Somesta ja oikeudesta valokuviin..

Olimme ystävän kanssa matkalla ja otimme paljon kuvia, matkan jälkeen kuvia vaihdeltiin muistitikulta puolin ja toisin. Ystävä kysyi minulta saako hän laittaa kuvia FB:iin jolloin ajattelin, että kyse on hänen ottamista kuvista joissa minä olen mukana. Yllätys, yllätys...ystävä olikin laittanut oikein rutkasti matkakuvia näytille ja suurin osa kuvista oli mun ottamia. Hän laittoin myös taustakuvaksi yhden melko siistin mun ottaman kuvan. Kuvissa ei tietenkään ole mainintaa kuka ne on ottanut, joten hän ikään kuin antaa muille ymmärtää, että olisi itse kuvannut kuvat.
Onko tää ihan ok? En oikein tiedä miten tähän tulisi suhtautua, mutta pikkusen jännältä tuntuu. Saako somessa ottaa toisen kuvia omakseen just like that?:confused:
 
"vieras"
no mun käsittääkseni ne kuvat on sun omaisuutta ja sinä määräät. sinuna pyytäisin poistamaan kuvat tai sitten laittamaan tekstin, kuka kuvat on ottanut, jos siis asia häiritsee. ilmeisesti kaverisi ei kuitenkaan tahallaan toimi väärin, vaan teillä oli pieni väärinymmärrys mitä kuvia hän tarkoittaa.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama ja Porho
[QUOTE="vieras";28813118]no mun käsittääkseni ne kuvat on sun omaisuutta ja sinä määräät. sinuna pyytäisin poistamaan kuvat tai sitten laittamaan tekstin, kuka kuvat on ottanut, jos siis asia häiritsee. ilmeisesti kaverisi ei kuitenkaan tahallaan toimi väärin, vaan teillä oli pieni väärinymmärrys mitä kuvia hän tarkoittaa.[/QUOTE]

Totta, ehkä hän on ymmärtänyt väärin...ja itsekin ymmärsin väärin alunperinkin..sanoin kyllä hänelle suurin piirtein nän " Joo, saat laittaa ihan vapaasti jos et laita niitä kuvia missä mä näytän karseelta"...:whistle: Mutta hän ei kysynyt mitenkään alleviivatusti, että saisiko laittaa MUN ottamia kuvia Faceen...
En mä nyt tiedä jaksanko pyytää merkkaamaan mut kuvaajaksi tai ottamaan kuvat pois..olin kuitenkin hieman hölmistynyt, että lähes kaikki julkaisut olivat mun ottamia. Jos niitä olisi ollut vain pari-kolme en ehkä olisi edes niin miettinyt asiaa....
 
"vieras"
No jos olet kuvaaja ammatiltasi niin tietysti vaatisin nimeäni. Tai muuten vain erityisen hyvä kuvaamaan ja on ollut hyvä kamera käytössä. Mutta jos ne kuvat on ihan perustason lomakuvia, niin en tiedä jaksaisinko nyt meteliä moisesta nostaa. Antoihan hänkin kuvansa sinulle.
 
[QUOTE="vieras";28813123]Mä en varmaan tuntis tuollaista omistajuutta omia kuviani kohtaan. Eri asia jos tarkoitus käyttää niitä kaupallisesti.[/QUOTE]

No joo, ehkä se loukkaa hieman mun feeliksiä as THE photographer..if you know what I mean. Mutta ehkä ystäväni ei ole niin turhan tarkka siitä mitä hän on itse tehnyt tai sanonut, after all, kaikki hänen päivityksetkin ovat muiden ihmisten filosofisia anekdootteja...
 
[QUOTE="vieras";28813150]No jos olet kuvaaja ammatiltasi niin tietysti vaatisin nimeäni. Tai muuten vain erityisen hyvä kuvaamaan ja on ollut hyvä kamera käytössä. Mutta jos ne kuvat on ihan perustason lomakuvia, niin en tiedä jaksaisinko nyt meteliä moisesta nostaa. Antoihan hänkin kuvansa sinulle.[/QUOTE]

No ei niitä parhaita laukauksia ihan kovin montaa ole, mutta miten mä nyt voin laittaa niitä näytille mihinkään..? Mähän olisin sit se copycat...
 
hope so
No ei niitä parhaita laukauksia ihan kovin montaa ole, mutta miten mä nyt voin laittaa niitä näytille mihinkään..? Mähän olisin sit se copycat...
Sinä pistät tietysti omat kuvasi näytille ja jos joku ihmettelee sitä, niin kerrot asian. Ehkä joku arvaakin sinusta, ettet käyttäisi kenenkään toisen kuvia ilman mainintaa kuvien ottajasta.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
"vieras"
No ei niitä parhaita laukauksia ihan kovin montaa ole, mutta miten mä nyt voin laittaa niitä näytille mihinkään..? Mähän olisin sit se copycat...
Ei kai kukaan kuitenkaan seuraa ja pidä lukua näkemistään kuvista alkaen miettimään missä sen on ensin nähnyt. En tosin facebookia käytä joten onko sitten eri asia näyttää kuvia kavereille illanvietossa vai pistää ne omalle facebook-sivulle.

Kaverillasi oli varmaan tarkoitus näyttää nimenomaan paikkoja missä on käynyt eikä nimeomaan sitä miten hyvä kuvia on ottanut? Oisko tässä se merkitsevin ero onko hän "syyllistynyt" mihinkään.
 
"mööh"
Kyllä muakin häiritsisi, mä harrastan valokuvausta joten lomakuvatkin tuntuis kyllä jossain määrin mun "teoksilta" vaikkei niissä teoskynnys ylitykään enkä todellakaan ole mikään davidbailey...
Eihän tuo oikein ole, mutta miten sen ystävälleen ilmaisisi, se onkin hankalaa, jos toinen ei anna valokuville samanlaista arvoa. Toisaalta ehkä tuo kertoo jotain, että sinne tuli vain sun ottamia kuvia näytille? ;)
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="vieras";28813193]Ei kai kukaan kuitenkaan seuraa ja pidä lukua näkemistään kuvista alkaen miettimään missä sen on ensin nähnyt. En tosin facebookia käytä joten onko sitten eri asia näyttää kuvia kavereille illanvietossa vai pistää ne omalle facebook-sivulle.

Kaverillasi oli varmaan tarkoitus näyttää nimenomaan paikkoja missä on käynyt eikä nimeomaan sitä miten hyvä kuvia on ottanut? Oisko tässä se merkitsevin ero onko hän "syyllistynyt" mihinkään.[/QUOTE]

Se varmaankin on tarkoitus, uskon, että suhtautumisemme valokuvaukseen on hieman erilainen, mutta silti pikkasen ottaa palleroon. En todellakaan syytä ystävääni mistään... ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
"vieras"
No ei niitä parhaita laukauksia ihan kovin montaa ole, mutta miten mä nyt voin laittaa niitä näytille mihinkään..? Mähän olisin sit se copycat...
Otahan nyt asia reilusti puheeksi kaverisi kanssa. Kerrot, että ymmärsit väärin mitä kuvia hän tarkoitti lupaa kysyessään ja pyydät poistamaan ottamasi kuvat, jotta sinä voit halutessasi laittaa ne esille.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="mööh";28813199]Kyllä muakin häiritsisi, mä harrastan valokuvausta joten lomakuvatkin tuntuis kyllä jossain määrin mun "teoksilta" vaikkei niissä teoskynnys ylitykään enkä todellakaan ole mikään davidbailey...
Eihän tuo oikein ole, mutta miten sen ystävälleen ilmaisisi, se onkin hankalaa, jos toinen ei anna valokuville samanlaista arvoa. Toisaalta ehkä tuo kertoo jotain, että sinne tuli vain sun ottamia kuvia näytille? ;)[/QUOTE]

Kiitos, toi oli hyvä näkökulma!!!!:D Mä lähden työstämään asiaa tästä suunnasta.
 
  • Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Onko se tosiaan NOIN iso juttu sulle? Jos on, niin sano ihmeessä kaverillesi, että haluat kuviin liitettävän tekstin siitä, että kuvat on sun ottamat.

Mä olin melko tunnetunkin valokuvaajan kuvattavana tovi sitten ja pyysin häneltä lupaa saada julkaista kuvia FB:ssä. Sain luvan välittömästi, ilman mitään ongelmaa, vaikka hänen kohdallaan kyse on elinkeinosta jne. Kiitin kovasti ja lupasin liittää kuvien alle hänen nimensä, mutta tätä hän ei siis misään nimessä itse pyytänyt, eikä vaatinut, vaan ehdotin sitä itse. Hänen puolestaan olisin ne kuvat saanut ilman mitään tekstejäkin profiilissani julkaista.

Itsekin olen onnistunut muutaman hittiotoksen saamaan aikaan, jotka on lähteneet melko hyväänkin levitykseen...ja ilman nimeä. Mutta ei se haittaa mua lainkaan. Hienoa, että moni pääsee nauttimaan ko. kuvista, mulle on se ja sama, jos kukaan ei tiedä sitä, että juuri minä olin kuvaaja.
 
"mööh"
Onko se tosiaan NOIN iso juttu sulle? Jos on, niin sano ihmeessä kaverillesi, että haluat kuviin liitettävän tekstin siitä, että kuvat on sun ottamat.

Mä olin melko tunnetunkin valokuvaajan kuvattavana tovi sitten ja pyysin häneltä lupaa saada julkaista kuvia FB:ssä. Sain luvan välittömästi, ilman mitään ongelmaa, vaikka hänen kohdallaan kyse on elinkeinosta jne. Kiitin kovasti ja lupasin liittää kuvien alle hänen nimensä, mutta tätä hän ei siis misään nimessä itse pyytänyt, eikä vaatinut, vaan ehdotin sitä itse. Hänen puolestaan olisin ne kuvat saanut ilman mitään tekstejäkin profiilissani julkaista.

Itsekin olen onnistunut muutaman hittiotoksen saamaan aikaan, jotka on lähteneet melko hyväänkin levitykseen...ja ilman nimeä. Mutta ei se haittaa mua lainkaan. Hienoa, että moni pääsee nauttimaan ko. kuvista, mulle on se ja sama, jos kukaan ei tiedä sitä, että juuri minä olin kuvaaja.
Mua ei häiritsisi niinkään se, että kuvat lähtee nimettömänä levitykseen, vaan se että kaveri julkaisee useita kuvia lomamatkalta, ja kaikki on mun ottamia mutta siitä ei ole mainintaa. Tuo tuntuu jotenkin omimiselta. Tämä kuulostaa ilmeisesti monien mielestä äärimmäisen niuholta, mutta kyllä mä tuntisin pientä ärsytystä.

Nyt teet MorbidMama niin, että julkaiset itse omat kuvasi, laitat sekaan pari kaverin ottamaa ja merkkaat ne kaverisi ottamiksi. Pieni ele, josta kaverille voi syntyä ahaa-elämys ilman että kenenkään tarvitsee loukkaantua, eikö vaan?
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
"vieras"
Käyttöoikeuksien hamuaminen on laaja ilmiö. Esimerkiksi Facebook, Instagram ja Google ottavat oikeudet käyttää ja julkaista ihmisten tuottamaa materiaalia ilman eri korvausta.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/verkkopalvelut-vievat-kuvat-ilmaiseksi/603815/

Ne oikeudet on Facebookilla nyt, voivoi.
 
Onko se tosiaan NOIN iso juttu sulle? Jos on, niin sano ihmeessä kaverillesi, että haluat kuviin liitettävän tekstin siitä, että kuvat on sun ottamat.

Mä olin melko tunnetunkin valokuvaajan kuvattavana tovi sitten ja pyysin häneltä lupaa saada julkaista kuvia FB:ssä. Sain luvan välittömästi, ilman mitään ongelmaa, vaikka hänen kohdallaan kyse on elinkeinosta jne. Kiitin kovasti ja lupasin liittää kuvien alle hänen nimensä, mutta tätä hän ei siis misään nimessä itse pyytänyt, eikä vaatinut, vaan ehdotin sitä itse. Hänen puolestaan olisin ne kuvat saanut ilman mitään tekstejäkin profiilissani julkaista.

Itsekin olen onnistunut muutaman hittiotoksen saamaan aikaan, jotka on lähteneet melko hyväänkin levitykseen...ja ilman nimeä. Mutta ei se haittaa mua lainkaan. Hienoa, että moni pääsee nauttimaan ko. kuvista, mulle on se ja sama, jos kukaan ei tiedä sitä, että juuri minä olin kuvaaja.
No, itse asiassa en mä nyt tän asian tiimoilta ole mitään ihmeempää puuhannut..ehkä toi taustakuva oli pikkasen liikaa. Muut n. 20 kuvaa olisin antanut mennä....sen ihmeemmin mainitsematta. Ehkä se häiritsee eniten, että ystävä ikään kuin ottaa kunnian mun fotoista...musta toi ei ole ihan tavallista toimintaa. En itse julkaisisi kaverin kuvia ominani.
 
[QUOTE="vieras";28813691]Onhan se eri asia, mutta Face omistaa nuo kuvat nyt jokatapauksessa. Ilman Facebookin lupaa et saa käyttää noita kuvia enää missään.[/QUOTE]

Ei niitä mihinkään käyttöön ole laitettukan. Ifolor-kirja omaan käyttöön tops. Olisin julkaissut kuvista muutaman parhaan ehkä Facessa.
 

Yhteistyössä