Kysyisin neuvoa (päiväkoti, lelut jne...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "zxc"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

"zxc"

Vieras
Meillä on sellainen "ongelma" ja mä en oikein tiedä miten tähän nyt pitäisi suhtautua ja mitä tehdä...

5v. varastoi päiväkodin (ja mahdollisesti muiden lasten) leluja omaan kaappiin. Eli hänen lokerikossa on aina muutama pikkulelu, ne eivät ole hänen. Olen jo muutaman kerran sanonut että ne pitäisi palauttaa paikoilleen, ettei hän va voi ottaa toisten tavaroita, mutta ne on silti aina siellä (lelut toki vaihtelee).

Mitä mä teen? Varastamista se ei varsinaisesti ole, koska kertoo kyllä niistä ihan avoimesti, eikä ota kotiin, mutta silti, se ei todellakaan ole oikein. Onko lapsella sitten jotenkin huono olla ja hän tavaroiden kauttaa yrittää paikata sitä tai jotain....en tiä, ihan itkettää muakin, kun en tiedä syytä miks hä näin tekee....
kaipaisin neuvoa...

[QUOTE="zxc";29834321] Onko lapsella sitten jotenkin huono olla ja hän tavaroiden kauttaa yrittää paikata sitä tai jotain....en tiä, ihan itkettää muakin, kun en tiedä syytä miks hä näin tekee....
kaipaisin neuvoa...[/QUOTE]

tai ehkä laps on vain keksinyt hauskan jutun, eikä parista kiellosta jo tavaksi tullutta kivaa hommaa viitsi lopettaa. älä siis itke, vaan sano asiasta päikyn tädeille ja sedille ja pyydä, että asiaa pidetään silmällä. jos lokerossa on väärä lelu, puhuttele ja laita palauttamaan oikeaan paikkaan.

Kerrot tietenkin asiasta päiväkodin työntekijöille niin tietävät tarkistaa lapsen lokeron ja palauttaa tavarat paikalleen tai oikeille omistajilleen.

Toisten lasten lelujen piilottamista omaan lokeroon kutsuisin kyllä ihan varastamiseksi.

Kerrot tietenkin asiasta päiväkodin työntekijöille niin tietävät tarkistaa lapsen lokeron ja palauttaa tavarat paikalleen tai oikeille omistajilleen.

Toisten lasten lelujen piilottamista omaan lokeroon kutsuisin kyllä ihan varastamiseksi.

Päiväkodin henkilökunta on kyllä tietoinen asiasta ja heidä kanssa on juteltu. Kun joku kirjoitti että se olisi lapsen mielestä kivaa, että kieletään ja hän silti jatkaa, niin siitä just olen huolissa, etten nähnyt lapsen silmissä sitä "tahallisuutta", vaan päin vastoin tuli todellinen surulline olo hänen puolestaan, jotain oli siinä katseessa, juuri siksi olenkin huolissani.

[QUOTE="zxc";29834565]Päiväkodin henkilökunta on kyllä tietoinen asiasta ja heidä kanssa on juteltu. Kun joku kirjoitti että se olisi lapsen mielestä kivaa, että kieletään ja hän silti jatkaa, niin siitä just olen huolissa, etten nähnyt lapsen silmissä sitä "tahallisuutta", vaan päin vastoin tuli todellinen surulline olo hänen puolestaan, jotain oli siinä katseessa, juuri siksi olenkin huolissani.[/QUOTE]

Siis tarkoitatko sitä, että vaikka lapselle on juurta jaksaen selostettu kyseisen toiminnan haitallisuus ja kielletty moneen kertaan, niin hän silti jatkaa sitä ns. kirkkain silmin tajuamatta aiheuttamaansa haittaa?

Onko lapsella muuta tämänkaltaista toimintaa, esim. saattaako lyödä toisia täysin provosoimatta ja hymyssä suin?

Keskustelisin kyllä asian tästäkin puolesta päiväkodin henkilökunnan kanssa.

Siis tarkoitatko sitä, että vaikka lapselle on juurta jaksaen selostettu kyseisen toiminnan haitallisuus ja kielletty moneen kertaan, niin hän silti jatkaa sitä ns. kirkkain silmin tajuamatta aiheuttamaansa haittaa?

Onko lapsella muuta tämänkaltaista toimintaa, esim. saattaako lyödä toisia täysin provosoimatta ja hymyssä suin?

Keskustelisin kyllä asian tästäkin puolesta päiväkodin henkilökunnan kanssa.

Ei kyllä lyö ketään, on muutenkin sellainen "järkevä" lapsi, eli jaksaa keskustella pitkään, kysy aina luvan, sano "kiitos" jne. Sitä just mietin, että miksi hän näin tekee. Pari kertaa olen maininut asiasta ja ajattelin asian olevan ok, kunnes taas tänään näin niitä leluja...

[QUOTE="zxc";29834656]Ei kyllä lyö ketään, on muutenkin sellainen "järkevä" lapsi, eli jaksaa keskustella pitkään, kysy aina luvan, sano "kiitos" jne. Sitä just mietin, että miksi hän näin tekee. Pari kertaa olen maininut asiasta ja ajattelin asian olevan ok, kunnes taas tänään näin niitä leluja...[/QUOTE]

Mutta siis onko lapsi tajunnut tekevänsä muille pahaa mieltä aiheuttavan teon piilottamalla niitä leluja?

En osaa kyl sanoa tuota varasyåtamiseksi. Mutta varmaan jättäisin tavarat, jotka ei ole meidän omia, jonnekin hyllylle näkyvälle paikalle. Kaikenlainen pikkusälä katoaa päiväkodissa herkästi, ei kannata sellaista sinne tuoda.

Meillä tuo esikoinen yritti yhdessä vaiheessa jemmata niitä päiväkodin leluja jonnekin turvaan, että jatkaa sitten seuraavana päivänä niillä leikkejä. Siitä keskuteltiin ja nyt ei ole enää yrittänyt jemmata, mutta nyt taas pikkuveli (3,5v.) yrittää välillä ottaa kotiin jotain leluja, millä on just hyvät leikit kesken. Että ei siinä sen kummenpaa tarvi olla kyseessä

[QUOTE="zxc";29834565]Kun joku kirjoitti että se olisi lapsen mielestä kivaa, että kieletään ja hän silti jatkaa, niin siitä just olen huolissa,[/QUOTE]

sitä en meinannut, vaan että lelujen piilottaminen on se kiva juttu. miksei toisaalta rajojen testauskin, sellaistahan ne lapset harrastaa myös. enempi olisin huolissani, jos aina sanoisi kiitos, pyytäisi luvan ja jaksaisi keskustella. :)

Yhteistyössä