Millaisia juttuja piheimmät tuntemanne tyypit tekevät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rokkimakkara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yhet säästää sähköä niin etteivät laita autoa lämmitykseen vaikka ois kuinka paljon pakkasta. Ei ne tajua että auto kärsii ja bensaa kuluu enemmän kun ajaa kylmällä koneella.

Mun vanhemmat ei vedä pönttöä kuin isomman asian jälkeen.

no mä pitäisin piheinä jos pitää kahvit ja ruuat tarjota ihmiselle joka tulee ns. vapaamatkustajaksi kyytiin. siis ite haluaa tulla ajelamaan joutilaana. ja sitten pitää se ruokkia ja kahvittaa.

köyhyys ei ole ilo vaikka se naurattaa. ja jos osaa elää kituuttaen voi sitten olla sitä rahaa johonkin muuhun. ilmankos sitä säästöä ei kerry ja täällä valitellaan köyhyyttä kun ei osata säästää.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Alkuperäinen kirjoittaja RokkiMakkara:
. Kestääkö kannetkin lämmityksen?

Ei kai. Mutta eihän mitään mikrossa lämmitetä umpinaisessa rasiassa. Mikroruuissakin tehdään kanteen reikiä. helpoimmalla pääsee kuitenkin kun mikrokupua käyttää. Kannet muuten vähän vinoutuvat astianpesukoneessa, mutta aina ne olen saanut rasian päälle menemään.

mä en pese astianpesukoneessa koskaan mitään muovisia. koska ovat sellasta huokosta materiaalia niin mieluummin pesen käsin. ja voirasiat tulee puhtaaksi ihan kuumalla vedellä. niihin en laita ollenkaan pesuaineita.

Eräs jo edesmennyt mummeli kulki aina kahvikuppi kassissa ja kiersi aina ilmaiset kahvitarjoilut ja joi omasta kupistaan niin monta kupillista kun sai ja otti pullia kassiin kotiin viemisiksi. Ei ollut köyhä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
. Kestääkö kannetkin lämmityksen?

Ei kai. Mutta eihän mitään mikrossa lämmitetä umpinaisessa rasiassa. Mikroruuissakin tehdään kanteen reikiä. helpoimmalla pääsee kuitenkin kun mikrokupua käyttää. Kannet muuten vähän vinoutuvat astianpesukoneessa, mutta aina ne olen saanut rasian päälle menemään.

mä en pese astianpesukoneessa koskaan mitään muovisia. koska ovat sellasta huokosta materiaalia niin mieluummin pesen käsin. ja voirasiat tulee puhtaaksi ihan kuumalla vedellä. niihin en laita ollenkaan pesuaineita.
Me ostettiin vähän aikaa sitten astianpesukone ja ohjeessa lukee että vain niitä muoviastioita saa pestä koneessa joissa on sellainen merkki että astianpesukoneessa pesu sallittu. Mutta nähtävästi ihmiset pesee mitä vaan muoviastioita koneessa.

Alkuperäinen kirjoittaja no just:
köyhyys ei ole ilo vaikka se naurattaa. ja jos osaa elää kituuttaen voi sitten olla sitä rahaa johonkin muuhun. ilmankos sitä säästöä ei kerry ja täällä valitellaan köyhyyttä kun ei osata säästää.

Just...No ei ihan mulle passaa kyllä tuokaan tyyli.
:kieh:

Monet noista kirjoittamistanne ihmisistä ovat varmaankin nähneet sen köyhemmän elämän ja puutteen. Se on sellainen sisäänrakennettu juttu. Ei ihminen osaa tuhlata, jos se säästäminen on perusluonne. Ihan sama mikä sen ihmisen varallisuus on. Onhan sitten rahaa johonkin muuhun heille tärkeään. Ja saavatpa sitten perilliset tapella niistä rovoista.

Mä olen ite kotiavustajana joskus käynyt paikassa missä oli yks huone täynnä vanhoja lehtiä vuosikymmenien ajalta. Sekä just noita pusseja ja purnukoita, josko niitä tarvittais. Yhdessä pinossa oli vanhoja seteleitä, siis käyttökelvottomia muttei koskaan käytettyjä. Eli turhaan oli rahoja säästetty kun niitä ei sitten ollut pankissa vaihdettu kun noita rahamuutoksia ollut.

Yks tuttu poikamies kerää sanomalehtiä; koko vintti täynnä. Pitää omaa autoansa tallissa seisonnassa ja ajaa äitinsä autolla. Käy syömässä äitinsä luona, siis aina. Ja kaveri on vaatimattomasti markkamiljonääri.
Toinen tuttu mummeli myös pesee ja uusiokäyttää kaikki pakkaukset, niitä on vintillä pahvilaatikkotolkulla. Kerää ruuvit ja mutterit mukaansa toreilla ja turuilla. Leikkaa vanhat ja rikkinäiset vaatteet ym. räteiksi, niitäkin on pussikaupalla vintissä. Pesee hammastikut.

Voi ei, nää on niin hyviä.. :laugh: En kyllä ihmettele, jos nämä tosi pihit ihmiset ovat oikeasti varakkaita, ku eihän heillä kulu sitä rahaa mihinkään, kun elävät noin pihisti.. :whistle: :D Osaispa itekki olla yhtä säästeliäs.. ;) No ei vaan, ei ois mukava elää noin pihiä elämää..

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaappuva iskuporakone:
Vieraillessaan juovat teetä ja ottavat teepussit kotiin mukaan :D
:o :D Teepussia en halua kyllä käyttää kahteen kertaan, toinen kupillinen ei maistu enää miltään. Äitini motkottaa heillä vieraillessani, että tuhlaan, jos otan jokaiselle kupilliselleni uuden pussin.

Mä juon kotona/työpaikalla samasta teepussista liotettua teetä niin kauan kuin siitä jotain irtoaa... :D
Tosin mä tykkäänlaimeasta teestä, eli uutta teepussia liotan ihan vähän aikaa vaan, että vesi saa vähän väriä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
yhdet tutut käyttää kesämökillä kertakäyttöruokailuvälineitä, mutta nepä pestään käytön jälkeen ja laitetaan roskiin vasta kun rikkoontuvat :headwall:

No ei kai kukaan oikeasti heitä niitä muovihaarukoita ym roskiin yhden käyttökerran jälkeen?? :o

Opiskeluaikaan pidettiin välillä kotibileitä mihin kaikki toi juomansa mukaan. Joka pippaloissa yks kaveri kysyi kaikilta heti alkuun, että saako ottaa heidän tyhjät pullot lähtiessään.
Samainen nuori nainen keräs tupakintumpeista ne pisimmät askeihin.
Oli hänen mielestä tuhlausta jättää hyvät röökit polttamatta!

Merenneitonen: mua itseä naurattaa lähinnä se, että tietyt säästötavat menee liiallisuuksiin. Omissa esimerkeissäni se, että tavaraa on pahvilaatikoittain ja ne laatikot vielä ovat tiellä kokoajan!
Itselläkin on margariinirasioita säilytysrasioina, mutta en silti jokaista säästä. Lisäksi päällystän pahvilaatikoita säilytykseen ja maalailen peltirasioista sopivan värisiä.
Se on hienoa, että ihmiset pyrkivät säästämään luontoa ja ympäristöä, eivätkä osta jatkuvasti uutta. =)

Kaikki "säästäminen" ei varmaankaan johdu pihiydestä vaan mukana voi olla ekologista ajattelua.

Kyllä minäkin saatan leikellä käytetyistä kirjekuorista muistilappuja. En tee sitä pihiyttäni vaan siksi, että puhdasta valkeaa paperia voi hyödyntää ennen kuin se menee uuniin. Jos olisin paperin suhteen pihi, en ostaisi lapselle piirustus- tai vesiväripaperia, vaan hän joutuisi piirtelemään niihin käytettyihin kirjekuoriin.

Todella pihi on minusta ihminen, joka ei halua käyttää rahaa yhtään omaksi tai toisten iloksi ja hyödyksi vaan säästää ja piheilee koko ikänsä. Sitten kuoleman jälkeen serkun lapset ihmettelevät perimänsä summan suuruutta ja varsinkin sitä, miten paljon siitä menee perintöveroa!

Tää nyt ei vaikuta olevan pahimmasta päästä kun olen näitä muita lukenut.
Vaan suht tavallista ja niin pihiä että hävettää. Jotkut vievät kahvilaan mukaan omat syömiset," kun se sama pulla on kaupassa paljon halvempi". :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja äippä 84:
Täälläpäin yks sukulaispariskunta malttoi ostaa jotkut 10e:n laivaristeilyliput, mutta ottivat omat eväät mukaan... Ymmärrän kyllä että toiset ottavat lapsille omat eväät tai sitten automatkan ajaksi naposteltavaa..mutta nämä eivät käyneet ollenkaan laivassa syömässä, heillä oli termospullossa hernesoppaa ja toisessa kipassa kananmunia.. :headwall:

Voi ei! (tunnustaa, joskaan ei nyt ihan hernesoppaa oo koskaan ollut mukana) Mutta meillä on aina omat eväät laivalla, siis iltapala/aamupalatarpeet.

Pahin on kyllä kun kuulin semmosesta, joka säästi kaikki vanhat teepussit ja ripusti ne kuivauskaapin ritilästä roikkumaan tiskialtaan päälle ja sitten teetä juodessaan uitti kuppiaan sielllä tiskikaapin alapuolella tarpeeksi monessa pussissa...

Miehen isovanhemmat on aika kesyjä...

Mut niiden vedenkeitin on jotain ensimmäisiä malleja ja se valuttaa joka kerta ohi, kun kaataa vettä. (vaari raukka useasti saanu kuuman vedet syliinsä ).
Niille ostettiin uus vedenkeitin, joka pääs kaappiin odottamaan ja edelleen sillä vanhalla täyttävät kupit, pöydät ja vaarin sylin.

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Alkuperäinen kirjoittaja Sandra:
Yksillä tutuilla on tallessa kaikki hedelmäpussit, salaattirasiat ja lihapakkaukset yms. pestyinä. Siis kaapit täynnä erilaisia laatikoita, paketeita yms. uusiokäyttöä varten.

Kyllä meilläkin on jonkin verran säästettynä kovia muovirasioita ja hedelmäpusseja, käteviä edim retkikäytössä.
Ihan naurettavaa tuhlausta jo luonnonvarojenkin kannalta nakata ne vaan roskiin.

:laugh: mene kuuluttamaan toi usaan tai kiinaan. ja pikaruokaketjujen omistajille. paljon auttaa luontoa jos joku nuukuuttaan suomessa säilyttää tyhjiä jogurttipurkkeja kaapeissaan juomalaseina.

Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Soraya. Ei tuossa muuten mitään, mutta että voirasiat eväslaatikoiksi?
Käteviä töissä. Toisessa rasiassa leivät ja toisessa kosteat kurkut ja tomaatit.

Tulee mieleen, että pitääkö sitten syödä kaksi rasiallista rasvaa päivässä, että saa seuraavan päivän eväsrasiat? Jos ne kerran heitetään roskiin työpaikalla käytön jälkeen?

Mä tiedän yhden suurtalouskokin, joka säästää aivan kaiken. Esim. kun pullia voidellaan, pitää munaan sekoittaa vettä, että se on riittoisampaa. Sitten jos seosta jää teelusikallinen yli, se pitää laittaa kelmun alle jääkaappiin, koska sitä voi käyttää vielä johonkin laatikkoruokaan. Lisäksi jälkiruokaa varten tehtävään kermavaahtoon ei saa lisätä koskaan sokeria, koska jos sitä jää yli, sen voi käyttää johonkin suolaiseen kastikkeeseen myöhemmin.

Näitä puolen desin "ylijäämäaineksia" on sitten jääkaappi väärällään, kelmujen alla pikku kupeissa. Ja tämä täti unohtelee aina, mitä on sinne jemmannut, ja se haju siellä kaapissa.... :x

Kyse on yhdestä erittäin suositusta pitopalvelupaikasta, ja aina hämmästyn miten se voi edelleen olla pystyssä. Kerran olin siellä auttamassa sesonkiaikana, ja kiireessä rysäytin jääkaapin ylimmän hyllyn alas sillä seurauksella, että koko jääkaappi rysashti kasaan hylly kerrallaan. Voi taivas mitä siellä oli kun jouduin sitä siivoamaan!

Taitaa olla "ammattitauti" pitopalvelu/kahvioleipomilla...
Tai sit vaintoehtoisesti sä olet ollut mun kanssa samassa (entisessä) duunipaikassa *hmmmm*

Tuntemani pihein tyyppi säästää voirasiat eväslaatikoiksi, kierrättää lahjapaperit & -narut(!), käyttää käytetyt kirjekuoret muistiinpanopapereina. Ostaa KAIKEN vain ja ainoastaan tarjouksista. Pumpulit, siteet, dödöt ym kuukausien satsit kerrallaan, vaatteet juhannuksen & uuden vuoden jälkeisistä aleista vähintään puoleen hintaan ja pakastin on aina täynnä puoli-ilmaisia leipiä viimeisellä päiväyksellä. Hamuaa vielä kaikki Yves Rocherin ilmaislahjat. Ja tämä tuntemani henkilö olen minä! :D

Mutta ilman Yves sedän kosmetiikkaa ja lahjoja.

Yhteistyössä