Millainen terveysselvitys? (vauvavakuutus)

  • Viestiketjun aloittaja yx
  • Ensimmäinen viesti
yx
Hei,

Olen/ollaan miettimässä vauvavakuutusta. Millainen tuo terveysselvitys oikein on? Sitä aika monessa vakuutusyhtiössä vaaditaan.
Miten vaikuttavat ylipaino, aiemmassa raskaudessa ollut esim. (toksemia)
Mitkä kaikki asiat vaikuttavat?
Entä, jos perheessä on erityislapsi?
 
Terveysselvitys
Me saimme juuri vakuutusvarauksen Nordealta. Nordean terveysselvityksssä kysyttiin onko raskauden aikaisissa tutkimuksissa epäilty jotain normaalista poikkeavaa ja onko äidillä (ollut) jatkuvaa hoitoa tai seurantaa vaativa sairaus. Lisäksi kysyttiin onko

- sokeritautia
- jatkuvaa lääkehoitoa vaativaa epilepsiaa
- verenpainetauti tai korkea verenpaine
- krooninen virtsatieinfektio tai maksasairaus
- tämän raskauden aikana todettu raskausmyrkytys
- useamman kuin kahden sikiön raskaus

Jos vastaus johonkin kohtaa/kohtiin on kyllä, pitää antaa tarkempi selvitys.

Toivottavasti tämä vastaus selventää edes vähän. Uskoisin että kaikilla vak.yhtiöillä on melko lailla samantyyppiset kriteerit.
 
sisu harmaana
Ifillä on aika tarkka se selvitys, kysellään kaikki mahdollinen vaiva, mitä vauvalla mahd. olis ollu, sekä raskauden kesto viikkoina, ja syntymämitat.
Sisaruksia ei edes kysytty siinä...
 
Terveysselvitys
Alkuperäinen kirjoittaja Terveysselvitys:
Me saimme juuri vakuutusvarauksen Nordealta. Nordean terveysselvityksssä kysyttiin onko raskauden aikaisissa tutkimuksissa epäilty jotain normaalista poikkeavaa ja onko äidillä (ollut) jatkuvaa hoitoa tai seurantaa vaativa sairaus. Lisäksi kysyttiin onko

- sokeritautia
- jatkuvaa lääkehoitoa vaativaa epilepsiaa
- verenpainetauti tai korkea verenpaine
- krooninen virtsatieinfektio tai maksasairaus
- tämän raskauden aikana todettu raskausmyrkytys
- useamman kuin kahden sikiön raskaus

Jos vastaus johonkin kohtaa/kohtiin on kyllä, pitää antaa tarkempi selvitys.

Toivottavasti tämä vastaus selventää edes vähän. Uskoisin että kaikilla vak.yhtiöillä on melko lailla samantyyppiset kriteerit.
Tarkennus: nämä kysymykset siis ennen syntymää otettavaan vakuutukseen. Syntymän jälkeen varmasti vaikuttaa hiukan eri asiat (äidin terveys ei enää niin oleellista).
 
Pike
Minun kokemukseni noista ennen syntymää otettavista on huono - juuri tuon ylipainon vuoksi. Joten ainakaan mulle sitä ei myönnetty, tosin on tuota ylimääräistäkin mulla aika reippaasti.. en siis osaa sanoa paljonko sitä saa olla että vielä vakuutuksen sais. Ed. raskauden toksemiasta en osaa sanoa.
 
Mun piti vaan vilauttaa neuvolakorttia, tarkistivat että oon osallistunut ultraäänitutkimuksiin ja ettei niissä ole poikkevaa. Ja kysyivät että tupakoinko. Kuopusta odottaessa kysyivät myös että syntyikö eka lapsi täysaikaisena ja oliko terve.

Sairaalloinen ylipaino ainakin vaikeuttaa tai jopa estää vakuutuksen saannin.
 
vieras
Mulla oli jonkin verran ylipainoa ja vakuutus myönnettiin. Äitiyskortista täytyi laittaa kopio mukaan. Jos siinä olis ollut jotain "poikkeavaa tai ylimääräistä", niin sitten joutuu antamaan lisäselvityksen. Jos on esim. joku ylimääräinen käynti äitiyspolilla, voivat kysyä, saavatko kysyä lisätietoja sairaalasta (ja jos lupaa ei anna, niin vakuutusta ei myönnetä).
 
toksemiamamma
Äidin terveys vaikuttaa vain vakuutusvarauksen aikana ja raskausasioissa vain kuluva raskaus, aiempia tai aiempien lasten sairauksia ei huomioida mitenkään.

Ja kun vakuutusvaraus pitää hakea niin aikaisin niin harvaltapa se jää saamatta raskaudesta johtuvista syistä. Oma ylipaino tai krooninen sairaus on niitä esteitä millä raskausaikana hakemus hylätään.
 
vierailija
Tällainen oli IF:llä äidin terveysselvitys:


  • Pituus
  • Paino ennen raskautta
  • Tupakka/nuuska/sähkötupakka 8. rv:n jälkeen
  • Alkoholin ja muiden päihteiden käyttö nyt ja ennen raskautta (raskautta edeltävää kohtuullista alkoholin käyttöä ei tarvitse mainita)

  • Sikiöiden lkm
  • Oletko käynyt ultrassa ja jos niin milloin
  • Onko sikiötutkimuksissa kiinnitetty huomiota johonkin poikkeavaan

  • Oletko raskauden aikana käyttänyt lääkkeitä (muita kuin parasetamoli, inhaloitavat astmalääkkeet, tyroksiini tai vitamiinit/ravintolisät); jos niin mitä ja mihin sairauteen/oireeseen
  • Oletko raskauden aikana ollut sairauslomalla (muusta syystä perus nuhakuumeet, vatsataudit jne. ohimenevät virusinfektiot); jos niin mikä vaiva ja milloin
  • Onko joku mikä tahansa jatkuvaa hoitoa/seurantaa vaativa sairaus, esim. diabetes/raskausdiabetes tai kohonnut verensokeri, kohonnut verenpaine/verenpainetauti, munuais- tai virtsatiesairaus, hepatiitti tai muu maksasairaus, kilpirauhasen vajaatoiminta, astma, epilepsia, mielenterveys- tai mielialahäiriö (ja jos niin mikä)

  • Onko edellisiin raskauksiin liittynyt jotain poikkeavaa (esim. raskausmyrkytys, uhkaava keskenmeno, keskenmeno, raskaushepatoosi, ennenaikainen synnytys, keisarileikkaus)
 

Yhteistyössä