Milloin käänsitte turvaistuimen katse menosuuntaan?

Aattelin vaan sanoo, että se, että joku ajaa päin takapäätä, ei vastaa mitenkään nokkakolaria. Tai vastaa se jos ite ajat takaperin 80km/h kun rysähtää :headwall: Eli kyllä ne niskat aina on kovemmalla nokkakolarissa. Voisko ajatella, että niille joilla ei ole laivaa kotona (itekkin yks niistä), pistäis sen etupenkin niin eteen, että se lapsi vielä mahtuis istumaan selkä menosuuntaan hiukan vanhempanakin. Ite ehkä joutuu istumaan hieman "polvet suussa" mutta tuskimpa siellä autossa jatkuvasti täytyy tunti tolkulla istua ja tauot on keksitty. =)
 
Tyttö täyttää kesällä kolme ja vielä mennään selkä menosuuntaan ja hyvin mahtuu. :) Kohta ajateltiinkääntää, muutan tulee tilan puute kun vauva syntyy, mutta vielä on muutama kuukausi aikaa. :)
Muut sisarrukset ollaan käännetty 2,5-3 vuoden iässä.
 
Näille jotka kertovat, että on istuin, jonka voi laittaa kasvot mnosuuntaan, haluaisin sanoa, että kaikki ne voi :headwall:
En ole ainakaan sellaista mallia tavannut, jotka voi laittaa vain selkä menosuuntaan.

Samanlainen "suositus" se on, kuin pyöräilykypäränkäyttökin.

Eikä meillä ole laivaa, vaan ihan golffi vaan, ja hyvin mahtuu. :D
 
Dada
Itse asiassa meillä on sellainen malli jonka voi laittaa VAIN kasvot menosuuntaan, Britax Freeway. Ja onhan niitä muutama muukin markkinoilla. Meillä ei myöskään ole mitään laivaa vaan päinvastoin, sisätiloiltaan pieni Renault Megane.

Hyvä konsti on juuri tuo edelläkin mainittu, eli pakko vaan siirtää vänkärin penkkiä niin eteen että istuin mahtuu taakse. Tuossa Freewayssa on kyllä sikäli hyvä istuma-asento, että ei ole ainakaan vielä tarvinnut etupenkkiä niin eteen siirtää, että edessä matkustajalla olisi tukalat oltavat.
 
Poika on nyt 2v2kk ja "ykkösautossa" on selkä menosuuntaan ja "kakkosautossa" kasvot menosuuntaan. Kakkosautossa ollut viime syksystä lähtien istuin kasvot menosuuntaan.

Kannatan kyllä kovasti selkä menosuuntaan matkustamista niin pitkään kuin mahdollista!

Nyt vaan on todella ilkeä tilanne kun on keväällä vauva tulossa, jonka istuin tulee olemaan etupenkillä ja tarvis sitten siinä ykkösautossakin kääntää istuin kasvot menosuuntaan (takapenkillä). Muuten loppuu tila. Mutta, mutta... kun ollaan istuinta tutkittu (ohjeet hukassa, vaikka uutena ostettu), niin näyttää siltä että kun istuimen kääntää kasvot menosuuntaan, niin istuimen omat vyöt on otettava pois ja lapsi on auton turvavöiden varassa. Ja sellaista istuinta meidän ei tosaankaan ollut tarkoitus ostaa, kaupassa on huijattu!!! En ikipäivänä tule 2-vuotiasta laittamaan ilman istuimen 5-pistevöitä kiinni. Mietinnässä on että siiretäänkö se kakkosauton istuin ykkösautoon, vaikka istuin on vanhempi, mutta siinä sentään saa lapsen omilla 5-pistevöillä kiinni. Vai mitä tehdään, ongelma tämäkin!
 
Päivää
Kevytmielinen ajattelutapa ihmisillä, jotka kääntävät lapsen kasvot menosuuntaan jo 1-vuotiaana. Ja järkyttävin kommentti oli emännältä, jonka mies ei pidä autossa huutamisesta.. Navetan takana on tilaa sellaisille iseille!
Tyttö 3v ja edelleeen selkä menosuuntaan.
 
prkle
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 12:04 Päivää kirjoitti:
Kevytmielinen ajattelutapa ihmisillä, jotka kääntävät lapsen kasvot menosuuntaan jo 1-vuotiaana. Ja järkyttävin kommentti oli emännältä, jonka mies ei pidä autossa huutamisesta.. Navetan takana on tilaa sellaisille iseille!
Tyttö 3v ja edelleeen selkä menosuuntaan.
:kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:
 
Päivää
[quote title="10.03.2006 klo 12:26 prkle kirjoitti"]\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 12:04 Päivää kirjoitti:
Kevytmielinen ajattelutapa ihmisillä, jotka kääntävät lapsen kasvot menosuuntaan jo 1-vuotiaana. Ja järkyttävin kommentti oli emännältä, jonka mies ei pidä autossa huutamisesta.. Navetan takana on tilaa sellaisille iseille!
Tyttö 3v ja edelleeen selkä menosuuntaan.
:kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:

[/quote]


Mikä sua riepoo? Sattuuko nilkasta? :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 08:32 vieras kirjoitti:
Aattelin vaan sanoo, että se, että joku ajaa päin takapäätä, ei vastaa mitenkään nokkakolaria. Tai vastaa se jos ite ajat takaperin 80km/h kun rysähtää :headwall: Eli kyllä ne niskat aina on kovemmalla nokkakolarissa. Voisko ajatella, että niille joilla ei ole laivaa kotona (itekkin yks niistä), pistäis sen etupenkin niin eteen, että se lapsi vielä mahtuis istumaan selkä menosuuntaan hiukan vanhempanakin. Ite ehkä joutuu istumaan hieman "polvet suussa" mutta tuskimpa siellä autossa jatkuvasti täytyy tunti tolkulla istua ja tauot on keksitty. =)
ei sillä ole mitään merkitystä miten eteen sen etupenkin vedät,ei ne jalat sen paremmin sinne mahdu kun penkkiä itseään ei voi asentaa muuhun kohtaan.
 
No voi
Miksi ette jo istuinta ostaessanne valinnut sellaista joka autoon mahtuu ja jossa lapsi mahtuu istumaan? Kai kuitenkin tuolia autoon sovititte?
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 12:45 vieras kirjoitti:
ei sillä ole mitään merkitystä miten eteen sen etupenkin vedät,ei ne jalat sen paremmin sinne mahdu kun penkkiä itseään ei voi asentaa muuhun kohtaan.

[/quote]
 
Dada
Mun mielestä on niin älytöntä näissä keskusteluissa se, miten ihmiset perustelee ja selittelee kaikin keinoin sitä, miksi ovat joutuneet kääntämään lapsen kasvot menosuuntaan. Milloin lapsi itse haluaa, milloin isäntä haluaa, milloin auto on liian pieni, milloin istuin on vääränlainen ja niin edelleen. Turha sitä on selitellä, ei se laitonta ole pitää lastaan nenä menosuuntaan autossa, mutta Suomen ajo-olosuhteissa se on tyhmää.

Kukin tekee toki miten haluaa, mutta aikuinen kantaa vastuun lapsestaan autossa. On kiistatta todistettu, että nokkakolarissa, joka on Suomessa yleisin kolarityyppi ja myös ehdottomasti vaarallisin, lapsella on monikymmenprosenttisesti suurempi mahdollisuus vammautua tai kuolla jos hän istuu kasvot menosuuntaan.

Tässä valossa siis on täysin turha selitellä, miksi tekee niinkuin tekee. Lapsen henki ja terveys on niin korvaamaton, että se ajaa kaiken muun edelle. En mitenkään voisi elää itseni kanssa, jos lapselleni sattuisi jotain autossa siksi, että minä aikuisena olen laimnlyönyt turvallisuudesta huolehtimisen.
 
joo meillä myös tuossa 1,5 ikäsenä käännettiin tuoli, kun taapero ei viihtynyt yhtään autossa kun istui takaperin. Nyt matkat menee mukavasti. Olis pitänyt jo aikasemmin kääntää, niin ei olis ollut turhaa huutoa =)
 
Päivää
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 13:16 Dada kirjoitti:
Mun mielestä on niin älytöntä näissä keskusteluissa se, miten ihmiset perustelee ja selittelee kaikin keinoin sitä, miksi ovat joutuneet kääntämään lapsen kasvot menosuuntaan. Milloin lapsi itse haluaa, milloin isäntä haluaa, milloin auto on liian pieni, milloin istuin on vääränlainen ja niin edelleen. Turha sitä on selitellä, ei se laitonta ole pitää lastaan nenä menosuuntaan autossa, mutta Suomen ajo-olosuhteissa se on tyhmää.

Kukin tekee toki miten haluaa, mutta aikuinen kantaa vastuun lapsestaan autossa. On kiistatta todistettu, että nokkakolarissa, joka on Suomessa yleisin kolarityyppi ja myös ehdottomasti vaarallisin, lapsella on monikymmenprosenttisesti suurempi mahdollisuus vammautua tai kuolla jos hän istuu kasvot menosuuntaan.

Tässä valossa siis on täysin turha selitellä, miksi tekee niinkuin tekee. Lapsen henki ja terveys on niin korvaamaton, että se ajaa kaiken muun edelle. En mitenkään voisi elää itseni kanssa, jos lapselleni sattuisi jotain autossa siksi, että minä aikuisena olen laimnlyönyt turvallisuudesta huolehtimisen.
:flower: Hyvin sanottu!
 
en minä ainakaan selittele miksi käänsin muksuni istumaan mitenkin päin-kerroin vain miten meillä. Minkäpä sille voi jos ne kintut ei mahdu hyvin kun penkki on selkämenosuuntaan,tämä on meidän tyyli-pakon edessä kuitenkin.
 
Dada
Eipä kai sellaista autoa tai istuinta olekaan, jossa isompi lapsi mahtuu selkä menosuuntaan istumaan jalat suorassa? Kyllä meillä ainakin pojan jalat ovat koukussa jo nyt kaksivuotiaana. Itselläni on myös jalat koukussa autossa istuessani, eikä se niin kamalaa ole. Lisäksi mun mielestä on parempi jalat koukussa kuin niska murskana.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 13:40 vieras kirjoitti:
en minä ainakaan selittele miksi käänsin muksuni istumaan mitenkin päin-kerroin vain miten meillä. Minkäpä sille voi jos ne kintut ei mahdu hyvin kun penkki on selkämenosuuntaan,tämä on meidän tyyli-pakon edessä kuitenkin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 13:59 vieras kirjoitti:
parempi istua kasvot menosuuntaan kun kuunnella kooko matka huutoa ja lapsi ei voi edes nukkua kun on niin epämukava istua.en itsekään jaksais istua polvet suussa.

Oletko miettinyt mitä käy kolaritilanteessa, jos laitat lapsesi liian aikaisin kasvot menosuuntaan? Voi olla, ettei tarvii enää sitä huutoa kuunnella... Mulla on se periaate, että jos alkaa huutaa, niin sitten huutaa, ei se lapsi siitä pilalle mene, eikä maailmassa huutamalla kaikkea muutakaan saa periksi. Minä en riskeeraa oman lapseni turvallisuutta silläkään uhalla, että hänellä on paha mieli autossa kun ei saa tahtoaan kiljumalla.
 
Hei haloo autossa ei huudateta ja sitten huudatetaan tuntitolkulla kun ei viittitä käydä antaas yöllä lapselle tuttia suuhun, ei se nyt viikkoa kauempaa huutanut. Nyt on nukuttu hyvin. Kirveellä töitä, no onhan se mukavaa kun on mukavaa vaikka on tullut tenava väsättyä, no sattu olemaan mukavaa eikä viittiny kesken jättää :eek: :eek: :eek:
 
Meillä poika on 2 v 8 kk nyt ja on aika tullut siirtää istuin takapenkille. Kakkonen syntyy muutaman viikon päästä ja tulemme olemaan paljon kolmisin liikkeellä, joten pidän parempana pitää vauvaa etupenkillä.

Mutta siis tässä samassa yhteydessä luultavasti käännämme istuimen kasvot menosuuntaan pojalle. Mä en vielä haluaisi, mutta tila sekä etu- että takapenkillä on metrinpätkällemme jo aika tiukka ja kaiken lisäksi useimmat matkat poika kääntyilee ja istuu ihan kierossa nähdäkseen eteenpäin. Saa nyt nähdä, miten teemme. Mutta tähän saakka on ollut ihan ehdotonta pitää lasta selkä menosuuntaan asennossa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 08:01 Hay-D kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 21:12 vieras kirjoitti:
Se vähän riippuu auton penkistäkin miten kauan ne kintut mahtuu siellä olee hyvin. Kaverin autossa meidän penkki voi olla helpostikin selkämeno suuntaan toisin kun omassa autossa.
tätä meinasin myös muistutella. Ei se ole pelkästä penkin valinnasta kiinni miten lapsi mahtuu olemaan, autolla myös merkitystä. Kaikilla ei ole mahdollisuutta ostaa jotain laivaa pihamaalle.
Se on totta että riippuu auton penkistä mahtuuko ja meil on tosi pieni auto,siis tosi ahdas jalkatiloiltaan, mut kun on vaan yksi lapsi ja repsikan paikalla ei tarvi kenenkään istua niin poika mahtuu oikein hyvin selkä menosuuntaan. Mut sitte jos saadaan lisää lapsia on auto pakko vaihtaa isompaan,muuten ei mahduta millään.
 

Yhteistyössä