Millaisia kotiruokia teillä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja watermelon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Keittoja, pakasteruokia kuten uunivihannekset ja perunat, kala - tai kasvispihvit, soijarouheesta "jauhelihakastike" ja pastaa, munakkaita. Mun linja on että ruoan pitää olla terveellistä että sitten voi hyvin ja voi myös herkutella silloin tällöin hyvin. :)

Mä avaan kaapit ja katson mitä meillä olisi, päätän "pääraaka-aineen" ja sitten vaan alan tekemään ja heittelen sekaan, en mittaile mitään erityisesti. Olen tehnyt esim kaalikeiton ehkä 1209 kertaa ja aina se on hieman erillainen.

Paitsi leipoessa käytän aina samoja hyväksi todettuja pohjia ja seuraan tarkasti reseptiä, koska en ole sillä saralla kovin hyvä.

Leipoessa onkin hyvä noudattaa ohjeita tarkasti tai lopputulos ei ole välttämättä hyvä :)

nakit ja muusi, tai lihapyörykät ja muusi, spagetti ja jauhelihakastike, kalakeitto, lihakeitto, poronkäristys ja muusi, paistetutperunat ja pihviä, hernekeittoa, makkaraskastike ja perunat, broiskua ja riisiä, makaroonipataa, uunilohta ja muusia, pinaattikeittoa, makkarakeitto, silakkapihvit ja paistetut perunat. aika tavallisia arkiruokia siis

Meidän lapset ovat tosi nirsoja ja aikuiset ovat puolestaan innostuneet vähän mausteisimmista ruuista. Kukin syö töissä/päiväkodissa/koulussa lounaan ja iltaisin joudun tekemään usein kaksikin ruokaa. Tänään oli lapsille nakkimunakasta ja salaattia, aikuisille ruokaisampaa salaattia oliivien ja voimakkaan juuston kera.
Eilen tein chorizo-pastaa, joka ei ollut kovin mausteista, mutta lapset vain närppivät sitä.
Sunnuntaina parsarisottoa, jota lapset vain vähän närppivät, sekä lohipihvejä, jotka maistuivat kaikille. Illalla käytiin pizzeriassa, jossa jokainen sai haluamaansa pizzaa.
Lauantai lounaaksi fetapastapannua (lapset närppivät vähän), illalliseksi fondue-lihoja, ranskalaisia, oliiveja, tomaatteja ja kastikkeita, jotka hiukan upposi lapsiinkin.
Perjantaina lapsille hernekeittoa purkista, aikuisille valkosipulichilipastaa.

Teettekö ruoan aina jonkun reseptin mukaan tai muuten samalla tavalla?
Vai voitteko säveltää?

Melkein aina sävellän, vaikka olisi reseptikin jota seurata. Meidän keittiössä käydään ainaista "kokkisotaa", eli yritän käyttää kaikki jämät ja tähteet jotenkin hyödyksi.
Siitä usein keksinkin seuraavan päivän ruuan, kun kaapissa on jotain mikä pitäisi käyttää hyödyksi.

Teettekö ruoan aina jonkun reseptin mukaan tai muuten samalla tavalla?
Vai voitteko säveltää?

Aika paljo tulee sävellettyä, mutta uusien vaativampien ruokien kohdalla yleensä noudatan ohjetta ainaki sillä ekalla kerralla, mutta niidenki kans tulee joskus sävellettyä jo ekalla kerralla.

[QUOTE="höpöhöpö";29866190]höpöhöpö :)

Ei ainakaan mikropuuro tai joku pussipuuro.[/QUOTE]

Kuules kun se mikropuuro on tavallista puuroa jossa on kaurahiutaleita heitetty lautaselle desi ja kaksi desiä vettä - 2minuuttia mikrossa ja valmista! Nopeaa ja terveellistä - eläkä piru vie tule mulle kaurapuuron ystävälle puhumaan jostain karppauksesta!!

[QUOTE="höpöhöpö";29866190]höpöhöpö :)

Ei ainakaan mikropuuro tai joku pussipuuro.[/QUOTE]

Mikä niissä pussipuuroissa on sen ihmeellisempää kuin kauraleselaatikossa? Hiutaleet ja joissain makuja, esim. kuivattuja hedelmiä. Toki kuivatuissa hedelmissä on enemmän sokeria kuin tuoreissa, mutta eihän niihin hiutaleihin ole lisätty mitään. Vai?

Toki raukkaudella keitelty puuro on aina 'parempi', mutta pussipuurokaan ei ole mikään pahin mahdollinen vaihtoehto pikavälipalaksi. Mä syön sellaisia "mauttomia" välillä töissä kun on vain vedenkeitin käytettävissä, ja en tosiaan ala aamulla viideltä keittelemään mukaan mitään eväspuuroja silmät ristissä. Heitän joukkoon pellavan, pinjan ja kurpitsansiemeniä :)

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Kuules kun se mikropuuro on tavallista puuroa jossa on kaurahiutaleita heitetty lautaselle desi ja kaksi desiä vettä - 2minuuttia mikrossa ja valmista! Nopeaa ja terveellistä - eläkä piru vie tule mulle kaurapuuron ystävälle puhumaan jostain karppauksesta!!

Meni vähän ohi, mutta käsittääkseni tässä ketjussa yritetään puhua hyvästä ruoasta.
Ruokavaliokeskustelut on sitten erikseen. Vai?

[QUOTE="Lilli";29866112]Meidän lapset ovat tosi nirsoja ja aikuiset ovat puolestaan innostuneet vähän mausteisimmista ruuista. Kukin syö töissä/päiväkodissa/koulussa lounaan ja iltaisin joudun tekemään usein kaksikin ruokaa. Tänään oli lapsille nakkimunakasta ja salaattia, aikuisille ruokaisampaa salaattia oliivien ja voimakkaan juuston kera.
Eilen tein chorizo-pastaa, joka ei ollut kovin mausteista, mutta lapset vain närppivät sitä.
Sunnuntaina parsarisottoa, jota lapset vain vähän närppivät, sekä lohipihvejä, jotka maistuivat kaikille. Illalla käytiin pizzeriassa, jossa jokainen sai haluamaansa pizzaa.
Lauantai lounaaksi fetapastapannua (lapset närppivät vähän), illalliseksi fondue-lihoja, ranskalaisia, oliiveja, tomaatteja ja kastikkeita, jotka hiukan upposi lapsiinkin.
Perjantaina lapsille hernekeittoa purkista, aikuisille valkosipulichilipastaa.[/QUOTE]

En kyllä ihmettele jos lapset ei syö, ei sano oikein mullekaan mitään chorizo-pastat, parsarisotot ja fetapastapannut :)

Meillä onneksi tenavat tykkää maistella tuokia ja ovat todella innoissaan eri tuttavuuksista. Toisista tykätään, toisista ei. Saavat olla mukana kun suunnitellaan ruokaa ja kauppareissuihin osallistuvat myös ja ruoan valmistukseen.

Meillä on vasta nyt, lapsen ollessa kahdeksan, tullut uteliaisuus edes maistaa uusia makuja. Maistamaan jo pystyy, joskus jopa pyytää. Usein maistaa puistatusten kera, koska uusi maku pelottaa.
Pienempi elää pahinta nirsoiluvaihetta kolmivuotiaana, eikä suostu edes maistamaan monia ruokia, pelkää mm. kananmunaa ja juustoa sekä suklaata.

Minä säveltelen aika paljon itse, leipoessa lähinnä etsin reseptejä. Nyt ajattelin kyllä alkaa etsimään erilaisten kastikkeiden ohjeita, ei ole tullut tehtyä kuin sitä perus ruskeaa kastiketta tai kanakastiketta, saisi vähän vaihtelua ruokiin. Puuroja syödään todella harvoin, ei oikeastaan ollenkaan. Lapsi ei niitä syö ja pelkästään itselleni en edes viitsi tehdä, kun ei omaakaan suurinta herkkua ole.

Millaisia ruokaisia salaatteja te teette, mitä niihin tulee? Nyt päätin, että teen joka viikko jonkun ihan uuden ruuan mitä ei ole ennen tai tosi pitkään aikaan tehty. Mistään kovin eksoottisista ruuista emme välitä, mutta vähän vaihtelua ja uusia makuelämyksiä. Aloin oikein miettimään, mitä ruoka-aineita en syö ja hämmästyin itsekin kuinka paljon on sellaista "perus"ruokaa, josta en välitä enkä ole tottunut syömään. Täytyy alkaa laajentamaan valikoimaa, ei ihmekään jos kyllästyttää :O

Paljon kasvisruokaa: feta-pinaattipasta, pinaattilettuja, linssikeitot, soijapyörykät, kasvissosekeitot, intialaiset kasviskastikkeet, thaimaalainen tofu-kasvisvokki, halloumi-salaatti

Lisäksi makaroonilaatikko, kaalikeitto- ja laatikko, kana ja riisi uunissa, kesäkurpitsalasange, palapaisti, paljon wokkeja ja thaimaalaista

Yms. Yms.

Työpäivinä ei kotona enää lämmintä ruokaa laiteta, vaan syödään sitten leipää, jogurttia tms. jos on nälkä. Vapaapäivinä ja viikonloppuisin meidän "perusruoka" on pasta ja tomaattikastikkeen eri muodot, mutta aika paljon tehdään myös juuressosekeittoja ja muita sosekeittoja (mausteinen linssikeitto on herkkua), joskus kiusausta, uunijuureksia, lämpöisiä voileipiä, pizzaa, hernekeittoa (ei koskaan purkista), nuudeliwokkia, lihakeittoa, paistia, uunissa tai pannulla paistettua kalaa, papu- ja vihannespatoja...

Mies on meillä kaikkiruokainen, minä olen nirsompi ja aika usein joudun tyrmäämään miehen ehdotukset siitä mitä syötäisi. Toivon että lapset perisi miehen ruokailutottumuksia enemmän kuin minun nirsouttani sitten jos lapsia joskus tulee. :P
Liedellä ja uunissahan ne ruuat valmistuu. Ei niiden "tekemiseen" useinkaan kauaa aikaa kulu.

Yhteistyössä