millainen jouluaaton aikataulu?

  • Viestiketjun aloittaja jouluhöpsö
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meillä ainoat varmat aikataulut on joulurauhan julistuksen katsominen klo 12 ja joulupukin saapuminan klo 17. Noiden välissä jossain vaiheessa syödään jouluateria. Viime vuonna meille tuli pukki ajoissa ja syötiin vasta sen jälkeen, mutta meille se ei oikein sopinut. Lapset ei malttaneet syödä rauhassa, kun oli uusia leluja leikittävänä. Niinpä päädyttiin tänä vuonna vanhaan hyvää järjestykseen eli ruoka päivällä ja pukki myöhemmin.
 
v
Aamulla noustaa jo kuuden aikaan ja syödään aamupala n. klo 7; kinkkua, voileipiä yms. Pelaillaan lautapelejä, ulkoillaan.

N. klo 11. syödään riisipuuro kiisselin kera ja lohniipa ite kukainenkin kinkkua vielä leivälle :) Joulurauhan julistuksen jälkeen juodaan kakkukahvit/mehut (ja yleensä ainakin lapset syö karjalanpiirakkaa tms jotta ei ihan makealla mennä) ja lähdetään hautausmaalle.

15.30 saunotaan ja siinä menee aikaa kun on iso porukka. Saunomisen lomassa sitten jokainen vuorollaan laittelee joulupöytää ja ruokia. Kattaa, tekee salaattia, vatkaa muusia jne. Saunan jälkeen juhlavaatteet päälle ja ruokaillaan ihan ajan kanssa.
Kuuden maissa pukki tuo lahjat, lapset ehtivät parisen tuntia leikkiä uusilla leluilla ja lähtevät nukkumaan.

Me aikuiset käperrytään sohvan nurkkaan jalat vastakkain saman peiton alle lukemaan kirjoja tai pelaamaan jotain peliä.

Meillä siis lapset vielä sen verran pieniä että pidetään kiinni nukkumaanmenoajasta myös jouluna.
 
[QUOTE="vieras";22670556]Meillä ei ole lapsia, niin ei tarvi aikatauluttaa mitään eikä herätä klo 5 ja tunkea jo aamupäivällä saunaan että saa äkkiä syötyä ruoan ja jaettua lahjat. Meillä nukutaan pitkään, katsellaan vähän mikä on fiilis, syödään lounaaksi riisipuuroa, ulkoillaan ja mennään joskus iltapäivällä saunaan - yleensä ehkä 17 aikaan, riippuu vähän - ja syödään siinä 19 aikaan, jos pitää joku aika sanoa. Siinä kun on kaikessa rauhassa syöty, annetaan lahjat. Ihan ollaan miehen ja tämän appivanhempien kesken, ihanan rentoa ja rauhallista eikä mitään kamalaa hössötystä ja aikataulustressiä.[/QUOTE]

Kuulostaa surulliselle, mutta mitä tuntemattoman oikeasti kuulostamisilla väliä, jos itse koette joulunne täydeksi ja onnelliseksi?
Hyvää joulua siis toivotan.
:)
 
hössön hössön
ei elämän kevätkääryle! ihmiset on ihan pihalla jonkun joulun takia,aikataulut pakko nähdä kaikki sukulaiset ja muut saman päivän aikana,kaikkien on myös ängettävä samaan saunaan ja sen saman päivän aikana,mutta mitä vielä..entäs jengi kaupoissa n.päivää/kahta ennen aattoa,apuaaaa!
 
No tää aikataulu pätee aika hyvin joka joulu, kun ollaan kotona Suomessa. Meillä tänä vuonna menossa mukana mm omat lapset 11, 5, 4 ja 8kk. Lapset herää siinä klo 7-8 välillä, jolloin sitten aamupala. Aamupalan jälkeen koristelevat kuusen ja katsovat joulupukin kuumalinjaa. Omalla pihallakin vähän ulkoilevat. Mä teen vielä viimeisiä jouluruokia, keitän riisipuuroa, leivon torttuja ja sellaista. Tänä vuonna myös anoppi auttamassa keittiöhommissa/tekemässä paria englantilaista jouluruokaa pöytään. Klo 12 katsotaan joulurauhanjulistus, jonka jälkeen syödään riisipuuro. Lapset saavat tässä kohtaa myös tontun jättämän lahjan, jotta aika kuluisi vähän nopeammin joulupukin tuloon.

Noin klo 13-14 aletaan mennä saunaan. Riippuu ihan kuinka paljon meillä on porukkaa. Tänä jouluna esim miehen vanhemmat kylässä. Saunatoon oikein kunnolla ja pitkään. Noin klo 16 syödään. Tänä jouluna tulee mukaan syömään myös mun vanhemmat ja osa sisaruksista perheineen. Klo 18 tulee joulupukki. Tämän jälkeen vapaata seurustelua ja lapset saavat tutustua joululahjoihin jne. Sitten juodaan vielä kahvit ja jälkiruokaa.

Hautausmaalle mennään käymään joko riisipuuron jälkeen tai vasta illalla kahvin jälkeen. Jos vasta illalla mennään, niin kaikki lapset eivät välttämättä enää tule mukaan, mutta ei kaikki aikuisetkaan lähde, joten ei nyt lapsia yksinkään kotiin jätetä.
 
[QUOTE="vieras";27607962]Mikä siinä mielestäsi oli surullista?[/QUOTE]

Tarkennan, että tuntisin suruai, mikäli moinen olisi minun jouluni.
Jollekin toiselle se taas varmastikin sopii ja siksi toivotinkin kirjoittajalle Hyvää (omanlaistaan) Joulua.

:)
 
lucifer
meillä ei ole muuta aikataulua aattona tai jouluna yleensäkään kuin että syödään kun ruoka on valmista ja on nälkä, saunotaan illalla ja pukki käy illalla. ja haudalla käyn viemässä kynttilät kunhan kerkiän ja siltä tuntuu. tarkkaa aikataulua noille ei ole, tehdään sitten kun siltä tuntuu.joulukirkossa käyn jouluaamuna.
 
[QUOTE="vieras";27608114]Tuossa on kyllä jotenkin ikävä, omahyväinen sivumaku. Alentuva. Mutta toisaalta, joillekin se varmastikin sopii.[/QUOTE]

Niin.
Monen mielestä tyytyväisyys omiin valintoihinsa on omahyväistä ja alentuvaa toisia kohtaan. Ja monen mielestä ei.

:)
 
"vieras"
Niin.
Monen mielestä tyytyväisyys omiin valintoihinsa on omahyväistä ja alentuvaa toisia kohtaan. Ja monen mielestä ei.

:)
No onhan tuo nyt melko omahyväistä kirjoittaa toiselle sävyyn "kuuluu kauas ja kirkkaasti", että "Voi voi, jos oma joulu olisi tuollainen, niin olisinpa surullinen. Mutta jos tuo sinulle sopii, niin tosi kiva" ja päälle vähän virtuaalista pääntaputusta.
 
[QUOTE="vieras";27608125]No onhan tuo nyt melko omahyväistä kirjoittaa toiselle sävyyn "kuuluu kauas ja kirkkaasti", että "Voi voi, jos oma joulu olisi tuollainen, niin olisinpa surullinen. Mutta jos tuo sinulle sopii, niin tosi kiva" ja päälle vähän virtuaalista pääntaputusta.[/QUOTE]

Onko?
Moni ei tahtoisi sellaista joulua, minkä itse perheineni vietän. Tulisiko minun siis kokea kaikki noin ajattelevat omahyväisiksi? Vai voisinko sittenkin vain ajatella, että eri ihmiset toivovat eri asioita?

:)
 
"vieras"
Onko?
Moni ei tahtoisi sellaista joulua, minkä itse perheineni vietän. Tulisiko minun siis kokea kaikki noin ajattelevat omahyväisiksi? Vai voisinko sittenkin vain ajatella, että eri ihmiset toivovat eri asioita?

:)
No joo, ehkä se on kiinni tavasta miten sen ajatuksen pukee. Jos ihminen kertoo, että vietän jouluani näin, tavalla A ja ilmaisee, että tämä on hänestä kivaa ja mukavaa, onko kovin fiksua vastata siihen, että kuulostaapa surulliselta? Vaikka siis ajattelisi niin, tai vaikka ajattelisi, että omalla kohdalla tuollainen tapa olisi surullinen. Mutta jos ei aukene, ei aukene.
 
mä...
Kuulostaa surulliselle, mutta mitä tuntemattoman oikeasti kuulostamisilla väliä, jos itse koette joulunne täydeksi ja onnelliseksi?
Hyvää joulua siis toivotan.
:)
Miten voi aikuinen ihminen päästää tämmöstä törkyä suustaan? :O Missä on alkeellisimmat käytöstavat? Joskus pitäisi osata olla hiljaa, jos ei ole mitään asiallista sanottavaa. Ilkeä olet.
 
"vieras"
Moni kirjoituksessa sanoo että on hullua aikatauluttaa joulu. Meidän joulusta taas ei tulisi mitään jos mamma eli minä en saisi sitä aikatauluttaa,se on vaan minun luonne että suunnitelma pitää olla. Ja sitten tietenkin on se b ja c suunnitelma jos a ei onnistu;)
 
NoMother
Onko?
Moni ei tahtoisi sellaista joulua, minkä itse perheineni vietän. Tulisiko minun siis kokea kaikki noin ajattelevat omahyväisiksi? Vai voisinko sittenkin vain ajatella, että eri ihmiset toivovat eri asioita?

:)
Mutta kukaan e i kirjoittanut, että vaikuttaapa Mummeliisan joulu surulliselta tai ankealta tai sellaiselta, mitä itse ei haluaisi viettää.
 
määä
Olen yksin jouluaaton, lapsi isällään.
Taidan lököillä ja ehkä kävästä illalla baarissa sinkku ystäväni kanssa :)
Joulupäivänä lapsi tulee kotiin, sit mennään mun vanhemmille :)
 
Mutta kukaan e i kirjoittanut, että vaikuttaapa Mummeliisan joulu surulliselta tai ankealta tai sellaiselta, mitä itse ei haluaisi viettää.
Silti moni on ilmaissut että kokisi ahdistavana ja "epäjoulumaisena" jos joulullaan olisi aikataulu. Enkä tuosta loukkaantunut tai pitänyt sitä epäkohteliaana vaan hyväksyn täysin että ihmiset erilaisia ja heillä eri maku ja nimenomaan eri tunteetkin.
:)
 
voihan surku
Suunnilleen näin:

Noin 9 aikaa tms aamiainen; riisipuuroa, kinkkua ja limppua.

Sen jälkeen joulusauna ja vaatteiden vaihto juhlavampiin.

Klo 12 kuuntelemme porukalla joulurauhan julistuksen. Tarjolla glögiä.

Iltapäivällä leikkejä ja lasten joulunäytelmä. Jos olisimme kotona, osa kävisi joulukirkossa ja hautausmaalla.
Kun olemme muualla kuin kotona, sytytämme pihalle kynttilät poissaoleville rakkaillemme ja pidämme lyhyen hiljentymisen hetken.

Noin klo 16-18 aaton ateria; sen yhteydessä lasten joululauluesitykset, jouluevankeliumi ja pöytäpuhe.

Pukki tulee alkuillasta ja muutama tunti vierähtää pakettien aukaisussa.

Illalla pelejä ja oleilua. Osa varmaan saunoo uusiksi yön mittaan.
Oi,onpas surullista! voi minä varmasti itkeä tihrustaisin,voimia paljon tuon joulunvietoon! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Eipä ihme että joillain on "joulustressiä" kun jouluaattokin pitää aikatauluttaa. WTF!?!

Meillä ei mikään muu tapahdu kellon mukaan kuin joulupukin saapuminen.
Aamulla herätään kun herätään ja syödään aamupalaa kun on nälkä. Hengaillaan kalsarisillaan ja tehdään mitä tehdään. Koristellaan vielä paikkoja ja fiksaillaan jouluateriaa. Syödään kun sitten kun siltä tuntuu. Saunoa voi muulloinkin kuin jouluna joten sekään ei kuulu pakollisiin kuvioihin.
Ei käydä missään. Kirkkoon ei kuuluta, haudat ovat kaukana ja sukulaisten kanssa ollaan yhteydessä muulloinkin.

Nautitaan rauhallisesta, rennosta ja kiireettömästä joulusta ilman hössäämistä.
 
vastaaja
Jos joulu vietetään ihan oman porukan kesken tai vieraat ovat koko päivän/yökylässä niin silloin aikatauluja ei tarvita. Meillä vanhempani tulevat johonkin ennalta sovittuun aikaan ja sitä ennen ruoka on jokseenkin valmiina. Myös joulupukki pitää tilata etukäteen ja sen puoleen aikataulu pitää olla. Ei ole kiva olla ruokapöydässä tai saunassa, kun pukki tulee. Ihan minuuttitouhuun en minäkään haluaisi, mutta jotain suunnitelmaa pitää olla.
 

Yhteistyössä