milloin laparoskopiaan?

Hei Endottaret,

Mulla vahvistunut epäily endosta, ja gyne kuitenkin sanoi että leikkaukseen ei laita mua vaikka molemmilla puolilla luultavasti endoa (ultrassa vain todettu). Sanoi että leikkaus ei paranna mahdollisuuksia niin paljon että kannattais mennä leikkaukseen vain lapsen saamisen takia. Kivut mulla on hallinnassa lääkkeillä.

On kuulemma tehty tutkimus jossa vain 18% paremmin tulleet raskaaksi ne joille tehty laparoskopia kuin ne joille ei tehty. Nyt siis jatketaan vielä yksi inseminaatio (3.) ja itte IVF:ään. Kesäksi saan kuulemma e-pillerit kiva kiva...

Miten muilla endosta kärsivillä? Onko laitettu lähete leikkaukseen? Vai jatkettu hoitoja tms??

 
Mulla näin: Ollaan vuos yritetty lasta. Ja mulla on endoepäily. Ultrassa ei kuitenkaan mitään nähty, mutta kivut on sitä luokkaa, että selvä endoepäily.
Tuota endon varmaa diagnoosia kun ei saa kuin vasta laparoskopiassa ja siellä nähdään muutenkin mikä on tilanne, onko torvet auki jne..
Mietittiin että lähdetäänkö ensin lapsettomuustutkimuksiin vai tehdäänkö ensin laparoskopia.
Päätettiin mennä ensin laparoskopiaan selvittämään kivut. Sen jälkeen mennään lapsettomuuspolille.
Endo kuin ei kivuista riipu. Voi olla pahakin endo eikä paljon kipuja tai jo lievässäkin endossa voi olla kamalia kipuja.
Olen kuullut että laparoskopiassa "putsauksen"jälkeen on puoli vuotta suurempi mahdollisuus tulla raskaaksi ihan luomustikin.
Laparoskopia on ainut tapa selvittää millaisesta endosta on kyse.
 
Mulla tehtiin laparoskopia ennen kun päääsin aloittamaan lapsettomuushoidot. Mulle nyt on sitä ennenki tehty 2 kertaa laparoskopia ja kerran vedetty koko maha auki ja leikattu toinen munasarja pois, kun siellä oli iso kasvain, mutta se EI ollut endoa.

Ton vikan laparoskopian jälkeen lääkäri sano, että nyt on kiire raskaaksitulon kanssa, kun ei toi toinenkaan munasarja kuulemma kauaa toimi. Siinä ei kiinni mitään kasvaimia yms ja senkin toimivuus selvis vasta siellä leikkauksessa. Samalla todettiin, että endo levinnyt tonne paksusuoleen kiinni, mutta sitä ei tossa leikkausessa voitu poistaa. Jouduin 2 kertaa peräsuolen tähystykseen ja siellä todettiin, että endo kasvanut suolesta läpi. MUTTA, sanottiin, että eka pitää koittaa hoidoilla lasta ja jos ei ala kuulumaan, niin sitte leikkaukseen, joka ei ole mikään ihan pieni operaatio..

No, helmikuussa mulle tehtiin eka IVF hoito ja siitä olen nyt raskaan, tänään raskausvkoja 8+5.

Mulle on sanottu joka leikkauksen jälkeen, että on parempi mahdollisuus tulla raskaaksi leikkauksen jälkeen.

Ehkä sun kannattas kysyä jonku toisen endometrioosiin erikoistuneen lääkärin mielipide, ilman että kerrot mitä sulle aikasemmin on sanottu. Lääkärithän ne parhaiten LUULIS tietävän sen tilanteen, kun tämänkin sairaus on niin yksilöllistä kaikilla.
 
Kiitos vastauksistanne. Mulle lääkäri sanoi että asiasta (siitä että lapasroskopian jälkeen tuleehelpommin raskaaksi) on tehty vain yksi tutkimus johon osallistui 350 henkilöä joilla endo varmistettu. Puolelle tehtiin laparoskopia ja puolelle ei molemmissa ryhmissä oli raskauksia hoidoilla ja ilman. Kuulemma 18% enemmän raskauksia tuossa ryhmässä jossa tehtiin laparoskopia... ja tämän perusteella ei vielä kuulemmä laparoskopiaa tarvitä ja mulla ultrassa nähdyt endometrioosikohdat vain 3cm kokoisia yli 5cm kuulemma leikataan. Mulla kivut siis on sellaset että ne kestää vaan muutaman päivän menkkojen alkaessa ja niihin tehoaa miranaxit mainiosti.

Vähän epäröivin mielin lähössä olen tuohon vikaan inssiin. Yksityisellä ollaan hoidoissa joten rahaa palaa jo insseihin ihan tarpeeksi...
 
Ehkä sun kannattais etsiä käsiisi joku endoon erikoistunut lääkäri.
Lääkärien mielipiteet nyt aina tiedetään: toinen on sitä mieltä ja toinen toista.
Sulla kun on noin selvästi nähty jo endometrioomat, että ihmettelen miksi et pääse laparoskopiaan? Sitä endoa voi olla paljon muuallakin, mitä ei ultrassa nähdä. Eikä tuosta laparoskopiasta ainakaan mitään haittaa ole.
Voihan olla, että olisi suurempi mahdollisuus onnistua hoidoissa laparoskopian jälkeen.
 
mä VAATISIN päästä lapraskopiaan koska siinähän kaikki vasta selviää...ihme asenne sun gynellä. tosin mäkin ehdotin itse gynelle että oliskohan jo aika tehdä lapraskopia kun clomit ei tehonnu ja 2v lasta väännetty. siihen hän sanoi että "niin onhan se parempi ensin tutkia ettei syö turhaan kalliita hormoneja". olin syöny 4kk niitä ennen sitä. mitään ihmeellistä ei löytynyt mutta onpahan endot ym. poissuljettu. mun ongelma on laiskat munasarjat, inssi kohta edessä kunhan menkat alkaa.

mä ihmettelen mun gyneä myös koska kysyin että eikö limistä pysty millään kasvattamaan kun clomit kehitti follikkeleja mutta limis oli liian ohut. hän sanoi että ei ole mitään lääkettä siihen. juuri joku kertoi käyttävänsä divigel voidetta tähän ongelmaan ja voide kuulemma tehosi! että ota näistä gyneistä sitten selvää! mun gyne toimii kunnallisella puolella sekä yksityisellä sektorilla ja häntä on paljon kehuttu. en tiedä siis mitä ajattelisin. meinaan kyllä myöhemmässä vaiheessa kysellä vähän lisää lääkkeistä joista olen lukenut että miksei niitä testata mulla. jos inssit ei tuota tulosta.
 
Liisa-Iines
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.04.2007 klo 23:29 amelie kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne. Mulle lääkäri sanoi että asiasta (siitä että lapasroskopian jälkeen tuleehelpommin raskaaksi) on tehty vain yksi tutkimus johon osallistui 350 henkilöä joilla endo varmistettu.
Kuulostaa kyllä oudolta noi sun saamat tiedot. Mulla on kotona mm.vihkonen, jonka sain naistenklinikalta ja siinä ihan selvästi kerrotaan, leikkaus parantaa raskaaksitulemisen mahdollisuutta. Mutta vain korkeintaan 2-6kk ajan leikkauksen jälkeen.

Mulle juuri tehtiin laparoskopia maanantaina, kohdun suusta poltettiin vähän niitä pesäkkeitä pois. Sitten olikin se toinen munasarja täysin kapseloitunut endon sisään, sitä ei edes näy!!! Ja suolessa on endoa. Näihin ei koskettu, olisivat kuulemma vaatineet paremmat esivalmistelut. Olen tosi pettynyt. Toinen munanjohdin on kunnossa, mutta ei siis ole tärpännyt vaikka ollaan yritetty yli 1,5v.

 
Kyllä mäkin edelleenkin suosittelen sua etsii endoon erikoistuneen lääkärin. Mua kun on TAYSissa ja TYKSissa leikattu, 3 eri lääkäri ja kaikki on ollu sitä mieltä, että leikkaus parantaa mahdollisuutta tulla raskaaks..

Ja kuten joku kirjoitti, niin leikkauksessa selvii vasta ne todelliset endopesäkkeet, mullaki löyty vaikka mitä sillon ekassa leikkausessa. Sen PITI olla laparoskopia, mutta siitä tulisin sitte se isompi leikkaus, en nyt saa päähäni mikä sen nimi on eli siis koko maha avattiin ja leikkauksen alunperin piti kestää joku 30min ja loppujen lopuks mun leikkaus kesti yli 4h.

Eihän lääkärit edes tiedä mikä todellisuudessa endoa aiheuttaa, niin ei ne voi sanoa etteikö sen leikkaaminen auttais sua raskaaksi tulemisen kanssa. Mulla ainaki autto ja niin autto myös mun kaverilla joka endoa hänkin sairastaa.<br><br>
 

Yhteistyössä