että käy sitä ihan oireettomana pyytämässä, kun "pitäisi todistaa ettei vanhempien matkalla vauva-aikanani ole ollut persoonaani huonoja seuraamuksia"

Ystäväni aikoinaan purki läheisriippuvaisuutta ja hylkäämispelkoaan terapiassa ja yhtenä "aiheuttajana" tarjottiin hänen liian tiivistä äitisuhdetta, eli hänen äitinsä luomaa riippuvuussuhdetta häneen! Kuten sanoin, ihmistieteet ovat tuttuja ja totta puhuen mielestäni niin epävakaita, ettei suoria syy-seuraussuhteita voida vetää.

Edelleenkin ymmärrän, että tämä riippuu paljon lapsesta ja myös vanhemmista. Näistä traumoista arvuuttelua en kuitenkaan nyt ole avauksella hakemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi ette ota vauvaa mukaan matkalle???? Tuon ikäinen on mitä helpoin matkakumppani, 2 reissua ollaan tehty (Italiaan ja Thaimaaseen) tuon ikäisen kanssa, ja 7-9 kkn ikäisen kanssa matkaaminen on helppoa. 1,5 vn kanssa jo haastavampaa. Saatte kyllä omaa aikaakin reissussa, vauva nukkuu vielä paljon. Tuon ikäistä en missään nimessä jättäisi edes isovanhempien hoitoon viikoksi.

Kiitos tästä. Paljon ollaan mietitty mukaan ottamistakin, mutta lähinnä kuumuus on se, mikä arveluttaa.

Mä oon sitä mieltä, että 7kk ikäinen vauva ei muista tuon taivaallista siitä, onko ollut sen viikon etelässä vai mummolla. Lapvi on varmasti ihan tyytyväinen, kunhan saa ruokaa, hellyytä, vaippa on kuiva ja saa nukkua. Ihan suotta siitä on kantaa huonoa omaatuntoa.

Noin pientä en edes ottaisi mukaan etelään, johan siihen helteeseen tuskastuu pieni vauva. . Veikkaan, että vauva on mummolaan ihan tyytyväinen, mutta äiskälle ja isälle tulee ikävä :)

Hyvää häämatkaa!

Alkuperäinen kirjoittaja NUmbus:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
VAUVAA ei milloinkaan viikoksi hoitoon. Meillä ainakin oli tuossa iässä kamalaa eroahdistusta ja mun ei kärsinyt mennä mihinkään. En olis ikinä voinut jättää poikaa viikoksi. Nyt ikää 1v4kk, kolmesti on ollu mummolassa yötä, aina yhden yön kerrallaan. Ottakaa lapsi ja mummo mukaan. Voitte viettää häämatkaa ja olla silti tarvittaessa lapsen lähellä.

Mies jää jo syksyllä kotiin lapsen kanssa kun minä lähden töihin, joten siitäkin olisi lapsen selvittävä. Raskas elämä meidän vauvalla ;)

Äitiäni, enkä anoppiani kyllä häämatkalle ottaisi :D

Tigru87: Tiesinkin, että on uskalias aihe ja tulee kaikenlaista kotipsykologin kommenttia, minkä kestän sen ihan hyvin. Noukin täältä ne rohkaisevat ja mielelläni myös huonoja kokemuksia kuulen. "En ole koskaan jättänyt lastani yöksi..."-kommentit ovat nyt minulle hyödyttömiä

miksei mummoa mukaan? Mummolle oma huone. Lapsen voi halutessaa viedä yökylään. Jättää päiväksi ja käydä kahdestaan esim merellä tai jollain päiväretkellä ja kahdestaan illallisella. En mä sitä tarkoita, että sen mummon kanssa pitäs siellä koko aika olla:)

Alkuperäinen kirjoittaja Numbus:
Aasiaan siis olemme menossa.

Laitan vielä, että mun serkkuni oli lapsiensa kanssa Thaimaassa, kun nuorin oli vasta 3kk vanha. Ja hyvin heillä matka käsittääkseni meni.
Itse kävin viime keväänä Kanarialla 6kk vanhan poitsun kanssa, tosin siellä ei ihan niin kuuma ole kuin Aasiassa.

Mutta ap tekee kuten parhaaksi näkee.

Mä ottaisin ehdottomasti mukaan. Ei vauva tietenkään muista mitään jälkikäteen, mutta muisto jää elämään kehoon tiedostamattomana tunnemuistina, joka voi oirehtia esim. stressinä.

7 kk ikäiselle oma äiti on jo korvaamaton ja ero äidistä on väistämättä erittäin ahdistavaa.

Saattaa olla että onnistuu tai sitten ei.

Meidän esikoinen oli puolivuotias kun miehen kanssa mentiin naimisiin. Tarkoitus oli viedä silloin Neiti yhdeksi yöksi mummun hoiviin että hääyötä päästään viettämään. Mummu on todella läheinen lapsilleni ja ollut todella paljon heidän kanssaan. Hoito alkoi hyvin, tietysti kun tuttu ja turvallinen hoitaja, päivähommat ja iltapuuhastelut olivat menneet tosi kivasti. Iltapesujen aikaan oli kuitenkin itku alkanut. Tyttö oli tunnistanut iltarutiinit, mummu kun teki ne ohjeiden mukaan juuri niinkuin kotonakin, ja vissiin oli paniikin saanut kun äiti ja isi puuttuivat.

Mummu oli tehnyt kaikkensa mutta siinä vaiheessa kun tyttö ei ollut suostunut koskemaan iltavelliinsä vaan huutanut vain hän soitti meille. Mnetiin hakemaan tyttö kotiin, syötin vellin mummulassa ja typy nukahti jo autoon. Vietettiin sitten minihääyö miehen kanssa olkkarin puolella kun tyttö nukkkui omassa pinniksessään makkarissa. :heart:

Ja meidänkin tapauksessa ei kyse ollut tissinkaipuusta, tyttö ei ollut moneen kuukauteen saanut enää tissiä. Eikä kyse ollut vierastamisesta koska mummulassa mummun hoidossa oli siiihen mennessä ollut päivällä pari kertaa oikein hyvällä menestyksellä. Kyse oli ihan puhtaasta äidin ja isin ikävästä (mikä yllätti meidätkin, koska ekan kohdalla ei osattu ajatellakaan että vauva osaisi noin paljon kaivata kun hyvää hoitoa kuitenkin sai).

Nykyään meidän lauma 6,4,&2 ovat viikonkin verran mummulassa, jos haluavat. Tosin hyvin usein haluavat jo parin yön jälkeen takaisin kotiin.

Alkuperäiseen aiheeseen en osaa kantaa ottaa kun ei ole viela vauvaakaan :) Mutta en kyllä anoppia häämatkalle mukaan haluaisi!! Enkä omaa äitiänikään, vaikka molemmat ovatkin oikein ihania ihmisiä.
Häämatka on mielestäni hääparin matka.

Mun tyttö oli 2 viikkoa hoidossa kun meoltiin häämatkalla. puolet ajasta vietti isänsä kanssa, ja puolet mummilassa. Kyllä sillä ikävä oli toisella viikolla jo ollut, ja mä laskin pari vikaa päivää sekunteja paluuseen..

Nyt mulla on 7 kk vauva, enkä jättäisi viikoksi. Mutta tämän vauvan kanssa ollaankin oltu tosi tiivis pari muutenkin, joten kamalaa se olisi..

Minusta on aika julma ajatus hylätä tuon ikäinen viikoksi. Se nyt on aivan eri juttu että jää kotiin isän kanssa, kun menet töihin, mutta ilman molempia vanhempia lapselle tulee väistämättä pelko hylkäämisestä, kun tuon ikäinen ei edes mitään selittelyjä ymmärrä.

Ja eikö teille itsellenne tule ikävä vauvaa???

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Meillä tyttö oli 5 yötä mummolassa kun olimme häämatkalla, oli tuolloin vuoden ikäinen. Hienosti meni sekä meillä että tytöllä.
Häämatka on vain kerran, kivaa reissua AP:lle :heart:

Sen lapsen vauvaikä ja turvallisuuden tunteen rakentumisen tärkeimmät ajatkin on vain kerran elämässä. Häämatkaa voi siirtää, lapsuutta ei.

Ottaisitte pienen mukaan. Hänhän on osa teidän perhettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Meillä tyttö oli 5 yötä mummolassa kun olimme häämatkalla, oli tuolloin vuoden ikäinen. Hienosti meni sekä meillä että tytöllä.
Häämatka on vain kerran, kivaa reissua AP:lle :heart:

Sen lapsen vauvaikä ja turvallisuuden tunteen rakentumisen tärkeimmät ajatkin on vain kerran elämässä. Häämatkaa voi siirtää, lapsuutta ei.

Ottaisitte pienen mukaan. Hänhän on osa teidän perhettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Boycot:
Saattaa olla että onnistuu tai sitten ei.

Meidän esikoinen oli puolivuotias kun miehen kanssa mentiin naimisiin. Tarkoitus oli viedä silloin Neiti yhdeksi yöksi mummun hoiviin että hääyötä päästään viettämään. Mummu on todella läheinen lapsilleni ja ollut todella paljon heidän kanssaan. Hoito alkoi hyvin, tietysti kun tuttu ja turvallinen hoitaja, päivähommat ja iltapuuhastelut olivat menneet tosi kivasti. Iltapesujen aikaan oli kuitenkin itku alkanut. Tyttö oli tunnistanut iltarutiinit, mummu kun teki ne ohjeiden mukaan juuri niinkuin kotonakin, ja vissiin oli paniikin saanut kun äiti ja isi puuttuivat.

Mummu oli tehnyt kaikkensa mutta siinä vaiheessa kun tyttö ei ollut suostunut koskemaan iltavelliinsä vaan huutanut vain hän soitti meille. Mnetiin hakemaan tyttö kotiin, syötin vellin mummulassa ja typy nukahti jo autoon. Vietettiin sitten minihääyö miehen kanssa olkkarin puolella kun tyttö nukkkui omassa pinniksessään makkarissa. :heart:

Ja meidänkin tapauksessa ei kyse ollut tissinkaipuusta, tyttö ei ollut moneen kuukauteen saanut enää tissiä. Eikä kyse ollut vierastamisesta koska mummulassa mummun hoidossa oli siiihen mennessä ollut päivällä pari kertaa oikein hyvällä menestyksellä. Kyse oli ihan puhtaasta äidin ja isin ikävästä (mikä yllätti meidätkin, koska ekan kohdalla ei osattu ajatellakaan että vauva osaisi noin paljon kaivata kun hyvää hoitoa kuitenkin sai).

Nykyään meidän lauma 6,4,&2 ovat viikonkin verran mummulassa, jos haluavat. Tosin hyvin usein haluavat jo parin yön jälkeen takaisin kotiin.

Lapsi on ollut jo nyt mummolassa yökylässä ja tarkoitus on tosiaan mennä "harjoittelemaan" mummolaan pidemmäksi aikaa 1-2vkoa ennen reissua. Jos ei suju, niin sitten otamme vauvan mukaan tai jätämme reissun väliin. Kylmiltään en tietenkään pientä mummolle jätä.

Alkuperäinen kirjoittaja ottakaa mukaan:
Minusta on aika julma ajatus hylätä tuon ikäinen viikoksi. Se nyt on aivan eri juttu että jää kotiin isän kanssa, kun menet töihin, mutta ilman molempia vanhempia lapselle tulee väistämättä pelko hylkäämisestä, kun tuon ikäinen ei edes mitään selittelyjä ymmärrä.

Tottakai tulee. Senkin olen täällä maininnut.

Jos mummi on tuttu,viettänyt paljon aikaa vauvan kanssa ym.niin anti mennä :) Mennäämpä historiaa taaksepäin,jolloin hoitovastuu ei ollut yhdellä tai edes kahdella ihmisellä,vaan koko suvulla.Joillain alkuperäiskansoilla edelleen sama meininki.Se on kuule täysin normaalia antaa isovanhempien hoitaa välillä lastenlastaan,sehän on rikkaus!Kaikilla lapsilla ei läheistä sukua ole lainkaan,en ymmärrä tätä vouhotusta että se on vasta vauva jne...minun lapset ovat syntymästään asti olleet tekemisissä isovanhempien kanssa,vauvana melkein päivittäin,nyt 5 ja 3vuotiaina viikoittain.Kesäisin ovat jo parivuotiaina olleet viikon heidän kanssaan mökillä,viikonloppuja vauvana ym.välillä itse olen mukana tai toisen kanssa kotona.Lapsi saa aivan erilaista huomiota mummilla ja nauttii hetkittäisestä "lellimisestä",mitä pahaa siinä on?Nauttikaa reissusta,kyllä se lapsi pärjää viikonkin tutun mummin luona=) Dont worry.

Noin pienen voisin jättää ehkä 1-2 yöksi hoitoon. Omalla kohdallani kyllä suurimmaksi osaksi johtuis siitä, että luultavasti mummo ei jaksaisi;)

Siksi vielä tuo meidän 5veekin on yhden yön kerrallaan mummilassa, vaikka mummi ja pappa tykkää pojasta ja poika menee mummilaan erittäin mielellään. Tätä pienintä, kohta 11kk, en ole yöksi vienyt enkä vie vielä moneen kuukauteen. Ole iloinen että teillä on noin jaksava mummi!

Meillä poika on vuoden ja kaksi kuukautta kun jää kolmeksi yöksi hoitoon meidän häämatkan ajaksi. Se on enimmäis aika minkä voin olla pienestä erossa, eikä sekään ole helppoa. Noin pientä en jättäisi edes yhdeksi yöksi, saati viikoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Numbus:
Alkuperäinen kirjoittaja ottakaa mukaan:

Tottakai tulee. Senkin olen täällä maininnut.

no just joo, vitsi mitä kärjistelyä.. :headwall: :headwall: :headwall:

Minä ottaisin myös vauvan mukaan matkalle (tai vauvalle hoitaja joka voisi sitten olla vauvan kanssa sen aikaa että itse pääsisi nauttimaan) tai siirtäisin häämatkaa. Meillä 7vuotiaskaan ei ole ollut viikkoa pois kotoa, pienemmistä puhumattakaan eikä meidänkään pienin ole enää mikään sinänsä pieni kun täyttää 3v.

hmm... meillä des esikko ole ollut noin kauan erossa... oli 2,5v kun oltiin miehen kanssa 4päivää poissa... hyvin oli menny... eli en osaa auttaa... tietty jos vauva tottunut siihen että toisetkin hoitaa ni sitten eli kannattaa tutustuttaa hoitajaan hyvin että lapsi tietää että hoitajaankin voi luottaa ja on läheinen....

Yhteistyössä