Milloin äitikaveria saa neuvoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraaas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieraaas

Vieras
Mulla on yksi äitikaveri. Meillä on saman ikäiset vauvat, 4 kk. ikäisiä.
Mua on viime aikoina alkanut vaan enemmän ja enemmän huolestuttaa hänen tyttönsä terveys... Aiemmin olen vain kotona miehelle puhunut huolestuneena asiasta mutta nyt tää homma vain jatkuu! :(

Hänen tyttönsä siis sairastelee todella usein. On ollut jo varmaan kolme kertaa kuumeessa ja koko ajan on räkätauti. En ihmettele yhtään! Kauhulla katson aina miten vähän hällä on päällä! Eilenki oli "vaan" +3 astetta lämmintä ja tytöllä oli päällä välihaalari (siis sellainen mikä tulee oikean, lämpimän haalarin alle talvisin!), trikoopipo eikä mitään käsissä tai jaloissa! Onneksi vaunuissa oli edes se äitiyspakkauksen pussukka lämmittämässä. Huomasin että tämä äiti hieman katsoi mun vauvan varusteita ja sitten omaansa. Mutta kun tämä ei ole ensimmäinen kerta! Hän on AINA pukenut tytön mielestäni liian kevyesti! Mieluummin liian kuuma kuin kylmä, eikös? Ainakin mun mielestä menis niin!

Kun hänen vauvansa on sitten kuumeessakin koko ajan, nii kerran hän vaan laitteli mulle tekstaria että nyt on jo 40 astetta että huomenna pitää soittaa neuvolaan että mitäs nyt... !!!!??? Mitä-! Mä olisin jo kiitäny sairaalaan että vauva sais nestettä ja lääkettä! :(

Neuvolassa on sanottu melkein joka kerta hänelle vauvan pituudesta ja painosta. Kun ei pituutta eikä painoa tule. Mutta kun ei tyttö kuulema syö! Olen nähnyt tämän äitin syöttöyritykset (pullovauva kyseessä) ja jos vauva pitää pienen tauon, äiti ottaa pullon pois ja vihastuu "ei sit syöny ku vaa 10 milliä!" Antais toisen ny syödä rauhassa! Sit ihmettelee kärttyisyyttä. Eikä soseetkaa ole alkanu yhtää hyvin. Antaa ihan perus kaurapuuroa (siis sellaista kokonaisista hiutaleista) ja ihmettelee kun oksentaa aina eikä maistu.

Voinko mä jotenki neuvoa tätä äitiä kun oon huolissani vauvan terveydestä. Kait ne neuvolassaki alkaa jo enemmänki ihmettelee ku on jo nyt sanottu kasvust? Kyseessä on hyvin herkkä äiti joka suuttuu helposti. Voinko sanoa vaatetuksesta esim. onneksi en ole vielä laittanut kypärälakkia ja paksua pipoa varastoon kun on vielä näin kylmä. Tajuaisiko siitä vihjeen?

En yleensä arvostele ihmisiä mutta miten kellään voi olla näin pahasti hanskat hukassa? :(

Sanoisin kyllä että lapsella pitää olla tumput vielä näillä keleillä, ja ettei fleece?haalari riitä ulkovaatteeksi.

Neuvoisin kyllä tuota äitiä muutenkin.

Sanoitko mitään silloin kun lapsi oli noin korkeassa kuumeessa, että ois paras viedä heti sairaalaan? Se ei ole niinkään enää neuvomista vaan ihan oikeasti kehotus, kun toinen on jo ihmetellyt että "mitäs nyt".

Voisitko joskus kokeilla vaikka sellaista, että pyydät saada syöttää vauvan ja syötät sen kaikessa rauhassa niin, että äiti näkee vauvansa syövän loppuun asti? Mallin anto on joskus paras neuvo jos sanat ei toimi. :)

• Tykkää
Reactions: 4eliveto
Minulla ei kanssa pikkuinen (9kk) kanssa ole kovin ihastunut syömisiin, mutta en myöskään tuputa hälle ruokaa, koska vauvalla on mielestäni ihan sopivasti painoa (10,5-10,7kg). Joinakin päivinä hän syö ihan mukavasti sen 5 kertaa (ap, lounas, vp, iltaruoka, ip) ja toisina päivinä ei. Minusta vauva saa päättää minkä verran syö vai eikö syö lainkaan? Kyllähän minullakin pikkuinen toisinaan pitää kitinää pitkin päivää, mutta eihän pientä voi väkisinkään syöttää. Kokeilen sitten vähän myöhemmin, josko ruoka sitten maittaisi.

Mutta mitä sitten tuohon tuttavasi vauvaan tulee, niin ei moni asia hyvältä tietenkään kuulosta, mutta jokainen toimii äitinä omalla tavallaan. Vaikea siihen on mennä puuttumaan, ellet halua, että teidän ystävyytenne katkeaisi. Tai en tiedä. Tee miten itse parhaaksi näet toimia. Tsemppiä!!

Alkuperäinen kirjoittaja äire;29662306:
Minulla ei kanssa pikkuinen (9kk) kanssa ole kovin ihastunut syömisiin, mutta en myöskään tuputa hälle ruokaa, koska vauvalla on mielestäni ihan sopivasti painoa (10,5-10,7kg). Joinakin päivinä hän syö ihan mukavasti sen 5 kertaa (ap, lounas, vp, iltaruoka, ip) ja toisina päivinä ei. Minusta vauva saa päättää minkä verran syö vai eikö syö lainkaan? Kyllähän minullakin pikkuinen toisinaan pitää kitinää pitkin päivää, mutta eihän pientä voi väkisinkään syöttää. Kokeilen sitten vähän myöhemmin, josko ruoka sitten maittaisi.

Mutta mitä sitten tuohon tuttavasi vauvaan tulee, niin ei moni asia hyvältä tietenkään kuulosta, mutta jokainen toimii äitinä omalla tavallaan. Vaikea siihen on mennä puuttumaan, ellet halua, että teidän ystävyytenne katkeaisi. Tai en tiedä. Tee miten itse parhaaksi näet toimia. Tsemppiä!!

Mulle tuon vauvan hyvinvonti menisi kyllä ystävyydenkin edelle. Toivotaan ettei ap:n ystävyyskään tuosta kärsi, mutta en katsoisi hiljaa sivusta kun lasta kohdellaan väärin.

Jos vaunuissa on kantokassi joka itsessään on topattu, äitiyspakkausken makuupussi ja fleecehaalari voi riittääkin jos on herkästi hikoileva vauva. Toki tumput varmaan kannattais olla ja vauva kokonaan sinne makuupussin sisään. Mä oon menny näillä nyt jo 1,5 vko kun vauva oli ihan hikinen toppahaalarissa.

No voithan sä kysyä onko neuvolasta neuvottu mitään niistä kiinteiden aloituksesta? Et ku yleensä alle 5kk ikäiselle ei viljoja suositella? Sinäsähän tavallisista hiutaleista tehty puuro on ihan jees jos se vaan menee alas mutta tuossa tilanteessa vois ehkä ehdottaa että sitä soseuttais tai antais sitte niitä kasvissoseita niinku yleensä asiaan kuuluu.

Mäki ymmärtäisin vähäpukeisuuden jos ois hikoileva vauva, mutta kun raukka on koko ajan räkätaudis tuon vuoksi. Eikä ollu fleece vaan sellainen kangashaalari.

Syöttämisestä mäkin oon aatellu että voisin joskus kun ollaan käymässä heillä niin kysyä saanko syöttää. Tuo kun vaikuttaa jo tytön kehitykseen.

Lisäksi minkään näköistä päivärytmiä ei ole. Porukkaa tulee ja menee vaikka ois jo myöhä ja saattavat herätä vasta yhden aikoihin.

Vastaan vain tuohon pukeutumiseen. Jokainen lapsi on erilainen eikä todellakaan ole hyvä hikoiluttaa sitä vauvaa. Meillä molemmilla lapsilla atooppisen iho joka reagoi omaan hikeen. Eli saa ihottumaa kun hikoilee. Joten meillä varmasti monen mielestä puettu liian kevyesti, mutta äitinä tiesin että juuri sopiva omalle lapselle. Ja tiesittehän ettei pelkästään liian kevyesti pukeutumalla voi tulla kipeäksi.

Kangashaalari, oliko se se äitiyspakkauksen vanuhaalari? me käytetään sitä nyt (makuupussin kanssa), vauva on ihan hikinen topassa. Ei kai kukaan sitä topan alla pidä. Tosin meillä vaunuissa sellainen peitetty kantokoppa, eli on lämmintä.

Mutta toi äiti on kovasti ohjauksen tarpeessa. Ehkä suhde vauvaa on jotenkin etäinen ja vuorovaikutus ei toimi. Perhetyöntekijää tarvitsisi, tai sitten jotain lämmintä opastajaa, oma äiti tai vaikka sitten ap jos ei muuta...

Minullakin on 4kk vauva ja on todella lämminverinen tapaus. Tuo pukeutuminen varmaan riittäisi, meillä tosin on vielä pehmeä kantokoppa, missä tulee siis se kansi vielä päälle ja sit tavan jalkapeite. Syömisenkin kanssa meillä on ongelmaa, vauva ei oikein suostu syömään pullosta (tissistä vielä vähemmän silloin alussa kun sitä annoin) Parhaiten syö kun on just nukahtanut ja silloin maito hänelle annetaankin. Toki hereillä ollessakin jos on toisella nälkä, mutta ei ota kovinkaan paljon. Onneksi nukkuu vielä useat unet päivällä. Kiinteät menee paremmin alas, riisipuuroa on nyt jonkun aikaa tarjottu.
Neuvolassa meinasin kysellä tuosta huonosta syönnistä tänään, vaikka kuitenkin tarpeeksi maitoa vuorokauteen menee, mutta se on just se minimimäärä. Luultavasti vauvalla on refluksia, edellisessä lääkärineuvolassa tuo kuitattiin vaan että vauvat nyt itkee ja puklaa... Toivottavasti tänään on eri lääkäri.

Vaikea sanoa miten sitten ystävällesi voisit asiasta sanoa. Kehoitat neuvolasta kysymään, miksi vauva on usein kipeänä tai ei meinaa syödä? Siis sopivan tilaisuuden tullen.

Niin pikkuisen hankala juttu tämä äiti-kaverin ohjeistaminen... Mielestäni ei voisi aina ajatella että "kukin tyylillään". Esim. äiti valittaa ettei lapset syö kasviksia (niitä ei edes tarjota). Tai ettei puuro kelpaa (mollataan sitä itse limaiseksi ja kokeillaan vain yhtä puurolajia). Tai lapset eivät syö kun vain broileria ( muuta ei edes tarjota). Siinä sitten kuuntelee ja ihmettelee...
Mutta voithan kysellä, että tarkeneeko lapsi..? Jotenkin kautta rantain.

Voishan tuota pukeutumista ottaa puheeksi vaikka niin, että toteat, että onpas teillä lämminverinen vauva kun noin tarkenee, meillä pitää olla vielä toppahaalari tms. Tai syömisestä että meidän/jonkun kaverin vauva on kova nautiskelemaan maidosta, hitaasti syö ja pitää taukoja, että pitää sit olla vaan kärsivällinen. Ja kuumeesta kannattaa vaan suoraan sanoa, että sinulle on neuvolasta sanottu (vaikka ei olisikaan oikeasti tätä sanottu) että vauva pitää viedä lääkäriin heti jos on yli 38 kuumetta.

Toivon todella että vauva on lämminverinen. Joku kysyi että oliko se se mikä tuli äippäpaketista. Me käytetään sitä lämpöhaalaria nyt näillä keleillä. Se oli siis sellainen ohkainen. Voi että, miten sen nyt selittäisin... Siis kun kerrospuetaan talvella niin sellainen mikä tulee sinne toppiksen alle.

On myös muitakin juttuja mitä en oikein käsitä, esim. kova kilpailun tarve vauvojen kehityksessä ja tavaroista (hänellä on merkkituotteet ja vauva osaa jo sitä ja tätä mutta kun kehun omaa lastani, menee kuin kuuroille korville). Lisäksi hän tiuskii todella helposti vauvalle. Esim. juuri syömisestä on kiukkuinen vauvalle.

Jos sanon neuvolaan asiasta, voiko hän yhdistää jotenkin että minä olen ilmoittanut jutuista? Kun hänellä ei ole muita kuin minut äitikaverina.

Toivon todella että vauva on lämminverinen. Joku kysyi että oliko se se mikä tuli äippäpaketista. Me käytetään sitä lämpöhaalaria nyt näillä keleillä. Se oli siis sellainen ohkainen. Voi että, miten sen nyt selittäisin... Siis kun kerrospuetaan talvella niin sellainen mikä tulee sinne toppiksen alle.

On myös muitakin juttuja mitä en oikein käsitä, esim. kova kilpailun tarve vauvojen kehityksessä ja tavaroista (hänellä on merkkituotteet ja vauva osaa jo sitä ja tätä mutta kun kehun omaa lastani, menee kuin kuuroille korville). Lisäksi hän tiuskii todella helposti vauvalle. Esim. juuri syömisestä on kiukkuinen vauvalle.

Jos sanon neuvolaan asiasta, voiko hän yhdistää jotenkin että minä olen ilmoittanut jutuista? Kun hänellä ei ole muita kuin minut äitikaverina.

Tarkoitatko sitä ohutta villasekoitehaalaria? Sitä me ollaan ainakin käytetty toppapuvun alla. Kuulostaa kyllä tosi vähältä...

[QUOTE="Vvv";29662600]Tarkoitatko sitä ohutta villasekoitehaalaria? Sitä me ollaan ainakin käytetty toppapuvun alla. Kuulostaa kyllä tosi vähältä...[/QUOTE]

Ja vähintään tumput pitää olla käsissä vauvalla näilläkin keleillä.

[QUOTE="Vvv";29662600]Tarkoitatko sitä ohutta villasekoitehaalaria? Sitä me ollaan ainakin käytetty toppapuvun alla. Kuulostaa kyllä tosi vähältä...[/QUOTE]

juu, just sellainen. Tarkoitettu kerrospukeutumiseen munki mielest.

Yleensä enemmän kysymys on siitä miten kannattaa neuvoa kuin onko neuvomiseen lupa. ...mutta, saako kysymykseen minusta äitikaveria saa neuvoa esim. vauvan terveyteen liittyvissä jutuissa.

Ihanaa, että huolehdit oman lapsesi lisäksi myös ystäväsi lapsesta. Kyllä noilla kriteereillä olisin huolissani ja sanoisin asiasta neuvolaan, mutta en suoraan ystävälle, koska hän voisi suuttua lopullisesti. Vauva ei ehkä syö koska vaistoaa äitinsä hermostuneisuuden.

Yhteistyössä