millainen jouluaaton aikataulu?

  • Viestiketjun aloittaja jouluhöpsö
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Onko?
Moni ei tahtoisi sellaista joulua, minkä itse perheineni vietän. Tulisiko minun siis kokea kaikki noin ajattelevat omahyväisiksi? Vai voisinko sittenkin vain ajatella, että eri ihmiset toivovat eri asioita?

:)
Vain siinä tapauksessa, jos he kommentoivat sinun joulunviettotapaasi alentuvasti.
Ihan kun et ymmärtäisi, että toisen elämän tai elämäntavan kommentoiminen surulliseksi on loukkaavaa...vaikka
 
"vieras"
Se oli kyllä huolimatomasti minulta ilmaistu, mutta yritän selvittää ajatusta.

Surulliseksi minut teki kirjoittajan sanavalinnat, joista mielestäni kuvastui paha mieli ja katkeruus.
Esim. Hänen mielestään lapsiperheissä "TUNGETAAN jo aamupäivällä saunaan." ja "ruoka syödään äkkiä" ja kuvioissa on "kamalaa hössötystä" jne.

Hienoa, jos tulkitsin väärin ja nuo ovatkin positiivisiksi tarkoitettuja ja kaikkien korvissa siltä kuulostavia termejä.

:)
Tällainen käsitys minullekin jäi. Lapsiperheiden joulu on ällöttövää ja halveksittavaa hössötystä, lapsettomien joulu seesteisen onnellinen.

Itse aikataulutan jouluni niin, että taistelulle palstalla jää ainakin 6 tuntia aikaa aatosta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27609930]Vain siinä tapauksessa, jos he kommentoivat sinun joulunviettotapaasi alentuvasti.
Ihan kun et ymmärtäisi, että toisen elämän tai elämäntavan kommentoiminen surulliseksi on loukkaavaa...vaikka[/QUOTE]

Jos kommentoin jonkun joulunviettotapaa alentuvasti, niin mitä se tarkoittaa?

Alennan itseäni? Alistuvasti?

Vai halventavasti?
 
"marianne"
Voi että ihana lukea näitä joulujuttuja. Oikein ikävä tulee, on se niin ihanaa aikaa tuo jouluaika.

Meillä itse heräilen siin seitsemän korvilla kinkun tuoksuun, leivinuunissa yönyli kypsyy, keittelen muulle poppoolle riisipuuron klo: 9:00. Klo: 12 saunaan. Jouluruoka klo:13 tai 16. Lasten joulukirkoon jos menemme klo: 15 niin silloin ruoka klo 13. Pukki tulee yleensä 18-19. Sitten vietetään rauhallinen jouluilta kotona.

Ennen kävimme yökirkossa aattona, mutta tänäjouluna ajattelimme mennä päiväkirkkoon kun on nuorimmainen vasta vuoden ja hällä kuitenkin jo nukuttaa klo:22:30.
 
"hmh"
Onko tähän joku syy että tämä vuodelta 2010 peräisin oleva ketju on pitänyt nostaa pinnalle? Mummeliisako nostit sen ylös, että saisit kommentoida miten surullinen lökäpöksyissä vietetty rauhallinen vapaapäivä olisi jouluksensa?

Kukin tulkoon joulumielelle tavallaan. Niin se joka makaa sängyssä koko joulun & katselee videoita, kuin se joka tinttaroi ja tänttäröi koko lähipiirinsä viettämään joulua kello kädessä.
 
"vieras"
Mummeliisa:
Se oli kyllä huolimatomasti minulta ilmaistu, mutta yritän selvittää ajatusta.

Surulliseksi minut teki kirjoittajan sanavalinnat, joista mielestäni kuvastui paha mieli ja katkeruus.
Esim. Hänen mielestään lapsiperheissä "TUNGETAAN jo aamupäivällä saunaan." ja "ruoka syödään äkkiä" ja kuvioissa on "kamalaa hössötystä" jne.

Hienoa, jos tulkitsin väärin ja nuo ovatkin positiivisiksi tarkoitettuja ja kaikkien korvissa siltä kuulostavia termejä.

[QUOTE="vieras";27609943]Tällainen käsitys minullekin jäi. Lapsiperheiden joulu on ällöttövää ja halveksittavaa hössötystä, lapsettomien joulu seesteisen onnellinen.

Itse aikataulutan jouluni niin, että taistelulle palstalla jää ainakin 6 tuntia aikaa aatosta.[/QUOTE]

Minulle näistä viesteistä muodostuu käsitys, että ed. kommentoijat pitävät itsestään selvänä, että lapsettomat halveksivat lapsiperheiden joulunviettoa ja ovat jo valmiiksi "piikit pystyssä", heijastavat omia ennakkoluulojaan sinne rivien väleihin...

Mutta vaikka ajattelisi jonkun joulun viettotavasta mitä hyvänsä, julkisesti surulliseksi luonnehtiminen on ilkeää.
 
[QUOTE="hmh";27609976]Onko tähän joku syy että tämä vuodelta 2010 peräisin oleva ketju on pitänyt nostaa pinnalle? Mummeliisako nostit sen ylös, että saisit kommentoida miten surullinen lökäpöksyissä vietetty rauhallinen vapaapäivä olisi jouluksensa?

Kukin tulkoon joulumielelle tavallaan. Niin se joka makaa sängyssä koko joulun & katselee videoita, kuin se joka tinttaroi ja tänttäröi koko lähipiirinsä viettämään joulua kello kädessä.[/QUOTE]

En nostanut enkä ole sanonut että rauhallinen lökapöksyissä vietetty vapaapäivä olisi jollain lailla surullinen.
:)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27609955]Jos kommentoin jonkun joulunviettotapaa alentuvasti, niin mitä se tarkoittaa?

Alennan itseäni? Alistuvasti?

Vai halventavasti?[/QUOTE]

Ylemmyydentuntoisesti korkeuksistasi kumarrut kommentoitavan tasolle, sitä se tarkoittaa :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27609955]Jos kommentoin jonkun joulunviettotapaa alentuvasti, niin mitä se tarkoittaa?

Alennan itseäni? Alistuvasti?

Vai halventavasti?[/QUOTE]

Alentuvasti kommentoiminen on suunnilleen samaa, kuin alentuva käytös, (mutta tapahtuu keskustelupalstalla virtuaalisesti)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27610133]Alentuvasti kommentoiminen on suunnilleen samaa, kuin alentuva käytös, (mutta tapahtuu keskustelupalstalla virtuaalisesti)[/QUOTE]

Eli minä alennun kun kommentoin jotain asiaa? Aika outoa.

Alentuva käytös? Alennun käyttäytymään jollain tavalla.
 
[QUOTE="vieras";27610153]Eli minä alennun kun kommentoin jotain asiaa? Aika outoa.
Alentuva käytös? Alennun käyttäytymään jollain tavalla.[/QUOTE]
Ylemmyydentuntoinen (=ylimielinen) kohtelee mielestään alempana olevaa näennäisen kohteliaasti vaikka todellinen tarkoitus on vähättelevä tai halveksuva.

Minä näkisin alentuvan käytöksen näin.
 
mävaa
Ja mitä tuohon aikatauluun tulee, niin ei mekään sekuntikellon kanssa eletä mutta ensi joulu tulee menemään suunnilleen näin:

klo 8 herätys (pikkumies pitää siitä huolen), aamupala, joulupukin kuumalinjaa ja muuta lastenohjelmaa, sitten saunotaan.
Klo 11 lounas, jonka jälkeen pikkumies päikkäreille.
Klo 12 joulurauhan julistus (pakko katsoa).
Tässä omat ruoanvalmistelut ja laittelut, kun lapsi unilla, myös kahvit ja tortut :)
Klo 16 anoppilaan jouluaterialle ja lahjoja avaamaan.
Klo 19-20 kotiin, jossa avataan loput lahjat (ei viitsi koko röykkiötä kuskata anoppilaan). Ilta rentoilua ja suklaansyöpöttelyä, sekä lahjojen avausta ja leikkimistä niillä.

Sitten nukkumaan, kun raskii jättää jouluaaton taakseen :)[/QUOTE]

Kutsuuko teidän anoppi sitten teidät hänen luokse? Meillä kun varmasti oletetaan, että pyydän koko anopin perheen meille, vaikka itse olen töissä vielä sen edellis viikonlopun (ja maanantaina on jo aatto!) enkä ehdi/tai jaksa järjestämään mitään ihmeempiä. Olenkin päättänyt, että vaikka anoppi vetää herneet nenään, niin aattoilta olemme oman perheen kesken vain..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27609996]Mummeliisa:
Se oli kyllä huolimatomasti minulta ilmaistu, mutta yritän selvittää ajatusta.

Surulliseksi minut teki kirjoittajan sanavalinnat, joista mielestäni kuvastui paha mieli ja katkeruus.
Esim. Hänen mielestään lapsiperheissä "TUNGETAAN jo aamupäivällä saunaan." ja "ruoka syödään äkkiä" ja kuvioissa on "kamalaa hössötystä" jne.

Hienoa, jos tulkitsin väärin ja nuo ovatkin positiivisiksi tarkoitettuja ja kaikkien korvissa siltä kuulostavia termejä.



Minulle näistä viesteistä muodostuu käsitys, että ed. kommentoijat pitävät itsestään selvänä, että lapsettomat halveksivat lapsiperheiden joulunviettoa ja ovat jo valmiiksi "piikit pystyssä", heijastavat omia ennakkoluulojaan sinne rivien väleihin...

Mutta vaikka ajattelisi jonkun joulun viettotavasta mitä hyvänsä, julkisesti surulliseksi luonnehtiminen on ilkeää.[/QUOTE]

Täytyy sanoa etten kyllä nähnyt alkuperäisessä viestissä minkäänlaista lapsiperheitä halventavaa.. onkohan täällä nyt tosiaan jollakin piikit pystyssä jo valmiiksi?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27610153]Eli minä alennun kun kommentoin jotain asiaa? Aika outoa.

Alentuva käytös? Alennun käyttäytymään jollain tavalla.[/QUOTE]

Riippuu ihan kommentin sisällöstä, onko alentuva vai ei ;)
Nykysuomen sanakirja voisi auttaa. Mutta esim. Triplaisän vastaus on hyvä (melkein suoraan sanakirjasta).
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mävaa;27610251:
Kutsuuko teidän anoppi sitten teidät hänen luokse? Meillä kun varmasti oletetaan, että pyydän koko anopin perheen meille, vaikka itse olen töissä vielä sen edellis viikonlopun (ja maanantaina on jo aatto!) enkä ehdi/tai jaksa järjestämään mitään ihmeempiä. Olenkin päättänyt, että vaikka anoppi vetää herneet nenään, niin aattoilta olemme oman perheen kesken vain..
Kutsuu luokseen. Yks joulu tehtiin siten, että anoppi ja appiukko sekä miehen sisarukset tuli meille, koska meillä oli silloin 6-viikkoinen lapsi. Muutoin mennään aina sinne kun on miehen suvun vuoro. Joka toinen joulu taas matkustetaan mun vanhemmille Lappiin.

Ei me siellä kuitenkaan koko päivää olla, he kun asuvat samalla paikkakunnalla, muutama tunti eli lähinnä mennään sinne jouluaterialle ja avataan sen suvun puolen lahjat. Ajoissa tullaan kotiin, kun avataan siellä rauhassa omalla porukalla ne omat lahjat :)

Mutta outo anoppi sulla, jos olettaa että sinä tekisit koko porukalle sapuskat kun olet vielä töissä! Me on tehty niin, että kun mennään anoppilaan niin hän tekee ruoat, mutta minä tuon jotain erikoista mitä kuuluu mun jouluun (kuten itsetehty maksaloota, jota ilman en halua jouluna olla :)). Ja kun he olivat joulun meillä, anoppi hoiti rosollit ja laatikot eli nämä isotöisemmät, me taas paistettiin kinkku jne. Eli jaetaan vähän sen mukaan, mitä kukanenkin haluaa ja ehtii tehdä. En minäkään jaksais ihan kaikkea tehdä isolle väelle vaikka vapaata olisikin enkä halua anoppiakaan velvoittaa siihen kun hänkin on monesti ennen joulua töissä.
 

Yhteistyössä