Millä tuleva äiti oikeuttaa itselleen tupakoinnin raskauden aikana?

• Viestiketjun aloittaja harmaannuin
  • Ensimmäinen viesti
Oikeesti hei, kukaan terveydenhuollon ammattilainen ei sano että " juu tupakoi vaan" ei kukaan oikeesti!! :headwall: :headwall: :headwall:

Ne ketä niin väittää, puhuu paskaa ja viilaa linssiin niin paljon ja yrittää oikeuttaa tekoaan valheella.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja RPM:
Alkuperäinen kirjoittaja rr:
Ruotsissahan päätetään laittaa raskaana olevat alkoholistit/narkkarit pakkohoitoon raskauden ajaksi, siellä on aika rankat keinot käytössä :x
Suomeenkin tuollainen käytäntö!!!
Usko vaan ei tuu koskaan onnistumaan täällä, liian radikaalia :/
Tuskin kannattavaakaan. Kuinka moni päihdeongelmainen äiti jättäisi menemättä neuvolaan jos seurauksena on pakkohoitoon joutuminen. Ja miten noita kukaan pystyisi valvomaan.

RPM
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja rr:
Ruotsissahan päätetään laittaa raskaana olevat alkoholistit/narkkarit pakkohoitoon raskauden ajaksi, siellä on aika rankat keinot käytössä :x
Suomeenkin tuollainen käytäntö!!!
Usko vaan ei tuu koskaan onnistumaan täällä, liian radikaalia :/
Tuskin kannattavaakaan. Kuinka moni päihdeongelmainen äiti jättäisi menemättä neuvolaan jos seurauksena on pakkohoitoon joutuminen. Ja miten noita kukaan pystyisi valvomaan.
just aloin samaa miettimään että miten ne tuolla naapurimaassa meinaa käytänössä toteuttaa tämän jutun :| kyllä ihmisen itse pitäisi asia tajuta!

myy
Alkuperäinen kirjoittaja JosSanon:
Alkuperäinen kirjoittaja mamika:
Mä poltan kans n. 5 päiväs ja mulle neuvolan täti sano että tosi hienosti oon pystyny vähentään kun ennen meni se aski päiväs.

Ja sori nyt vaan mutta nämä ketjut ei vaikuta muhun millää lailla.
Mä en vaan jaksa ymmärtää, miksi ne siellä neuvolassa sanoo sitä, että parempi että äiti polttaa kuin stressais yms.

Kyl nyt jokaisella pitäisi sen verran lujuutta olla, että pystyy lopettamaan edes raskauden ajaksi. MUTTA tämä tosiaan minun mielipiteeni..! :whistle:
no mut jos sitä yrittää ja siihen ei kykene sen jälkeen polttaa sellaset 2-5 savuketta päivässä niin kyllä se on parempi polttaa ne savukkeet ja olla ottamatta asiasta stressiä entä kun stressata ja stressata ja vielä jos siinä lopetuksessa toistuvasti epäonnistuu. eli ehkä siksi neuvolassa niin sanotaan ja se määrä vaikuttaa todella paljon jos polttaa askin päivässä niin se on erijuttu se mutta neuvolassa ainakin minulle sanottu että se 5 tupakkaa on sellanen turvallinen raja.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
no mut jos sitä yrittää ja siihen ei kykene sen jälkeen polttaa sellaset 2-5 savuketta päivässä niin kyllä se on parempi polttaa ne savukkeet ja olla ottamatta asiasta stressiä entä kun stressata ja stressata ja vielä jos siinä lopetuksessa toistuvasti epäonnistuu. eli ehkä siksi neuvolassa niin sanotaan ja se määrä vaikuttaa todella paljon jos polttaa askin päivässä niin se on erijuttu se mutta neuvolassa ainakin minulle sanottu että se 5 tupakkaa on sellanen turvallinen raja.
Millä tavalla turvallinen? Sikiö kärsii ihan vaan pikkuisen myrkyistä, ja hapenpuutteesta? :eek: Turvallinen raja on kuule tasan nolla, eikä myöskään passiivista savua. Käskepä neuvolantätisi mennä päivittämään tupakkitietonsa.

vieras
Aivan mahtavaa, jos joku ennen askin päivässä vetänyt saa vähennettyä viiteen tupakkaan. Ihan hatunnosto siitä. Ehkä se on alku sekin? Joka päivä vähän vahvempana.

myy
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Millä tavalla turvallinen? Sikiö kärsii ihan vaan pikkuisen myrkyistä, ja hapenpuutteesta? :eek: Turvallinen raja on kuule tasan nolla, eikä myöskään passiivista savua. Käskepä neuvolantätisi mennä päivittämään tupakkitietonsa.
no tietenkin on parempi olla polttamatta ollenkaan mutta turvallinen raja tarkoittaa sitä ettei aiheuta sikiölle esim. kasvun hidastumista tai muuta vastaavaa ei vaikuta sikiön kehitykseen siis. tottakai on parempi lopettaa kokonaan mutta jos siinä ei ota onnistuakseen on parempi polttaa ne pari röökii soimaamatta itteesä kun stressata ja yrittää jatkuvasti huonolla tuloksella.

Minämää
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Sanoisiko oikeasti neuvolantäti, -polta vaan? Veikkaisin että kyllä siellä neuvolassa äidit valehtelevat lopettaneensa.

Eipä ole tullut vielä sellaista tilannetta että pitäisi neuvolassa valehdella. Poltan tupakkaa 5-10kpl päivässä ja that's it. Miksi ihmeessä pitäisi valehdella neuvolassa tai muuallakaan. Poltanpa jopa kun pukkaan esikoista vaunuissa/rattaissa.
Koskaan en ole tuntenut syyllisyyttä tupakoinnista, joten miksi minun pitäisi selitellä kenellekkään (ja vähiten itselleni) miksi poltan.
Pippamama ja Mamika

ovat juuri sellaisia äitejä, jotka eivät ole tarpeeksi vastuuntuntoisia äidin rooliin. Tällaisten äitien lapset huitelevat jo 4-vuotiaina yksin pitkin kyliä, osaavat kaikki kirosanat ja tietävät mitä tarkoittaa nussiminen ja pään täyteen vetäminen ja kertovat niistä muillekin. Tällaisten äitien lapset terrorisoivat päiväkodissa ja koulussa muita, koska heillä ei yleensä ole kotona asetettu turvallisia rajoja.

Aika raakaa yleistämistä, tiedän. Mutta kun silmällä katsoo, näin tuntuu karkeasti ottaen asiat menevän.

Minämää
Ja TODELLAKIN tuo "tupakoinnin lopettaminen on sikiölle vaarallisempaa kuin tupakoiminen raskausaikana", on pelkkää puppua. Totta tuo on varmaankin todella ongelmaisten äitien kohdalla, esim. pahasti mielenterveysongelmainen odottaja voi kuulua tähän lokeroon.

myy
Alkuperäinen kirjoittaja Minämää:
Ja TODELLAKIN tuo "tupakoinnin lopettaminen on sikiölle vaarallisempaa kuin tupakoiminen raskausaikana", on pelkkää puppua. Totta tuo on varmaankin todella ongelmaisten äitien kohdalla, esim. pahasti mielenterveysongelmainen odottaja voi kuulua tähän lokeroon.
jotai ongelmaa ilmeisesti sinullakin kun et tuntunut millään ymmärtävän mitä koitin sanoa. oleko kenties jotenkin yksinkertainen

Minämää
jotai ongelmaa ilmeisesti sinullakin kun et tuntunut millään ymmärtävän mitä koitin sanoa. oleko kenties jotenkin yksinkertainen

Ymmärsin viestisi oikein hyvin.

Olen itse tupakoinut (eikä mitään light menthol-neititupakkaa)14-vuotiaasta asti ilman mitään lopettamisia kunnes tulin raskaaksi 23-vuotiaana. Lopetin seinään. On aivan turhaa tulla minulle selvittämään, että tupakointia ei pysty lopettamaan, kun se aiheuttaa stressiä niin paljon, ja lopettamisessa epäonnistuu ja sitten se aiheuttaa stressiä.

Väitän edelleen, että JOS haluaa, normaali ihminen pystyy aivan hyvin lopettamaan tupakoinnin ilman sikiölle vaarallista stressiä.

Ystävällisesti (tiukatkin mielipiteensä voi ilmaista asiallisesti ja ystävällisesti ilman riitelyä), Minämää

vieras
Mulla on myös kaveri joka saa vauvan ja polttaa päivittäin.Kyseessä on kuitenkin aikuinen ihminen joten en viiti moraali saarnaan pitää vaikka en sitä hyväksy.Jos ei aikuinen ihminen käsitä asioita niin se ei ole mun ongelma vaikka lasta käy sääliksi.

mm
Kyllä sen polttamisen pystyy lopettamaan jos lasta ajattelee, ite poltin askin päivässä 10 vuoden ajan ja kun tulin raskaaksi lopetin saman tien.Aluksi teki mieli tupakkaa mutta en edes yhtä hatsia ottanut! vauvan paras tuli niin etusijalle etten todellakaan voinut edes kuvitella polttavani...

juu taas
Alkuperäinen kirjoittaja harmaannuin:
Kyllä olen kaikenlaisia selityksiä kuullut mutta tosiasia on se että lapsen parasta siinä ei ainakaan ajatella :(
Sydäntä särkee katsoa kun lähipiirissä tälläinen tapaus :,(
Ei kai tuohon mitään oikeutusta tarvita? Ei ainakaan kukaan mun tuntemani raskaana tupakoinut koe että tupakoinnillaan olisi minkäänlaista oikeutusta. jokainen tietää tupakoinnin riskit ja sen että pitäisi olla tupakoimatta. Kyse on vaan siitä etteivät siihen pysty.

juu taas
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Kyllä sen polttamisen pystyy lopettamaan jos lasta ajattelee, ite poltin askin päivässä 10 vuoden ajan ja kun tulin raskaaksi lopetin saman tien.Aluksi teki mieli tupakkaa mutta en edes yhtä hatsia ottanut! vauvan paras tuli niin etusijalle etten todellakaan voinut edes kuvitella polttavani...
Joku pystyy, joku ei. Kyllähän moni pystyy lpettamaan ilman raskauttakin samalla kun toinen, vähemmän aikaa tupakoinut ei yrittämisistään huolimatta siihen kykene.

Mä en ymmärrä miksi ihmiset kuvittelee että raskauden myötä on yhtäkkiä mahdollista noin vain lopettaa tupakointi vaikka se on ennen ollut ylivoimaista. Yksikin kaveri on lukemattomia kertoja ollut lopettamassa eikä kahtaviikkoa pidempään ole koskaan ollut tupakoimatta. Nyt alkaa sitten yrittää lasta ja toteaa että lopettaa kyllä sitten kun raskaustesti on positiivinen.

Voisin vaikka lyödä vetoa ettei tule onnistumaan.

vieras
on yksi tuttu joka veti askin päivässä.teholle joutui lapsi kun syntyi,ei ollut kaikki ok ja ei johtunut muusta kuin tupakoinnista.
ja se on paskaa että ei voi lopettaa raskauden aikana tupakointia,itse olen kolmelta lopettanut raskauden ja imetyksen aikana tupakan polton.ilman vieroitusvalmisteita lopetin kaikilta.

Minämää
Alkuperäinen kirjoittaja juu taas:
Joku pystyy, joku ei. Kyllähän moni pystyy lpettamaan ilman raskauttakin samalla kun toinen, vähemmän aikaa tupakoinut ei yrittämisistään huolimatta siihen kykene.
Jos HALUAA, pystyy ihan varmasti lopettamaan. Toisilla vaan ei kiinnosta juuri muu kuin oma napa. Ja se kyllä näkyy kirkolta kotia.

vieras
ei ollut minkäänlaista ongelmaa lopettaa tupakanpoltto raskauden ja imetyksen ajaksi! ihan paskapuhetta, ettei muka pysty lopettamaan. minä olin polttanut 13 vuotta ennen raskaaksi tuloa lähes askin päivässä ja ilman mitään nicorettejä lopetin heti kun tulin raskaaksi.

vieras
Aivan mahtavaa, jos joku ennen askin päivässä vetänyt saa vähennettyä viiteen tupakkaan. Ihan hatunnosto siitä. Ehkä se on alku sekin? Joka päivä vähän vahvempana.
entä sellainen joka lopettaa tuosta noin vaan tullessaan raskaaksi,poltettuaan askin päivässä 15 vuoden ajan?mikä siinä on niin vaikeaa?

myy
entä sellainen joka lopettaa tuosta noin vaan tullessaan raskaaksi,poltettuaan askin päivässä 15 vuoden ajan?mikä siinä on niin vaikeaa?
ihmiset on erinlaisia toiset pystyy lopettamaan juomisen/huumeidenkin käytön toiset ei toisille se on helpompaa ja toisille vaikeampaa... mikä tässä nyt on vaikea käsittää toki hyvä jos pystyy lopettamaan, mutta jos ei pysty ja saa vähennettyä siihen ns turvalliseen rajaan ettei tupakointi vaikuta sikiön kehitykseen niin eikö se ole parempi kuin stressi epäonnistumisista jotka johtaa usein siihen että poltetaan vielä enemmän ja stressataan siitä vielä enemmän jos se lopettaminen onnistuu niin hyvä, mutta ihan turha lähtee moralisoimaan jos joku ei siinä onnistu. ja todella se lapsi siellä kohdussa kärsii myös siitä jos äidillä on henkisesti paha olla.

Minä(mää mitä sä et tässä käsitä??

Pippamama ja Mamika

ovat juuri sellaisia äitejä, jotka eivät ole tarpeeksi vastuuntuntoisia äidin rooliin. Tällaisten äitien lapset huitelevat jo 4-vuotiaina yksin pitkin kyliä, osaavat kaikki kirosanat ja tietävät mitä tarkoittaa nussiminen ja pään täyteen vetäminen ja kertovat niistä muillekin. Tällaisten äitien lapset terrorisoivat päiväkodissa ja koulussa muita, koska heillä ei yleensä ole kotona asetettu turvallisia rajoja.

Aika raakaa yleistämistä, tiedän. Mutta kun silmällä katsoo, näin tuntuu karkeasti ottaen asiat menevän.
Ensinnäkin, minun lapseni eivät todellakaan neli-vuotiaina lähde yksikseen mihinkään, ellei meillä ole kotipihaa, jossa on aita.
Toisekseen, itse en juo alkoholia, koskaan ollenkaan. Mieheni ottaa silloin tällöin (1-2kertaa vuodessa) muutaman siiderin.
En ymmärrä miten minun tupakointini ylipäätänsä liittyy näihin asioihin.

Lapsellani on kuri kotona, hän ei saa ottaa lelua toisen kädestä, ei saa nakella mitään eikä hakata/potkia toisia. Jos hän ei päiväkodissa (jos nyt koskaan sellaiseen menee) käyttäydy kuten kotona on opetettu, se tuskin on minun vikani.

Yhteistyössä