Milloin käänsitte turvaistuimen katse menosuuntaan?

Poika 1 v 2 kk ei ole lainkaan viihtynyt autossa kun joutuu olemaan selkä menosuuntaan turvaistuimessa. Kokeiltiin nyt turvaistuinta toisinpäin (katse menosuuntaan) ja viihtyminen parani huomattavasti. Mutta uskaltaako niin nuorta pitää vielä katse menosuuntaan? Minkä ikäisenä olette itse kääntäneet turvaistuimen?
 
Suositushan on vähintään kolmevuotiaaksi, meillä esikoinen käännettiin noin 2,8v kun vauva siirtyu kaukalosta isoon istuimeen ja autoon ei saanut järkevästi kahta selkämenosuuntaan. Nuorempi siirtyi vähän aikaisemmin (2,5) koska oli niin pitkäraajainen että teki pahaa katsella kun toinen oli aivan jalat solmussa.

En noin pientä kyllä vielä laittaisi, jos tulee kolari pienikin niin niska on kyllä aikamoisella rasituksella.

Kopio liikenneturvan sivuilta:
Selkä ajosuuntaan on pienille lapsille turvallisin

Pienille lapsille turvallisimpia ovat selkä ajosuuntaan asennettavat turvaistuimet tai -kaukalot. Valtaosa onnettomuuksista on etupäätörmäyksiä, jotka ovat myös voimakkaimpia. Lapsen kaularakenne ei ole riittävän vahva kestämään kolarivoimia, sillä aikuisiin verrattuna heidän päänsä on painavampi suhteessa kehoon. Selkä ajosuuntaan olevassa turvaistuimessa lapsen kaula saa tarvitsemansa tuen.

Tutkimusten mukaan kasvot ajosuuntaan kiinnitettävissä istuimissa riski kuolla ja loukkaantua vakavasti on suurempi kuin selkä ajosuuntaan kiinnitettävässä turvaistuimessa.
Kuinka kauan selkä ajosuuntaan

Lasta suositellaan kuljetettavaksi selkä ajosuuntaan niin kauan kuin hän sopii istuimeen, mutta ainakin kolmeen ikävuoteen saakka. Turvalaitteen kiinnitysohjeista selviää, onko laite hyväksytty kiinnitettäväksi selkä ajosuuntaan.

 
me siirretiin poika kasvot menosuuntaan pojan ollessa 9kk, ostettiin semmonen istuin johon pystyi jo sen ikäsen laittaa kasvot menosuuntaan ja kyllä alkoi matkan tekoa taas sujua kun näkikin jotain ja jutut kasvoi myös käännön myötä =)
 
flo
Meillä on molemmat käännetty n. 3-vuotiaina siksi, että jalat olivat liian koukussa eli matkustusasento meni kurjaksi. Olisimme pitäneet pitkillä matkoilla muuten vielä selkä menosuuntaan ihan turvallisuuden vuoksi. Kyllähän lapset viihtyvät paremmin nenä menosuuntaan, mutta turvallisuusasioissa meillä kyllä nipotetaan ihan satasella!
 
meidän poika rupesi istumaan kasvot meno suuntaan 10kk. onhan se tietenkin isompi riski loukkaantua, mutta ei pidä ajatella silleen että "kun minä ajan kolarin" pitää ajatella positiivisesti! ja jos lapsi on huomattavasti tyytyväisempi nokka kohti meno suuntaa niin tuskin kukaan jaksaa silloin kuunnella jatkuvaa kitinää..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2006 klo 16:04 etana-elli kirjoitti:
meidän poika rupesi istumaan kasvot meno suuntaan 10kk. onhan se tietenkin isompi riski loukkaantua, mutta ei pidä ajatella silleen että "kun minä ajan kolarin" pitää ajatella positiivisesti! ja jos lapsi on huomattavasti tyytyväisempi nokka kohti meno suuntaa niin tuskin kukaan jaksaa silloin kuunnella jatkuvaa kitinää..
Joo ja sitten kun rysähtää tai tulee vaan pieni töytäsy niin ajattele siinä sitten positiiviseti kun lapsen niskat on entiset :headwall: :headwall:
Itsellä on menny niskat sellaisessa tilanteessa että olin pysähtyneenä ja toinen auto ajoi perään, parkeeraustilanne joten vauhti oli todella hiljainen. Niskatukea pidin melkein 2 kuukautta ja yli puoli vuotta kärsin lähes jatkuvasta migreenistä kunnes saatiin hermo paikalleen. Lääkärin sanojen mukaan vauvalta olisi voinut mennä henki. :ashamed:
 
ite oon ajatellut sen näin että poikani painaa nyt yli 12kiloa ja sais olla jo toisinpäin!
ja kolaritilanteessa se on sama jos joku ajaa perään niin yhtälailla auto nytkähtää kuin jos lapsi takaperin ja tulee nokkakolari....tajusitteko mitä yritän sanoa....
no meillä siirsin juuri kaksi viikkoa sitten oikein päin eli naama menosuuntaan ja poika 1v 3kk eilen!!!
 
Meidän turvaistuimen ohjeessa lukee, että 9-kiloisen saa meidän istumeen laittaa nenä menosuuntaan, MUTTA se on turvallisuusriski. Alle 15-kiloisen on syytä matkustaa selkä menosuuntaan.
Meilläkin varmaan likka viihtyisi paremmin autossa toisinpäin, mutta en kyllä vielä n. 11,5-kiloista, 1,5-vuotiasta laita kasvot menosuuntaan. Jos menee niskat nurin niin kyllä kitinät on siihen verrattuna aika pientä.
 
RPM
No meillä ei ole vielä käännetty, poika on 1,8v.
Kaikki tietenkin tekee niin kuin parhaaksi näkee. Turha sitä on toisia syyllistää jos kääntävät istuimen toisin päin aikaisin, ottaen huomioon että istuimia ei ole kovin monia vuosia edes ollut käytössä saatika edes turvavöitä! Kysykääpä omilta vanhemmiltanne miten me ollaan autossa oltu...istuttu miten on huvittanu ja ilman vöitä ja istuimia.
Joten eiköhän se nyt ole pääasia että on edes isuimessa!
 
Aivan ei olla istuttu turvaistuimissa/vöissä, ystäväni sisko kuoli tämän takia. HTS löytyy turvaistuin jossa turvaraudan ansiosta on hyvin jalkatilaa eikä tuu siinä ongelmia.

En kääntäisi ennen 3v.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2006 klo 15:12 reea-ruu kirjoitti:
me siirretiin poika kasvot menosuuntaan pojan ollessa 9kk, ostettiin semmonen istuin johon pystyi jo sen ikäsen laittaa kasvot menosuuntaan ja kyllä alkoi matkan tekoa taas sujua kun näkikin jotain ja jutut kasvoi myös käännön myötä =)
Saan varmaan TAAS haukut miten huono äiti olen kun uskaltaudun tämän tänne laittamaan, mutta meillä kans poika käännettiin nenä menosuuntaan 9kk vanhana ja hyvin on mennyt. myös tuo nuorempi käännetään samoihin aikoihin, riippuen miten kauan mahtuu tuohon vauvaistuimeen... Meilläkin siis istuin joka tarkotettu vaan nenä menosuuntaan ja muistaakseni oli 10-18kg (tms.) painaville lapsille tarkotettu...
 
Meillä poika melkein 3v ja vielä istuu selkä menosuuntaan ja mahtuu hyvin niin istumaan. Ei olla ajateltu vielä kääntää kun hyvin mahtuu näinkin. Etupenkille ei kyllä sitte hyvin mahdu mut istunkin takana.
 
hmm.. mä en uskaltais.. en siis todellakaan uskaltais laittaa meidän pojua 1v4kk istumaan naama menosuuntaan.. :ashamed: jos jotakin sattuis niin en kestäis sitä syylisyyttä mitä tulis... :'( varsinkaan että 9kk ikäistä joka on vielä ihan vauva.. :eek: :ashamed: ei niitä suosituksia turhaan ole laitettu.. pitäis melkein lailla turvata se että lapset on ainaki siihen 2 vuoteen asti nassu menosuuntaan.. tietysti mielummin 3 vuotiaaksi asti :whistle: lapsen parasta ja turvallisuutta ajatellen..
 
Dada
Kyllä mua kylmää nämä "käännettiin lapsi 9kk kasvot menosuuntaan". Itsellä kaksivuotias poika, ja yhden kolarin kokeneena voin todeta, että käännän vasta kun on aivan pakko, luultavasti 3-4-vuotiaana.

Meillä siis kävi niin, että kaupunkinopeudella toisen osapuolen aiheuttamana ajettiin kolari. Ihan vaan pikkuinen töytäisy, mutta kyllä tömähti. Siinä ei paljon positiivinen ajattelu auta kun toinen tulee päälle. Paloauton hoitohenkilökunta totesi automme nähtyään, että poika säästyi täysin vammoitta, koska oli istuimessa ja OIKEIN PÄIN. Sillä hetkellä kyllä siunasin turvaistuinfanaattisuuteni.

Olen myös kuullut sanottavan, että Suomessa ei ole yhtäkään ensihoitajaa, joka pitäisi pientä lastaan nenä menosuuntaan autossa. He kun näkevät työssään mitä siitä pahimmillaan voi aiheutua.

Sanokaa vaan fanaattiseksi ja syyllistäjäksi, mutta mun mielestä autoillessa jyllää niin hirvittävät voimat, että lapsen turvallisuus on maksimoitava kaikin tavoin. Turvallisuus ennen mukavuussyitä. Vaikka itse ajaa kuinka varovasti ja ajattelee positiivisesti niin se ei auta jos joku muu toheloi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 21:12 vieras kirjoitti:
Se vähän riippuu auton penkistäkin miten kauan ne kintut mahtuu siellä olee hyvin. Kaverin autossa meidän penkki voi olla helpostikin selkämeno suuntaan toisin kun omassa autossa.
tätä meinasin myös muistutella. Ei se ole pelkästä penkin valinnasta kiinni miten lapsi mahtuu olemaan, autolla myös merkitystä. Kaikilla ei ole mahdollisuutta ostaa jotain laivaa pihamaalle.
 

Yhteistyössä