Millaisia vaatteita ekaluokkalaiset käyttää? :)

hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja jäätävää:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Tulevaisuutta en voi ennustaa, enkä sanonut "ei koskaan". Totesin vaan sille, joka väitti lastani kiusaajaksi, että hänestä ei kiusaajaa saa - vaikka joku harmaa miten väittäisi niin. Taisin myös todeta, että toivottavasti hän ei tulevaisuudessakaan ala kiusaajaksi?
Ei noin vaan voi sanoa...Tai voi...Hyvinkin moni mutsi tätä harrastaa.
Se kuuluisa ; "Ei meidän lapset, vaan ne saatanan naapurin kakarat" :D

Se lapsi toimii monesti aivan erilailla koulun välitunnilla kavereiden seurassa, KUIN kotona tai puistossa mutsin kanssa. Niin se vaan on ja se seura, johon lapsi johkaantuu, määrittelee 99 %:sti sen, millainen lapsi ja nuori siitä kasvaa.

Mitä vanhempi lapsi on, sitä enemmän on merkitystä kavereiden sanalla ja valitettavasti sitä vähemmän sen äidin sanalla.

SIKSI raapaisi korvaan tuo julistus. Itse en kuunaan moista shittiä omasta suustani päästäisi ja silti luotan lapseeni. lapsi on peruskiltti ja rauhallinen, MUTTA en luota ollenkaan niin 110 % :seti, etteikö porukan yllytyksestä / painostuksesta /kiristyksestä tulisi joskus tekemään jotain tyhmää.

Vaikka Rehti ja reipas lapsi onkin, minä en voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Näitä oman lapsensa puolustajia on niin nähty. Enkä tietenkään tarkoita etteikö saisi ja kuuluisi puolustaa. Kuka sen oman lapsen puolia loppupeleissä pitää, ellei sen oma äiti, MUTTA liiallisuuksiin ei pidä mennä. Se oma, herttaisinkin säihkysilmä voi kaveripiirissä muuttua siksi piinallisimmaksi ja vittumaisimmaksi sanalla sivaltajaksi. Ihan totta. Olen lasten kanssa työskennellyt ja heidän kanssaan kouluarkea elänyt ;).
oma lapseni sanoi erään tarhakaverin synttäreillä käytyään, että kotona lapsi oli kiva. Tarhassa pomottaa ja määräilee ja ja kantelee että häntä kiusataan, jos esim. ei saa joka leikissä määrätä kaikesta. Kotonaan osasi olla erilainen, jostain kumman syystä.

Se lapsi toimii monesti aivan erilailla koulun välitunnilla kavereiden seurassa, KUIN kotona tai puistossa mutsin kanssa. Niin se vaan on ja se seura, johon lapsi johkaantuu, määrittelee 99 %:sti sen, millainen lapsi ja nuori siitä kasvaa.

Mitä vanhempi lapsi on, sitä enemmän on merkitystä kavereiden sanalla ja valitettavasti sitä vähemmän sen äidin sanalla.

SIKSI raapaisi korvaan tuo julistus. Itse en kuunaan moista shittiä omasta suustani päästäisi ja silti luotan lapseeni. lapsi on peruskiltti ja rauhallinen, MUTTA en luota ollenkaan niin 110 % :seti, etteikö porukan yllytyksestä / painostuksesta /kiristyksestä tulisi joskus tekemään jotain tyhmää.

Vaikka Rehti ja reipas lapsi onkin, minä en voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Näitä oman lapsensa puolustajia on niin nähty. Enkä tietenkään tarkoita etteikö saisi ja kuuluisi puolustaa. Kuka sen oman lapsen puolia loppupeleissä pitää, ellei sen oma äiti, MUTTA liiallisuuksiin ei pidä mennä. Se oma, herttaisinkin säihkysilmä voi kaveripiirissä muuttua siksi piinallisimmaksi ja vittumaisimmaksi sanalla sivaltajaksi. Ihan totta. Olen lasten kanssa työskennellyt ja heidän kanssaan kouluarkea elänyt ;).
No sä vissiin ymmärsit väärin. Mä tarkoitin tuolla "mun tytöstä et kiusaajaa saa" sitä, että hän ei ole kiusaaja. Nyt. Tähän mennessä ei ole ollut. En julistanut että minun lapseni ei ikinä missään tapauksessa tule ketään kiusaamaan.

Kirjoitin että "Kiusaajaa mun tytöstä ei saa, ainakaan tähän mennessä ei ole sellaisia piirteitä ollut eikä toivottavasti tulekaan". Mun mielestä se oli selkeää, mutta ilmeisesti ymmärsit väärin.

Minä olen aina ostanut kesän alesta syksyllä koulunsa aloittavalle lapselle ison pinon uusia vaatteita koulun alkamisen kunniaksi.
Mun mielestä siinä ei ole mitään ihmeellistä. Lapsenkin on mukava aloittaa koulu, kun on reppu, penali, kynät, uudet lenkkarit ja syystakki jne ostettuna.
Toki isommillekin lapsille sama juttu, syksyksi ostetaan uutta.
-Tottakai niitä vanhojakin vaatteita pidetään, mutta uusiakin ostetaan.

Mun mielestä on ihan asiallista miettiä, millaisia vaatteita ne tulevat ekaluokkalaiset käyttävät.

Fiksuahan se on nyt ostaa se kunnollinen toppatakki joka menee ekallakin, ja juurikin takki ja housut, haalari on jo 'lapsellinen' monen ekaluokkalaisen mielestä, vaikka pihaleikeissä sitten haalari vielä menisikin.

Mä ostaisin ihan perus paitoja jne, ja sitten kesällä niitä printtejä, kun tietää mikä silloin miellyttää ja on 'in' niiden ekaluokkalaisten mielestä.

Ei lapsen nätisti ja siististi pukeminen ole mitenkään väärin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Joo pitkä tyttö on ja lähinnä toi pituus siksi kun joku aikasemmin mainitsi että Hello Kittyt loppuu kokoon 128 cm ;) Tosin tässä kirjoittaa yksi kokoa 36 / 38 joka istuu HK -pöksyt jalassa :(
Hello Kittyähän löytyy ihan aikuistenkin koossa. Petshopit loppuu tuonne 122 kokoon.

Niin omasta kuin tuttavien hieman vanhempien tyttöjen kohdalla tulee mieleen, ettei välttämättä kannata ostaa hirveästi pinkkiä, vaikka se olisi nyt lempiväri. Ekaluokalla tuo värimaailma muuttuu. Noiden vähän isompien aikaan piti olla vaaleansinistä, oma lapseni on siirtynyt turkoosi-ruskea linjalle ekaluokalla.

jäätävää
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
oma lapseni sanoi erään tarhakaverin synttäreillä käytyään, että kotona lapsi oli kiva. Tarhassa pomottaa ja määräilee ja ja kantelee että häntä kiusataan, jos esim. ei saa joka leikissä määrätä kaikesta. Kotonaan osasi olla erilainen, jostain kumman syystä.
Nimenomaan näin.
Minunkin lapsellani on muutama kaveri, jotka siukuisten silmissä ovat kohteliaita ja hyväkäytöksisiä...Muutaman kerran jääneet salakuuntelevan äidin ( =minun :D ) nalkkiin ja vittusaatanahomot ovat sellaista luokkaa, että nauhoittaa pitäisi, muuten kukaan ei IKINÄ noista penskoista uskoisi...;)

yöks
Tulevaisuutta en voi ennustaa, enkä sanonut "ei koskaan". Totesin vaan sille, joka väitti lastani kiusaajaksi, että hänestä ei kiusaajaa saa - vaikka joku harmaa miten väittäisi niin. Taisin myös todeta, että toivottavasti hän ei tulevaisuudessakaan ala kiusaajaksi?

Yleensä kiusaajat lienevät niitä, jotka ovat parhaiten käyttäytyviä ja sosiaalisia aikuisten silmissä. Jotka vastaavat aikuiselle rohkeasti ja ovat lastenskin seurassa puheliaita. Ei siitä hiljaisesta ja ujosta mitään sanalla siveljtäjää saa, jos ei puhu, on paha siveltää. kaikki lapset eivät ole yhtä taitavia verbaalisesti. Yleensä nämä "sosiaaliseT" ja suositut kuitenkin ovat niitä kiusaajia. Joilla on ne oikeat vaatteet päällä ja joiden mamma on niin iloinen kun lapsi on suosittu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin omasta kuin tuttavien hieman vanhempien tyttöjen kohdalla tulee mieleen, ettei välttämättä kannata ostaa hirveästi pinkkiä, vaikka se olisi nyt lempiväri. Ekaluokalla tuo värimaailma muuttuu. Noiden vähän isompien aikaan piti olla vaaleansinistä, oma lapseni on siirtynyt turkoosi-ruskea linjalle ekaluokalla.
Turkoosia, ruskeaa, vihreää yms ollaan suosittu jo nyt. Pinkkiä on aika vähän, tyttö ei enää oikein tykkää siitä. Lempiväri on kuulemma musta ja sininen :)

BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja yöks:
Yleensä kiusaajat lienevät niitä, jotka ovat parhaiten käyttäytyviä ja sosiaalisia aikuisten silmissä. Jotka vastaavat aikuiselle rohkeasti ja ovat lastenskin seurassa puheliaita. Ei siitä hiljaisesta ja ujosta mitään sanalla siveljtäjää saa, jos ei puhu, on paha siveltää. kaikki lapset eivät ole yhtä taitavia verbaalisesti. Yleensä nämä "sosiaaliseT" ja suositut kuitenkin ovat niitä kiusaajia. Joilla on ne oikeat vaatteet päällä ja joiden mamma on niin iloinen kun lapsi on suosittu.
mä en edelleenkään allekirjoita tätä....

Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Enkä minä. En oman lapsuuteni perusteella enkä sen perusteella mitä tyttöni kaveripiiristä ja niistä muutamasta kiusaajasta tiedän.

jäätävää
No sä vissiin ymmärsit väärin. Mä tarkoitin tuolla "mun tytöstä et kiusaajaa saa" sitä, että hän ei ole kiusaaja. Nyt. Tähän mennessä ei ole ollut. En julistanut että minun lapseni ei ikinä missään tapauksessa tule ketään kiusaamaan.

Kirjoitin että "Kiusaajaa mun tytöstä ei saa, ainakaan tähän mennessä ei ole sellaisia piirteitä ollut eikä toivottavasti tulekaan". Mun mielestä se oli selkeää, mutta ilmeisesti ymmärsit väärin.
Voithan sinä sen niinkin kääntää, että minä en ymmärtänyt ja sinä et tarkoittanut...:D

Ihan miten vaan...Mun paskasaavissa ei ole pohjaa katsos :).

Mutta pääasia, että nyt ymmärsit. Kukaan ei voi sanoa omasta lapsestaan että siitä ei kiusaajaa saa. Kiusaaja voi kasvaa kenestä vaan. Niin ikävää kuin se onkin.
Kaikista ihanteellisin tilanne tietytti olisi, että näitä kiusaajia ei syntyisi ollenkaan...

Voithan sinä sen niinkin kääntää, että minä en ymmärtänyt ja sinä et tarkoittanut...:D

Mutta pääasia, että nyt ymmärsit. Kukaan ei voi sanoa omasta lapsestaan että siitä ei kiusaajaa saa. Kiusaaja voi kasvaa kenestä vaan. Niin ikävää kuin se onkin.
Kaikista ihanteellisin tilanne tietytti olisi, että näitä kiusaajia ei syntyisi ollenkaan...
No, sä nyt vaan ymmärsit väärin :D. Eihän mun kirjoittamassa lauseessa olisi edes mitään järkeä muuten...mutta whatever, ihan sama. Tähän mennessä tyttö ei ole osoittanut piirteitä kiusaamisesta, toivon ettei osoita jatkossakaan, ja jos osoittaa niin siihen puututaan samantien. Itseään saa puolustaa ja pitää oikeuksistaan kiinni, mutta kiusaamaan ei saa lähteä.

yöks
Enkä minä. En oman lapsuuteni perusteella enkä sen perusteella mitä tyttöni kaveripiiristä ja niistä muutamasta kiusaajasta tiedän.
Joka tapauksessa tutkimusten perusteella näin on. viime talvena esim. oli kiusaamistutkimus, ja sen mukaan kiusaaja on yleensä 3 suosituimman lapsen joukossa. Se pahin kiusaaja ja yllyttäjä. Joten sinun mutu-tuntujma on ihan sama. Ehkä sinun lapsi on näitä lapsia, jotka kertovat toisten kiusaavan jos eivät tee kuten hän haluaa: joka osaa kiusata salaa, kun taas toinen potkaisee kun sinun lapsesi ilkeilee ja syrjii ja käskee toistenkin syrjiä? sitten se jolla ei ole keinoja ilmaista verbaalisti, turhautuu ja potkaisee.

å

Mä kyllä allekirjoitan. Olin syksyllä just tekemisissä yhden kiusaamistapauksen kanssa ja ne kiusaajat oli juuri tuollaisia. Aikuisille varsinaisia silmänpalvojia, mutta auta armias kun opettajat kääns selkänsä niin johan alkoi kiusaaminen.

jäätävää
Taidat työskennellä "yöks" lapsen kanssa, kun sinulla on näin vahva lapsituntemus :).

Juuri näin asia on ja siksi kiusaaminen on usein niin hyvin piilotettua ja siihen on todella hankalaa puuttua.
KUKAAN aikuinen ei usko, että se kohtelias, kuuliainen, verbaalisesti lahjakas ja "kaikkien suosikki" Olli TODELLA voisi olla se lasten silmissä pahin kiusaaja.

Hiljaista on helppo löylyttää sanallisesti ja saada muutkin sitä vastaan.
Olen itse niin monesti todistanut näitä tilanteita, että voin kertoa sen olevan juuri näin. SIKSI kiusaamista on niin vaikea havaita aikuisenkaan, se voi pahimmassa tapauksessa jatkua vuosikausia, KUKAAN aikuinen ei osaa puuttua, kun "Eihän tuo Matias VOI olla kiusaaja, kun se on aina niin kohtelias ja verbaalisesti lahjakas..."

:(

Joka tapauksessa tutkimusten perusteella näin on. viime talvena esim. oli kiusaamistutkimus, ja sen mukaan kiusaaja on yleensä 3 suosituimman lapsen joukossa. Se pahin kiusaaja ja yllyttäjä. Joten sinun mutu-tuntujma on ihan sama. Ehkä sinun lapsi on näitä lapsia, jotka kertovat toisten kiusaavan jos eivät tee kuten hän haluaa: joka osaa kiusata salaa, kun taas toinen potkaisee kun sinun lapsesi ilkeilee ja syrjii ja käskee toistenkin syrjiä? sitten se jolla ei ole keinoja ilmaista verbaalisti, turhautuu ja potkaisee.
Ei tuo kyllä oo valittanut että häntä kiusattaisiin, muutamaa yksittäistä kertaa lukuunottamatta ja niistäkin on jo aikaa.

Ja mä en kyllä hyväksy potkimista...en edes silloin, jos toinen on ekana haukkunut. Omat lapset olen opettanut joko karjaisemaan että lopeta, sanomaan että ite oot & olemaan välittämättä, ja kertomaan aikuiselle.

Sulla on pakkomielle: pakko todistaa keinolla millä hyvänsä että mun lapsessani on jotain vikaa, hänen on pakko olla kiusaaja. Se ei ole kovinkaan fiksua joten lopeta jo.

BootyPeppi
tutkimuksiin tehdään aina vastatutkimus. Mitä se osoittaa?

jäätävää

No, sä nyt vaan ymmärsit väärin :D. Eihän mun kirjoittamassa lauseessa olisi edes mitään järkeä muuten...mutta whatever, ihan sama. Tähän mennessä tyttö ei ole osoittanut piirteitä kiusaamisesta, toivon ettei osoita jatkossakaan, ja jos osoittaa niin siihen puututaan samantien. Itseään saa puolustaa ja pitää oikeuksistaan kiinni, mutta kiusaamaan ei saa lähteä.
No, sä nyt vaan jaksat jankuttaa :D.
Jokaisen luettavissa tuo kirjoituksesi nyt vaan jokatapauksessa on :hug:

Tietysti kaikki toivovat, että tyttösi ei ole kiusaaja, eikä hänestä koskaan sellaista tulekaan, mutta asenteesi vaan on niin lepikossa, että JOS tämmöinen piirre joskus ilmenee, TOIVON mukaan et ole ensimmäisenä jonossa kynsinhampain puolustelemassa kilttiä ja kuuliaista lastasi, vaan OTAT HUOMIOON SENKIN SEIKAN, että toisinkin voi olla.

Lapsi käyttäytyy erilailla vanhempiensa seurassa kuin ilman vanhempia ja kouluun mennessä ja lapsen kasvaessa tämä vaan korostuu =).

BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja å:

Mä kyllä allekirjoitan. Olin syksyllä just tekemisissä yhden kiusaamistapauksen kanssa ja ne kiusaajat oli juuri tuollaisia. Aikuisille varsinaisia silmänpalvojia, mutta auta armias kun opettajat kääns selkänsä niin johan alkoi kiusaaminen.
mä olen nähnyt sekä että ja niitä ollut myös selvittelemässä.

yöks
Ei tuo kyllä oo valittanut että häntä kiusattaisiin, muutamaa yksittäistä kertaa lukuunottamatta ja niistäkin on jo aikaa.

Ja mä en kyllä hyväksy potkimista...en edes silloin, jos toinen on ekana haukkunut. Omat lapset olen opettanut joko karjaisemaan että lopeta, sanomaan että ite oot & olemaan välittämättä, ja kertomaan aikuiselle.

Sulla on pakkomielle: pakko todistaa keinolla millä hyvänsä että mun lapsessani on jotain vikaa, hänen on pakko olla kiusaaja. Se ei ole kovinkaan fiksua joten lopeta jo.
puutuit siihen näkyvään eli potkimiseen. Entä se salaa kiusaaminen ja syrjiminen. oletko kieltänyt lastasi harratamasta sitä?

no sanopa muuta!
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tosi surullista että tällaisia pitää miettiä :(
Mulla poika menossa ekalle eikä ole käynyt mielessäkään että millaisia vaatteita pitää laittaa ettei kiusata. Kunhan on ehjät ja puhtaat. Mutta näköjään toisenlaisiakin vanhempia on :/
kyllä maailma on menossa vaan ikävämpään suuntaan, kun tällaisia asioita pitää niin etukäteen pohtia! mulla mm. eskari-ikäinen tyttö, menee siis ens vuonna kouluun. tammikuussa täyttää seitsemän vuotta, on osannut jo pari vuotta lukea. mutta silti halusin hänet kouluun vasta ens elokuussa, koska lapsuus on niin lyhyt aika muutenkin. hänelle käy vielä vaate kuin vaate, varmasti sekin vaikuttaa kun en ole ehtinyt noista vaatteista hössöttämään, kun on niin monta muutakin lasta. juu, ja ihan isossa kaupungissa asutaan, mut silti...

puutuit siihen näkyvään eli potkimiseen. Entä se salaa kiusaaminen ja syrjiminen. oletko kieltänyt lastasi harratamasta sitä?
Totta helvetissä olen...sinä sen sijaan tunnuit hyväksyvän potkimisen - minä en hyväksy sitä, enkä haukkumista yms. En hyväksy mitään kiusaamista.

Lapseni alkoi muuten itkemään, kun pari tyttöä eskarissa oli sanonut yhden tytön synttärikutsuista että rumat kutsukortit, ja he eivät kyllä juhliin mene koska "Iidan" juhlat on aina ällöttäviä. Tyttöni sanoi että jos Iida olisi kuullut niin sille olisi tullut kovin paha mieli, ja pillahti itkuun. Että sellainen empatiakyvytön kiusaaja täällä asustaa...

hulina harmaana
nojoo..meidän luokalla pahimmat kiusaajat olivat rikkaitten kakaroita,open lellikejä 10 oppilaita

asiaan...ostaisin aika neutraaleja vaatteita valmiiksi kouluun,voihan sitä muutaman hello kitty paidan ostaa jos kerta tyttö tykkää

Yhteistyössä