millä sanoilla lapsenne puhuttelevat vieraita aikuisia?

hassua
mun lapsellani on 14 vuotias täti eli pikkusiskoni...joten olen kyllä ihan opettanut sanomaan täi ja setä!! Ja minusta on ihan Ok että minua kutsutaan tädiksi(ikä 26 v)
 
supikoira
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja supikoira:
Me ollaan edistyksellisiä eikä hyväksytä ihmisten nimittömistä eri sukupuoleen viittaavilla sanoilla. Joten me ollaan opetettu puhuttelemaan "sika" tai "rotta"-nimityksillä, kumman katsoo paremmaksi (kiinalaisia horoskooppeja nääs).
niin tai apina.
Niin, kaikki lapset ja teinit on apinoita. Eilenkin lapsemme sanoi eräästä taaperosta, että "katso, tuolla apinalla on vielä tutti suussa" ja kuvitelkaa, sen apinan vanhempi loukkaantui siitä. No me ollaan pioneereja ja muutetaan maailmaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja supikoira:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja supikoira:
Me ollaan edistyksellisiä eikä hyväksytä ihmisten nimittömistä eri sukupuoleen viittaavilla sanoilla. Joten me ollaan opetettu puhuttelemaan "sika" tai "rotta"-nimityksillä, kumman katsoo paremmaksi (kiinalaisia horoskooppeja nääs).
niin tai apina.
Niin, kaikki lapset ja teinit on apinoita. Eilenkin lapsemme sanoi eräästä taaperosta, että "katso, tuolla apinalla on vielä tutti suussa" ja kuvitelkaa, sen apinan vanhempi loukkaantui siitä. No me ollaan pioneereja ja muutetaan maailmaa.
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: Tiedetään, tiedetään, ei saisi vakavalle asialle nauraa, mutta on teillä kova taival taitettavana pioneereina. :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hassua:
mun lapsellani on 14 vuotias täti eli pikkusiskoni...joten olen kyllä ihan opettanut sanomaan täi ja setä!! Ja minusta on ihan Ok että minua kutsutaan tädiksi(ikä 26 v)
anteeksi mutta nyt repesin täysin :LOL: :LOL: :LOL:

ymmärsin kuitenki siun pointin :D
 
Siili
Täti ja Setä ovat nimenomaan kohteliaita nimityksiä kun puhutellaan. Ja on hassua ettei vieraita saa puhutella. Tässätavalla meille kasvaa juroja juntti suomalaisia jotka eivät osaa tervehtiä samassa talossa asuvia tai katsoa kohteliaasti henkilöä jonka ohittaa kaupassa. Näin ei varmasti kasvateta lapsia missään muualla maailmassa.
 
mami

1-vuotiaalleni käytän (ja hän käyttää itse myös) sanoja "täti" ja "setä". Tämä lähinnä siksi, että noin pienen on himpun hankala ymmärtää sukupuolten välisiä eroja (nainen vs mies) ja erityisesti noiden luokkajakojen päällekkäisyyttä (myös äiti on nainen, myös X-täti on nainen jne.). Tämän vuoksi minun mielestäni noin pienen maailmaa on ehdottomasti selkein ja järkevin tapa avartaa ensin "täti" ja "setä" nimikkeiden avulla. Toki siihen lisätään yleensä joku määre mukaan, esim. Liisa-täti, kaupan täti, hoitotäti, vieras täti jne. Sukupuolikäsite selvitetään sitten myöhemmin. :)
 
Ei se vielä kutsu miksikään. Itselleni on opetettu setä/täti ja edelleen ne vilahtelevat puheessa vaikka käytän myös nainen/mies. Itselleni on sama miksi minua lapset puhuttelevat, ammatinkin takia olen tottunut tädittelyyn, hoitolapset eivät ikinä kutsu naista vaan opea/tätiä elleivät käytä etunimeä.
 
Kyllä mä ymmärrän sun kannan, mutta kun en voi sille mitään että täti ja setä on ne luontevimmat. Tuo nainen ja tuo mies nyt vaan kuulostaa rumalta.

Yleensä kaikki kellä on silmälasit on mun lapselle täti ja tetä, muut on tyttöjä ja poikia. :D (Ja sitten hänellä on vielä vähän vaikeuksia hyväksyä että kaikki eivät ole tyttöjä, kuten hän itse...)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siili:
Täti ja Setä ovat nimenomaan kohteliaita nimityksiä kun puhutellaan. Ja on hassua ettei vieraita saa puhutella. Tässätavalla meille kasvaa juroja juntti suomalaisia jotka eivät osaa tervehtiä samassa talossa asuvia tai katsoa kohteliaasti henkilöä jonka ohittaa kaupassa. Näin ei varmasti kasvateta lapsia missään muualla maailmassa.
no totta kai naapureita tervehditään, nehän tunnetaan ihan nimeltä. mutta muistan tapauksen, kun tyttö oisko ollu 8-10 v ei vastannu jolleki vanhalle miehelle kauppajonossa ja mies tuumas mulle, että hyvin oot kasvattanut kun ei vieraille puhu. pedofiilejä on niin kovasti avohoidossa, että näin tämän parhaimmaksi tavaksi kun lapset meni kouluun. jos on hätä, niin voi puhutella vieraita mutta olen opettanut, että kattoo tarkkaan, minkä näköinen ihminen on. lapseni eivät ole ujoja eivätkö juroja, mutta joku roti se pitää olla, ettei ventovieraita ihmisiä häiritä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei aikuinen!

Päiväkodissa on opettu nimittämään ihmisiä aikuisiksi, ei tädeiksi tai sediksi. Huomauttaa aina minullekin, jos kutsun jotain tädiksi tai sedäksi.
ai? no milläs nimikkeellä 16-vuotiasta teiniä sitten puhutellaan?
Jos ei luokittele aikuiseksi, niin sitten se on iso poika tai tyttö :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Ei se vielä kutsu miksikään. Itselleni on opetettu setä/täti ja edelleen ne vilahtelevat puheessa vaikka käytän myös nainen/mies. Itselleni on sama miksi minua lapset puhuttelevat, ammatinkin takia olen tottunut tädittelyyn, hoitolapset eivät ikinä kutsu naista vaan opea/tätiä elleivät käytä etunimeä.
tästä juuri olikin kyse, eli siitä miten on itseä opetettu. tajusin sen vasta tämän ketjun myötä. tosi kiva olo jotenkin kun oppii itsestään aina uutta. =)
 
Meilläkin on 1,5-vuotiaalla käytössä täti ja setä. Ne kuulostaa mun mielestä kohteliaammalta kun mies ja nainen. Tosin kaikki kaljut miehet, oli ne sitten nuoria tai vanhoja, on pappoja :D

Eikä mua ainakaan loukkaa tädittely, jos lapset sitä käyttää, eri asia jos joku 50 v. tulis sanoon mua tädiksi :kieh:
 
Ja asiaa sekottaa myö se että moni aikuinen tädittelee/sedittelee itseään kun lapselle puhuu. Miten se lapsi tietäs oikeat sanat kun äiti sanoo että mies/nainen ja sitten tapaa niitä jotka puhuvat että
annas kun täti sitä ja täti tätä...Eiköhän tähän maailmaan mahdu monenlaista ilmaisua.
 
vieras
Kyllä minä olen opettanut tädin ja sedän.

Itse en pienenä osannut kutsua naapureita ilman -täti ja -setä loppuliitettä. Oli ihan vaikeaa alkaa puhutella heitä aikuisena pelkillä etunimillä, kun tuntui, että riistää "kunniatittelin" nimestä pois. Kuitenkaan en kehdannut tuttuja ihmisiä alkaa teitittelemäänkään.

Lapset olen opettanut myös teitittelemään vanhempia ihmisiä. Hui kauhistus jos siitäkin joku nuorekas nelikymppinen vetää herneen nenään :D

(itse olen sanonut itseäni tädiksi hoitolapsille jo 13-vuotiaasta saakka, joten ehkä en osaa nähdä tässä sitä loukkaavaa sävyä, jonka jotkut ovat tunnistavinaan)
 
supikoira
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja supikoira:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja supikoira:
Me ollaan edistyksellisiä eikä hyväksytä ihmisten nimittömistä eri sukupuoleen viittaavilla sanoilla. Joten me ollaan opetettu puhuttelemaan "sika" tai "rotta"-nimityksillä, kumman katsoo paremmaksi (kiinalaisia horoskooppeja nääs).
niin tai apina.
Niin, kaikki lapset ja teinit on apinoita. Eilenkin lapsemme sanoi eräästä taaperosta, että "katso, tuolla apinalla on vielä tutti suussa" ja kuvitelkaa, sen apinan vanhempi loukkaantui siitä. No me ollaan pioneereja ja muutetaan maailmaa.
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: Tiedetään, tiedetään, ei saisi vakavalle asialle nauraa, mutta on teillä kova taival taitettavana pioneereina. :hug:
Näinhän se on, mutta tää on meidän valinta. :hug: Kiitos halauksesta sika!
 

Yhteistyössä