Millainen on "tehokas" äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Varmaan semmoinen, joka elämänsä aikana ehtii olla äitinä isolle joukolle lapsia, (lasten ei tarvitse olla biologisesti omia).
Siihen en ota kantaa, onko tehokas äiti tehotonta "parempi" ihminen :D

Mun mielestä tehokas äiti on sellainen, joka jaksaa pyörittää arkea vaikeuksista huolimatta. :) Jokaisella kuitenkin omat vaikeutensa ja heikkoutensa, mutta jos niistä huolimatta saa lapset ja itsensä pidettyä onnellisina ni se on mun mielestä tehokasta. Onnellisuus on kuitenkin tärkeintä. :)

Mun mielestä tehokas äiti voisi olla sellainen, joka touhuaa montaa juttua yhtä aikaa. Esim. pyykkikone ja tiskikone ovat päällä, ruoka hellalla tulossa, samalla väännetään sämpylätaikinaa ja järjestetään puuhaa lapsille keittiön pöydän ääreen... :D

Mä luulen, että aika monikin äideistä/naisista on tehokkaita näillä mun perusteilla =)

Minusta tehokas äiti voi olla joko kotiäiti tai työssäkäyvä äiti, mutta hän tekee lasten kanssa monenlaisia asioita, eikä keskity yhteen asiaan. Leipoo, askartelee, ompelee, neuloo, käy ulkona ja harrastuksissa lasten kanssa, ehkä matkustaa paljon lasten kanssa. Saa paljon aikaa "huomaamatta", on myös lapsilleen läsnä. Sitä en osaa määritellä kuinka montaa asiaa tehokas äiti harrastaa tai tekee tai kuinka paljon hän käyttää niihin aikaa. Tehokas äiti voi myös olla hyvä organisoija osallistuu mutta osaa delekoida myös tehtäviä muille.

Viimeksi muokattu:
Tjaa-a. En ole moista edes ennen miettinyt. Mun mielestä sana tehokas kuuluu työelämään, äitiyteen en sitä edes haluaisi liittää. Mutta kai se tarkoittaa äitiä joka tekee itse terveelliset ruuat monta kertaa päivässä, koti aina siisti lapset puettu kauniisti, lapset käyttäytyy hyvin kaikki sujuu kuin rasvattu kun äiti hoitaa.

Varmaan sellainen joka on kokoajan tekemässä jotain ja saa paljon aikaiseksi, ei juuri päivän mittaan kerkeä istumaan alas ihan vaan rentoutuakseen. Voi olla että youhuaa paljon lasten kanssa, tekee kamalasti kotitöitä, käsitöitä, pikkuremonttia, työ- tai opiskelujuttuja, jotain harrastuksensa eteen tms.

Sellainen, joka mahdollisimman pienellä työllä ja energialla saa mahdollisimman suuren perheen mahdollismman loistavasti äiditettyä ja lapset tasapainoisiksi aikuisiksi kasvatettua.

Eikös teknisissä laitteissäkin ole tavoitella tällaista :D

tehokas äiti- saa arjen sujumaan omasta mielestään hyvin.Laittaa ruokaa,siivoaa,leipoo,pesee pyykkiä. On läsnä lapsille. Ennenkaikkea äiti on tyytyväinen ja onnellinen äiti. Vaikka joskus olisikin pyykkikasaa ja villakoiria.

Tarviiko sille mitään määritelmää ollakaan. Kyllä mä voin heittää kohteliaisuuden jollekin äidille, että oletpa tehokas, vaikkei se sitä ehkä jonkun toisen mielestä olisi ollutkaan, kun hän on itse niin supertehokas, että olisi tehnyt samat asiat ja vielä tuplaten tuplanopeudella.

olisin sellainen tehokas äiti joka haluaisin olla, olisin äiti, joka saa pakolliset hommat (tiskit pyykit ruuat siivoukset ym) hoidettua ihan ohimennen, ja sitten touhuaisi kaikkea kivaa lasten kanssa ja myös harrastaisi itse. Sen sijaan olen äiti, jolta pakolliset rutiinit imevät kaikki mehut ja ajan, ja jos joskus tulee vapaa minuutti eteen ei jaksa kuin tuijottaa seinää. Ja haaveilen vain koko ajan, mitä tekisin jos pakolliset olisi joskus hoidettu ja minulla olisi aikaa itselle. Typerä haave, koska sitä aikaa ei koskaan tule. Aina on odottamassa sata ja kaksi asiaa jotka ovat roikkuneet ja on pakko tehdä.

Ehkä eläkkeellä sitten....

[QUOTE="vieras";25394341]Tämmönen.

mustikkametsän tarinoita

Tosin äidistä en tiedä mutta ahdistavan tehokas ihmine...[/QUOTE]

Hei ensinnäkin täytyy painottaa, että mä en sitten todellakaan yritä täällä piilomainostaa blogiani tällaisilla kommenteilla :D. Päädyin tänne kurkkimalla tilastoja blogisivullani.

Ja sitten: en mä ole mitenkään erityisen tehokas ihminen. Välillä on intoa kuin pienessä kylässä ja silloin saan paljon aikaankin. Välillä saatan haahuilla pyjama päälläni koko päivän ihan vaan ollen ja lokotellen.

Niin ja noita neulomisjuttuja esim. teen samalla kun istun katsomassa telkkaria ja muuten vaan istuskelen. Samalla puikot viuhuu ja se on ihan rentoutumista mulle. Joskus mies tuskastuu muhun ja komentaa istumaan aloillaan, mutta aika harvoin. Ainakaan meidän perheessä ei siis ahdistuta "tehokkuudestani" :).

Mitä lapsiin tulee, niin mä en osaa leikkiä. Tykkään touhuta ja mennä lasten kanssa, mutta leikkimään musta ei vaan ole. Toki saatan jonkun majan rakentaa tms., mutta siinä se sitten onkin. Enemmän otan lapsia touhuamaan kanssani. Molemmat tykkää leipoa ja myös auttaa kokkaamisessa. Tunnen kuitenkin aika ajoin omantunnonpistoksen siitä etten ehkä ole läsnä lapsille niin paljon kuin pitäisi.

Minä yritän olla usein tehokas, mutta yritykseksi jää aina siinä vaiheessa kun lapset alkaa tappelemaan keskenään. Osaan olla tehokas, mutta aika hampaat irvessä. Olisi ihanaa joskus saada olla tehokas hyvällä tuulella, oikea kodinhengetär! Sellaista ei vaan elämä ole. Riippuu niin lasten luonteesta ja vaativuudesta miten tehokas voi olla monessa asiassa yhtä aikaa.

Luulen kyllä että omalla kohdalla ilmenee aika turhaa pingotusta erilaisten asioiden ehtimisestä ja tärkeydestä. Olen huono keskittymään olennaisiin asioihin ja aina pitää töhöttää jotakin. Ehkä se johtuu siitä kun olen luontaisesti huono olemaan kunnolla läsnä lasten kanssa ja leikkimään. Kaikenlaiset askareet on hyvä pakotie ja keino todistella itsellensä olevansa jotakin kun on tehokas tekemään asioita... Vaikka kyllähän niitä kotitöitä aina riittää viiden hengen perheessä ja joutuu olemaan tehokas pakostakin ihan ilman mitään pyrkimyksiäkin

Viimeksi muokattu:
Varmaan juurikin minun vastakohta. Töissä olen tehokas ja siitä saanutkin kiitosta, tosin onhan minulla sielläkin huonot päiväni esim. huonosti nukutun yön jälkeen. Kotona sitten tykkään tehdä asioita rauhassa, välillä istuskella, katson tv:tä, nautin kahvista, välillä lapsen kanssa leikkiä, siivoilla ilman tiettyjä siivouspäiviä (silloin kun siltä tuntuu), leipomiseen innostuminen on kausiluontoista (harvemmin). Olen surkea kokki, toki silti ruokaa laitan. Ulkoillaan lapsen kanssa pk:n jälkeen usein, vapaapäivinä ulkoillaan vasta iltapäivästä, aamu rötväillään. En harrasta käsitöitä, askartelua tai muutakaan luovaa. Mulle asioiden aloittaminen on äärimmäisen hankalaa, mutta saan kyllä yleensä aikaiseksi, jos vaan saan aloitettua. Mutta todella harvoin koen itseni tehokkaaksi töiden ulkopuolella. Toivottavasti äly korvaa puuttuvan tehon :D

Pitää kodin siistinä, pyörittää arkea rennon rullaavasti. Puuhaa lasten kassa paljon. Saa aikaseksi jotain omaakin (harrastus, käsityöt, omat jutut esim. lukeminen).. Koko elämä menee semmoselle stressittömällä letkeydellä eteenpäin. Semmonen on minusta tehokas äiti. Semmonen arjen raskautta huokaileva ja vinkuva äiti on epätehokas, vaikka puuhaisikin kaiken saman, kuin tekokas. Minusta siihen tehokkuuteen liittyy juuri se positiivisuus ja iloisuus, jolla arkea pyöritetään.

[QUOTE="hmm";25408920]Varmaan juurikin minun vastakohta. Töissä olen tehokas ja siitä saanutkin kiitosta, tosin onhan minulla sielläkin huonot päiväni esim. huonosti nukutun yön jälkeen. Kotona sitten tykkään tehdä asioita rauhassa, välillä istuskella, katson tv:tä, nautin kahvista, välillä lapsen kanssa leikkiä, siivoilla ilman tiettyjä siivouspäiviä (silloin kun siltä tuntuu), leipomiseen innostuminen on kausiluontoista (harvemmin). Olen surkea kokki, toki silti ruokaa laitan. Ulkoillaan lapsen kanssa pk:n jälkeen usein, vapaapäivinä ulkoillaan vasta iltapäivästä, aamu rötväillään. En harrasta käsitöitä, askartelua tai muutakaan luovaa. Mulle asioiden aloittaminen on äärimmäisen hankalaa, mutta saan kyllä yleensä aikaiseksi, jos vaan saan aloitettua. Mutta todella harvoin koen itseni tehokkaaksi töiden ulkopuolella. Toivottavasti äly korvaa puuttuvan tehon :D[/QUOTE]

Minullekin aloittaminen on äärimmäisen vaikeaa! Itse tosin harrastan kaikkea luovaa ja olen varmaan aika tyypillinen vaikea taiteilijaluonne... Sen kanssa taiteilen koko ajan että saan oman rakoni toteuttaa itseäni. Siinä olen tosi itsekäs. Muuten tuntuu toisinaan että tulen hulluksi jos en saa purkaa tekemisvimmaani. Vaikka se aloittaminen on kyllä väsyneenä luovissakin jutuissa vaikeaa...