Milloin kertoa töissä et on raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Telluska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Telluska

Uusi jäsen
23.04.2008
25
0
1
Olen rv 10 ja aloitin työt uudessa työssä 10.3.08. 4 kuukauden koeaika siis menossa. Eka neuvola käynti takana. Tuntuu pahalta salata tämä iloinen asia, kun tykkään näistä ihmisistä tosi paljon. Vihdoin löysin työn jossa viihdyn.

Sitten kun et enää pysty asiaa peittelemään niin kerrot. Periaatteessa siun ei lain mukaan tarvitse kerto kun vasta 2kk ennen äippäloman alkua, että työnantaja ehtii ettiä sijaisen :)

minä odotin koeajan päättymistä. vaikka raskaana olevaa ei saisikaan potkasta pihalle voi syyksi koeajalla laittaa muunkin. yleensä kyllä niin ei käy,kun useesti sitä katsotaan irtisanomisen tapahtuneen raskaudentakia. pelasin kuitenkinkin varmanpäälle,pomo kun ei olut yhtään mukava mies. odota siihen asti että se loppuu,eihän siihen ole pitkäaikakaan enää eikä raskaus ehkä näy ennen sitä. mulla ainakaan kolmannestakaan maha ei tullu ulos kun vasya puolivälissä.

Voi mölli... koeaika päättyy siis heinäkuussa. Toivottavasti ei näy siihen mennessä. Vaikka mun puolesta saisi näkyä vaikka heti. Mun työsopimus on tosin tehty jatkuvaksi sopimukseksi 4 kk:n koeajalla. Hmm... mut raskaus ei ole peruste irtisanomiselle.

mulla oli edellisessä työpaikassa just luvattu pysyvä työpaikka,olin siellä ä-loman sijaisena ja sitten,kun kerroin olevani raskaana,niin eipä puhuttu asiasta enää mitään ja työsoppari kun päättyi,niin sit jäin "ä-lomalle",kun tuskin oisin saanu töitä mistään 8 vkoksi..ja hauskinta oli,että ne haki sinne ä-loman sijaista heti.. :whistle: ja se ketä mä sijaistin ei ollu enää ä-lomalla..

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
minä odotin koeajan päättymistä. vaikka raskaana olevaa ei saisikaan potkasta pihalle voi syyksi koeajalla laittaa muunkin. yleensä kyllä niin ei käy,kun useesti sitä katsotaan irtisanomisen tapahtuneen raskaudentakia. pelasin kuitenkinkin varmanpäälle,pomo kun ei olut yhtään mukava mies. odota siihen asti että se loppuu,eihän siihen ole pitkäaikakaan enää eikä raskaus ehkä näy ennen sitä. mulla ainakaan kolmannestakaan maha ei tullu ulos kun vasya puolivälissä.

Toi on aivan totta. Toisaalta, en tse haluaisi olla se henkilö, joka salaa raskautensa siihen asti, että koeaika päättyy ja sitten samantein menee ja läjäyttää asiansa. Kyllähän sen nyt tyhmempikin ymmärtää, miksi raskaus on salattu juuri tuon koeajan. Itse menisin reilulla pelillä, kertoisin raskaudesta ennen koeajan päätyttyä ja antaisin työnantajan päättää mitä tehdään. Jos työnantajasi potkaisee sinut pois raskautesi aikana jotakin muuta veruketta käyttäen, niin haluaisitko ihan todella sellaiseen työympäristöön? Minä en ainakaan.

Tota olen myös minä miettinyt. Mä haluaisin kertoa heti ja antaa heidän päättää mitä tekevät. Mut on palkattu ihan uuteen pestiin ja kaikki on sovitettu mulle sopivaksi, työhuoneet+läppäri ja kaikki. Tunnen et olen sen velkaa työnantajalle et kerron asian heti.

Alkuperäinen kirjoittaja Plussasinpas78:
Tota olen myös minä miettinyt. Mä haluaisin kertoa heti ja antaa heidän päättää mitä tekevät. Mut on palkattu ihan uuteen pestiin ja kaikki on sovitettu mulle sopivaksi, työhuoneet+läppäri ja kaikki. Tunnen et olen sen velkaa työnantajalle et kerron asian heti.

Nyt puhut mielestäni asiaa! Samoilla linjoilla olen kanssasi!

Voit vain kuvitella, miten pienen lapsen äitiin suhtaudutaan työpaikallasi, jos raskaana olevakin oltaisiin valmis potkaisemaan pihalle. Mulla on vahva tunne, että murehdit turhasta. Olin itsekin aikoinani aivan paniikissa ko. asiasta, mutta loppujen lopuksi työnantaja suhtautui asiaan loistavasti. :) Turhat pelot pois ja reilusti kertomaan. Sitä työnantajasikin arvostaa -olen varma siitä!

Ja tässä vaiheessa, kun tämä odotettu tulokas on nyt vihdoin masussa niin on aivan sama mitä tulee! Hitto töitä on tekevälle aina!! Taidan tuossa päiväkahvin jälkeen pyörähtää tuolla pomon huoneessa...Kiitos!

Oletko siis käynyt jo jossain ultrassa, että varmasti on vauva mahassa? En mä ainakaan ennen ensimmäistä ultraa kertoisi ja odottaisin ne ensimmäiset kriittiset 12 viikkoa ainakin.

Ultra on otettu Suomen Terveystalossa viikko sitten ja siellä se oli. Kaikki kuulemma näytti hyvältä. No ehkä se on parempi ottaa varman päälle ja odottaa viikolle 13.... Tosin voi se mennä kesken senkin jälkeen! Mulla on lääkärille käynti ja kokeet 22.5. Tää on kyllä sellasta soutamista ja huopaamista:) On tää niin toivottu juttu et tekisi mieli huutaa tosta ikkunasta!!

Helppo tuota on siirtää siirtämistään tuota kertomista. Tiedän omasta kokemuksesta. :)

Sitten kun saat kerrottua, niin sitten sun ei tartte töissäkään keksiä enää mitään verukkeita noille lääkäri -ja neuvolareissuille. Ilmeisesti olet virka-aikaan töissä, kuten neuvolat yms. Kyllä sen kerran kaks keksii, että menee hammaslääkärille, mutta pidemmän päälle sun purukaluston kuntoa kyllä aletaan epäilemään, jos alvariinsa juurihoidossa ramppaat... :)

:laugh: Totta!! Täällä ei kukaan onneksi pahemmin kysele ja lähin työkaveri tietää raskaudestani. Soveltaa mun kanssa sit jos tulee kysymyksiä:) Nooh käväsen siellä lääkärin tarkastuksessa ja kokeissa ensi kuussa sitten on aika nostaa kissa pöydälle!

Itse pelaisin varman päälle ja kertoisin vasta kun koeaika on ohi. Jos siitä joku mussuttaa ,niin sano, että pelkäsin keskenmenoa tjsp.
Kyllä se kannattaa huonompikin työpaikka "varmistaa", on se aina parempi kuin ei mitään duunia. Varsinkin tilipäivisin. (Ja se työnantaja ei reiluuttaan ole antamatta sulle potkuja jos sillä on siihen vähänkin paineita.)

Juu! On helppo olla töissä, kun on yksi liittolainen:) Toki pidän pomoa peikkona, kun ei vielä tunne ihmistä. Samassa kahvipöydässä istutaan kaikki, et siinä pikkuhiljaa oppii tuntemaan. Vitsiä pomo heittää ja vaikuttaa ihmiseltä, jota helppo lähestyä. Katsotaan miten sitten käy, kun kerron.

Ehkäpä sun on tosissaan parempi katsoa tuohon lääkärikäyntiin asti (22.5.) ja kertoa sen jälkeen, jos/kun kaikki OK. Olen kyllä sitä mieltä, että ennen koeajan loppua olisi reilua kertoa, eli peesaan itseäni: "Itse menisin reilulla pelillä, kertoisin raskaudesta ennen koeajan päätyttyä ja antaisin työnantajan päättää mitä tehdään." ja "Turhat pelot pois ja reilusti kertomaan. Sitä työnantajasikin arvostaa -olen varma siitä!" Kyllä se työnantajakin työlain tuntee ja tietää, ettei raskaana olevaa (verukkeella millä hyvänsä) ole viisasta potkia pellolle.

Itse tietysti päätät mitä teet -neuvoja tuntuu satelevan jokaiselta ja mielipiteita on monia. Minusta tuntuu kirjoituksiesi perusteella, että olet korkeastikoulutettu (väh. AMK) ja meillä kyllä töitä riittää, kuten itsekin totesit. Huonommin on asiat niillä, joilla koulutus jäänyt puolitiehen. (Olen pahoillani jos loukkasin jotakuta, mutta tämä on totuus tällähetkellä Suomessa.)

Itse kerroin samana päivänä työnantajalle kun menin allekirjoittamaan vakituisen työpaikan papereita. Olin tosin ollut osa-aikaisena jo vuoden sitä ennen. Olin saamassa kenkää kun yksiköstä karsittiin porukkaa ja siinä oli sitten luottomiehet ja työsuojeluvaltuutetut sähläämässä ja pomo sitten keksi uuden homman mulle niin sain pitää paikkani. Samalla sain sen vakituisen paikan. Kerroin pomolle, hän onnitteli ja ojensi kynän. Alkoi kertomaan kun hänen vaimonsa oli odottanut heidän lapsiansa.
Oli mullakin huoli että potkivatko pihalle kun oli muutenkin niin sekavaa siinä vaiheessa.

Minusta on surullista, että naiset ajattelevat työnantajansa parasta. Itse en ajattele kenenkään muun parasta, kuin tulevan lapseni. Suojaan lapseni tulevaisuuden säilyttämällä vakituisen paikan.

Jos olet töissä isossa firmassa, niin raskaana olosi ei varmasti vaikuta mihinkään. Yrityksen maine on paljon tärkeämpää kun mammalomat. Korkeintaan seuraus voi olla se, ettei sinua uskalleta irtisanoa koeajalla, vaikka olisit miten huono työssäsi.
Itse olen töissä suuressa firmassa, ja meillä ainakin ollaan todella tarkkoja siitä, että työehtosopimusta noudatetaan. Kaikki irtisanomiset menee HR- osaston kautta, eli kukaan yksittäinen pomo ei voi laittomia tai edes "epäilyttäviä" irtisanomisia omavaltaisesti suorittaa.