millainen jouluaaton aikataulu?

  • Viestiketjun aloittaja jouluhöpsö
  • Ensimmäinen viesti
NoMother
Silti moni on ilmaissut että kokisi ahdistavana ja "epäjoulumaisena" jos joulullaan olisi aikataulu. Enkä tuosta loukkaantunut tai pitänyt sitä epäkohteliaana vaan hyväksyn täysin että ihmiset erilaisia ja heillä eri maku ja nimenomaan eri tunteetkin.
:)
Jankkaan vielä sen verran, että ne ilmaisut eivät kohdistuneet nimenomaan Mummeliisan aikataulutettuun joulunviettoon. Kukaan muu ei ei poiminut jonkun tietyn kirjoittajan jouluohjelmaa ja kommentoinut sitä, että onpa teillä/sinulla surullinen jouluohjelma ja sen perään alentuvasti, että kukin toki saa valita itselleen sopivan joulunviettotavan.

Itse olen viettänyt monenlaisia joulua, niin aikataulutettuja sukujouluja (olivat ihania silloin) kuin nyt jonkun mielestä tooosi ankeita omalla tyylillä meneviä ei-juurikaan jouluperinteisiä joulunpyhiä. Nyt nautin näistä oman maun mukaisista juhlapyhistä. Muut saavat viettää sellaista juhlaa, josta tulevat iloisiksi tonttuverhoineen, tietyn kellonajan riisipuuroinen ja lahjoineen.
 
Meillä taitaa mennä niin, että vielä aaton aattona saumaan keittiön välitilan laattoja ja yön aikana pääsen ne sitten pesemään.
Aattoaamuna heräillään silloin kuin muksukin ja tehdään jotain pientä aamusyömää.
Veljenporukkaa valuu meille varmaan puolen päivän aikaan, ehkä riisipuurolle tai sit pientä suolaista ja torttuja ja pipareita. Sit mennään porukalla hautausmaalle ja siitä kaikki omiin mökkeihin.
Iltapäivä varmaan telkkarin edessä, pikkuhiljaa ruokaa valmistellen, sit syödään ja syömisen aikana laitetaan naapuriin joulupukille viestiä, että kohta saa tulla. Joulupukki sitten tulee, kun oma aikataulunsa sen sallii, kumminkin ennen 18. Siitä se riemu sit repeää, muksu 4 ja ekaa kertaa tulossa pukki meille :D
Loppu ilta varmaan pelataan kolmistaan, kun pukinkontissa on sellaisia kokoperheen pelejä, joita mekin ollaan toivottu.
Muksu nukahtaa jossain vaiheessa ja sit me varmaan katsotaan joku leffa ja nukahdetaan sohvalle.

Me ei tänä vuonna saunota, kun ulkosauna on koko syksyn ollut rakennustarvikevarastona ja on siellä jotain trampoliinia ja muutakin säilössä. Tässä on muutakin tekemistä ennen aattoa kuin tyhjentää ja siivota se. Ens jouluna jos saisiin saunoa jouluyönä uudistetussa saunassa.
 
Viimeksi muokattu:
huh,huh
Kuulostaa surulliselle, mutta mitä tuntemattoman oikeasti kuulostamisilla väliä, jos itse koette joulunne täydeksi ja onnelliseksi?
Hyvää joulua siis toivotan.
:)
Tämä oli kyllä aika rumasti kommentoitu! tiedä sitten millanen tyyppi kyseessä,siis tää kommentoija,mutta huh,huh..mun mielestäni aika asiatonta.Ja mikä tässä joulussa oli muka niin surullista??!!!!!
 
"Sasu"
Tämä oli kyllä aika rumasti kommentoitu! tiedä sitten millanen tyyppi kyseessä,siis tää kommentoija,mutta huh,huh..mun mielestäni aika asiatonta.Ja mikä tässä joulussa oli muka niin surullista??!!!!!

Sano muuta!

Mä voisin ymmärtää kommentin, jos joku esimerkiksi kertoo viettävänsä joulun ihan yksin, kun ei ole ketään, jonka kanssa sitä viettää tms. tai on jonkinlaista murhetta, jonka vuoksi joulumieltä ei löydy, mutta en nähnyt mitään "surulliseen" joulunviettoon viittaavaa siinä kirjoituksessa, jota Mummeliisa kommentoi.

Paha maku jäi siitä kommentista "vieraan" puolesta.
 
"Sasu"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;27608468:
Eipä ihme että joillain on "joulustressiä" kun jouluaattokin pitää aikatauluttaa. WTF!?!

Meillä ei mikään muu tapahdu kellon mukaan kuin joulupukin saapuminen.
Aamulla herätään kun herätään ja syödään aamupalaa kun on nälkä. Hengaillaan kalsarisillaan ja tehdään mitä tehdään. Koristellaan vielä paikkoja ja fiksaillaan jouluateriaa. Syödään kun sitten kun siltä tuntuu. Saunoa voi muulloinkin kuin jouluna joten sekään ei kuulu pakollisiin kuvioihin.
Ei käydä missään. Kirkkoon ei kuuluta, haudat ovat kaukana ja sukulaisten kanssa ollaan yhteydessä muulloinkin.

Nautitaan rauhallisesta, rennosta ja kiireettömästä joulusta ilman hössäämistä.
Kuulostaa ihanalta ja leppoisalta :)
 
"vieras"
Vuosien mittaan on kehittyny aika tiukatkin rutiinit aatolle. Ja toisaalta kun on iso perhe niin pakko sit aikanaan tietää mitä seuraavaksi tapahtuu. Jos antais mennä omalla painollaan niin joulupukki tulis varmaan kymmeneltä illalla.
Tässä niitä perinteitä.
Riisipuuro keitetään aamulla puuhellalla.
Joulurauhan julistus kuunnellaan radiosta (muut vempeleet pysyy aaton kiinni)
Koristellaan kuusi jos on koristelematta.
Käydään kynttilöillä valaistussa ulkosaunassa.
Syödään jouluruoka, mitä ennen luetaan jouluevankeliumi.
Sit on joulupukin vuoro.

Ei noille mitään tiukaa kellon aikaa ole mut sen verran pakko kelloakin vilkuilla et homma ei veny yöhön asti.
 
"tonttu"
Tämä oli kyllä aika rumasti kommentoitu! tiedä sitten millanen tyyppi kyseessä,siis tää kommentoija,mutta huh,huh..mun mielestäni aika asiatonta.Ja mikä tässä joulussa oli muka niin surullista??!!!!!
Tyypillistä Mummeliisaa, lyödään (omasta mielestään) huonompiosaista pukemalla kuitenkin teksti siten, että siitä ei periaatteessa pitäis loukkaantua. Entäpä jos kyseessä onkin lapsettomuudesta kärsivä pariskunta, joka tuon tekstin laittoi? Todella typerää kommentointia kyllä jälleen kerran....

Ja mitä tuohon aikatauluun tulee, niin ei mekään sekuntikellon kanssa eletä mutta ensi joulu tulee menemään suunnilleen näin:

klo 8 herätys (pikkumies pitää siitä huolen), aamupala, joulupukin kuumalinjaa ja muuta lastenohjelmaa, sitten saunotaan.
Klo 11 lounas, jonka jälkeen pikkumies päikkäreille.
Klo 12 joulurauhan julistus (pakko katsoa).
Tässä omat ruoanvalmistelut ja laittelut, kun lapsi unilla, myös kahvit ja tortut :)
Klo 16 anoppilaan jouluaterialle ja lahjoja avaamaan.
Klo 19-20 kotiin, jossa avataan loput lahjat (ei viitsi koko röykkiötä kuskata anoppilaan). Ilta rentoilua ja suklaansyöpöttelyä, sekä lahjojen avausta ja leikkimistä niillä.

Sitten nukkumaan, kun raskii jättää jouluaaton taakseen :)
 
"mimmi"
Ei ole aikatauluja eikä vielä tiedetä missä aatto vietetään, kotona tai anoppilassa. Joka tapauksessa rentoa oleilua, välillä syödään, ulkoillaan, pelataan, saunotaan ja jossain välissä kun kyllästytään lasten inttämisiin, avataan lahjat. Joulu on mulle rentoilua villasukat jalassa eikä paikasta toiseen kiiruhtamista.
 
Meillä aamulla herätään millon herätään. Lapsi kattelee joulupukin kuumaa linjaa, ite hörpin kahvia ja tunnelmoin itekseni. Käydään suihkussa, ehkä ulkoillaan, keittelen riisipuuroa, syödään se, katotaan telkusta lumiukko. Sit nukutaan päikkärit. Sen jälkeen isä tulee hakemaan, mennään vanhemmilleni, auttelen äitiä joulupöydän laittamisessa, aletaan syömään joskus kolmen neljän välillä. Ruokapöydässä viihdytään pari tuntia. Sitten pian tuleekin pukki, juodaan kahvit avataan lahjoja ja siinähän se loppuilta meneekin.

Siivoukset ja koristelut tehään aatonaattona, samaten haudoilla käydään jo aatonaattoiltana. Saunaa meillä ei olekaan.
 
"vieras"
[QUOTE="jeps";27608942]siis NIIN samaa mieltä[/QUOTE]

No ei mullakaan minuuttiaikataulu ole, mutta kyllähän ne syömiset, joulurauhan julistus, Lumiukko, pukintulo, lapsen päikkärit jne. aikatauluttaa sen jouluaaton väkisinkin :)

Eikä se ole mitenkään stressaavaan, noin aikojahan ne kaikki on mitä itsekin tuolla luettelin. Eikä maailma kaadu, jos vaikka lumiukosta jäis puolet näkemättä... ;)
 
Jaahas... tanan vuonna tulee erilainen joulu kun ollaan Intiassa. Yleensa joulu Suomessa ja silloin kutakuinkin nain:
Aamusta heti aitini luo, siella riisipuuro-limppu-aamiainen klo 11 suunnilleen. Sitten koristellaan kuusi. Sen jalkeen usein pulkkamaki tai metsakavely koiran kanssa. Sitten sauna ja hienot vaatteet. N. klo 16 tulee siskoni perhe, sitten hautausmaalle. Sen jalkeen heti ruoka ja n klo 19 pukki. Sitten istutaan ja jutellaan ja leikitaan ja yolla syodaan uudestaan.

Tanan vuonna aattona varmaan koristellaan joku palmuntapainen, syodaan lounaaksi riisipuuroa ja illalliseksi mita olenkaan saanut loihdittua naapurin uunissa. En tieta tuleeko pukki, jos ei, niin tontut jattanee lahjoja ulko-ovelle. Taalla Intiassa kristityt juhlii vasta 25.pv, eli silloin meidankin taloyhtion pihalla on joulujuhla-musiikkia, ruokaa,juomaa. Eli naapureiden kanssa juhlitaan sitten.
 
Kuulostaa surulliselle, mutta mitä tuntemattoman oikeasti kuulostamisilla väliä, jos itse koette joulunne täydeksi ja onnelliseksi?
Hyvää joulua siis toivotan.
:)
Menee nyt asian sivusta ei voi mitään,mutta ihan uteliaisuudesta tahtoisin kysyä,tekeekö tuossa joulussa surulliseksi se ettei ole lapsia,vai ettei ole "aikatauluja"..mun mielestä toi oli vähän outo kommentti...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22671255]No voi anteeksi, en tiennyt, että tuolla ylhäällä lukee "vain lapsiperheille". Etkö ole ennen törmännyt palstalla lapsettomiin ihmisiin? Eikö tänne saa kirjoittaa, jos ei ole lapsia? Onko silloin aina väärät mielipiteet? Kai olet huomannut, että palstalla jutellaan paljon muustakin kuin lapsista?[/QUOTE]

Juu saapi olla kaikki, mutta vähän toi sun vastaus oli "Luojan kiitos minulla ei ole lapsia, ne pilaa elämän" -tyylinen. Niin miks sit kirjoitella sillä tavalla, kun tietää, että tällä palstalla useimmilla yleensä on lapsia? Ei kovin empaattista eikä ystävällistä.
 
"kolmen äiti"
lienee turha toivoakaan että kuutta pitempään saisi nukkua aattoaamuna.. Aamupuuhia, lastenohjelmia, kuusen koristelua, ulkoilua. Joulurauhan julistuksen haluaisin katsoa, en tiedä onnistuuko. Puuroa ja hyörimistä, ehkä lisää lastenohjelmia, pikkutonttujen jännityksen tiivistymisen seuraamista, pipareita ja torttuja, kahvia. Mummoja, enoja ja tätejä saapunee meille päivän mittaan, ei tarkempia aikoja tiedossa kellään, onneksi. Ulkotulien ja lyhtyjen sytyttelyä, koristeiden ja kuusen ihastelua, suklaan napsimista lapsilta salaa.. Ehkä pienet glögitkin siinä aikuisille pukkia odotellessa. Meinasin että tänä vuonna pukki tulisi ensin ja vasta illalla sitten syötäisiin, mutta mitään ei ole vielä lukkoon lyöty. Lapset viedään nukkumaan kun väsyvät, sitten miehen kanssa joulusaunaan ja juusto+muita herkkujuttuja nauttimaan hehkuviiniglögin kera. Saa nähdä jääkö meille yövieraita. Toivottavasti en siinä kohtaa enää edes muista kelloa katsoa. :)
 
[QUOTE="vieras";27609402]Juu saapi olla kaikki, mutta vähän toi sun vastaus oli "Luojan kiitos minulla ei ole lapsia, ne pilaa elämän" -tyylinen. Niin miks sit kirjoitella sillä tavalla, kun tietää, että tällä palstalla useimmilla yleensä on lapsia? Ei kovin empaattista eikä ystävällistä.[/QUOTE]
Täh? :O
En minä siitä alkuperäisestä vastauksesta mitään "tyyliä" tai asennetta huomannut. Ihan asiallinen vastaus.
 
"hansu"
Vietetään vasta toista joulua oman perheen kesken, viime jouluna pukki tuli jo klo 12 koska hänen piti mennä oikeisiin töihin illaksi. :D Mutta tänä jouluna meille ei tule pukkia ja lahjat tuo tonttu kuusen alle lasten päiväunien aikaan, ennen lahjojen jakoa syödään ja lahjat jaetaan siinä 17 aikaan. Aamulla syödään puuroa kun ehditään ja saunassa käydään jossain välissä (riippuu moneksi saadaan vuoro varattua). Mä teen ekaa kertaa meille kunnon joulun ja odotan sitä kuin kuuta nousevaa!! :) Viime jouluna vasta harjoiteltiin kun lapset vielä niin pieniä. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu Leppävaara;27609347:
Menee nyt asian sivusta ei voi mitään,mutta ihan uteliaisuudesta tahtoisin kysyä,tekeekö tuossa joulussa surulliseksi se ettei ole lapsia,vai ettei ole "aikatauluja"..mun mielestä toi oli vähän outo kommentti...
Se oli kyllä huolimatomasti minulta ilmaistu, mutta yritän selvittää ajatusta.

Surulliseksi minut teki kirjoittajan sanavalinnat, joista mielestäni kuvastui paha mieli ja katkeruus.
Esim. Hänen mielestään lapsiperheissä "TUNGETAAN jo aamupäivällä saunaan." ja "ruoka syödään äkkiä" ja kuvioissa on "kamalaa hössötystä" jne.

Hienoa, jos tulkitsin väärin ja nuo ovatkin positiivisiksi tarkoitettuja ja kaikkien korvissa siltä kuulostavia termejä.

:)
 
NoMother
Se oli kyllä huolimatomasti minulta ilmaistu, mutta yritän selvittää ajatusta.

Surulliseksi minut teki kirjoittajan sanavalinnat, joista mielestäni kuvastui paha mieli ja katkeruus.
Esim. Hänen mielestään lapsiperheissä "TUNGETAAN jo aamupäivällä saunaan." ja "ruoka syödään äkkiä" ja kuvioissa on "kamalaa hössötystä" jne.

Hienoa, jos tulkitsin väärin ja nuo ovatkin positiivisiksi tarkoitettuja ja kaikkien korvissa siltä kuulostavia termejä.

:)
Et kuitenkaan kommentoinut kirjoittajan sananvalintoja, vaan joulunviettotapaa.
 
Aamutouhut kotona. Jos mies haluaa joulurauhan julistukseen niin sitten saadaan aika pian aamupalan jälkeen lähteä mun porukoille Turkuun.
Mä jään lasten kanssa auttamaan mun äitiä. Mun pikkuveli saa viihdyttää sillä aikaa lapsia.
Kun miehet tullu kotiin niin juodaan glögiä ja syödään torttuja ja pipareita.
Joulukirkkoon ja sinne menee sitten kuka menee. Mä oon usein menny mun isän kanssa.
Jouluruoka. Saunaan jos jaksaa. Ilta maataan mahan vieressä ja yöksi kotiin.
Joulupukki tulee jossain sopivasssa vaiheessa, miten lapset jaksaa odottaa. Monesti käyny siinä glöginjuontihetkellä. Saapi olla sitten päivän "rauhassa" :D

Eli ei mitään tarkkaa suunnitelmaa. Mennään ihan fiiliksen mukaan.
Viime joulu oltiin anoppilassa ja siellä siivottiin koko päivä. Ruoka kuudelta ja joulupukki tuli siinä kahdeksan aikaan. 6v. kävi ihan kierroksilla ja vauva nukkui. Siellä ei voitu mennä ollenkaan lasten tahtiin joulupukin suhteen.
 
NoMother
Niinkö?
Minä kuvittelin kyllä lainanneeni viestinsä sellaisena kuin hän sen kirjoittanut kaikkine katkerine ilmaisuineen, mutta tokihan tuota voi väännellä ihan niin kuin tahtoo.

Onnellista joulunalusaikaa sinullekin.
:)
Niinpä. Minulle kun taas osuivat kirjoittajan viestistä ensimmäiseksi silmään sanat rauha ja rento

"Siinä kun on kaikessa rauhassa syöty, annetaan lahjat. Ihan ollaan miehen ja tämän appivanhempien kesken, ihanan rentoa ja rauhallista eikä mitään kamalaa hössötystä ja aikataulustressiä."

Kukin löytää omanlaisensa viestin ja omaa elämänasennetta kuvaavat sanat.

Onnellista ja omanlaistasi joulunaikaa sinullekin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22670743]Saanko kysyä, että mikä mahtoi houkutella sinut kaksplus lehden keskustelupalstalle, jos ei ole lapsia? Kai niitä nyt kuitenkin on sitten toiveissa vai mikä ihme täällä kiinnostaa?

Tottakai elämä on melko erilaista lapsettomalla ja perheellä, yleesä.[/QUOTE]

Mä olen seurannut tätä palstaa jo vuosikaudet, vaikkei ole lapsia edes toiveissa tai suunnitelmissa, on tämä niin koukuttavaa :D
 

Yhteistyössä