Milloin karkki ja keppos kierrokselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anne"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"anne"

Vieras
Minä päivänä olette laittamssa lapsia karkki ja kepposkierrokselle?

Niin ja tiedän, että kaikki eivät laita ollenkaan ja pitävät tapaa tyhmänä sekä turhana jne. Mutta kysymys on suunnattu heille, keiden lapset tällaista juhlaa viettävät.

Itse kuulun niihin, jotka vastaavat: Ei milloinkaan. Se olkoon kuitenkin jokaisen perheen oma asia, jos se pysyy semmoisena. Jos et halua että sinä tai lapsesi saatte kuulla tarkemmin vastakkaisen mielipiteen niin kannattaa olla tarkkana sen suhteen, mille oville menee. Kannattanee siis sopia tuttavien/naapureiden kanssa, että tietävät varautua. Itse en meinaan halua näitä kakki- ja kepposkierroslaisia lähellekään omaa oveani (tämän asian tiimoilta)!

[QUOTE="anne";27403599]Minä päivänä olette laittamssa lapsia karkki ja kepposkierrokselle?

Niin ja tiedän, että kaikki eivät laita ollenkaan ja pitävät tapaa tyhmänä sekä turhana jne. Mutta kysymys on suunnattu heille, keiden lapset tällaista juhlaa viettävät.[/QUOTE]

Miksi lapset pitäisi laittaa jollekin kierrokselle? Toivottavasti olet sopinut etukäteen että saavat mennä? Suomessa kun tuo päivä ei ole mitenkään vakiintunut, niin mun mielestä ei ole soveliasta ihan tosta vaan mennä toisten ovien taakse keppostelemaan.

Ostakaa itse lapsillenne ne halloweenkarkit, pukeutukaa ja pitäkää hauskaa. Mutta kerjääminen on kielletty.

Jep, ketjuun vastaavat juuri ne hapannaamat, joilla ei ole mitään asiaankuuluvaa sanottavaa, vain märisemistä.
Mielestäni on ihan hauskaa, kun naapurin lapset ja kummilapset ovat käyneet ovella pelottelemassa. Ihan hauska tapa ja varsinkin lapsille tosi jännää. Valitettavasti en kyllä nyt muista, tulivatko kuun viimeinen päivä vai pyhäinpäivänä.

Vietämme kyllä halloweenjuhlaa ystäväporukalla kuten viime vuonnakin, sekä aikuiset että lapset pukeutvat naamiaispukuun ja syömme yhdessä herkkuja. Mutta tietääkseni kukaan ei ole menossa kenenkään ovelle keppostelemaan.

Miksi ainut tapa pitää hauskaa on kiertää ovelta ovelle kerjäämässä? Eikö tosiaan voisi itse järjestää halloweenjuhlia ja hassutella sitten sillä porukalla joka tulee juhlimaan?

• Tykkää
Reactions: Minuli
Jep, jep. Onneksi asumme alueella, jossa on paljon ilmeisen samankaltaisesti ajattelevia perheitä. Täällä kiertelee aina paljon lapsia ovella 'keppostelemassa'. Lapsista on mukavaa ja jännää kulkea pimeässä ja naamiaisvaatteet päällä ulkona. Meidänkin ovella käy n. 30 lasta. En usko kenenkään lasten olevan niin karkin nälkäisiä että siksi kiertäisivät, tämä vain on lapsista kiva juttu.

Lapset tuossa jo suunnittelivat pukuja ja kepposia. Minä vain mietin että, meneekä sinne kiertelemään huomenna perjantaina, vai lauantaina? Vai vasta seuraavalla viikolla?

Näin kun lokakuun viimeinen päivä osuu keskelle viikkoa, on täällä kierrellyt aiempina vuosina lapsia kahtena eri viikonloppuna.

En ikinä..Enkä ymmärrä tota,että tuoki väen vängällä halutaan tunkea suomalaiseen kulttuuriin. Mä sytytän kynttilän mun läheisille ja muistelen heitä..
Ja kuten tuossa muutama jo sanonukki,niin todellakin mä myös suosittelen ett sovitte etukäteen mille ovelle mennään.. Mäkään en todellakaan halua mitään karkki vai kepponen kerjuuta ovelle...

[QUOTE="vieras";27403657]Miksi ainut tapa pitää hauskaa on kiertää ovelta ovelle kerjäämässä? Eikö tosiaan voisi itse järjestää halloweenjuhlia ja hassutella sitten sillä porukalla joka tulee juhlimaan?[/QUOTE]

Ei kai kukaan ole väittänyt, että tuo on ainoa tapa pitää hauskaa. Uskoisin, etttä aloittajallakin sentään joskus muulloinkin on hauskaa, kuin karkkikierroksella ollessaan.

Ja kukaan ei voi kieltää sitä, etteivätkö lapset nauttisi tuosta täysin rinnoin. Meillä käyneet ipanat ovat kaikki olleet aivan täpinöissään ja hehkuttaneet asiaa monta päivää ennen ja jälkeen kierroksen.
Eli kannattaisiko edes kerran vuodessa ajatella sitä, mikä siitä lapsesta olisi hauskaa, eikä antaa oman pessimistisen ja valittavan mielialan viedä lapselta sitäkin iloa.

[QUOTE="...";27403768]Ei kai kukaan ole väittänyt, että tuo on ainoa tapa pitää hauskaa. Uskoisin, etttä aloittajallakin sentään joskus muulloinkin on hauskaa, kuin karkkikierroksella ollessaan.

Ja kukaan ei voi kieltää sitä, etteivätkö lapset nauttisi tuosta täysin rinnoin. Meillä käyneet ipanat ovat kaikki olleet aivan täpinöissään ja hehkuttaneet asiaa monta päivää ennen ja jälkeen kierroksen.
Eli kannattaisiko edes kerran vuodessa ajatella sitä, mikä siitä lapsesta olisi hauskaa, eikä antaa oman pessimistisen ja valittavan mielialan viedä lapselta sitäkin iloa.[/QUOTE]

Halloween ei ole suomalainen juhla, joten siksi siihen karkkikierrokseen suhtaudutaan. kielteisesti. Ap:n kannattaa pohtia sitä karkkikierrsota paikallisten asukkaiden kanssa kuin meidän tiukkapipojen.

[QUOTE="...";27403768]Ei kai kukaan ole väittänyt, että tuo on ainoa tapa pitää hauskaa. Uskoisin, etttä aloittajallakin sentään joskus muulloinkin on hauskaa, kuin karkkikierroksella ollessaan.

Eli kannattaisiko edes kerran vuodessa ajatella sitä, mikä siitä lapsesta olisi hauskaa, eikä antaa oman pessimistisen ja valittavan mielialan viedä lapselta sitäkin iloa.[/QUOTE]

Juuri se asun suunnittelu ja kepposen keksiminen tuntuu olevan lapsista erityisen hauskaa. Halloween juhlia on pidetty tässä kotona kyllä useammankin kerran, mutta nyt kun lapset ovat jo isompia, eli koululaisia, niin haluavat lähteä kiertelemään. Ja hauavat lähteä siksikin, että se on täällläpäin asuvilla lapsilla muillakin tapana. Lapset sitten koittavat pelotella toisiaan tuolla kylänraitilla kulkiessaan.

Tekisi varmaan ihan eetvarttia muutamille palstan aikusillekin lähteä pimeällä, naamiasasussa vähän revittelemään. Ei tuntuisi arki aina yhtä ankealta.

Jotenkin vierastan tuota jenkkien "kurpitsajuhlaa" kun näitä kotimaisia perinteitäkin olis kiva vaalia... eli meiltä ei tipu karkkia eikä lähdetä keppostelemaan... ja kun täällä tuntuu tuo päiväkin olevan vähän hukassa. Kuten ap.kin kyseli.
Meillä lapset viettää kavereiden kanssa "kummitusjuhlat" juoksevat pihalla lamppujen kanssa ja syövät hauskoja hirmuisia herkkuja... lapsena käytiin pyhäinpäivänä viemässä haudoille kynttilä ja sitä perinnettä olis hienoa herätellä uudelleen.
Ja täällä kyllä jo pääsiäisenä on liikkeellä "bisnesnoitia" pyytävät rahaa ja puku on vähän mitä sattuu...valitettavasti :(

[QUOTE="anne";27403824]Juuri se asun suunnittelu ja kepposen keksiminen tuntuu olevan lapsista erityisen hauskaa. Halloween juhlia on pidetty tässä kotona kyllä useammankin kerran, mutta nyt kun lapset ovat jo isompia, eli koululaisia, niin haluavat lähteä kiertelemään. Ja hauavat lähteä siksikin, että se on täällläpäin asuvilla lapsilla muillakin tapana. Lapset sitten koittavat pelotella toisiaan tuolla kylänraitilla kulkiessaan.

Tekisi varmaan ihan eetvarttia muutamille palstan aikusillekin lähteä pimeällä, naamiasasussa vähän revittelemään. Ei tuntuisi arki aina yhtä ankealta.[/QUOTE]

Eivät kyllä ole koskaan halunneet lähteä kiertelemään vaan ovat pitäneet koko ajatusta ihan tyhmänä. Ehkäpä jossain Pohjanmaalla pitää aina olla niinkuin toisetkin eikä tule mieleenkään edes ajatella toisin kuin muut. Täällä päin Suomea kuitenkin eletään vielä suomalaisen kulttuurin perinteitä eikä olla vallan televisiosta opitun kulttuurin varassa.

No mun ohjeeni siitä huolimatta on että sovi etukäteen tuttujen kanssa kenen ovelle lapsesi voivat mennä. Vältytään pettymyksiltä ja pahalta mieleltä puolin ja toisin.

Halloweenkierros ei kuulu suomalaiseen perinteeseen, ja osa ei välttämättä ole varautunut mitenkään kun ei tiedä tällaisesta.

On minusta vähän hassua nimitellä toisia tiukkapipoisiksi jos olettaa noin vain että toisten pitäisi lähteä samaan leikkiin mukaan. Jokainen voi itse valita viettääkö halloweenia ja haluaako antaa karkkia vai ei. Siksi helpointa olisi tosiaan se että on etukäteen sovittu ne paikat mistä karkkia varmasti saa.

[QUOTE="anne";27403824]Juuri se asun suunnittelu ja kepposen keksiminen tuntuu olevan lapsista erityisen hauskaa. Halloween juhlia on pidetty tässä kotona kyllä useammankin kerran, mutta nyt kun lapset ovat jo isompia, eli koululaisia, niin haluavat lähteä kiertelemään. Ja hauavat lähteä siksikin, että se on täällläpäin asuvilla lapsilla muillakin tapana. Lapset sitten koittavat pelotella toisiaan tuolla kylänraitilla kulkiessaan.

Tekisi varmaan ihan eetvarttia muutamille palstan aikusillekin lähteä pimeällä, naamiasasussa vähän revittelemään. Ei tuntuisi arki aina yhtä ankealta.[/QUOTE]

Arki ei tunnu ankealta ja naamiaisiin on silloin tällöin oikein kiva osallistua. En kuitenkaan halua viettää Halloween-juhlaa, joka ei kuulu omaan perinteeseeni, enkä myöskään halua kyseistä juhlaa perinteisiini mukaan, koska perinteisesti pyhäinpäivänä olen muistellut menetettyjä läheisiäni. En myöskään pidä pelottelusta tai kauhusta enkä liioin mistään siihen liittyvästä. Revittelen paljon mieluummin pelleasu päällä tai vaikkapa hattivatiksi pukeutuneena.

Mun mielestä on edelleenkin ok, jos joku sitä juhlaa haluaa viettää, mutta koska itselläni ei tällaista perinnettä ole, enkä tällaista halua, toivon, että myös muut kunnioittavat sitä, eivätkä tule oveni taakse eikä minun jatkossa tarvitse ruveta pelkäämään "kepposia" tai tiellä kävellessäni tuntemattomien säikäyttelyjä.. Ei edes halloweenin aikaan..

Meillä virvotaan pääsiäisenä ja meille on turha tulla nyt kyllä milleen kierroksekselle. Pääsiäisenä varaudun noitia varten, nyt en aio varautua mitään varten.

Ja ei, mun lapset ei lähde mihinkään kierroksille nyt. Pääsiäisenä menevät.

Vaikka lapset nauttisivat siitä miten täysin rinnoin, aikuiset eivät välttämättä ole kovin ihastuneita näihin "riisiä ovimatolla" tai "teippiä avaimenreijässä" kepposiin. Ne eivät ole mitenkään täysin harmittomia, kun se märkä ovimatto voi mennä pilalle riisistä tai teippi sinne avaimenreikään.

Kuka vahtii että homma pysyy jossain järjellisissä rajoissa? Miksi naapureiden pitäis maksaa halloweenhupailun karkit?

Väitän että suuri osa ihmisistä joilla ei ole päiväkoti/kouluikäisiä lapsia ei ole edes kuullut että Suomessa joku kiertäisi keppostelemassa yhtään missään. Halloweenjuhlatkin on suhteellisen tuore ilmiö.

Mwilläpäin ei ole ikinä näkynyt halloweenin aikaan mitään kiertelijöitä, eikä ole ovella ketään käynyt. Joten jos joku tulisi yhtäkkiä ovelle halloween asussa, niin jäisi kyllä ovi avaamatta, kun en ole sellaisiin varautunut..
Halloween ei ole suomalainen juttu. Minusta riittää että lapset kiertelee pääsiäisinä.

Ongelma ei ole se kenen ovelle lapset menevät, vaan se minä päivänä menevät. Eikä sekään mikään varsinainen ongelma ole. Kiva tietysti olisi kierrellä silloin kun muitakin on liikkeellä. Lapset ovat keskenään jotain asiasta puhuneet, mutta kuten yleensäkin lapsilla, ei he enään muistaneet milloin toiset ovat kierrokselle menossa. Mutta ei tämä niin vakavaa ole, laitetaan asut ja kepposet valmiiksi ja menkööt lapset sitten kun alkaa tämä omakin ovikello soida.

Ja sellaisilla ovilla jossa tähän juhlaan ei oltu varauduttu tai haluttu osallistua ovat lapset toivottaneet hauskaa illan jatkoa, eikä siitä ole mitään kepposta kenellekään seurannut. Kepposen ovat saanet ne jotka ovat sen halunneet. Ja seuraavana vuonna eivät ole enään samoille oville menneet, mitkä ovat tienneet juhlaan osallistumattomkisi.

Suomessa ei todellakaan millloinkaan. Jos jonkun ovella käy 30 lasta niin voi voi, johan siinä pitää saranatkin huoltaa. USA tapa eikä tosiaan kuulu Suomeen. Jos ei edes tätä tapaa kunnioittava itse tiedä mitä viettää ja milloin? Onko joulun vietossa tai pääsiäisen vieton ajankohdassa epäselvää? Ehkä siinä vastaus.

Yhteistyössä