Millaisia juttuja piheimmät tuntemanne tyypit tekevät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rokkimakkara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Appivanhemmat ottavat töpselin pois seinästä yöksi (televisiosta) koska se vie sähköä.. Katoppa siitä ne sen tietää että vie sähköä kun siinä se pieni valo palaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
no mun vanhemmat. ne on pihejä ja myös hulluja. Ne käy hakemassa lehdet lehtiroskiksesta. käy suihkussa useimmiten vaan pesemässä kainalot ja perseet, pönttö vedetään varmaan kerran päivässä. säästelee kaikkia ihme juttuja kun tarvitsevat niitä myöhemmin, ei pidä valoja missään vaan elävät vaan telkkarin valossa, syövät tosi vähän kerralla... huoh ku välillä hävettää... :ashamed:

Tuota noin, enemmän sun pitäis hävetä sitä miten haukut täällä vanhempiasi, seläntakana mm. hulluiksi ja arvostelet heidän pesulla käyntiään. Mistä sinä sitä paitsi tiedät noin tarkkaan mitä he suihkussa pesevät itsestään? Kyttäät verhon raoista vai?

Alkuperäinen kirjoittaja äippä 84:
Täälläpäin yks sukulaispariskunta malttoi ostaa jotkut 10e:n laivaristeilyliput, mutta ottivat omat eväät mukaan... Ymmärrän kyllä että toiset ottavat lapsille omat eväät tai sitten automatkan ajaksi naposteltavaa..mutta nämä eivät käyneet ollenkaan laivassa syömässä, heillä oli termospullossa hernesoppaa ja toisessa kipassa kananmunia.. :headwall:

Voi kauheeta, siis ihan kamalaa. Lyö nyt vähän kovemmin sitä päätä seinään!

Alkuperäinen kirjoittaja essi2006:
Eräs hyvä tuttuni on kaupassa töissä(joka päivä 8h)mutta hakee sen oman yhden maito purkkinsa vanhempiensa jääkaapista.Rahaa on joten siitä ei ole kysymys.

heh. mieki tunnen niitä jotka ajaa monia kymmeniä kilometrejä vanhempiensa luo syömään ja syöttävät siellä lapsensakin. molemmat töissä ja hyväpalkkasia...

:whistle: samaiset henkilöt eivät ikinä tarjoa mitään kun heillä käy kylässä mutta muualla kylässä ollessaan kyllä menevät jääkaapille kysymättä... aika törkeää sanon minä.

Yksi mummo osti pari pientä hampurilaista (olivat tietty tarjouksessa). Pyysi pakkaamaan ne mukaan, koska oli lähdössä laivalle -> söisi sitten siellä reissussa. :laugh: Se jo vähän veti suupieliä ylös.

Alkuperäinen kirjoittaja säästön huippu:
Appivanhemmat ottavat töpselin pois seinästä yöksi (televisiosta) koska se vie sähköä.. Katoppa siitä ne sen tietää että vie sähköä kun siinä se pieni valo palaa..

Sano niille, että sammuttaa virran television namiskasta.
Ajaa saman asian ja on vähemmän työläämpää.(jos se johdon irti seinästä repiminen nyt on työllistävää)

ja yhen omakotitaloasujan tiiän joka ei lämmitä kunnolla pesuhuoneeseen tulevaa vettä vaan siellä saa kylymällä vedellä pessä ittensä jos sinne yökylään erehtyy... :headwall:

Täällä on monta juttua mitkä on mun mielestä enemmänkin ekologisia kuin nuukuutta..
Tajusin just että ilmeisesti mun mummokin sitten on pihi näitten juttujen perusteella:
Se säästi usein kahvipaketin pussin ja piti sitä tiskipöydällä kipossa ja pisti sinne kaikki mitkä meni kompostiin( tai tunkiosta se aina puhui)
-säästi myös maitopurkkeja samaan tarkotukseen ja pakasti siinä usein marjoja niin että oli leikattu ja teipattu kiinni.
- käytti vanhoja paitoja rätteinä,pesi niillä esim lattiat ja likasemmat paikat.
-käytti nenäliinaa ja piti sitä aina hihassa
-kahvipusseista teki kanssa kasvimaalle linnunpelättejä
-muutenkin kierrätti tavaroita ja paikkas vaatteet eikä heti heittäny niitä roskiin
ja näitä säästämisiä on piiitkä lista,ei muista nyt kaikkia.
Mummo onkin sota-ajan lapsia ja hänelle tollanen on ollu varmasti ihan normaalia.
Koskaan en ole minä kuitenkaan ajatellu että mummo olis pihi..vaan enemmänkin ekologinen :)
Tällästä mä vielä ymmärrän..mutta jakeluun ei mene ihmiset jotka elää muiden kustannuksella..esim. syö kylässä ja varastaa vessapaperit muualta.
Ja kotona odottaa nippuja rahaa sukan varressa..sairaudet ja hulluus on kanssa sitten asia erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Mä tiedän yhden suurtalouskokin, joka säästää aivan kaiken. Esim. kun pullia voidellaan, pitää munaan sekoittaa vettä, että se on riittoisampaa. Sitten jos seosta jää teelusikallinen yli, se pitää laittaa kelmun alle jääkaappiin, koska sitä voi käyttää vielä johonkin laatikkoruokaan. Lisäksi jälkiruokaa varten tehtävään kermavaahtoon ei saa lisätä koskaan sokeria, koska jos sitä jää yli, sen voi käyttää johonkin suolaiseen kastikkeeseen myöhemmin.

Näitä puolen desin "ylijäämäaineksia" on sitten jääkaappi väärällään, kelmujen alla pikku kupeissa. Ja tämä täti unohtelee aina, mitä on sinne jemmannut, ja se haju siellä kaapissa.... :x

Kyse on yhdestä erittäin suositusta pitopalvelupaikasta, ja aina hämmästyn miten se voi edelleen olla pystyssä. Kerran olin siellä auttamassa sesonkiaikana, ja kiireessä rysäytin jääkaapin ylimmän hyllyn alas sillä seurauksella, että koko jääkaappi rysashti kasaan hylly kerrallaan. Voi taivas mitä siellä oli kun jouduin sitä siivoamaan!

Erittäin epähygieenistä jemmata kaiken maailman nokkoja jääkaappiin ja unohtaa ne sinne! Kyllä meillekin koulussa opetaan säästeliäisyyttä, mutta välillä menee aika raakalla kädellä roskiin tavaraa.

Alkuperäinen kirjoittaja vili43:

Ajaa saman asian ja on vähemmän työläämpää.(jos se johdon irti seinästä repiminen nyt on työllistävää)

itse asiassa me sammutetaan kanssa tv:t yöks..harva uskoo ja tietää kuinka paljon noitten vehkeitten valmiustila vie sähköä!! Meillä on sellaset jatkoroikat missä on se oranssi katkasija,siitä sammutetaan. Meillä on noita vehkeitä eli elekroniikkaa yhteensä 12 kpl,niitten valmiustilasta tulee vuositasolla jo pitkä penni. Mutta yhden tv:n sammuttamisella ei kait ole suurta merkitystä..ainakaan sähkön säästössä :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
no mun vanhemmat. ne on pihejä ja myös hulluja. Ne käy hakemassa lehdet lehtiroskiksesta. käy suihkussa useimmiten vaan pesemässä kainalot ja perseet, pönttö vedetään varmaan kerran päivässä. säästelee kaikkia ihme juttuja kun tarvitsevat niitä myöhemmin, ei pidä valoja missään vaan elävät vaan telkkarin valossa, syövät tosi vähän kerralla... huoh ku välillä hävettää... :ashamed:
ootkohan mun miehen serkku? Sen vanhemmat on just tuomoisia pimeässä istujia.

Kyllähän tämä on ihan yleinen sähkönsäästö-vinkki, että kaikista kodinkoneista kannattaa sammuttaa valmiusasento. :)

Tiedän yhden perheen, joka pesee pyykkinsä ojassa. Ovat pesseet siellä jopa perunat. Lapset käyvät koulussa tms. suihkussa ja pönttöä ei vedetä.

Yksi eläkeläisukko nuukailee lämmityksen kanssa niin, että heillä on sisällä +18c eikä sillä ole toki väliä, että vaimo palelee viluissaan. Kämppä on pieni, ettei varmaan mikään älytön lämmityskulu. Varaa on kyllä viinaan ja pajatsoon... Ukko tosin on muutenkin vähän vinksahtanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Myrskynmerkki:

itse asiassa me sammutetaan kanssa tv:t yöks..harva uskoo ja tietää kuinka paljon noitten vehkeitten valmiustila vie sähköä!! Meillä on sellaset jatkoroikat missä on se oranssi katkasija,siitä sammutetaan. Meillä on noita vehkeitä eli elekroniikkaa yhteensä 12 kpl,niitten valmiustilasta tulee vuositasolla jo pitkä penni. Mutta yhden tv:n sammuttamisella ei kait ole suurta merkitystä..ainakaan sähkön säästössä :whistle:

Siis Ap sanoi, että Appivanhemmat ottavat töpselin pois seinästä.
Sammuttamalla virtakytkimestä, eli siitä teeveen namiskasta saa myös valmiustilan pois päältä kiskomatta TÖPSELIÄ irti seinästä!

Mä olen aika monessakin jutussa pihi ja ajattelen myös ekologisesti. Mutta edelleen olisi todella paljon parannettavaa. Esim. ihan liian usein tulee heitettyä vanhaa ruokaa roskiin, jolta tietty vältyttäisiin jos vähän vähemmän ostaisi.

Mutta tässäpä omia pihiyksiäni:

- vaatteet ja kodin tavarat pyrin aina ensisijaisesti ostamaan kirpparilta
- rikkinäiset vaatteet, myös sukat käytän pesurätteinä. Nuo sukat on tosi näppärät esim. patterien pesussa...
- Vanha hammasharja on oiva esim. lavuaarin pesussa, pääsee pieniinkin paikkoihin
- Säästän kaikki lasi-ja muoviastiat. Esim. makeutusainepurkit käytän pasta-ja jauhopurkkeina. Kaupan hedelmäpussit on hyviä sämpyläpusseja.
- Ostan mausteet isoissa tölkeissä, joissa kilohinta on todella paljon edullisempaa
- Ostan ruoat tarjouksista, ostan "punalappuisia" tuotteita joita pakastan ja käytän aina kauppojen halpamerkkejä
- Suihkussa käydessäni ensin kastelen itseni ja sammutan suihkun. Sitten saippuoin ja laitan suihkun uudelleen päälle. Säästyy monta litraa vettä.
- Käsin tiskatessa pyrin tekemään sen mahdollisimman pienellä vesimäärällä.
- Leivon paljon itse, kerään marjoja pakkaseen, otan ilomielin vastaan anoppini tekemät mehut ja hillot ja kesäisin kasvatan aina esim.salaattia itse.
- Säästän paperipussit ja käytän uudelleen (siis. esim. synttäripussukat yms.)
- Sammutan aina telkkarin napista iltaisin, samoin tarkastan ettei esim. kännykkälaturit ole tarpeettomana pistorasiassa.
- Pyrin välttämään turhaa valojen päällä pitämistä. Siellä huoneessa missä ollaan on valot, ei muualla.

Näitä olis vielä vaikka kuinka mutta en viitsi kirjoittaa romaania. Niin ja tuosta romaanista puheen ollen: pyrin hyödyntämään kirjaston tarjonnan, vältän siis kirjojen ja lehtien ostamista :) .

kyllähän täällä tosiaan on ollut monia hyödyllisiä vinkkejä säästämiseen mutta en kyllä sellaista äärimmäisyyksiin menevää pihiyttä ymmärrä, kun ei niitä rahoja kuitenkaan sinne hautaan saa mukaan vaikka kuinka säästäis!

Kyllä ekologisuus ja säästäminen kävelevät käsi kädessä =) Mulla itselläni ei ole erityisiä pihiyskohteita, mutta ekologisuutta ajattelen. Monia niistä onkin aiemmin tässä ketjussa jo mainittu. Mutta sitten isäkultani... hän kääntää sukasta kantapään ylöspäin, kun siihen tulee reikä. Sitten hän välillä kääntää kauluspaidan kauluksetkin toisinpäin, eli leikkaa irti ja ompelee toisinpäin takaisin, kun ne kuluvat->kääntäessä kulunut puoli tulee siis piiloon =)

Sammuttamalla virtakytkimestä, eli siitä teeveen namiskasta saa myös valmiustilan pois päältä kiskomatta TÖPSELIÄ irti seinästä!

Menee jo saivarteluksi, mutta totean, että meidän LCD-telkusta ei saa virtaa pois muuten kuin vetämällä johdon seinästä. Eikä digi-boksista. Eikä videoista. Eikä taida saada pleikasta ja DVD-soittimestakaan. Kaikkiin niihin jää joku valmiusvalo palamaan, kun katkaisee virran.

Meillä on semmoinen jatkojohto, missä on se punainen namikka. Jopa katkee virta kaikista laitteista! Aina yöksi ja työpäivän ajaksi katkaistaan. Olen luullut, että tämä ei ole pihiyttä vaan ihan normaali energiansäästöjuttu...

Kiitti vili43, en tiennyt että tämä oli näinkin puhutteleve asia monille..

Mun pomo on vetänyt kohta 4 vuotta joka päivä maksalaatikkoa lounaaksi kun ei raski käydä syömässä ruokalassa. Muutaman kerran on sitten vuorossa makaronilaatikkokin, johon olen tuonut sitten meille ylijääneet hampurilaispaikkojen ketsuppipussit mausteeksi (ei luonnollisestikaan raski ostaa sitä). Ei juo kahvia töissä kun ei raski osallistua kahvin hankintaan. Polttaa muiden tupakat, joten salaa sitten hipsitään röökille ettei pomo huomaa ;-). Hommaa kokouksiin aina jotain "isoa" syötävää, niin säästyy lounasmaksalaatikkokuluilta. Asui yhden kuukauden työhuoneessan kun ei raskinut vuokraa asunnosta maksaa kesäaikaina.

Yhteistyössä