millainen luomi on poistettava?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja melanooma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulla on sellanen tusina luomia,joissa on sellanen tummempi rinkula tai luomen keskellä on tumma koholla oleva rinkula,ja useat luomet ovat rösöisiä reunoiltaan,kannattaisko mun mennä poistattaa noita?

Mulla ollut joskus tuon tyyppisiä ja kävin poistattamassa, mutta koepalojen mukaan olivat kuitenkin ihan normaaleja luomia vaikka raskausaikana kasvoi isommaksi. Huonot luomet saattavat myös vuotaa.

Jos luomen ulkonäkö on muuttunut, sen pinta on rikki; on vuotava, tai jos se on muuttunut jollain tapaa "eläväksi" on esim. kutiava. Tai jos luomi on sellaisessa paikassa, että esim. vyön solki hankaa sen jatkuvasti rikki.. Nämä ovat esimerkkejä siitä, jolloin on hyvä käydä sitä näyttämässä.

Poistosta saattaa muuten jäädä paljon isompi ja rumempi arpi kuin luomet ovat. Jos olet huolestunut niin aina voi käydä näyttämässä, kun lääkäri osaa varmasti jo näkemältä sanoa mitä kannattaa tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mulla on sellanen tusina luomia,joissa on sellanen tummempi rinkula tai luomen keskellä on tumma koholla oleva rinkula,ja useat luomet ovat rösöisiä reunoiltaan,kannattaisko mun mennä poistattaa noita?

Käy näyttämässä epäsymmetrisiä ja tähtimäisiä luomia ja luomia jotka ei ole tasaisen värisiä.

APUA! MUlla oli ensin yksi luomi jalassa joka kutisi. Siitä jo vuosia. no, se ei kutise enää ja on muuttunut melkein ihonväriseksi. sellasesta hailakanpunasesta. Nyt tullut parissa vuodessa 3 samanlaista luomea lisää... Eli ensin se kohta johon luomi nousee alkaa kutista, ja siitä tiedän etkohta siinä sit onluomi. Nyt vain yksi kutisee vieläkin ja on tasaisen "pinkeä" ja punertava.

Onks mulla ihosyöpä ???

Vanha aloitus, mutta vastaan silti. Mulla menlanooma tuli ihan terveeseen ihoon, ensin hyttysen puremaa muistuttava kohouma, joka kutisi hemmetisti, sitten siihen tuli ihan pieni musta piste, joka kasvoi n. kuukaudessa läpimitaltaan puolisenttiseksi, ja kutisi edelleen kovasti. Terveydenhoitaja käski laittaa kutisevaan kohtaan kortisonivoidetta ja naureskeli mun pelolle. Tästä on kyllä jo vuosia aikaa.

Nostetaan tätä hieman. Itselläni on rinnassa aivan nännissä kiinni iso, yli sentin mittainen luomi, joka on keskeltä tummempi, reunoilta vaaleamman punaisen ruskea, hieman kohollaan, karheahko ja reunat ovat aivan epätasaiset. En ollut aiemmin miettinyt tätä, kunnes nyt vasta imetysaikana huomasin kiinnittää huomiota luomeen tarkemmin. Nyt olen aikeissa varata aikaa joko tk:een tai yksityiselle puolelle ihotautilääkärille. Pelottaa kyllä hieman.

Muutoinkin minulla on luomia todella paljon, muitakin kohollaan olevia. Ja monet luomet syntyvät juuri samoin, kuin mitä nimimerkki oioi kirjoitti.

Tietääkö joku, voiko luomesta ottaa ensin pelkän koepalan, että tarvitseeko luomea välttämättä poistaa? Mulla luomi on niin hankalasti nännipihassa kiinni ja imetys vielä pahasti kesken (vauva 3kk).

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa75:
Nostetaan tätä hieman. Itselläni on rinnassa aivan nännissä kiinni iso, yli sentin mittainen luomi, joka on keskeltä tummempi, reunoilta vaaleamman punaisen ruskea, hieman kohollaan, karheahko ja reunat ovat aivan epätasaiset. En ollut aiemmin miettinyt tätä, kunnes nyt vasta imetysaikana huomasin kiinnittää huomiota luomeen tarkemmin. Nyt olen aikeissa varata aikaa joko tk:een tai yksityiselle puolelle ihotautilääkärille. Pelottaa kyllä hieman.

Muutoinkin minulla on luomia todella paljon, muitakin kohollaan olevia. Ja monet luomet syntyvät juuri samoin, kuin mitä nimimerkki oioi kirjoitti.

Tietääkö joku, voiko luomesta ottaa ensin pelkän koepalan, että tarvitseeko luomea välttämättä poistaa? Mulla luomi on niin hankalasti nännipihassa kiinni ja imetys vielä pahasti kesken (vauva 3kk).

Juoksisin lääkäriin, jos mulla tuollainen olis. Ja kyllä siitä kai voi pelkän koepalankin ottaa, lääkäri tietenkin päättää sen. Voi olla, että poistaa saman tien kokonaan, jos on oikein paha.

VARO-luomet on hyvä ainakin tarkistuttaa lääkärillä. Eli:
V = VÄRI

Hyvälaatuiset pigmenttiluomet ovat tasavärisiä. Luomen monivärisyys tai värin muutos viittaavat pahanlaatuisuuteen.

A = ALUE

Hyvälaatuisen pigmenttiluomen halkaisija on yleensä pienempi kuin lyijykynän poikkileikkaus (6 mm). Iho melanooma on useimmiten suurempi ja sen pinta-ala kasvaa asteittain.

R = REUNA

Tavalliset luomet ovat tarkkarajaisia, pehmeitä, pyöreitä tai ovaalireunaisia. Luomen reunan epätarkkarajaisuus, suttuisuus ja polveilevuus viittaavat pahanlaatuisuuteen.

O = OSAT

Tavalliset luomet ovat pyöreitä ja symmetrisiä eli jos luomen keskelle vetää viivan, molemmat puoliskot näyttävät samanlaisilta. Luomen osien epäsymmetrisyys viittaa pahanlaatuisuuteen: puoliskoiksi jaetut osat eivät ole toistensa peilikuvia.

http://yle.fi/akuutti/laakariarkisto/luomi_kutiava.htm

Voi ei. :( Kaikki VARO-säännön määritelmät pätevät luomeeni. Nyt pelottaa sitten tosi paljon! Pitää heti huomenna varata aika lääkärille, mut eipä taida tk:sta saada aikaa kuin yleislääkärille, jos sillekään nyt kesällä. Alkoi pelottaa ihan vietävästi! Ja miten imetyksenkin käy, jos luomi pitää poistaa nyt saman tien..

Jos leikkaatte älkää antako terveys keskus lääkärin leikata!! Minulta leikattiin alaselästä 10vuotta sitten luomi ja luomesta on puolet jäljellä ja arpikudosta. En voi käyttää housuissa vyötä, koska se painaa arpikudokseen ja siihen sattuu, ja se on kosketus arka. Uudestaan pitäisi leikata ja pari muutakin luomea olisi, kun raskaus aikana kasvanut ja muuttanut väriä, ja yksi luomista alkoi kutiamaan. Suvussa ollut syöpää ja juuri luin luomista juttua, alkoi vähän jännittämään että minullakin voisi olla. Minun neuvoin on että annatte vain kirurgin leikata!