Millä tuleva äiti oikeuttaa itselleen tupakoinnin raskauden aikana?

• Viestiketjun aloittaja harmaannuin
  • Ensimmäinen viesti
Minämää
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
ihmiset on erinlaisia toiset pystyy lopettamaan juomisen/huumeidenkin käytön toiset ei toisille se on helpompaa ja toisille vaikeampaa... mikä tässä nyt on vaikea käsittää toki hyvä jos pystyy lopettamaan, mutta jos ei pysty ja saa vähennettyä siihen ns turvalliseen rajaan ettei tupakointi vaikuta sikiön kehitykseen niin eikö se ole parempi kuin stressi epäonnistumisista jotka johtaa usein siihen että poltetaan vielä enemmän ja stressataan siitä vielä enemmän jos se lopettaminen onnistuu niin hyvä, mutta ihan turha lähtee moralisoimaan jos joku ei siinä onnistu. ja todella se lapsi siellä kohdussa kärsii myös siitä jos äidillä on henkisesti paha olla.

Minä(mää mitä sä et tässä käsitä??
Minämää ymmärtää kertomasi oikein hyvin.

Keskustelu aiheesta kuin aiheesta on kyllä mielenkiintoista ja pyrin aina oppimaan jotakin uutta ja tarkistamaan näkökantojani. Minulla vain sattuu olemaan tästä asiasta aika vahva mielipide, eikä se taida siitä muuttua suuntaan tai toiseen.

Yksinkertaisesti:

Mielenterveysongelmainen voi stressata tupakoinnin lopettamisesta niin, että sikiö kärsii.
-> Tupakoinnin vähennys asteittain hyvä juttu, vaikka ei kokonaan loppuisikaan!

Tavallinen odottaja pystyy kyllä lopettamaan (väitän!) tupakoinnin siten, että se ei aiheuta vauvalle vahinkoa. Korkeintaan omat hermot ovat vähän tiukilla jonkin aikaa, mutta lapsen paras on tässä etusijalla, niin siihen kyllä pystyy JOS HALUAA.
-> Ei muuta kuin tupakka kerrasta pois ja odottaja opettelee olemaan vähemmän itsekäs. Tätä taitoa h'n tulee tarvitsemaan, jotta osaa kasvattaa lapsestaan yhteiskuntakelpoisen ja onnellisen kansalaisen.

Huumeidenkäyttäjät on sitten jo luku eriksensä (kun siihen viittasit).

Ja tuo, "ja todella se lapsi siellä kohdussa kärsii myös siitä jos äidillä on henkisesti paha olla.", pakko kommentoida sen verran, että jos tupakoinnin lopettaminen on äidille niin ylivoimaisen kauhea asia, että se aiheuttaa voimakasta henkistä pahoinvointia, onko tämä ihminen ylipäätään äidiksi soveltuva? Ainakaan siinä vaiheessa elämäänsä?

Jos lapsi nyt on kuitenkin tulossa, eikä tupakointia pysty lopettamaan, totta kai on parempi polttaa vähemmän kuin enemmän. Mutta siinä tapauksessa alkaisin kyllä katsella kokonaisvaltaisesti elämääni ja toimintatapojani aivan uusin silmin. Jossakin on pahasti jotakin vialla ja se kannattaa korjata ennen kuin on liian myöhäistä.

antakaa
tiedän että se häiritsee muita ja ei oo lapselle hyväksi, mut antakaa jo v*ttu olla, TOISEN TUPAKOINTI EI KUUU TEILLE!!!!! te voitte sitä harmitella ja toivottavasti tupakoiva raskaana olevakin lopettaisi,mut aina niin ei käy ja jos niin ei käy, asia ei kuulu ulkopuolisille.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
no mut jos sitä yrittää ja siihen ei kykene sen jälkeen polttaa sellaset 2-5 savuketta päivässä niin kyllä se on parempi polttaa ne savukkeet ja olla ottamatta asiasta stressiä entä kun stressata ja stressata ja vielä jos siinä lopetuksessa toistuvasti epäonnistuu. eli ehkä siksi neuvolassa niin sanotaan ja se määrä vaikuttaa todella paljon jos polttaa askin päivässä niin se on erijuttu se mutta neuvolassa ainakin minulle sanottu että se 5 tupakkaa on sellanen turvallinen raja.
Millä tavalla turvallinen? Sikiö kärsii ihan vaan pikkuisen myrkyistä, ja hapenpuutteesta? :eek: Turvallinen raja on kuule tasan nolla, eikä myöskään passiivista savua. Käskepä neuvolantätisi mennä päivittämään tupakkitietonsa.
no tietenkin on parempi olla polttamatta ollenkaan mutta turvallinen raja tarkoittaa sitä ettei aiheuta sikiölle esim. kasvun hidastumista tai muuta vastaavaa ei vaikuta sikiön kehitykseen siis. tottakai on parempi lopettaa kokonaan mutta jos siinä ei ota onnistuakseen on parempi polttaa ne pari röökii soimaamatta itteesä kun stressata ja yrittää jatkuvasti huonolla tuloksella.
Paskapuhetta. Anteeksi nyt mutta kauniimmin tota ei voi sanoa. Polttamatta jättäminen ei ole koskaan parempi vaihtoehto kuin polttaminen! Missä ihmeessä tollasta puhutaan, vai ootko vaan keksinyt omasta päästäsi?

Tupakoimaton
Minä poltin lähes 20 vuotta. 16-vuotiaasta lähtien. Lopettamista olen yrittänyt noin miljuunakahdeksan kertaa. Aina pystyin olemaan polttamatta about viikon. Positiivisen raskaustestin tehtyäni lopetin kuin seinään. Enää ei ollut kysymys vain minusta. Nyt oli kysymys jonkun toisenkin terveydestä, jonkun joka ei vielä itse pystynyt päättämään. Onneksi osasin päättää hänen puolestaan!

Mielestäni tupakointiin raskausaikana ei ole yhtään hyvää selitystä.

...
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sanoisiko oikeasti neuvolantäti, -polta vaan? Veikkaisin että kyllä siellä neuvolassa äidit valehtelevat lopettaneensa.

Eipä ole tullut vielä sellaista tilannetta että pitäisi neuvolassa valehdella. Poltan tupakkaa 5-10kpl päivässä ja that's it. Miksi ihmeessä pitäisi valehdella neuvolassa tai muuallakaan. Poltanpa jopa kun pukkaan esikoista vaunuissa/rattaissa.
Koskaan en ole tuntenut syyllisyyttä tupakoinnista, joten miksi minun pitäisi selitellä kenellekkään (ja vähiten itselleni) miksi poltan.
vaikutat kypsältä ihmiseltä. Oikein sitten ajattelet lapsia...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaannuin:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
eiköhän tästäkin olla keskusteltu jo ihan tarpeeksi!
On varmasti keskusteltu vaan minulle asia ajankohtainen nyt kun sukulainen raskaana ja tupakoinnin lopettaminen olisi kuulemma haitallisempaa kun polttaminen. Ihan neuvolassa kuulemma sanottu.
Samaa valitusta olen itse kuullut myös monta kertaa että lopettaminen olisi muka haitallisempaa. Entä sitten kun lapsi ei saa enää röökiä syntymän jälkeen? ei sitäkään varmaan kukaan mieti että myös lapselle tulee vierotusoireita.
Sanoisiko oikeasti neuvolantäti, -polta vaan? Veikkaisin että kyllä siellä neuvolassa äidit valehtelevat lopettaneensa.
Samaa mulle aikoinaan sanottiin neuvolassa,tosin kyse oli siitä et pari tupakkia pvässä parempi ku äidin stressi.

Itekään en polttamatta pystynyt silloin täysin olemaan.

Muoks. Niin ja mun mielestä raskausaika on aina savuttomana parempi,vaik ite poltinkin

myy
Alkuperäinen kirjoittaja Minämää:
ihmiset on erinlaisia toiset pystyy lopettamaan juomisen/huumeidenkin käytön toiset ei toisille se on helpompaa ja toisille vaikeampaa... mikä tässä nyt on vaikea käsittää toki hyvä jos pystyy lopettamaan, mutta jos ei pysty ja saa vähennettyä siihen ns turvalliseen rajaan ettei tupakointi vaikuta sikiön kehitykseen niin eikö se ole parempi kuin stressi epäonnistumisista jotka johtaa usein siihen että poltetaan vielä enemmän ja stressataan siitä vielä enemmän jos se lopettaminen onnistuu niin hyvä, mutta ihan turha lähtee moralisoimaan jos joku ei siinä onnistu. ja todella se lapsi siellä kohdussa kärsii myös siitä jos äidillä on henkisesti paha olla.

Minä(mää mitä sä et tässä käsitä??
Minämää ymmärtää kertomasi oikein hyvin.

Keskustelu aiheesta kuin aiheesta on kyllä mielenkiintoista ja pyrin aina oppimaan jotakin uutta ja tarkistamaan näkökantojani. Minulla vain sattuu olemaan tästä asiasta aika vahva mielipide, eikä se taida siitä muuttua suuntaan tai toiseen.

Yksinkertaisesti:

Mielenterveysongelmainen voi stressata tupakoinnin lopettamisesta niin, että sikiö kärsii.
-> Tupakoinnin vähennys asteittain hyvä juttu, vaikka ei kokonaan loppuisikaan!

Tavallinen odottaja pystyy kyllä lopettamaan (väitän!) tupakoinnin siten, että se ei aiheuta vauvalle vahinkoa. Korkeintaan omat hermot ovat vähän tiukilla jonkin aikaa, mutta lapsen paras on tässä etusijalla, niin siihen kyllä pystyy JOS HALUAA.
-> Ei muuta kuin tupakka kerrasta pois ja odottaja opettelee olemaan vähemmän itsekäs. Tätä taitoa h'n tulee tarvitsemaan, jotta osaa kasvattaa lapsestaan yhteiskuntakelpoisen ja onnellisen kansalaisen.

Huumeidenkäyttäjät on sitten jo luku eriksensä (kun siihen viittasit).

Ja tuo, "ja todella se lapsi siellä kohdussa kärsii myös siitä jos äidillä on henkisesti paha olla.", pakko kommentoida sen verran, että jos tupakoinnin lopettaminen on äidille niin ylivoimaisen kauhea asia, että se aiheuttaa voimakasta henkistä pahoinvointia, onko tämä ihminen ylipäätään äidiksi soveltuva? Ainakaan siinä vaiheessa elämäänsä?

Jos lapsi nyt on kuitenkin tulossa, eikä tupakointia pysty lopettamaan, totta kai on parempi polttaa vähemmän kuin enemmän. Mutta siinä tapauksessa alkaisin kyllä katsella kokonaisvaltaisesti elämääni ja toimintatapojani aivan uusin silmin. Jossakin on pahasti jotakin vialla ja se kannattaa korjata ennen kuin on liian myöhäistä.
miten määrität tämän tavallinen odottaja??
No otappa selvää kuinka moni suomalainen kärsii niistä mielenterveys ongelmista valtaväestö jossain vaiheessa. on myös raskauden aikaista masennusta vaikkei siitä puhuta yhtä paljon kuin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta (yleistä silti) ja toinen syy siihen ettei pysty lopettamaan voi olla myös se että suurin osa tupakoivien äitien lapsista on täysin terveitä. Ainakin tupakan polton lopetuksen epäonnistuessa voi tervekkin ihminen tuntea voimakasta henkistä pahoinvointia pahimmassa tapauksessa masentua (laskien siihen vielä raskauden hormonimylläkät ja muut) että näin

Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
ja toinen syy siihen ettei pysty lopettamaan voi olla myös se että suurin osa tupakoivien äitien lapsista on täysin terveitä.
Näin.
Ja jokainen tupakoivan äidin takia sairastunut lapsi on liikaa.
Niin, montakos sellaista sairautta olikaan, joita EI IKINÄ KOSKAAN tavata lapsilla, joiden äidit eivät ole tupakoineet??
Aivan, tuskin ainuttakaan.

mää
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
ja toinen syy siihen ettei pysty lopettamaan voi olla myös se että suurin osa tupakoivien äitien lapsista on täysin terveitä.
Näin.
Juuri näin.
Venäläistä rulettia on toiset valmiita pelaamaan lapsillaan.
Mitenköhän suu menis jos joutuisi itse pyssyn kanssa leikkimään.

Näin.
Niin, montakos sellaista sairautta olikaan, joita EI IKINÄ KOSKAAN tavata lapsilla, joiden äidit eivät ole tupakoineet??
MIKSI sä puolustelet sitä, kun tupakoit raskausaikanasi?

myy
Näin.
ja edelleen muistuttaisin siitä että määrällä on väliä on eriasia poltta muutama päivässä kuin aski tai enemmän...

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Näin.
Juuri näin.
Venäläistä rulettia on toiset valmiita pelaamaan lapsillaan.
Mitenköhän suu menis jos joutuisi itse pyssyn kanssa leikkimään.
Sitä ei kaikki kykene ajattelemaan omaa nokkaa pidemmälle

Enpäs, vaan koitan osoittaa että te turhaan syyllistätte mua siitä, että tupakoin raskauden aikana. Ja sen teen koska tuskin kukaan ainakaan mun elinaikanani pystyy aukottomasti todistamaan, että jonkun lapsen joku sairaus johtuu 100% varmasti äidin raskauden aikaisesta tupakoinnista. Sitä tupakkaa on vaan kaikkien niin pirun helppo syyttää, kun siihen kukaan ei vaadi lisäselityksiä.

myy
Enpäs, vaan koitan osoittaa että te turhaan syyllistätte mua siitä, että tupakoin raskauden aikana. Ja sen teen koska tuskin kukaan ainakaan mun elinaikanani pystyy aukottomasti todistamaan, että jonkun lapsen joku sairaus johtuu 100% varmasti äidin raskauden aikaisesta tupakoinnista. Sitä tupakkaa on vaan kaikkien niin pirun helppo syyttää, kun siihen kukaan ei vaadi lisäselityksiä.
niin ja tästä vielä tästä turvallisesta rajasta 5 tupakkaa päivä ei olla pystytty osoittamaan olevan vaikutusta sikiön kehitykseen tulikohan tämä nyt tarpeeksi selvästi?

Mun mielipide.
Alkuperäinen kirjoittaja Minämää:
Pippamama ja Mamika

ovat juuri sellaisia äitejä, jotka eivät ole tarpeeksi vastuuntuntoisia äidin rooliin. Tällaisten äitien lapset huitelevat jo 4-vuotiaina yksin pitkin kyliä, osaavat kaikki kirosanat ja tietävät mitä tarkoittaa nussiminen ja pään täyteen vetäminen ja kertovat niistä muillekin. Tällaisten äitien lapset terrorisoivat päiväkodissa ja koulussa muita, koska heillä ei yleensä ole kotona asetettu turvallisia rajoja.

Aika raakaa yleistämistä, tiedän. Mutta kun silmällä katsoo, näin tuntuu karkeasti ottaen asiat menevän.
Ensinnäkin, minun lapseni eivät todellakaan neli-vuotiaina lähde yksikseen mihinkään, ellei meillä ole kotipihaa, jossa on aita.
Toisekseen, itse en juo alkoholia, koskaan ollenkaan. Mieheni ottaa silloin tällöin (1-2kertaa vuodessa) muutaman siiderin.
En ymmärrä miten minun tupakointini ylipäätänsä liittyy näihin asioihin.

Lapsellani on kuri kotona, hän ei saa ottaa lelua toisen kädestä, ei saa nakella mitään eikä hakata/potkia toisia. Jos hän ei päiväkodissa (jos nyt koskaan sellaiseen menee) käyttäydy kuten kotona on opetettu, se tuskin on minun vikani.

BUAHHAHHAHHAHHAAA.
Voi kuinka hyvä äiti sä sitten olet. Mitä nyt vaan myrkyttänyt jo sikiöaikana pienokaises ihan vaan omaa välinpitämättömyyttäs.

Huono äiti se äiti, joka ei EDES VÄLITÄ YRITTÄÄ lopettaa tupakointia raskauden ajaksi. Todella huono äiti. Sääliksi käy lasta.

mun mielipide on kyllä että kyllä sen tupakan polton pystyy lopettaa viimeistään raskausaikana jos välittää lapsestaan.
ja mulle riittää se että mä en polta,en jaksais ruveta saarnaamaan vastaan tulevalle äidille tupakasta,eiköhän jokainen tiedä ettei se ole itselle terveellistä niin miten ihmeessä se voisi olla pienelle?

Turhaan? Niinpä juurikin.

Casper
En ala aiheesta väitellä, mutta luin äskettäin kirjan, jossa äiti kerto autistisesta pojastaan.
Siellä sivuilla tuli esille, että tupakoinnilla saattaa olla vaikutusta autismin synnyssä.
Määristä en tiedä.

Yhteistyössä