Mitä ajattelen vanhempainilloista ja vanhempainyhdistyksistä ja vastaavista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No joo, ei näitä juttuja kannata niin vakavasti ottaa. Mä olen käynyt kokouksissa, koska samalla tutustuu muihin vanhempiin ja osoitetaan pienille koululaisille miten voi kerätä retkirahaa. Vielä eivät leivo tai myy ainakaan yksin, mutta muutaman vuoden päästä kyllä. Tarkoituksenani ei ole vähätellä yhteistoimintaa eikä varsinkaan sitä, että vanhemmat tekevät yhdessä lasten kanssa rahankeruuta, retkiä tai askartelua. Pääasia on, että puuhataan ja on kivaa. Ehkä kaikki ei aina ole niin taloudellisesti tai ajallisestikaan järkevää, mutta toisaalta eri ihmiset tykkää tehdä eri asioita. Mun pitää vaan varoa, etten päädy mokkapalavastaavaksi, koska se ei välttämättä ole mun juttu :D

No joo, ei näitä juttuja kannata niin vakavasti ottaa. Mä olen käynyt kokouksissa, koska samalla tutustuu muihin vanhempiin ja osoitetaan pienille koululaisille miten voi kerätä retkirahaa. Vielä eivät leivo tai myy ainakaan yksin, mutta muutaman vuoden päästä kyllä. Tarkoituksenani ei ole vähätellä yhteistoimintaa eikä varsinkaan sitä, että vanhemmat tekevät yhdessä lasten kanssa rahankeruuta, retkiä tai askartelua. Pääasia on, että puuhataan ja on kivaa. Ehkä kaikki ei aina ole niin taloudellisesti tai ajallisestikaan järkevää, mutta toisaalta eri ihmiset tykkää tehdä eri asioita. Mun pitää vaan varoa, etten päädy mokkapalavastaavaksi, koska se ei välttämättä ole mun juttu :D
Ihana :laugh:

Mä olen ajatellut tuosta rahan tienaamisesta niin, että lapseni oppivat tienaamaan itselleen rahaa kotonakin. Tavallisista kotitöistä ei rahaa tipu, mutta isommista hommista kylläkin. Lasteni ei kuitenkaan ole tarvinnut omilla rahoillaan kustantaa mitään kouluun liittyvää vaan olen katsonut, että nämä koulujen retket yms kuuluvat samaan sarjaan kuin koulureput, kouluvaatteet ja liikuntavälineetkin. Niitä ei lasten ole tarvinnut omilla rahoillaan ostaa.

Meillä se vanhempainyhdistyspönötys on tuonut lapsille välitunteja varten välineitä, yms. Rahat on menneet suoraan koululaisten ja koulun hyväksi. Ei se kokouksissa istuminen mitään hauskaa ole, tehotonta ja usein sais puuhat hoidettua paljon paremmin etänä, mutta yhdistyslakikin jotain tiettyjä juttuja velvoittaa.

Se on kuitenkin harmi, että muilta vanhemmilta tulee pelkkää valitusta. Jos on ostettu pihaan isot keinut, niin olis niiden lisäksi pitänyt saadakin kiipeilyteline tms. Samoin valitetaan sitä, jos jonain vuonna vanhempainyhdistys ei muistakaan koulunsa lopettavia. Vaikea se on rahatta muistaa :)

En mäkään pidä kokouksista tai vanhempainilloista. Sen kyllä oon huomannut, että ne vanhempainiltojen äänekkäimmät todella harvoin ovat mukana missään konkreettisessa, edes siinä vanhempainyhdistyksessä. Leipomaan olen suostunut, se on se mun lahjoitus koululle. Voisin toki tehdä niinkin, että maksaisin niille omalta tililtä lahjoituksen kerta vuoteen. Mutta jos ne saa mun kahdenkympin panoksella hankittua varoja 50 euroa, niin parempi niin.

Yhteistyössä